تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۳۲
کد مطلب : ۴۶۳۴۴۵
عبدالرضا فرجی راد، دیپلمات پیشین ایران در گفت و گو با «انتخاب»:

آمریکا به دنبال معامله‌ای کوتاه مدت با ایران قبل از فرا رسیدن انتخابات ریاست جمهوری است

۰
آمریکا به دنبال معامله‌ای کوتاه مدت با ایران قبل از فرا رسیدن انتخابات ریاست جمهوری است
کبنا ؛
فرجی راد، سفیر پیشین ایران در نروژ می‌گوید: با توجه به اینکه نه ماه بیشتر تا انتخابات باقی نمانده، پرونده ایران یک موضوع مهم سیاست خارجی در انتخابات خواهد بود. جمهوری خواهان نیز فشار می آورند که شما چهار سال مهلت داشتید و نتوانستید جلوی غنی سازی با غنای بالای ایران را بگیرید و زمانیکه ترامپ از برجام خارج شد غنی سازی خیلی خیلی پایین تر بود. در نتیجه، دموکرات ها باید یک سندی رو کنند که ما جلوی غنی سازی با غنای بالای ایران را گرفته ایم. در همین راستا، دموکرات ها اکنون ظاهرا دنبال توافقی هستند که شاید پلن C دولت آمریکا باشد تا بر اساس آن، معامله ای با ایران صورت بگیرد. یعنی یک امتیازات نسبی به ایران بدهند که شامل آزادی پول های بلوکه شده است؛ در مقابل تهران هم غنی سازی شصت درصد را متوقف کند.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از انتخاب، پس از شکست اشکال مختلف مذاکرات میان ایران و آمریکا و اخلال کشور های مختلف در این پرونده، آمریکایی ها با توجه به غنی سازی روز افزون ایران تا 60 درصد به این نتیجه رسیده اند که نه پلنB و جنگ و نه ادامه این وضعیت به نفع آن ها نیست.  بنابراین، واشنگتن ظاهرا برای کاهش تنش ها و حل موقت این مشکل به پلنC روی آورده که با محدود کردن غنی سازی ایران، امتیازاتی از جمله آزادسازی منابع ارزی را به تهران می دهد.
عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپلوتیک و سفیر پیشین ایران در نروژ، درباره پلن C احتمالی امریکا به «انتخاب» گفت: تصور من این است که آمریکایی ها دو هدف را دنبال می کنند، نخست با یک توافقی که نام آن را پلن سی می گذارند تا میزان غنی سازی ایران را کنترل کنند. ایران غنی سازی 60درصد را در جریان دارد؛ در این میان آژانس نیز بحث یافتن 84درصد را مطرح کرده که البته اخیرا پرونده آن بسته شد. در هر صورت، غنی سازی 60 و 84 درصد برای غربی ها و انباشت اورانیوم خیلی مسئله مهمی است. اروپا و اسراییل خیلی به آمریکا در این زمینه فشار می آورند.
وی افزود: از طرفی مسئله دیگر، انتخابات آمریکاست. با توجه به اینکه نه ماه بیشتر تا انتخابات باقی نمانده، پرونده ایران یک موضوع مهم سیاست خارجی در انتخابات خواهد بود. جمهوری خواهان نیز فشار می آورند که شما چهار سال مهلت داشتید و نتوانستید جلوی غنی سازی با غنای بالای ایران را بگیرید و زمانیکه ترامپ از برجام خارج شد غنی سازی خیلی خیلی پایین تر بود. در نتیجه، دموکرات ها باید یک سندی رو کنند که ما جلوی غنی سازی با غنای بالا را گرفته ایم. در همین راستا، دموکرات ها اکنون ظاهرا دنبال توافقی هستند که شاید پلن C دولت آمریکا باشد تا بر اساس آن، معامله ای با ایران صورت بگیرد. یعنی یک امتیازات نسبی به ایران بدهند که شامل آزادی پول های بلوکه شده است؛ در مقابل تهران هم غنی سازی شصت درصد را متوقف کند. در واقع، شاید برنامه این باشد که در نهایت یک معامله ای تا قبل از انتخابات آمریکا بدست آید و در این راستا و چارچوب، اگر بایدن دوباره رئیس جمهور شد فکری برای توافق بلندمدت بکنند. اما در هر صورت الان آمریکا دنبال دستاورد کوتاه مدت تا انتخابات است تا بتواند غنی سازی با غنای بالای ایران را در مقابل گشایش اقتصادی متوقف کند.
فرجی راد در ادامه اضافه کرد: این اتفاقاتی که اخیرا افتاده از نظر دانش هسته ای به نفع ایران بوده اما از نظر اقتصادی، منجر به تحریم و فشار بیشتر شده است. من معتقدم ایران نباید همین فرصت توافق موقت را نیز از دست بدهد چون با توافق موقت جدید، اورانیوم غنی سازی شده و دانش آن باقی می ماند اما نفت بیشتر فروش می رود. آمریکا علاقه ای ندارد تنشی تا انتخابات ایجاد شود و در این فرصت ایران می تواند فضای صادراتی اش را گسترش دهد و پول هایش را به داخل بیاورد. هرچند توافق بلندمدت بهتر است اما وقتی طرف مقابل تمایلی به آن ندارد، همین توافق موقت بهتر است. من برای توافق کوتاه مدت نیز ضرری پیش بینی نمی کنم اگر آمریکایی ها بر سر قولشان هم نبودند ایران می تواند بر مبنا توافقی که انجام می دهد غنی سازی را سپس ادامه دهد. اما گشایش اقتصادی با وضعیت فعلی تورم حیاتی است و لازم است ارز ثابت و مستمر وارد کشور شود. دولت با این وضعیت می تواند جلو پول چاپ کردن را بگیرد و تورم را نسبتا کنترل کند.
فرجی راد در پایان درباره اهمیت توافق موقت گفت: رفع تحریم چه موقت چه دائم باعث می شود کار های خوب و گسترده ای از نظر اقتصادی انجام شود. الان رئیس جمهور در حال سفر به آمریکا لاتین است اما این سفر بیشتر سیاسی تلقی می شود. تا زمانیکه ما نتوانیم اقتصاد را باز کنیم که پول به کشور بیاید، این سفرها فایده ندارد. تحریم ها را با همکاری اقتصاد های نوظهور نمی توان حل کرد. تا کی می شود با چمدان، دلار جابجا کرد و با ارز های محلی و کالا تبادل داشت؟
نام شما

آدرس ايميل شما

دبیر کارگروه زیست عفیفانه: مجازات «تبعید» را در لایحه حجاب بگنجانید

دبیر کارگروه زیست عفیفانه: مجازات «تبعید» را در لایحه حجاب بگنجانید

دبیر کارگروه زیست عفیفانه شورای فرهنگ عمومی، از عدم وجود برخی مجازات‌ها نظیر تبعید در ...
نیوزویک: برجام بهترین معامله‌ای بود که ترامپ لغو کرد / این بزرگترین گناه او بود

نیوزویک: برجام بهترین معامله‌ای بود که ترامپ لغو کرد / این بزرگترین گناه او بود

ترامپ تصور می‌کرد، تحریم‌ها، ایران را به زانو در خواهد آورد اما او فراتر از اینکه ما ...
آذری جهرمی: دکتر ظریف را یکی از «کنشگران مرزی» ایران امروز می‌دانم؛ او فرزند ایران است

آذری جهرمی: دکتر ظریف را یکی از «کنشگران مرزی» ایران امروز می‌دانم؛ او فرزند ایران است

آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت روحانی از با انتشار متنی در حمایت از محمد جواد ظریف نوشت ...
1