تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۱۹
کد مطلب : ۴۶۱۸۷۹
کارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج:

میگرن از ناتوان کننده ترین بیماری ها / توصیه های رژیمی برای جلوگیری از تشدید میگرن

۰
میگرن از ناتوان کننده ترین بیماری ها / توصیه های رژیمی برای جلوگیری از تشدید میگرن
کبنا ؛کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: میگرن نوعی اختلال سردرد است که با ترکیب متنوعی از تغییرات عصبی و گوارشی مشخص می شود. سازمان جهانی بهداشت میگرن را از ناتوان کننده ترین بیماری های انسان شناخته است.
به گزارش کبنا نیوز، زینب بختیاری با اشاره به توصیه های کلی رژیمی در میگرن، افزود: بهترین رژیم غذایی، رژیمی متعادل از همه گروه های غذایی با سبزیجات فراوان است. افرادی که مبتلا به سردردهای میگرنی هستند باید تا حد امکان از مصرف غذاهای فرآوری شده و آماده خودداری کنند.
وی ادامه داد: ماهی و سبزیجات غنی از کلسیم و منیزیم مانند کلم، بروکلی و اسفناج برای این افراد مفید است، همچنین وعده های غذایی به هیچ وجه نباید حذف شود زیرا نوسان قند خون، گرسنگی و کم آبی ممکن است سردرد را تشدید کند.
بختیاری خاطر نشان کرد: برخی غذاها، نوشیدنی ها و افزودنی های غذایی می توانند باعث تشدید علائم میگرن شده و لذا باید آنها را شناسایی کرد و از مصرف آنها خودداری نمود. احتمالاً دریافت کلسیم و پتاسیم کافی نیز بتواند از تناوب سردردها بکاهد.
توصیه های رژیمی جهت جلوگیری از بروز و تشدید میگرن
وی ابراز داشت: استفاده از سبزیجات که سرشار از کلسیم و منیزیم می باشند در کاهش اسپاسم های میگرنی موثر هستند. همچنین استفاده از آب سبزیجاتی نظیر کلم پیچ، اسفناج، بروکلی و ... به عنوان یک نوشیدنی مفید و آرامبخش توصیه می گردد.
کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: از طرفی غلات سبوس دار مانند برنج قهوه‌ای، گندم و جو سبوس دار به دلیل دارا بودن فیبر و سرشار بودن از ویتامین ها و مواد معدنی توصیه می شود که جایگزین مواد غذایی تصفیه شده مانند برنج سفید، شکر و قند شوند.
وی مصرف منابع پروتئینی مانند مرغ، خروس و بوقلمون که از آن دسته غذاهای کم چرب و غنی از پروتئین هستند، را توصیه کرد و ابراز داشت: توصیه می شود تا جای امکان مصرف گوشت قرمز را کاهش داد.
بختیاری اضافه کرد: شواهد نشان می‌دهند که مصرف مواد غذایی ضد التهاب مانند زنجبیل تازه و سیر برای افرادی که از میگرن رنج می‌برند، می‌تواند مفید و موثر باشد. همچنین اسیدهای چرب ضروری مثل امگا ۳ موجود در انواع مغزها و ماهی ها خاصیت ضد التهابی دارند.
وی ادامه داد: مکمل هایی که ریبوفلاوین، منیزیم و کو آنزیم کیوتن دارند نیز در کاهش حملات مکرر و سردردهای روزانه در افراد دچار میگرن می‌تواند مفید باشد که البته حتماً با تجویز متخصص استفاده گردد، از مصرف خودسرانه هر گونه مکمل یا دارو بپرهیزید.
عوامل غذایی تشدید کننده میگرن
کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: گلونامات، در محصولات آماده شده به میزان زیادی وجود دارد به این منظور باید برچسب روی محصولات را به دقت مطالعه کرد. این ماده در انواع کنسرو و غذاهای یخ زده وجود دارد.
وی تصریح کرد: اسپارنام به عنوان قند جانشین در بعضی از نوشابه های رژیمی و یا شیرین کننده های مصنوعی به کار میرود که از محرک های میگرن است.
وی با اشاره به اینکه بعضی غذاهای حاوی آمین ها نیز فعال کننده رگ ها هستند و به نظر می رسد آغازگر انقباض رگ های خونی در مغز می باشند،  افزود: تیرآمین و فنیل اتیل آمین دو ماده اصلی مسبب این مشكل هستند. اگرچه سایر آمین ها نیز ممكن است اثرات مشابهی داشته باشند.
بختیاری گفت: تیرآمین در الكل، برخی پنیرها به خصوص پنیرهای مانده، میوه ها و سبزی های كال و فاسد، خوراك كلم، مخمرها، انواع آجیل، ماهی شور، كنسرو شاه ماهی، خامه ترش، آواكادو، سوسیس های تخمیری و گوشت های مانده یا چرب وجود دارد و فنیل اتیل آمین نیز در کاکائو، شکلات پنیر و مواد غذایی که دارای این سه مواد غذایی هستند یافت می شود.
وی با بیان اینکه گمان می رود كه مس در متابولیسم آمین های فعال كننده رگ ها نیز نقش داشته باشد و احتمال بروز حمله میگرن را افزایش دهد، ابراز داشت: آجیل ها، شکلات و جوانه گندم از منابع غذایی حاوی مس به شمار می‌روند. همچنین پرتقال، گریپ فروت و نارنگی باید از رژیم غذایی حذف شوند زیرا مرکبات، جذب روده ای مس را افزایش می‌دهند و ممکن است در فرایند آغاز حمله‌های میگیرن نقش داشته باشند.
کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: توجه داشته باشید اگر ساعات تغذیه ای نامرتب باشند و یا مصرف قند و شکر و یا کربوهیدرات ها در وعده های روزانه زیاد باشد، احتمال بروز سردرد و میگرن نیز بیشتر می شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: سعی کنید همیشه مقداری خوراکی سالم به همراه داشته باشید تا به محض گرسنگی مصرف کنید زیرا گرسنگی شدید با تشدید میگرن همراه است.
نام شما

آدرس ايميل شما

برنده بازار خودرو کارکرده چه کسی است؟

برنده بازار خودرو کارکرده چه کسی است؟

نمایندگان مجلس یک روز بعد از استیضاح فاطمی‌امین، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت به لایحه ...
شوخی با ماشه

شوخی با ماشه

در حالی بیشتر تحلیلگران از سیاست دولت بایدن ناظر بر «نه توافق، نه بحران» می‌گویند که ...
50 نفر در بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد استخدام می‌شوند

50 نفر در بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد استخدام می‌شوند

مجوز استخدام 50 نفر نیروی انسانی در بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد اخذ شد.
1