تاریخ انتشار
چهارشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۱۱
کد مطلب : ۴۶۰۳۵۶
متغیر‌های کاهش و افزایش نرخ ارز؛

سه احتمال پیش‌روی بازار ارز در ۱۴۰۲/ آینده قیمت دلار چه خواهد شد؟

۰
سه احتمال پیش‌روی بازار ارز در ۱۴۰۲/ آینده قیمت دلار چه خواهد شد؟
کبنا ؛ نرخ دلار در ۱۴۰۲ به چه سمتی پیش خواهد رفت؟ آیا نرخ ارز افزایشی خواهد بود یا کاهشی؟ دلار بخریم یا اگر دلاری در دست داریم حالا زمان فروش است؟ این‌ها و بسیاری پرسش‌های مشابه دیگر، مساله این روز‌های محافل عمومی و خصوصی این روز‌های جامعه ایرانی است. اگر بخواهیم بهتر روایت کنیم آینده نرخ ارز در سال جدید، دغدغه اکثریت قریب به اتفاق عموم جامعه است.
به گزارش کبنا
، افزایش نرخ ارز طی سال‌های گذشته، به ویژه در سال ۱۴۰۱، تاثیرات عمیقی را بر زندگی و معیشت شهروندان ایرانی بر جای گذاشت. حقیقت غیر قابل انکار این است که زندگی اکثریت قریب به اتفاق جامعه به بازار ارز گره خورده است. هر گونه تغییر صعودی یا کاهشی نرخ ارز تاثیرات شگرفی را بر بازار‌های مالی بر جای خواهد گذاشت و ریزترین تا درشت‌ترین حوزه‌های اقتصادی کشور را متاثر می‌کند.
به جرات می‌توان مدعی شد، در مقطع کنونی مهم‌ترین پرسش برای عموم جامعه این است که در سال ۱۴۰۲ چه اتفاقاتی در بازار ارز خواهد افتاد؟ بدون شک، پاسخ این پرسش آن‌قدر دشوار است که تنها می‌توان به طرح فرضیات پرداخت، اما این امر بدین معنا نیست که هیچ‌گونه پیش‌بینی‌ای از وضعیت آتی بازار ارز داشت. تغییرات و رفتار بازار ارز در ایران، طی سال‌ها و حتی دهه‌های گذشته به وضوح می‌تواند مبنا‌هایی نسبتا دقیق را برای پیش‌بینی نرخ ارز به ما ارائه دهد. بر همین مبنا می‌توان سه احتمال یا فرضیه را پیرامون آینده بازار ارز در ۱۴۰۲ ارائه کرد.
احتمال نخست) باقی مانده در محدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان
تغییرات بازار ارز طی سال‌های گذشته دو نکته را اثبات می‌کند؛ اول این‌که تغییرات در نرخ‌ها تکانشی و با چرخه‌های کوتاه مدت بوده و دوم این‌که، نرخ ارز در ایران بیشتر متاثر از متغیر‌های فرااقتصادی (غیر اقتصادی) بوده است. یک حقیقت مهم این است که هموار چوب سیاست لای چرخ بازار مالی قرار گرفته و نرخ‌ها را متاثر ساخته است.
طی دهه‌های متمادی هیچ‌گاه یک سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری ویژه دولتی در زمینه اقتصادی، به اندازه متغیر‌های سیاسی به ویژه در حوزه سیاست خارجی بر بازار ارز اثرگذار نبوده است. حتی تصمیم‌گیری‌های کلان دولتی برای مدیریت اقتصادی، متاثر از متغیر‌های حوزه سیاست خارجی بوده است. برای نمونه در مقاطع مختلف تعیین ارز نیمایی و دو نرخی شدن ارز در کشور، از متغیر‌های حوزه سیاست خارجی تاثیر پذیرفته است. هرگاه تنش‌های میان ایران با جهان خارج سیر افزایش داشته، در نتیجه تحریم‌های خارجی و کژکاکردی‌های مدیریتی در داخل، نرخ ارز نیز افزایشی بوده است. هرگاه هم تنش‌های ایران با جهان خارج سیر کاهشی داشته، در بازار ارز نیز شاهد ثبات بیشتر و افزایش محدود نرخ‌ها بوده‌ایم.
