تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۴۳
کد مطلب : ۴۶۰۱۱۳

مهمترین پرونده‌های قضایی ۱۴۰۱

۱
مهمترین پرونده‌های قضایی ۱۴۰۱
کبنا ؛فوت مهسا امینی، اعدام برخی از اغتشاشگران حوادث سال ۱۴۰۱، رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی،" آزادی مهدی و حبس فائزه هاشمی" از مهمترین پرونده های قضایی سال گذشته بود.
به گزرش کبنا نیوز، مهمترین پرونده‌های قضایی سال ۱۴۰۱ را در این گزارش ایسنا می خوانید:
*یکی از پرونده های سال ۱۴۰۱ مربوط به  مهسا امینی دختر ۲۲ساله‌ای بود که شهریور ماه ۱۴۰۱ از سوی نیروهای گشت ارشاد بازداشت و پس از دستگیری و هدایت به یکی از مقرهای پلیس تهران و انتقال به بیمارستان درگذشت.
در پی انتشار وقوع عارضه جسمی برای خانم مهسا امینی در یکی از مراکز پلیس، فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در همان زمان اطلاعیه‌ای را صادر و اعلام کرد: هیچگونه برخورد فیزیکی با مهسا امینی انجام نشده است.
*همچنین حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه درباره فوت مهسا امینی  در سال گذشته اعلام کرد: قوه قضاییه موضوع جان‌باختن مرحومه امینی را با دقت و موشکافانه پیگیری خواهد کرد و این موضوع در دستور کار قرار دارد.
*علی صالحی دادستان تهران نیز ضمن اعلام ورود دادستانی به این پرونده از دستور تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی ابعاد پزشکی پرونده خبر داد.
*علی القاصی رییس کل دادگستری تهران نیز از نماینده ویژه وزیر کشور و پزشکی قانونی خواست هرچه سریعتر گزارش های خود را به قوه قضاییه ارسال کنند تا روند بررسی پرونده مرحومه مهسا امینی تسریع شود و در کنار رسیدگی به اصل ماجرا به موضوع دروغ پردازی ها در مورد این واقعه نیز با جدیت رسیدگی شود.
*کاظم غریب آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران نیز از دستگاه‌های ذیربط خواست تا تحقیقات و بررسی‌های لازم در مورد علت فوت مهسا امینی با دقت و سرعت انجام شود و نتایج آن با شفافیت در اختیار افکار عمومی قرار گیرد.
*مهدی فروزش مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران نیز گفت: نمونه های لازم از بافت‌ها و اعضای داخلی بدن مهسا امینی برداشته شد و نسبت به ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه‌های تخصصی اقدام شد.
*سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص اقدامات انجام شده از سوی این سازمان برای تشخیص علت فوت مهسا امینی در سال گذشته اطلاعیه ای صادر و اعلام کرد: در رسیدگی به این پرونده بررسی دقیق و کاملی در معاینه و کالبدگشایی صورت گرفت و تمامی معیارها و شاخص‌های تعیین علت فوت، معاینه ظاهری و اعضای داخلی بدن انجام و نمونه های لازم از بافت ها و اعضای داخلی بدن برداشته و به آزمایشگاه های تخصصی ارسال شد تا به مجرد حصول نتایج آزمایشات ارسالی و با در نظر گرفتن نتایج معاینات و کالبدگشایی انجام شده، مندرجات پرونده بیمارستانی و سوابق پزشکی نام برده و همچنین اخذ نظریه تخصصی رشته های مورد نظر در قالب کمیسیون پزشکی ویژه ای که به دستور دادستان محترم در اداره کل پزشکی قانونی استان تهران تشکیل شده است، متعاقبا نسبت به تعیین علت فوت اقدام و نتیجه به مقام محترم قضایی ارسال شود.
*حجت الاسلام و المسلمین حکمت علی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری نیز با اشاره به موضوع مهسا امینی در همان زمان اعلام کرد: مردم مراقب باشند و فریب جریانات انحرافی را نخورند و برای این موضوع نباید اصل نظام را هدف قرار داد.
*والدین مهسا امینی از عاملان دستگیری مهسا  از زمان رسیدن او به پلیس امنیت اخلاقی و سپس جریان تحقیقات و صحبت کردن با او، شکایت کردند که این پرونده در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است.
*پس از فوت مهسا امینی ناآرامی هایی در کشور رخ داد که منجر به بازداشت و اجرای حکم چندین متهم در این زمینه شد.
*در رابطه با پرونده مهسا امینی دو خبرنگار شرق و هم میهن ( نیلوفر حامدی و الهه محمدی)  به اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام در سال ۱۴۰۱ بازداشت شدند و همچنان در زندان هستند.
* پذیرش درخواست اعاده دادرسی متهم «ماهان صدرات مرنی» یکی دیگر از متهمان ناآرامی های سال ۱۴۰۱ نیز در دیوان عالی کشور انجام شد.
*از دیگر پرونده های مرتبط با حوادث ۱۴۰۱، توقف حکم اعدام "محمد بروغنی" از سوی دیوان عالی کشور بود و پرونده او به شعبه هم عرض دادگاه صادر کننده رأی ارجاع شد.
 * فرجام خواهی سامان صیدی (یاسین) از متهمان اغتشاشات ۱۴۰۱ از سوی دیوان عالی کشور نیز پذیرفته شد.
*از دیگر موضوعات مرتبط با حوادث ۱۴۰۱، صدور قرار توقف اجرای حکم  محمد قبادلو  به قصاص نفس بود.
* همچنین فرجام خواهی سهند نور محمدزاده یکی از متهمان ناآرامی‌های ۱۴۰۱ در دیوان عالی کشور پذیرفته و پرونده برای رسیدگی به شعبه هم عرض دادگاه انقلاب ارجاع شد.
* حسین رونقی یکی دیگر از اشخاصی بود که در حوادث ۱۴۰۱ بازداشت و سپس با سپردن وثیقه از زندان آزاد شد.
*وریا غفوری بازیکن تیم فوتبال فولاد خوزستان  نیز سوم آذرماه سال ۱۴۰۱ با دستور قضایی و به اتهام فعالیت تبلیغی و اجتماع و تبانی علیه نظام بازداشت شد و نهایتا  با سپردن وثیقه مناسب از زندان آزاد شد.
*پرویز برومند  بازیکن پیشین استقلال نیز که در یکی از خیابان‌های تهران در سال ۱۴۰۱ حضور داشت و بازداشت شده بود، پس از مدتی با دستور دادستان تهران و  با قرار وثیقه آزاد شد.

