تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۱۱
کد مطلب : ۴۶۲۸۸۹
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مطرح کرد:

افزایش بیماری تب مالت در کهگیلویه و بویراحمد

۰
افزایش بیماری تب مالت در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت:بیماری تب مالت در استان نسبت به سال گذشته رو به افزایش است
به گزارش کبنا نیوز، بهمن رشید پور در این خصوص گفت: آمار تب مالت در استان سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۸۹ گزارش شد در حالی که درسال ۱۴۰۱موارد تب مالت به ۲۲۴ مورد رسیده بود و نزدیک به ۴.۴ درصد بروز این بیماری در استان طی یک سال اخیر روند افزایشی داشته است.
رشید پور با بین اینکه نبود نظارت و بیماریابی کافی به دلیل شیوع بیماری کووید در سال های اخیر دلیل افزایش موارد تب مالت است تاکید کرد: پیشگیری و آموزش جمعیت روستایی دامدار جهت کاهش بار بیماری در اولویت برنامه ها قرار بگیرد.
بیماری "بروسلوز" یا "تب مالت" از دام به انسان منتقل می شود بسیار خطرناک و در عین حال قابل پیشگیری است که علاوه بر آثار زیان بخش در سلامت انسان و جمعیت دامی نیز موجب خسارات فراوان از جمله سقط جنین های مکرر، ایجاد ناباروری و کاهش تولید شیر می‌شود.
مدیر پیشگیری مرکز بهداشت داشتن اتاق سرد برای نگه داری ۲۴ ساعت ابتدایی بعد از ذبح دام را برای جلوگیری از بیماریهای دامی را مهم دانست.
رشید پور به نقش استانداری در پیشگیری اشاره کرد و گفت: این سازمان بعنوان دستگاه حاکمیتی، نقش اثرگذاری در جمع آوری یا نظارت قوی تر بر کشتار غیر مجاز دام در منطقه "دشت روم" شهرستان بویراحمد و برخی از مکان های عرضه غیرمجاز دارد.
وی ادامه داد: مصرف شیر و پنیر غیر پاستوریزه، گوشت آلوده و بستنی‌های محلی تهیه شده از شیر خام نیز می‌تواند در ایجاد آلودگی و ابتلا به بیماری تب مالت موثر باشد.
مدیر پیشگیری مرکز بهداشت افزایش استفاده از لبنیات سنتی، ارتباط با دام آلوده و پوشش پایین واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری تب مالت را از عوامل اصلی شیوع این بیماری دانست.
رشید پور به مردم توصیه کرد در صورت نداشتن دسترسی به فرآورده‌های لبنی سالم و بهداشتی، جوشاندن شیر به مدت ۱۵ دقیقه بهترین شیوه از بین بردن عوامل بیماری‌زا در آن است.
وی تصریح کرد: دامداران باید با مدیریت منابع دامی و واکسیناسیون به موقع دام‌ها، با دامپزشکی استان همکاری کنند چرا که بیماری بروسلوز نقش بسزایی در ضررهای اقتصاد دامداران دارد.
مدیر پیشگیری مرکز بهداشت تعداد دام سبک و سنگین در استان را ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار برشمرد و یادآور شد مطابق با آمار دامپزشکی ۱۸۴ هزار دام سنگین و ۶۰۰ هزار دام سبک را واکسیناسیون انجام شد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

آگهی استخدامی اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد + جزئیات

آگهی استخدامی اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد + جزئیات

واحد گشت و مراقبت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد با مدرک ...
موسسه خیریه آموزشی و فرهنگی زنده یاد دکتر ابوالفضل نیکروز افتتاح شد

موسسه خیریه آموزشی و فرهنگی زنده یاد دکتر ابوالفضل نیکروز افتتاح شد

افتتاحیه موسسه خیریه آموزشی و فرهنگی زنده یاد دکتر ابوالفضل نیکروز، عصر روز پنج‌شنبه(1402/03/04) ...
بن‌بست ارز دستوری؛ رمزگشایی از نامه قالیباف به رئیسی

بن‌بست ارز دستوری؛ رمزگشایی از نامه قالیباف به رئیسی

بررسی‌ها حاکی از آن است که ارز دستوری با نرخ ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی، واکنش‌های سیاسی و کارشناسی ...
1