تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۱۳
کد مطلب : ۴۵۹۰۹۴
یادداشت ارسالی؛

همه جای ایران سرای من است، سلامم سرایم ثنایم دنای من است

هادی سینایی
۱۲
۳
خداحافظی بویراحمد و دنا با برف و باران پس از احداث سد خرسان ۳
کبنا ؛هادی سینایی فعال محیط زیستی، در واکنش به خبر احداث سد خرسان ۳ و انتقاد از اجرای چنین پروژه‌های عظیمی که برای استان ما عملاً هیچ گونه دستاوردی ندارد، طی یاد داشتی آورده است: ما را به خیر شما‌ امیدی نیست شر نرسانید.
زمزمه‌های احداث سد خرسان ۳ درحالی به گوش می‌رسد که گویا قرار است، برای آنکه به صنعت آب بری در استان‌های کویری جان تازه‌ای ببخشد، برای آنکه چرخ‌های کارخانه فولادی را بچرخاند در کهگیلویه و بویراحمد جان‌های بی‌شماری را می‌خواهد بگیرد.
جان بلوط ۱۰۰ تا ۵۰۰ ساله‌ای را که ریشه‌های ۹ متری آن در عمق خاک و کمک به تقویت سفره‌های آبی زیر زمینی و جلوگیری از فرسایش خاک، ۶ برابر بیشتر از چوب آن اهمیت دارد را می‌خواهد بگیرد.
جان یکصدو بیست کیلومتر مربع از خاکی را می‌خواهد بگیرد که برای تشکیل هر سانتی‌متر از آن ۱۰۰ تا ۱۰ هزار سال باید زمان بگذرد تا تشکیل شود، آن هم برای کهگیلویه و بویراحمدی که با ۲ درصد در هکتار بیشترین فرسایش خاک در کشور را به خود اختصاص داده است.
قرار است جان مراتع و گونه‌های بیشماری از گیاهان را بگیرد که اندمیک آن منطقه هستند.
قرار است زیستگاه بی‌شماری از حیات وحش با تنوع‌های متفاوت و قلمرو‌های خاص را برای همیشه نابود کند که معلوم نیست چه سر نوشت شومی در انتظار آینده آن‌ها باشد! ؟ قرار است ۶ میلیون درخت مقدس عمدتاً بلوط کهگیلویه و بویراحمد را برای همیشه نابود کند. همان درخت قابل احترامی که در سالیان متمادی گذشته و ایام سخت، محل ارتزاق ۱۰ هزار نفر جمعیت ساکن همان ۱۷ روستایی بوده است که قراراست زیر آب بروند.
اگر با یک حساب سرانگشتی تقسیم کنیم ۶ میلیون درخت و درختچه‌ای را که قرار است نابود شوند بر جمعیت ۱۰ هزار نفری همان ۱۷ روستا به ازائ هر نفر ۶۰۰ درخت را باید از دست بدهیم، این یعنی یک فاجعه برای طبیعت استان ما، برای طبعیتی که خشکسالی‌های متمادی سنوات گذشته، بیماری‌ها، گردو غبار‌امان بلوط‌هایش را بریده است. بلوط‌های که با سختی از شرایط اقلیمی، نیمه جانی به در بردند اما از دست سد، پای گریزی ندارند و باید‌ایستاده جان بدهند.
سوای از تعهدات اخلاقی و عرق ملی، باثبت دنا بعنوان دهمین ذخیرگاه زیست کره کشور و نخستین پس از انقلاب اسلامی، تعهد بین‌المللی برای کشور ایجاد شده است. با احداث این سد، قطعاً دنا تغییرات آب و هوایی بسیار بدی را متحمل خواهد شد و روزی فرا خواهد رسید که از آن همه یال و کوپال جز صخره‌های سیقل شده‌ای که روح و روان هر بینده‌ای را آزرده می‌دهند چیزی باقی نخواهد ماند. فلذ باید آن روز منتظر بازخواست نسل آینده خود و جوامع بین‌الملل باشیم.
مطابق با قانون انتقال آب بین حوزه‌ای برای مصرف شرب جای اجرا دارد اما آنگونه که از برایند کار احداث این سد بر می‌آید، گویا صنعتی در استان‌های کویر برای مصرف آب دهان گشوده و حریصانه چشم انتظار است.
چطور و چگونه صنعت فولاد برای کهگیلویه و بویراحمد که این همه جوان تحصیل کرده وبیکار دارد ممنوع است اما برای استان‌های کویری مجاز است؟! با قاطعیت اعلام خواهیم کرد، معیشت ۱۰ هزار نفر جمعیت ۱۷ روستا، که عمدتاً کشاورز‌ی و دامداری است و لنگ لنگان گذران ایام دارند و قرار است سر زمین و مقبره ابا و اجدادی خود را برای همیشه به اجبار ترک کنند در هیچ حاشیه شهری تأمین نخواهد شد.
ضمن تشکر از موضع صریح شفاف و پوست کنده؛ دکتر روشنفکر نماینده محترم مردم شهرستان‌های بویراحمد مارگون و دنا در مجلس شورای اسلامی که قطعاً پیگیری‌های بیشتری از‌ایشان بعنوان صدای مردم در سطح کلان انتظار داریم، از دیگر مسئولان استان در رأس استاندار محترم تقاضامندیم، مثل همیشه صدای اعتراض مردم استان را به دولتمردان برساند و تا دیر نشده جلوی نابودی استان و ذخیره گاه دنا را بگیرد.
بقول شاعر هم استانی حاج فریدون داوری که زیبا سروده‌اند:
همه جای ایران سرای من است
سلامم سرایم ثنایم دنای من است
نام شما