جلسات رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکراینی از سال ۱۴۰۰ شروع شد و حکم این پرونده هنوز صادر نشده است.
جلسات رسیدگی به این پرونده به شرح زیر است:
اولین دادگاه رسیدگی به پرونده  ۳۰ آبان ماه سال ۱۴۰۰
دومین جلسه دادگاه  ۷ آذر ۱۴۰۰
 سومین جلسه دادگاه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۱
چهارمین جلسه دادگاه ۲۶ آذرماه ۱۴۰۱
پنجمین جلسه دادگاه ۲۸ آذرماه سال ۱۴۰۱
ششمین جلسه دادگاه  ۲۸ دی ۱۴۰۱
 حجت‌الاسلام پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: از همان ابتدا سازمان قضایی نیروهای مسلح به این موضوع ورود کرد و به صورت دقیق و کارشناسی‌های چند جانبه، در چند مرحله مورد رسیدگی قرار داد و در نهایت، پرونده با صدور قرار جلب دادرسی برای ۱۰ نفر و صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد.
به گفته مسعود ستایشی سخنگوی دستگاه قضا نیز  ۲۰  جلسه دادگاه در رسیدگی به اتهامات متهمین تشکیل شده است و ریاست دادگاه و هیئت دادگاه وقت کامل گذاشته شده اند و با دقت و ظرافت به موضوع رسیدگی شده است و بعد از برگزاری جلسات ختم دادرسی اعلام شد و مبادرت به انشای رای شد.  بر اساس آخرین اطلاعات ان‌شاءالله قبل از پایان سال ۱۴۰۱ رای صادر می‌شود و این رای قابلیت اعتراض دارد و در مرجع بالاتر قابلیت طرح دارد و می تواند مورد رسیدگی واقع شود.

