تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۳۷
کد مطلب : ۴۶۰۱۱۶
گزارش کبنا از یک تخلف آشکار در حوزه پزشکی و زیبایی؛

بوتاکس در «کارواش»

۵
۲
بوتاکس در «کارواش»
کبنا ؛
برخی اتفاقات آنقدر عجیب اند که باورکردنشان هم سخت است، ولی وقتی انجام خدمات پزشکی مثل لیزردرمانی ها، میکروپیگمنتیشن، سوراخ کردن ناف و پاکسازی پوست و فیلینگ و ... در آرایشگاه‌ها رایج شده، شاید دور از ذهن نباشد که در هر اتاق آلوده و زیرزمین یا حتی کارواش خدماتی مثل بوتاکس به افراد ارائه شود.
به گزارش کبنا نیوز، تب زیبایی و زیبا شدن مرد و زن نمی شناسد و این روزها مردها هم درگیر بوتاکس و مزوتراپی و پاکسازی پوست و خدمات تتو و خالکوبی هستند. خدمات پزشکی یا همان آرایشی به شدت گسترش پیدا کرده و هر خدماتی بصورت تخصصی ارائه می شود.
اما با وجود تخصصی شدن کار، آرایشگاه‌های زنانه و مردانه بصورت بی‌رویه و غیرقانونی افزایش پیدا کرده اند و خیلی از مردم با سهل گیری از تخلفات در این آرایشگاه ها چشم پوشی می کنند و فقط به دنبال زیبا شدن هستند، در حالی که خیلی وقت ها این زیبا شدن به ضرر آنها تمام شده و موجب ایجاد خسارات جبران ناپذیری برای افراد شده است.
ماجرای پرداختن به این گزارش از یک کارواش شروع می شود، جایی که متأسفانه بدون اطلاع مسوول آن، اقدام پزشکی و زیبایی بصورت غیرمجاز ارائه شده است.
وقتی که در همین روزهای ابتدایی فروردین ماه 1402 در یکی از کارواش های شهر یاسوج حضور پیدا کردم سرو کله مردی پیدا شد و در صف انتظار شست شوی خودرو، متوجه شد یکی از کارکنان کارواش نیازمند خدمات بوتاکس است.
این مرد خودش را آرایشگر معرفی کرده و در کمال ناباوری گفت که می تواند در همین مکان خدمات بوتاکس به کارگر کارواش ارائه کند. این مرد وسایل مورد نیازش که در دسترسش بوده آورد و از مشتری خواست بین دو مواد بوتاکس اصل و غیراصل یکی را انتخاب کند. کارگر کارواش هم یکی از مواد را انتخاب کرد و در اتاق این کارواش که بسیار آلوده و غیربهداشتی بوده تزریق بوتاکس را انجام داد.
وقتی با اصرار از این فرد شیاد کارت ویزیتش را خواستم کارتی به من داد، وقتی با شماره روی کارت تماس گرفتم متوجه شدم که این شماره مربوط به یک پزشک است و اصلا ربطی به این مرد نداشته است. این مرد پس از انجام کار غیرقانونی‌اش، بدون کارواش شدن ماشین، فرار را بر قرار ترجیح داد و برای اینکه مشکلات احتمالی پیش نیاید، سریعاً کارواش را ترک کرد.



تقریبا باورنکردنی و سخت پذیر است که افرادی این چنین به یک فردی اعتماد می‌کنند و تن و بدن با ارزش خود را به آنان می‌سپارند، چه در چنین وضعیت‌هایی، و چه در آرایشگاه‌های زیرزمینی که مجوز خیلی از خدمات را ندارند، اعتماد کردن به چنین افرادی، عملی غیرانسانی و غیراخلاقی و خیانتی است که موجب خسران می شود، هر چند که غالب این اتفاقات به دلیل ناآگاهی مردم اتفاق می‌افتد.
بهنام نیازی _رئیس شبکه بهداشت بویراحمد_ پیش از این در گفت و گو با خبرنگار کبنا نیوز در خصوص ایرادات فعالیت آرایشگاه های زیرزمینی و غیرمجاز گفت: متأسفانه در برخی از آرایشگاه‌های شهر یاسوج اقداماتی انجام می‌گیرد که مصداق دخالت در امور پزشکی است.
