تاریخ انتشار
جمعه ۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۴۵۸۹۲۲
برکات باران در خشک ترین شهرستان کهگیلویه و بویراحمد؛

ثمره باران در کهگیلویه و بویراحمد

۲
۱
ثمره باران در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران که با میانگین بلند مدت سالیانه ۴۳۷ میلیمتر باران خشک‌ترین شهر کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود پنج ماهه نخست سال جاری سومین سال آبی پر باران خود نسبت به زمان مشابه را ثبت کرده که این امر برکات زیادی داشته است.
براساس آمار‌های هواشناسی از ابتدای سال جاری آبی یعنی مهر ماه تاکنون ۳۹۰ میلیمتر باران در شهر دوگنبدان ثبت شده است این در حالی است که میانگین بلندمدت ۲۵ ساله باران این شهر تا به امروز ۳۱۳ میلیمتر بوده است.
همچنین از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۴۵۱ میلیمتر باران در‌ایستگاه تحقیقات کشاورزی در گچساران ثبت شده که ۷۳ میلیمتر بیشتر از میانگین بلندمدت پنج ماهه نخست سال آبی بوده است.
بارندگی در شهرستان گچساران به دلیل سکونت ۲ هزار خانوار عشایری و نیاز به باران برای سبز شدن مراتع، آبیاری زمین‌های کشاورزی دیم و وجود سد کوثر از اهمیت خاصی برخوردار است.
سبز شدن باران مراتع، بی‌نیازی عشایرنشینان به خرید علوفه دستی، ذخیره آب در سازه‌های تغذیه مصنوعی بخشی از برکات باران در گچساران بوده که باعث خوشحالی مردم شده است.
بارندگی در گچساران به روایت آمار
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه پنج ماهه نخست امسال با ثبت ۳۹۰ میلیمتر باران از سال‌های پربارش دهه اخیر در شهر دوگنبدان بوده می‌گوید: مهر تا بهمن ماه سال ۱۳۹۶ با ثبت تنها ۷۶ میلیمتر باران این شهر کم باران‌ترین زمان دهه گذشته را سپری کرد.
ولی بهره‌مند افزود: براساس داده های‌ایستگاه هواشناسی سال ۱۳۹۹ با گزارش ۴۸۰ میلیمتر باران رکورددارپربارش‌ترین سال دهه اخیر از مهر ماه تا پایان بهمن ماه در این شهر بوده است.
وی تأکید کرد: میزان بارندگی پنج ماه نخست سال آبی شهر دوگنبدان در سال ۱۳۹۷ نیز با ۴۷۰ میلیمتر نیز یکی از پرباران‌ترین سال‌های دهه اخیر بوده است.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: میزان بارش باران این‌ایستگاه پارسال ۳۳۱، سال ۱۳۹۵ حدود ۱۶۰ و سال ۱۳۹۴ بیش از ۲۴۷ میلی‌متر در پنج ماهه نخست سال در شهر دوگنبدان ثبت شده است.
بهره‌مند با اشاره به اینکه امسال ۴۵۱ میلی‌متر در‌ایستگاه منطقه تحقیقات کشاورزی شهرستان گچساران ثبت شده گفت که این‌ایستگاه نیز پنج ماهه نخست امسال سومین دوره پر بارش دهه اخیر را پشت سر گذاشته است.
وی عنوان کرد: سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ با ثبت ۶۱ و ۵۵۸ میلیمتر کم باران‌ترین و پرباران‌ترین زمان دهه اخیر در این‌ایستگاه گزارش شده است.
بهره‌مند تأکید کرد: میانگین بلندمدت سالیانه باران‌ایستگاه تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر ۴۴۱ میلیمتر است که این منطقه سومین‌ایستگاه کم بارش کهگیلویه و بویراحمد است.
وضعیت سد کوثر گچساران
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بارندگی‌های خوب امسال گفت: ۹۵ درصد حجم مخزن سد کوثر گچساران معادل ۵۱۸ میلیون متر مکعب آن پر شده است.
آرش مصلح اظهار کرد: سد کوثر در گچساران حدود ۵۴۷ میلیون مترمکعب حجم مفید دارد که از این میزان ۵۱۸ میلیون متر مکعب آن پر شده است.
وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود سد کوثر پس از ۱۰ سال در فروردین ماه پیش رو سرریز شود.
این سد افزون بر اینکه آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس را تأمین می‌کند بخشی از نیاز‌های آب صنعتی گچساران را نیز مرتفع می‌کند.