طبق اعلام قوه قضاییه در دی ماه سال ۱۴۰۱، حکم علیرضا اکبری فرزند علی دارای تابعیت مضاعف ایرانی-انگلیسی که به اتهام افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس به مجازات اعدام محکوم شده بود، اجرا شد.
حکم اعدام «حبیب فرج‌الله چعب» در دیوان عالی کشور تایید شد.

«حبیب فرج‌الله چعب» ملقب به «حبیب اسیود» سرکرده گروهک تروریستی «حرکة النضال»، فردی است که حسب محتویات و مستندات موجود در پرونده‌اش و اقاریری که داشته عملیات‌های تروریستی متعددی را علیه مردم ترتیب داده که یکی از آن‌ها حمله به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز در ۳۱ شهریور سال ۹۷ است که این اقدام تروریستی منجر به شهادت ۲۵ نفر از شهروندان ازجمله یک کودک و مجروح شدن ۲۴۹ نفر دیگر شد.
گروهک حرکة النضال به سرکردگی «چعب» اقدامات تروریستی خونبار دیگری را نیز علیه امنیت مردم ایران انجام داده که ازجمله آن‌ها بمب‌گذاری در اماکن دولتی و سرقت مسلحانه بوده و در مجموع اقدامات تروریستی اعضای این گروهک، ۲۷۴ نفر از شهروندان ایرانی شهید یا مجروح شده‌اند.
چعب آخرین نفر از سردستگان این گروه باغی بود که با هوشیاری نیروهای حافظ امینت مردم ایران پس از خروج از سوئد با شگردهای اطلاعاتی دستگیر شد. او سال‌ها در کشور سوئد مستقر بود و از امکانات و تسهیلات دولت و دستگاه امنیتی این کشور بهره‌‍ مند می‌شد.
پس از دستگیری متهم، تکمیل تحقیقات و نهایتاً صدور کیفرخواست، جلسات متعدد دادگاه با حضور متهم، وکلای وی و شکات و خانواده شهدای ترور در سال گذشته برگزار شد. دادگاه با توجه به ادله و امارات موجود در پرونده بزهکاری متهم را محرز و مسلم دانست و فرج الله چعب را به اتهام افساد فی الارض از طریق تشکیل، سرکردگی، اداره گروهک و اجرای عملیات‌های تروریستی در کشور به  اعدام محکوم کرد. در نهایت پس از فرجام‌خواهی وکلای متهم، پرونده در دیوان عالی کشور مجددا مورد بررسی‌های همه جانبه و دقیق حقوقی و قضایی قرار گرفت و حکم اعدام چعب تایید، نهایی و قطعی شد.
اکبر طبری

یکی از پرونده های دستگاه قضا که از سال ۹۸ مطرح، رسیدگی و حکم نیز اجرا شد، مربوط به "علی‌اکبر طبری‌پور" معاون پیشین امور اجرایی و فنی مهندسی حوزه ریاست رئیس اسبق قوه‌قضاییه  با جرایم متعدد اقتصادی در دادگاه بود که نهایتا حکم ۳۱ سال حبس تعزیری او در دیوان عالی کشور تایید شد.
در پی انتشار مطالبی در مورد آزادی با وثیقه اکبر طبری در سال ۱۴۰۱، مرکز رسانه قوه قضاییه ضمن تکذیب شایعات اعلام کرد که اکبر طبری در زندان و در حال طی کردن دوران محکومیتش است. همچنین بعد از ارجاع پرونده اکبر طبری از دیوان عالی کشور به شعبه هم عرض، این پرونده مجددا رسیدگی و دادگاه، میزان قرار وثیقه قبلی که ۱۰۰ میلیارد تومان بود را افزایش و به ۳۰۰ میلیارد تومان تغییر داد.


