تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۱۶
کد مطلب : ۴۶۱۲۴۵
اینجا نفس زاگرس را به حراج گذاشته‌اند

تاراج گیاهان کوهی در کهگیلویه و بویراحمد

۲۰
۸
تاراج گیاهان کوهی در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛برداشت بی‌رویه و ریشه کنی گیاهان کوهی ـ خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد نفس زاگرس را به شماره انداخته و هر ساله وضعیت ریه این منطقه از ایران، بدتر می‌شود.
به گزارش کبنا، کهگیلویه و بویراحمد باحدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع حدود یک درصد وسعت کشور را دارد که افزون‌بر دو هزار و ۱۰۰ گونه گیاهی در استان وجود دارد که ۴۷۰گونه آن گیاهان دارویی است.
کهگیلویه و بویراحمد را سرزمین زیبایی‌های ناشناخته و دارایی‌های خدادادی مینامند به گونه‌ای که زیست مردم این دیار با طبیعت آن گره خورده و باید فرهنگ و سبقه تاریخی آن را در درختان بلوط و دیگر داشته‌های الهی‌اش جست‌وجو کرد.
مردم این استان خود را نمک پرورده طبیعت می‌دانند زیرا روزگاری قوت غالب آنان نان بلوط بود و با وجود وفور گیاهان کوهی، سفره خود را رنگین نگه می‌داشتند تا اینکه سودجویان بی‌رحمانه به جنگ نابرابر با گیاهان کوهی_ مرتعی آمده‌اند و بر ریه‌های زیبای زاگرس شلاق می‌زنند. صدای پای بهار که می‌آید، گیاهان کوهی نیز رویش کرده و رقص کنان به استقبال بهار ‌می‌روند، اما چشم طمع سودجویان آرامش را از «بهار گیاهان کوهی» می‌گیرد تا جایی که رویشگاه‌ها آن‌ها به شدت کاهش پیدا کرده و زنگ خطر انقراض به صدا درآمده است.
این روز‌ها بازار خرید و فروش گیاهان کوهی_ مرتعی در شهرستان‌های سردسیری کهگیلویه و بویراحمد داغ داغ است تا جایی که در مرکز استان در نقاط مختلف بساط پهن کرده و باید گفت مطالبه ایجاد بازارچه دارند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: حدود یک سوم گونه‌های گیاهی و بیش از ۲۴۰ گونه از گونه‌های اندمیک ایران در این استان وجود دارد که ۳۲ کونه اندمیک آن فقط منحصر در این دیار است.
سعید جاویدبخت این را هم گفت که عمده گیاهان دارویی استان ماهیت دارویی، رنگ ده و روغنی با اسانس دارویی زینتی وجود دارند و گونه‌های بیلهر، لیزک، تره، قارچ و ریواس در معرض انقراض هستند.
وی با اشاره به برنامه‌های در دست اجرا، ادامه داد: به منظور افزایش بهره وری، افزایش تولید و اشتغال، کنترل فرسایش خاک، افزایش پوشش گیاهی، سیاست کشت و توسعه گیاهان دارویی به لحاظ هزینه نسبت به سایر طرح‌ها در دستور کار قرار دارد.
جاویدبخت بیان کرد: در این راستا طرح کشت گیاهان دارویی به وسعت ۲۵ هزار هکتار در استان تدوین شده و تأمین بذور مرتعی و تقویت پوشش گیاهی و نظا ت بر حسن اجرا نیز در اولویت هستند که هم اکنون نیز نظارت بر حسن اجرای کار نیز در دست اقدام است.
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته افزن بر ۵ هزار و ۲۶۵ متر مربع گیاهان مرتعی شامل بیلهر، جاشیر، آنغوزه، کلوس و موسیر در مراتع کشت شده که بدون شک گیاهان مرتعی در استان نقش بسیار مهمی در توسعه پوشش گیاهی دارد.
سرهنگ ابراهیم جانی‌نسب فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: بهره برداران غیر مجاز از گونه‌های مرتعی به تعداد بوته‌های تخریب شده جریمه می‌شوند.
وی جریمه تخریب هر بوته بیلهر را ۱۰۲ هزار تومان و هر بسته کوچک پرموسیر و لیزک را ۸۵ هزار تومان عنوان کرد و یادآور شد: ۵۶ جنگلبان در قالب ۱۰ اکیپ ثابت و ۱۲ اکیپ سیار تا ۲۰ اردیبهشت ماه از منابع طبیعی حفاظت و صیانت می‌کنند.

جانی نسب شهرداری و امور صنفی را متولی جمع‌آوری و برخورد با فروشندگان گیاهان کوهی در سطح شهر دانست و گفت: ضروری است شهرداری در این زمینه قاطعانه ورود کند.
گیاه بیلهر Bilhar یا کُندل کوهی از خانواده چَتریان و بومی ایران است که در اوایل فصل بهار در استان‌های زاگرس نشین کهگیلویه و بویراحمد، فارس، چهارمحال و بختیاری، لرستان، کرمانشاه و کردستان و در بلندی‌های بالای ۲ هزار و ۵۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا می‌روید.
در سال‌های اخیر این گونه گیاهی به دلیل تجارت از سوی برخی افراد در کهگیلویه و بویراحمد به صورت بی‌رویه‌ای استفاده می‌شود و برخی افراد برای مصرف خوراکی و پختن خورش و استفاده در پلو و حتی ترشی از آن استفاده می‌کنند.
تُرشی و مخلوط کردن آن در پلو و ماست این گیاه کوهی، بسیار خوشمزه و مورد استقبال گسترده بومی‌های زاگرس است.
هر کیلو از بیلهر اکنون در یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ۵۰ هزار تومان فروش می‌شود که مردم این استان از هم اکنون برای بقیه فصل‌ها با شیوه‌های گوناگونی نگهداری می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