وی اقداماتی همچون بوتاکس، تزریق ژل، تزریق چربی، برداشتن چربی، تتو و ... را برخی از این موارد عنوان کرد.
از سوی دیگر، این آرایشگاه‌ها وسایل بهداشتی غیرمجاز را به صورت غیراصولی در کیسه‌های زباله قرار می‌دهند.
نیازی در این خصوص گفت: آمپول‌های تزریقی را در داخل کیسه‌های زباله قرار می‌دهند که عواقب بسیار بدی می‌تواند در پی داشته باشد.
وی ادامه داد: وقتی این سوزن‌ها در کیسه‌های غیرمعمولی قرار داده شوند، می‌توانند به کارگران شهرداری، افراد زباله‌گرد و حیوانات، آسیب‌های جدی وارد کند.
نیازی اضافه کرد: وقتی که یک کارگر شهرداری این کیسه‌های زباله را بردارد ممکن است سوزن‌های موجود در زباله‌ها به دست و یا بدن او برخورد کند و باعث انتقال بیماری به او شود و در نتیجه بیماری در بین جامعه شیوع پیدا کند که این مسأله تهدیدی علیه بهداشت عمومی جامعه است.
یکی از فعالیت‌هایی که در اغلبِ این آرایشگاه‌ها انجام می‌شد تتوی بدن بود که به گفته رئیس مرکز بهداشت شهرستان، تتو جزو کارهایی است که نباید آرایشگاه‌ها انجام دهند و انجام تتو به هر صورت در آرایشگاه‌ها غیرقانونی است.
نیازی ادامه داد: هر فعالیتی که با خون و فرآورده‌های خونی ارتباط داشته باشد، در آرایشگاه‌های زنانه ممنوع است.
مزو نیز از دیگر فعالیت‌های غیرمجاز برخی از آرایشگاه‌های سطح شهر یاسوج بود که نیازی در مورد آن اظهار داشت: هر کسی بخواهد در آرایشگاه‌های زنانه مزو انجام دهد، باید علاوه بر داشتن مجوز و کارت سلامت، کلاس‌های آموزشی را نیز طی کرده باشد.
کاشت ناخن در شرایط غیربهداشتی، نگهداری وسایل فشیال غیرمجاز در شرایط و مکان غیرمجاز، وسایل پاکسازی پوست غیرمجاز، کاشت ناخن در شرایط غیربهداشتی، قرار داشتن روشویی در اتاق فشیال، استفاده از رنگ‌های غیرمجاز ابرو، نداشتن کارت تندرستی، نداشتن جعبه کمک‌های اولیه با تجهیزات و عدم نصب پوسترهای آموزشی هشداردهنده از مواردی بود که در این آرایشگاه‌ها دیده شد.
رئیس مرکز بهداشت بویراحمد در ادامه عنوان کرد: استفاده از سوزن و تیغ جراحی خطرات بسیاری در پی دارد و این افراد در آرایشگاه‌ها ابزار استریل کردن ندارند و در خصوص استفاده از این وسایل آموزش‌های لازم را ندیده‌اند و چنانچه تیغی آلوده باشد موجب آلودگی و بیماری می‌شود و تمام این کارها در حیطه پزشکی است و فعالیت آرایشگاه‌ها در این زمینه‌ها غیرقانونی است.
در برخی از موارد نیز اقدامات دیگری دیده شده است که به گفته بهنام نیازی ممنوع است؛ یکی از این موارد کاشت موی زیرزمینی است که در برخی از مراکز در یاسوج مشاهده شده است.
رئیس مرکز بهداشت بویراحمد با بیان اینکه 70 درصد از آرایشگاه‌ها مجوز دارند و 30 درصد آنها فاقد مجوز هستند، گفت: در برخی از آرایشگاه‌ها نیز افرادی در کارهای پزشکی دخالت می‌کنند که هیچ تخصصی در این زمینه ندارند.
برخی از این افراد، به عنوان همکار در برخی از آرایشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند و برخی دیگر در فضای مجازی برای فعالیت‌های خود تبلیغات می‌کنند. سارابیوتی‌ها و شهلابیوتی‌ها افرادی از این دست هستند که به طور غیرقانونی فعالیت دارند.