براساس حکم قطعیت یافته از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، سید مصطفی تاج‌زاده سیاستمدار به اتهامات اجتماع و تبانی بر علیه امنیت به (۵ سال حبس) و نشر اکاذیب  (۲سال) و تبلیغ علیه نظام ( یک  سال) و مجموعا به ۸ سال حبس محکوم شده بود که مطابق ماده ۱۳۴  قانون مجازات اسلامی ۵ سال آن قابل اجراست که قطعی است.‌ 
گفتنی است ۲۲ مرداد سال ۱۴۰۱  جلسه رسیدگی به اتهامات مصطفی تاج‌زاده با سه عنوان اتهامی اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، نشر اکاذیب  و تبلیغ علیه نظام در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد.

حمید نوری تبعه ایرانی، ۱۸ آبان ماه سال ۹۸ در زمان ورود به فرودگاه استکهلم سوئد توسط پلیس این کشور بازداشت شد.
دادگاه شهر استکهلم در سوئد با برگزاری یک نشست مطبوعاتی مجازی حکم حمید نوری را اعلام کرد و بر اساس آن او به جرم آنچه که "نقض فاحش قوانین بین‌المللی" و "قتل عمد" خوانده شد، به حبس ابد محکوم شد.
جمهوری اسلامی ایران بارها خواستار آزادی حمید نوری شد و به شدت از تصمیم سوئد برای بازداشت و برپایی دادگاه او انتقاد کرده بود. مقامات و مسوولان ایرانی ، بازداشت و فرایند دادگاه حمید نوری را به عنوان یک تبعه ایرانی "غیرقانونی'' دانستند و خواستار ''آزادی فوری'' او شدند. مقام‌های سوئد هم اعلام کردند که سوئد از دستگاه قضایی مستقلی برخوردار است و دولت این کشور نمی‌تواند در تصمیم سیستم قضایی آن دخالت کند.
کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و دیگر مسوولان قضایی، بارها خواستار  پاسخگو بودن دولت سوئد برای بازداشت و محاکمه غیرقانونی و نقض فاحش حقوق بشر حمید نوری تبعه ایرانی زندانی در این کشور، آزادی فوری و جبران خسارات معنوی و مادی وارده به وی شدند. نهایتا پس از اعتراض به حکم صادره، تاکنون ۸ جلسه دادگاه تجدیدنظر حمید نوری برگزار شده  است.
از دیگر پرونده های قدیمی در دستگاه قضایی مربوط به «مهدی هاشمی رفسنجانی» است که از تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ برای اجرای حکم ۱۰ سال حبس در زندان اوین بود و نهایتا ۲۷ دی ماه ۱۴۰۱ از زندان آزاد شد.
گفتنی است مهدی هاشمی ۱۸ مرداد سال ۱۳۹۴ از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر تهران به اتهام مشارکت در ارتشا، اختلاس، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور به ۱۰ سال حبس و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد. او در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ بخشی از جزای نقدی را پرداخت کرد و در تاریخ ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ نسبت به رد مال و پرداخت مابقی جزای نقدی اقدام کرد و  حکم شلاق نیز نسبت به او اجرا شد.
باقر نمازی
در سال ۹۵ سازمان اطلاعات سپاه، محمد باقر نمازی (جاسوس دو تابعیتی) را بازداشت کرد. او در سال ۹۵  به جرم همکاری با دولت آمریکا به ۱۰ سال حبس محکوم شد و نهایتا پس از گذراندن بخشی از محکومیت خود در یک اقدام انسان دوستانه در ۱۳ مهر ۱۴۰۱  خاک ایران را ترک کرد.
توماج صالحی
توماج صالحی -خواننده رپ- به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، همکاری با دولت‌های متخاصم و تشکیل گروه‌ غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور در سال گذشته دستگیر شد و  کیفرخواست پرونده او به اتهامات افساد فی‌الارض، فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشکیل و اداره دسته‌جات غیر قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور، همکاری با دولت متخاصم علیه جمهوری اسلامی و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی و تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت آمیز صادر شد.  هنوز دادگاه این خواننده رپ برگزار نشده است.
ترانه علیدوستی