مهدی اژدری ابیوردی
Iran, Islamic Republic of
۱٬۶۴۸٬۱۹۶


سلام
کل مساحت ایران ۱۶۴۸۱۹۶ هزار کیلومتر مربع می باشد ، چطور کهگیلویه و بویراحمد



به گزارش کبنا، کهگیلویه و بویراحمد با یک میلیون و ۵۵۰ هزار کیلومتر مربع وسعت



دارد ؟؟؟
علی
Iran, Islamic Republic of
بگزارید تمام شوند تاکوها ازدست راحت شوند
م ف
Romania
امان از بی مدیریتی در حفظ ونگهداری منابع طبیعی ومحیط زیست استان
احمد
Iran, Islamic Republic of
طبیعت خدا رو از مردم نگیرید دستت به میوه نمیرسه میگی ترشه جالبه، راست میگین خیلی به فکر طبیعت و مردم هستین کاری برای رونق و سفره خالیشان بکنید، دلم خوش است که نامم کبوتر حرم است.
سارا
Iran, Islamic Republic of
شما مگر در بیانات قبلی نگفتید بیلهر برای بدن سمی است چطور پس الان انقدر مهم شد مگر خوراک سمی مهم است ؟؟!!
احسان
Iran, Islamic Republic of
سلام. منابع طبیعی ومحیط زیست می توانند با دادن بذر ودر اختیار دادن زمین برای کاشت این محصولات و مجوز فروش به افراد متقاضی با عرضه این محصولات از ریشه کنی آن خودداری کنند. حداقل آموزش کاشت و بذر بدن مردم روستا برای مصرف خودشان بکارن.
Iran, Islamic Republic of
مردم از بیکاری مجبورن حقشونه کار بهشون بدید تا مشغول بشن
Iran, Islamic Republic of
بخدا بیشترش از سر بی پولی و بیکاریه
قاسم
Iran, Islamic Republic of
طول عمر گیاه اندش کوهی یک ماهه است وقتی اولین بار آمد بازار ده تا برگ اندش پنجاه هزارتومان خریدیم بسته ها را چنان کوچک بسته اند هر بیست بسته ای یک کیلو میشد یعنی اندش بالای کیلوی یک میلیون فروش میرفت
Iran, Islamic Republic of
اندش چیه
Romania
اکیپ کجا بود
این همه داخل شهره از کجا اومد اگه اکیپ داریپغ
نامشخص
Iran, Islamic Republic of
به خدا قسم همش از سر نداریه مردم دارن از گرسنگی میمیرن چیکار کنن دیگه تو ااین ...
Iran, Islamic Republic of
بالاخره کدومش درسته ؟ بیلهر سرطان زاست ؟یا مفید ؟ شما که گفتی سرطان زاست ولی حالا نگران ریشه کن شدن اون هستین نه نگران سلامتی مردم ؟ پس اون موقع هم نگران سلامتی بیلهر بودین
گودرزی
Iran, Islamic Republic of
تاراج نیست گرسنگی هست وبیکاری،اما بی برنامه گی دولت بدتر از تاراج هست،عملکرد غلط منابع طبیعی،جهادکشاورزی،استان به این روز انداخته ،مسولین می توانستند در طول این سالها بذر و نهال و آموزش چکار فرهنگی در برنامه ریزی داشته باشند تا امروز این شرایط کمبود وتاراج نمی شد.
Iran, Islamic Republic of
به جای تاراج امروز باید صادرات داشتیم با مدیریت درست منابع طبیعی وجهادکشاورزی با مزرعه های سنتی و توزیع بذر پیاز این محصولات .....
سرخاب عصمتی
Romania
کجایندمحافظ مراتع بخدادربخش مارگون روستای امامزاده شیخ سرکه روزانه حدود۲۰۰ماشین باپنج سرنشین کوهای این منطقه‌ رابه تاراج بردندولی منابع طبیعی مارگون یکبارهم به آن جانرفته ازاستان تقاضای کمک داریم
سرخاب عصمتی
Romania
سلام امسال که گذشت برای سال آینده فکری کنید بخدابخش مارگون روستاهای شبلیزوشیخ سرکه ومورزدزیلایی دیگه داخل کوهاهیچ بوته گیاهی وجودندارددرخواست کمک داریم محیط بانان مارگون توانایی چنین کاری راندارند باتشکرروستای شیخ سرکه
Iran, Islamic Republic of
بخواهید نخواهیم مردم کار خودشون میکنند پس حداقل تابلوهای آموزشی صحیح جمع آوری این گیاهان را در مسیر رفت و آمد مردم نصب کنید که این گیاهان رو از ریشه بیرون نکشند اگه از فاصله چند سانتی از زمین به وسیله یک برنده تیز بریده شود. مشکلی پیش نمی اید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
مدیریت ضعیف و عدم تخصص در حوزه منابع طبیعی
سید
Iran, Islamic Republic of
باید از ریشه بر طرف کرد
اول باید دست فروشان داخل شهر را جمع آوری کرد و معرفی بشن به مقامات قضایی تا عبرت دیگران شود
سقوط صدام؛ بیست سال بعد

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

20 فروردین روزی است که صدام سقوط کرد. او چرا سقوط کرد عراق پس از صدام روزگار بهتری دارد....
ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
1