سد کوثر در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال غرب گچساران بر روی رودخانه خیرآباد احداث و در سال ۱۳۸۳ به بهره‌برداری رسیده است.
ذخیره آب در سازه‌های تغذیه مصنوعی
رئیس اداره امور آب گچساران گفت: بارندگی‌های چند ماه گذشته موجب ذخیره سه میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب در طرح‌های تغذیه مصنوعی این شهرستان شده است.
سید معصوم افضلی افزود: این میزان آب در طرح‌های تغذیه مصنوعی ناصرآباد، گرگدا و شیخ خواجه آبگیری و ذخیره شده است.
وی هدف از ساخت این طرح‌ها را مهار و کنترل سیلاب، جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی، تقویت آبخوان دشت و منابع آب زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش خاک عنوان کرد و گفت: وجود این مخازن آبی در آب و هوای منطقه نیز تأثیر مطلوبی دارد.
افضلی ابراز کرد: ظرفیت آب بند خاکی رسوبگیر طرح تغذیه مصنوعی ناصرآباد این شهرستان به دنبال بارندگی‌های چند روز گذشته تاکنون تکمیل و سرریز شد.
وی بیان کرد: هم اکنون سه طرح آبخوان داری در مناطق ناصرآباد، شیخ خواجه (آبدالان می‌شو ) و گرگدا در محدوده مطالعاتی دشت امامزاده جعفر گچساران در حال بهره‌برداری هستند.
بارندگی‌های امسال در دیگر نقاط کهگیلویه وبویراحمد
سرپرست اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان بارندگی‌های امسال در مناطق آب مورد و لوداب در استان از مرز یکهزار میلی‌متر گذشت.
علی کرمی افزود: امسال یکهزار و۱۵۵ میلی‌متر باران در‌ایستگاه باران سنجی آبمورد ثبت شده است که ۳۵۱ میلی‌متر از این میزان در هفته گذشته باریده است.
وی بیان کرد: همچنین از اول مهر امسال تاکنون یکهزار و ۲۳ میلی‌متر باران در بخش لوداب گزارش شده که ۳۳۴ میلی‌متر از این میزان در سامانه اخیر باریده است.
سرپرست اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: امسال همچنین ۹۳۰ میلی‌متر در تنگ سرخ، ۹۱۳ میلی‌متر درمنصورخانی کاکان، ۷۹۷ میلی‌متر در وزگ، ۷۴۲ میلی‌متر در یاسوج، ۷۲۹ میلی‌متر در سیرون شبلیز، ۷۲۰ میلی‌متر در کاکان، ۶۷۳ میلی‌متر در سی سخت، ۶۴۸ میلی‌متر در چیتاب، ۶۷۵ میلی‌متر لنده، ، ۶۳۰ میلی‌متر باران در گنجه‌ای، ۶۲۰ میلی‌متر باران در باشت، ۶۱۵ میلی‌متر در بوستان، ۵۰۱ میلی‌متر در دهدشت، ۳۹۵ میلی‌متر در لیکک و ۳۹۰ میلی‌متر باران در دوگنبدان گزارش شده است.
وی عنوان کرد: میانگین بلند مدت سالیانه بارش باران در استان کهگیلویه و بویراحمد ۵۸۰ میلیمتر است.کرمی تأکید کرد: میزان بارش بلند مدت سالانه در‌ایستگاه یاسوج ۷۹۶، سی سخت ۶۹۶.۷، دوگنبدان ۴۳۷.۴، دهدشت ۵۰۳، لیکک ۴۰۶.۷، مارگون ۶۲۶ و منطقه امامزاده جعفر ۴۴۱ میلی‌متر است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Romania
از بابت‌ این همه نعمت الهی خدا را شاکر هستیم خداوند الرحمن الرحیم هست ولی این ما مردم هستیم که به هم دیگر رحم نمیکنیم
حسین زاده، کیهان
Iran, Islamic Republic of
درود بر کارشناسان محترم هواشناسی و امور آب استان،،، اما یک سؤال مهم از مسئولان هواشناسی - چرا بخش سپیدار با توجه به اینکه پربارش ترین منطقه بویراحمد می باشد دارای ایستگاه باران سنجی نیست،؟ چه کسی باید پاسخگو باشد،!؟
​​​​​​​روایت خبرنگار آمریکایی از سفر به ایران

​​​​​​​روایت خبرنگار آمریکایی از سفر به ایران

ما با مقام‌های ایرانی نیز تماس گرفتیم. حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای ...
آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

 روسیه پیش‌ از این هیچ‌گاه تا به این اندازه همزمان خطرناک و شکننده نبوده است!  «پیتر ...
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
1