 ۲۶ آذرماه سال ۱۴۰۱ قوه قضاییه اعلام کرد: در پی برخی اظهارنظرهای بدون استناد در مورد حوادث ۱۴۰۱ و  همچنین انتشار مطالب تحریک‌آمیز در جهت حمایت از اغتشاشات خیابانی قبلی از سوی برخی چهره‌ها و تعدادی از سلبریتی‌ها ، برخی از این افراد جهت پاسخگویی به مقام قضایی به دادستانی تهران احضار و برخی نیز با دستور قضایی بازداشت شدند. در همین راستا، ترانه علیدوستی که در مورد برخی ادعاهای مطرح‌شده‌اش مستند و سندی را ارائه نکرده بود،  به دستور مقام قضایی بازداشت و نهایتا او  ۱۴ دی ماه ۱۴۰۱ با تودیع وثیقه آزاد شد.
کتایون ریاحی
کتایون ریاحی بازیگر سینما و تلویزیون روز ۲۹ آبان ۱۴۰۱ در پی اظهار نظرهای بدون استناد در مورد حوادث سال گذشته  و  انتشار مطالب تحریک آمیز در جهت حمایت از اغتشاشات خیابانی و کشف حجاب جهت پاسخگویی به مقامات قضایی، احضار و بازداشت و پس از آن به قید وثیقه آزاد شد.
دادگاه رسیدگی به پرونده کتایون ریاحی  ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱  در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.
هنگامه قاضیانی


یکی دیگر از بازیگرانی که در خصوص اغتشاشات سال گذشته بازداشت و سپس با دستور مقام قضایی آزاد شد، هنگامه قاضیانی بود. اتهامات او دایر بر اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام  بود.
جعفر پناهی و ...


جعفر پناهی کارگردان سینما به اتهامات اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به پنج سال حبس و از باب فعالیت تبلیغی علیه نظام هم به  یک سال حبس محکوم شد و نهایتا  ۲۰ تیر ماه سال ۱۴۰۱ برای تحمل کیفر حبس به بازداشتگاه اوین معرفی شد. او نهایتا ۱۴ بهمن سال گذشته به قید وثیقه از زندان آزاد شد.
حکم اعدام ۲ تن از عوامل شهادت عجمیان اجرا شد
دوازدهم آبان ماه سال ۱۴۰۱ تعدادی از اغتشاشگران در اطراف آرامستان بهشت سکینه و کمالشهر کرج به بهانه شرکت در مراسم چهلم یکی از جانباختگان اغتشاشات با ایجاد ناآرامی و ریختن سنگ و چوب و نخاله‌های ساختمانی، اقدام به بستن آزاد راه کرج – قزوین و اختلال در عبور و مرور خودروها، تخریب اموال عمومی و خصوصی و ضرب و جرح مامورین کردند. در آن حادثه، سیدروح‌الله عجمیان یکی از حافظان امنیت مظلومانه به شهادت رسید.
نهایتا قوه قضاییه اعلام کرد که محمد مهدی کرمی و سیدمحمد حسینی، عوامل اصلی جنایتی که منجر به شهادت مظلومانه سیدروح‌الله عجمیان شده بودند،  صبح روز ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ به دار مجازات آویخته شدند.
همچنین در پرونده شهید عجمیان،  دیوان عالی کشور در خصوص فرجام خواهی دیگر متهمان از جمله حمید قره حسنلو، حسین محمدی و رضا آریا به استناد  قانون مجازات اسلامی، حکم صادره را به جهت وجود نقص در رسیدگی، نقض و پرونده را به منظور رسیدگی مجدد و تکمیل تحقیقات و صدور رای مقتضی به دادگاه صادر کننده حکم اعاده کرد. با پذیرش فرجام خواهی و نقض حکم صادره در مورد ۱۱ متهم دیگر نیز به دلیل نقص در رسیدگی و لزوم تکمیل تحقیقات و رعایت تناسب مجازات با میزان اقدامات هر یک از آنان، پرونده را نقض و به همان دادگاه ارجاع داد.