با توجه به فاکتور‌های مورد اشاره، در نخستین گام این گزاره قابل طرح است که برای تحلیل آینده بازار ارز در سال جدید، می‌بایست به مسائل سیاسی و در بطن آن حوزه سیاست خارجی توجه داشت. اگر فرض بر آن گرفته شود که فضای جاری ناشی از تنش‌زدایی میان ایران با عربستان و در آینده دیگر کشور‌های عربی همچون بحرین – و شاید مصر- پابرجا بماند. همچنین در سطح فرامنطقه‌ای رویکرد تعاملیِ کج‌دارومریزِ غرب با موضوع برجام به روال ماه‌های اخیر حفظ شود، می‌توان پیش‌بینی کرد که نرخ دلار در محدوده ۴۰ هزار تا ۵۰ هزار باقی خواهد ماند.
با مفروض گرفتن این وضعیت، هر چند هم در بازار انتظارات تورمی وجود داشته باشد و تقاضا برای خرید ارز خارجی هم رو به افزایش باشد، تاثیر چندان شگرفی بر بازار نخواهد داشت؛ چرا که حجم تقاضا در چنان سطحی نیست که منابع آن در بازار موجود نباشد. روند تحولات حوزه سیاست خارجی کشور، حداقل در بازه زمانی کوتاه مدت تایید کننده این احتمال (فرضیه) است. در بازه زمانی چند ماهه بعید به نظر می‌رسد که تغییر چندان عمیقی در حوزه سیاست خارجی صورت بگیرد که همچون یک شوک بازار‌های مالی را متاثر سازد. این احتمال را در بازه زمانی کوتاه مدت می‌توان واقع‌بینانه نیز مورد ارزیابی قرار داد.
احتمال دوم) کاهش قیمت تا محدوده ۳۰ هزار تومان
در ادامه طرح احتمال نخست، در بازه زمانی میان مدت یکی از فرضیات جدی کاهشی شدن نرخ ارز و بازگشت دلار به محدوده ۳۰ هزار تومان است. لازمه تحقق چنین احتمالی این است که علاوه بر تنش‌زدایی منطقه‌ای، در تابستان یا نیمه دوم سال ۱۴۰۲، توافق برجام میان ایران و غرب احیا شود. در صورت احیای توافق، اتفاقی همانند آن‌چه در ماه‌های ابتدایی بعد از امضای توافق برجام در سال ۹۴ اتفاق افتاد قابل پیش‌بینی است.
این امکان وجود دارد که شوک روانی ناشی از احیای توافق هسته‌ای در مقطعی کوتاه دلار را به محدوده  ۳۰ هزار تومان و حتی چند هزار تومان کمتر نیز کاهش دهد، اما این امر نیز به معنای دائمی بودن این نرخ نیست. چرا که شرط کافی برای ثبات در بازار ارز، فراتر از شرط لازم احیای برجام، سرازیر شدن سرمایه‌گذاری‌های خارجی به سوی ایران، بازگشت درآمد‌های ارزی ناشی از صادرات نفتی و غیر نفتی و مدیریت صحیح اقتصادی در داخل است؛ بنابراین حتی در صورت احیای برجام، عدم بازگشت منابع ارزی به سیستم بانکی می‌تواند مجددا نرخ‌ها را در بازار ارز افزایشی کند. این احتمال، خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن و شاید مطلوب‌ترین وضعیتی است که عموم جامعه ایرانی خواهان آن باشد.
احتمال سوم) رکورد شکنی‌های جدید
سومین و البته بدبینانه‌ترین احتمال برای بازار ارز در سال جدید، رها شدن فنر قیمت‌ها در نتیجه تشدید بحران در حوزه سیاست خارجی یا وقوع یک رخداد ناخواسته در حوزه امنیتی- نظامی است. بر خلاف دو سناریوی بالا، اگر وضعیت آتی کشور در ۱۴۰۲ در چارچوب فضایی تیره از افزایش تنش، مرگ رسمی برجام، شکننده بودن تنش‌زدایی ایران با کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس و شاید وقوع یک درگیری نظامی ناخواسته خارجی مورد لحاظ قرار گیرد، شاهد شوک جدید و افزایش سرسام‌آور نرخ ارز خواهیم بود.