آدرس ايميل شما

هادی ر
Iran, Islamic Republic of
نفت مان رو بردند....
خاک مون(سیلیس،آهن، و۰۰۰) رو بردند
حالا نوبت آب مون شده....
خداکرم
Iran, Islamic Republic of
اخ اخی از روشنفکر.گپ از سال سیر ایزنی
United Arab Emirates
. تو استان بیداد می کنه بعد منابع آب رو استان دیگه استان می کنن اعتراضم کنی احدی محل نمیزاره والکی میگن.
محمد
Iran, Islamic Republic of
وقتی صدای ما مردم زیدون ک با بهره برداری از سد چم شیر شنیده نمیشد بهتر است بگوییم ک خدا روشکر ک چنین اتفاقی برای خود استان گهگیلویه افتاد ک مردم پایین دست رو درک کنن و باعث تغییر اکو سیستم منطقه ای نشیم و خدارو شاکرم و امیدوارم ک همانند رودخانه زهره منطقه شما هم خشک شود ...
کاربر همیشگی
Iran, Islamic Republic of
آخه زیدون هم اکوسیستم داره/ زیدون رو با این استان داری قیاس میکنی
Iran, Islamic Republic of
چرا مسولین بی لیاقت استان این اجازه رو میدن
اون از سد تنگ سرخ که باید فارس رو سیراب کند اینم از سد خرسان.
ننگ ما مسولین و نماینده های بی کفایت ،.. بی لیاقت استان ما.
Iran, Islamic Republic of
استاندار و نماینده و ریاست محیط زیست که دارن اجازه میدن این سد هم مثل ید چم شیر استان رو نابود کنه
کاربر همیشگی
Iran, Islamic Republic of
قدیما یه پترسی بود انگشت میکرد تو سوراخ سد که مردم رو آب نبره...مسیولین ما همگی پترس شدن /میگن بزار دنیا رو آب ببره فقط این ملت خواب باشن
Iran, Islamic Republic of
خاک بر سر مسئول احمق
مسئول های ما که نمی دونن ارزش آب و خاک را
اونا بگن اکوسیستم یعنی چه
Iran, Islamic Republic of
کبنا تیتر مسخره ای زدی، سد چه ربطی به بارون و برف داره؟ سد خرسان خروجی استان زده میشه حالا فوقش چند تا روستا که مردمش خودشون نابودگر طبیعت هستن میره زیر آب ، هر خری رسیده تو استان شده فعال محیط زیست
Iran, Islamic Republic of
چرابایدکرمان ویزدواصفهان ازنابودی این استان خوزستان ابادبشن....به جای احداث سدونابودی اکوسیستم زاگرس به فکرتامین آب شرب واشتغال باشید..باپول نفت خوزستان و کهگیلویه بویراحمددارن این استان هارو غارت میکنن....اگه قوم گرانباشیم چرااب روازمناطق لرنشین به جاهای دیگه انتقال میدم....آن هم براکشاورزی وصنعت
آرتادخت
Iran, Islamic Republic of
چه خوب
سقوط صدام؛ بیست سال بعد

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

20 فروردین روزی است که صدام سقوط کرد. او چرا سقوط کرد عراق پس از صدام روزگار بهتری دارد....
ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
1