براساس دادنامه صادره از سوی دادگاه انقلاب تهران، محسن شکاری به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح سرد به مامور بسیج حین انجام وظیفه و مسدود کردن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه به اعدام محکوم شد.   حکم اعدام محسن شکاری ۱۷ آذرماه ۱۴۰۱ اجرا شد.
اعدام مجیدرضا رهنورد
عصر روز ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۱  «مجیدرضا رهنورد» در خیابان حرعاملی مشهد با سلاح سرد به نیروهای حافظ امنیت حمله و حسین زینال‌زاده را با چندین ضربه متوالی چاقو به سر و گردن و بدن و سپس دانیال رضازاده را با ضربه چاقو به گردن به شهادت رساند.
نهایتا «مجیدرضا رهنورد» عامل شهادت شهیدان زینال‌زاده و رضازاده در ۲۱ آذرماه  ۱۴۰۱ در ملاعام و با حضور جمعی از مردم شهر مشهد به دار آویخته شد.
محکومیت جمشید شارمهد به اعدام
جمشید شارمهد متولد ۱۳۳۴ تبعه ایران و دارای تابعیت مضاعف آلمان و اقامت در آمریکا است. گروهک تروریستی تندر در اواسط سال ۱۳۸۲ توسط تعدادی از عناصر سلطنت طلب به سرکردگی فتح الله منوچهری و فرود فولادوند با رویکرد تئوریزه کردن تروریست ضددینی در انگلستان تاسیس شده است.
این گروهک تروریستی با بهره گیری از رسانه‌های دیداری، شنیداری و مجازی مطالب توهین آمیزی علیه دین مبین اسلام انجام داده است. پس از انتخاب شارمهد در سال ۸۵ به عنوان سرکرده گروهک تروریستی تندر  از رویکرد نرم به رویکرد سخت و تروریستی تغییر مسیر می‌دهد و به اقدامات تروریستی در اماکن مذهبی، اقتصادی و حساس می‌پردازد، به طوریکه اقدامات جنایتکارانه این گروهک، موجب ناامنی جامعه و به خاک و خون کشیده شدن مردم شد.
براساس مستندات پرونده، جمشید شارمهد قصد انجام ۲۳ اقدام تروریستی داشته که موفق به انجام ۵ مورد آن شده است.
هدایت و رهبری گروهک تروریستی تندر، ارتباط با مقامات و افسران اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی، بمب گذاری در میان عزاداران حسینیه شهدای شیراز در ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ که منجر به‌ شهادت‌ رسیدن ۱۴ تن و مجروحیت ۳۰۰ تن دیگر شد، انفجار در کفشداری حرم مطهر امام خمینی(ره)، آتش سوزی در هتل جهان تهران در هنگام ساخت و تهیه بمب جهت انفجار در حوزه علمیه آیت الله العظمی گلپایگانی (ره) ، معاونت در تخریب عمدی از طریق آمریت در ایجاد انفجار دکل صدا و سیمای فارس، معاونت در اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد انفجار صوتی یک عدد بمب صوتی در شهرستان آبدانان استان ایلام، معاونت در تحریق عمدی از طریق آمریت در تحریق عمدی پالایشگاه نفتی شهرستان شاهرود و مباشرت در افشای اطلاعات طبقه بندی شده مختصات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طریق رادیو ماهواره ای تندر در تاریخ ۱۴ آبان ماه سال ۹۶ و انتشار آن در برنامه تلویزیونی گروهک تندر از جمله اقدامات و اتهامات جمشید شارمهد است.
برنامه‌ریزی جهت بمب‌گذاری در مصلای رشت، برنامه‌ریزی برای ترور استاندار وقت گیلان، برنامه‌ریزی و طراحی برای انفجار لوله‌های انتقال نفت بندر گناوه، برنامه‌ریزی به قصد بمب‌گذاری در نمایشگاه کتاب تهران، قصد انجام عملیات تروریستی در مجلس شورای اسلامی با بهره‌گیری از مواد شیمیایی، برنامه‌ریزی اعضای گروه برای سرقت صرافی و بانک‌ها جهت ایجاد رعب و وحشت در جامعه و تأمین مالی برای انجام عملیات‌های تروریستی، قصد ترور یکی از مقامات و مسئولان محلی شهرستان مریوان، قصد عملیات تروریستی انفجار در حوالی حرم حضرت معصومه (س) در قم، قصد بمب گذاری در حوزه علمیه امامزاده شاه فیض شیراز، برنامه‌ ریزی برای بمب گذاری در سرویس حمل و نقل مسئولان و پرسنل اداری بسیج و سپاه در شهر شیراز و ترور آیت الله حائری امام جمعه وقت شیراز از اقداماتی است که گروهک تروریستی تندر قصد انجام آنها را داشتند.