در چنین وضعیتی رکورد شکنی‌های جدید، محتمل خواهد بود. این احتمال بدبینانه‌ترین وضعیت ممکن است که نه تنها عموم جامعه، بلکه دولت‌مردان ایرانی نیز خواهان آن نیستند. پیامد حتمی چنین وضعیتی، وقوع ابرتورم و بحران شدید اقتصادی در کشور خواهد بود. این احتمال در بازه زمانی کوتاه مدت به هیچ عنوان محتمل به نظر نمی‌رسد.
قیمت دلار یخ زد

نرخ ارز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران چند روزی است که در یک منطقه خاص معامله می‌شود.
در حالی که در روزهای اخیر  نرخ ارز  در مرکز مبادله ارز و طلای ایران همچنان در خواب زمستانی به سر می برد و در یک محدوده خاص معامله می شود برخی از سایت‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی مدعی هستند که  نرخ دلار  در بازار غیر رسمی به سمت بالا حرکت کرده است.
بنا به روایت این منابع نرخ دلار امروز سه شنبه 8 فروردین ماه در بازار غیر رسمی برخلاف بازار رسمی مسیر رشد را طی کرد.
عده ای از تحلیلگران می گفتند اخبار سیاسی روزهای پایانی اسفند 1401 اگرچه توانست تا حدودی انتظارات را مثبت کند با این حال تا زمانی که رویکردهای اقتصادی دولت تغییر نکند، قیمت دلار در مسیر کاهش قابل توجه قرار نخواهد گرفت.
رئیس کل بانک مرکزی در تازه ترین اظهارات خود با بیان اینکه برای مهار تورم و رساندن نرخ ارز به یک عدد با ثبات همه تلاش خود را می‌کنیم، گفت: برنامه‌ای که برای مهار تورم ارائه دادیم این است که آن را به کانال ۲۰ تا ۳۰ درصد برسانیم.
اظهارات جدید فرزین در حالی است که طبق اعلام بانک مرکزی،  تورم  ماهانه نقاط شهری کشور در آخرین ماه سال برابر با 6.6 درصد بوده است. این  تورم  در دو سال و نیم گذشته یک رکورد محسوب شده و دومین قله در این محدوده به حساب می آید.در بیست ساله گذشته نیز نرخ تورم اسفند با چنین عددی به پایان نرسیده.
بررسی ها نشان می دهد در اسفند ماه امسال،  تورم  نقطه ای برابر با 63.9 درصد بوده و تقریبا به بالاترین سطح دو ساله خود رسیده است. 
این روند افزایشی در تورم دوازده ماهه نیز قابل مشاهده بوده و با ثبت رکورد 46.5 درصد بیشترین سطح را در بازه یک ساله داشته است.
قیمت دلار مبادله ای قبل از تعطیلات نوروز 1401 بر روی 40 هزار و 200 تومان قرار گرفت و بیش از 10 روز است که در همین محدوده ثابت مانده است. 
قیمت یورو اسکناس هم امروز  با تغییراتی اندک در محدوده 43 هزار و 372 تومان به فروش رسید. 
قیمت درهم امارات  نیز مانند دلار در یک محدوده خاص به تثبیت رسیده است. امروز  قیمت درهم  در مرکز مبادله ۱۰ هزار و ۹۴۶ تومان اعلام شده است.
نرخ حواله دلار، حواله یورو و  حواله درهم  نیز در این مرکز به ترتیب ۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان، ۳۹ هزار و ۴۸۸ تومان و ۹ هزار و ۹۶۶ تومان درج شده است.
قیمت ارز توافقی
همچنین   قیمت دلار  امروز  سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۲ به صورت توافقی در سایت کانون صرافان ایرانیان (تا حوالی ساعت ۱۲:۳۰ ظهر) به طور میانگین ۴۲ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است.این قیمت با دلار در مرکز مبادله 2 هزار تومان بالاتر است. 
در همین سایت   قیمت یورو   توافقی ۴۵ هزار و ۶۰۰ تومان و همچنین  قیمت درهم امارات  به صورت توافقی، بطور میانگین ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان درج شده است.