اکثر این افراد اسم مستعار دارند و حتی شماره تلفن‌هایی که استفاده می‌کنند نیز به نام خود آنها نیست و بنابراین در صورتی که فعالیت‌های غیرقانونی آنها پیامدهایی برای افراد مراجعه‌کننده داشته باشند، نمی‌توان آنها را پیدا کرد.
نیازی عنوان کرد: این افراد از رنگ‌ها و ژل‌هایی استفاده می‌کنند که اغلب غیرمجاز هستند و بسیاری از آنها نیز فله‌ای و فاقد استانداردهای پزشکی هستند.
رئیس مرکز بهداشت بویراحمد اضافه کرد: مراجعه به این آرایشگاه‌ها در بسیاری از موارد، باعث آسیب‌هایی می‌شوند که اغلب جبران‌ناپذیر هستند.
نیازی عفونت‌های ثانویه و بسیاری دیگر از بیماری‌ها که ممکن است در درازمدت به وجود بیایند را از پیامدهای این فعالیت‌های غیرمجاز دانست.
وی در توصیه به شهروندان یاسوجی گفت: برای اقداماتی که در حوزه پزشکی قرار می‌گیرند حتماً به پزشک مراجعه کنید و از مراجعه به آرایشگاه‌ها برای دریافت خدمات پزشکی جداً خودداری نمایید.
به گزارش کبنا، بعضاً این آرایشگاه‌ها، ظاهری شیک و لاکچری داشتند که هر بیننده و مراجعه کننده‌ای را در مرحله اول فریب می‌داد و مراجعه کنندگان تصور می‌کنند که به بهترین آرایشگاه آمده‌اند، غافل از اینکه پشت این ظاهر شیک، افرادی غیرمتخصص و نابلد حضور دارند که با عنوان‌های کیلویی سلامت خیلی‌ها را به خطر انداخته‌اند.
نکته جالب که در این بازدید به چشم می‌خورد، فشار افراد غیرمرتبطی بود که با تماس تلفنی قصد داشتند، مأموران را از تصمیم‌های قاطعانه خودشان منصرف کنند. گویا مافیا در همه جا وجود دارد و لانه کرده‌اند. بعضی هم با حرف‌های غیرانسانی و ناپسند به مأموران بی‌احترامی می‌کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Germany
ترجیح درسته نه ترجیه
بعنوان یک رسانه باید روی املای درست کلمات هم دقت کنید
Iran, Islamic Republic of
نگارنده مطلب به تکات خوبی اشاره کردند:اولا جایی که امنیت جانی و جسمی مردم در خطر است و فقط پای پول در میان است (به قول معروف پول سر رو هم می بره)احساس مسئولیتی وجود ندارد سیستم نا کارامد نمیتواند جلوی این موارد رو بگیره و به نوعی خودش هم همدست و ذینفع هست .ثانیا مثل قارچ این به اصطلاح خدمات زیبایی بعضی ها با تابلو و بعضا هم بدون تابلو در مطب پزشکان عمومی با عنوان زیبایی ،پوست و مو به غارت و نابودی مردم می پردازند.چون که شما وقتی وارد میشی میبینی کسانی دیگر که هیچگونه تخصصی ندارند به این کار مشغولند از طرفی کار با لیزر و اشعه های خطرناک علم خاص خودش را میخواد که اینها ندارند .سوم اینکه امنیت فقط امنیت نظامی و سیاسی نیست وقتی امنیت سلامت و جان مردم با اینگونه مخاطرات تهدید میشود و در درون دستگاه متولی سلامت عدم پیگیری...
همتا حسینی
United States
نظری ندارم
United States
سلام خوبی بی زحمت شماره تلفن های همراه با پاسخ نامه دهیاری در پیش گرفته است که به من می خواهم به امید دیدار و هاا
Iran, Islamic Republic of
الان تو مطب دکترا تماما کاربوتاکس خانومی انجام میده که فقط یه دوره کوتاهی رفته بدون هیچ پیش زمینه ای تزریق میکنه فاجعه ایه دریه کلام
چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

اگر اسرائیل و حامیان‌اش می‌خواهند که این کشور به دریافت کلان آمریکا ادامه دهد باید روایت ...
آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده قرن بعد نیست، آینده همین فردا است. اگر برای ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ سال بعد هم آینده‌نگری ...
روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
1