پس از دستگیری متهم و صدور کیفرخواست، رسیدگی به این پرونده در هفت جلسه با حضور متهم و وکیل وی و شکات و خانواده شهدای ترور به ریاست قاضی صلواتی در سال گذشته برگزار شد. متهم در مراحل مختلف رسیدگی به پرونده، مسئولیت تمام اقدامات تروریستی گروهک تروریستی تندر را برعهده گرفت و بر تاثیرگذاری خود بر مجریان و عوامل اقدامات تروریستی که به شهادت و زخمی شدن ده ها تن از شهروندان ایران منجر شده اذعان داشته است.
پس از اتمام رسیدگی به پرونده جمشید شارمهد و انجام تحقیقات، دادگاه انقلاب تهران جمشید شارمهد سرکرده گروه تروریستی تندر را به اتهام افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی به اعدام محکوم و دیوان عالی کشور نیز آن را تایید کرد.
 حادثه تروریستی شاهچراغ (ع)
در پی حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) در شامگاه ۴ آبان ماه ۱۴۰۱ ، ۱۳ نفر از خادمان و زائران آن حرم مطهر به شهادت رسیدند و تعدادی نیز مجروح  شدند و برای متهمان اصلی حمله تروریستی در حرم شاهچراغ (ع) کیفر خواست صادر شد.
اتهام ۵ متهم اصلی حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع) محاربه، افساد فی الارض، عضویت در گروهک تروریستی داعش، عضویت در گروه باغی، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و معاونت در افساد فی الارض است.
با توجه به اخذ آخرین دفاع از متهمین در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ در دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات عاملین مشارکت در حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شیراز، قرار شد  رأی دادگاه در مهلت قانونی مطابق ماده ۴۰۴ قانون آئین دادرسی کیفری و پیش از اتمام سال ۱۴۰۱ صادر شود.
متروپل
ساختمان متروپل آبادان واقع در بازار ته لنجی خیابان امیری یکی از خیابان‌های شلوغ و مرکز شهر آبادان  دوم خردادماه ناگهان فرو ریخت و جان ۴۳ خوزستانی را گرفت؛ ساختمان نیمه کاره و نا ایمنی که به بهره‌برداری رسید.
در این پرونده به  اتهامات ۲۱ نفر از جمله شهردار اسبق، سابق و فعلی آبادان و نماینده سازمان نظام مهندسی بر وقوع قتل شبه عمدی ۴۳ نفر اعم از ۳۶ مرد و ۷ زن رسیدگی شد. متعاقب این قضیه، بررسی‌ها صورت گرفت و با صدور کیفرخواست پرونده به دادگاه ارسال و رأی پرونده صادر شد.  به میزان تقصیر هر کدام از متهمین به پرداخت دیه کامل زن مسلمان در حق اولیای دم و پرداخت دیه کامل مرد مسلمان و دیه مصدومان این حادثه محکوم شدند. همچنین هر کدام به سه سال حبس تعزیری درجه ۵ با احتساب ایام بازداشت و به انتشار محکومیت دو سال انفصال از خدمات دولتی هر یک از متهمان دولتی، دو سال منع اشتغال و لغو پروانه اشتغال، محرومیت از عضویت در نظام مهندسی محکوم شدند.
 متهم اصلی متوفی حسین عبدالباقی ۷۵ درصد مقصر بود و دیه اولیای دم از اموال این فرد که پیش تر توقیف شده، تادیه می‌شود.
طبق اعلام سخنگوی قوه قضاییه این پرونده  به اجرای احکام ارجاع شده و در مرحله اجرای حکم قطعی است.