قیمت سکه،  نیم سکه  و ربع سکه
به ادعای برخی از سایت ها امروز  قیمت سکه  در بازار غیر رسمی بالا رفته است. به نظر می رسد سکه بازان امروز  مانند روز دوشنبه بیشتر به روند قیمت اسکناس آمریکایی توجه کردند و رشد دلار موجب شده بود که سکه بازارن امروز در موقعیت خرید قرار بگیرند. 
با این حال سکه امامی در سایت کانون صرافان همچنان در کانال ۳۰ میلیونی قرار دارد. تا حوالی ۱۲:۳۰ ظهر امروز  قیمت سکه امامی  در سایت مذکور به طور میانگین ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.
همچنین  قیمت نیم سکه  در صرافی‌های مجاز به طور میانگین ۱۷ میلیون و ۷۳۳ هزار تومان است.
تا حوالی ظهر امروز سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۲  قیمت ربع سکه  در کانون صرافان حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است.
طبق خبرها قرار بود معاملات سکه طلای ربع بهار آزادی با نماد «ربع سکه» در سامانه معاملات مرکز مبادله ارز و طلای ایران از روز ششم فروردین ماه آغاز شودبا این حال امروز 8 فروردین است هنوز خبری از ربع سکه در این مرکز نشده است. 
قیمت دلار امروز ۸ فروردین ۱۴۰۲ / سکه و یورو چند؟

قیمت دلار امروز سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۲ به صورت توافقی در سایت کانون صرافان به طور میانگین ۴۲ هزار و ۲۰۰ تومان درج شده و کاهش اندکی نسبت به دیروز را ثبت کرده است.

 مرکز مبادله ارز و طلا تصمیم ندارد قیمت دلار را تغییر بدهد و در حالی که پیش‌تر بارها و بارها از سوی دولت و بویژه رئیس کل بانک مرکزی تاکید شده بود که در این مرکز کشف روزانه قیمت انجام می‌شود، چندین روز است که این مرکز هیچ کشف تازه‌ای نکرده است.
قیمت دلار امروز سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۲ در مرکز مبادله ارز و طلای ایران همچنان بر روی عدد ۴۰ هزار و ۲۰۰ تومان جا خوش کرده است.
هرچند قیمت یورو در این مرکز کاملاً ثابت نیست اما با تغییراتی اندک امروز رقم ۴۳ هزار و ۳۷۲ تومان را نشان می‌دهد.
قیمت درهم امارات نیز امروز در مرکز مبادله ۱۰ هزار و ۹۴۶ تومان اعلام شده است.
نرخ حواله دلار، حواله یورو و حواله درهم نیز در این مرکز به ترتیب ۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان، ۳۹ هزار و ۴۸۸ تومان و ۹ هزار و ۹۶۶ تومان درج شده است.
قیمت ارز توافقی
همچنین قیمت دلار امروز سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۲ به صورت توافقی در سایت کانون صرافان ایرانیان (تا حوالی ساعت ۱۲:۳۰ ظهر) بطور میانگین ۴۲ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است.
در همین سایت قیمت یورو توافقی ۴۵ هزار و ۶۰۰ تومان و همچنین قیمت درهم امارات به صورت توافقی، بطور میانگین ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان درج شده است.
قیمت سکه ، نیم سکه و ربع سکه
سکه امامی همچنان کانال ۳۰ میلیونی را رها نکرده است. تا حوالی ۱۲:۳۰ ظهر امروز قیمت سکه امامی در سایت کانون صرافان به طور میانگین ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.
همچنین قیمت نیم سکه در صرافی‌های مجاز به طور میانگین ۱۷ میلیون و ۷۳۳ هزار تومان است.
تا حوالی ظهر امروز سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۲ قیمت ربع سکه در کانون صرافان حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

اگر اسرائیل و حامیان‌اش می‌خواهند که این کشور به دریافت کلان آمریکا ادامه دهد باید روایت ...
آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده قرن بعد نیست، آینده همین فردا است. اگر برای ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ سال بعد هم آینده‌نگری ...
روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
1