از دیگر پرونده های قضایی سال گذشته مربوط به فائزه هاشمی رفسنجانی دختر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود. او  پنجم مهرماه ۱۴۰۱ بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. طبق اعلام دادستان تهران، پس از طی روال قانونی، کیفرخواست پرونده این فرد به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و توهین به مقدسات صادر و به دادگاه ارجاع شد.
طبق اعلام مسعود ستایشی سخنگوی دستگاه قضا، مشارالیه در دو پرونده محکومیت دارد. یکی از آن پرونده‌ها اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و پرونده دیگر توهین به مقدسات است. متهم در پرونده نخست به ۱۵ ماه حبس تعزیری و در پرونده دوم به ۳۷ ماه حبس تعزیری محکوم شده است. او در حال حاضر در حال گذراندن محکومیت مجازات نخست است.

میلاد حاتمی
«میلاد حاتمی» که از گردانندگان سایت‌های قمار و شرط‌بندی در خارج از کشور بود، پس از صدور اعلان قرمز اینترپل، در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ و در کشور ترکیه شناسایی، بازداشت و به کشور مسترد شد.
بر اساس کیفرخواست صادره میلاد حاتمی فرزند محسن به افساد فی الارض از طریق اشاعه فساد به صورت گسترده، اخلال در نظام پولی و ارزی کشور حداقل به مبلغ بیش از نیم میلیون دلار (۵۵۰ هزار و ۲۹۰ دلار) و پولشویی به همین میزان و دایر کردن مرکز قمار و تشویق به فساد ( با توجه به اقدامات مخرب در فضای مجازی) و همچنین تشویق به بی بند و باری جنسی متهم است.
همچنین محمدرضا زاهدی فرزند بیژن یکی دیگر از متهمان این پرونده، به اخلال در نظام پولی و ارزی کشور از طریق خروج مبالغ عمده از طریق پول شویی در مراکز قمار و تبدیل آن به ارز و انتقال آن به خارج از کشور (به مبلغ یک هزار و ۱۶۱ میلیارد تومان) از طریق درگاه epay و صادرات پی، معاونت در افساد فی‌الارض از طریق ارائه خدمات به کسانی که به گسترش بی بند و باری جنسی در فضای مجازی اقدام می‌کنند و پولشویی یک دستگاه پورشه و یک دستگاه آپارتمان متهم است.
در اولین جلسه دادگاه در ۱۹ مهر ۱۴۰۱ متهم میلاد حاتم آبادی فراهانی معروف به «میلاد حاتمی» از گردانندگان سایت‌های قمار و شرط‌بندی در خارج از کشور و ۲۱ نفر دیگر از متهمان پرونده به ریاست قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، حسنی اعتماد، نماینده دادستان بخشی از کیفرخواست را قرائت کرد.
در دومین جلسه در ۲۰ مهر ۱۴۰۱ به قرائت ادامه کیفرخواست پرونده پرداخته شد.
در سومین جلسه دادگاه در ۲۳ مهر ۱۴۰۱ ، نماینده دادستان اعلام کرد: میلاد حاتمی در بازجویی تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ اقرار کرده که با هدف همکاری شبکه سعدالله شقاقی برای افزایش فالوور برای تبلیغ در شبکه قمار از چالش‌هایی غیراخلاقی استفاده می کرده است.
در چهارمین جلسه دادگاه در ۳۰ مهر ۱۴۰۱ ، متهم در پاسخ به  قاضی صلواتی که از وی خواست تا درباره تصاویر منتشر شده، توضیحاتی ارائه دهد، گفت: تمامی موارد را قبول دارم و توضیحی ندارم.
رسیدگی به این پرونده همچنان در دستور کار دستگاه قضایی است و ادامه دارد.
فریبا عادل خواه
فریبا عادل خواه، زندانی دوتابعیتی (ایرانی- فرانسوی) که از تاریخ ۱۵ خرداد ۹۸ بازداشت و نهایتا به اتهام«اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت» به ۵ سال حبس محکوم شده بود، سرانجام بهمن ماه سال گذشته از زندان آزاد شد.
وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای در سال گذشته اعلام کرد که فریبا عادل‌خواه  از زندان اوین آزاد شده اما شرایط آزادی او نامشخص است.
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

اگر اسرائیل و حامیان‌اش می‌خواهند که این کشور به دریافت کلان آمریکا ادامه دهد باید روایت ...
آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده قرن بعد نیست، آینده همین فردا است. اگر برای ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ سال بعد هم آینده‌نگری ...
روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
1