تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب : ۴۵۸۸۳۳
معاون حفاظت امور اراضی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد

تاکتیک منابع طبیعی برای مقابله با بوته‌چینی گیاهان مرتعی و دارویی در کهگیلویه و بویراحمد

۵
۰
تاکتیک منابع طبیعی برای مقابله با بوته‌چینی گیاهان مرتعی و دارویی در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛معاون حفاظت امور اراضی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: قربانان و کارشناسان منابع طبیعی برای برخورد با بوته چینی گیاهان مرتعی استان ساماندهی شدند.
رهام باقرپور با اشاره به اینکه بوته چینی گیاهان دارویی و خوراکی جرم است، اظهار داشت: قرقبانان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در قالب گروه‌های ثابت و سیار از نیمه دوم اسفند ماه امسال برای شناسایی سودجویان بوته چینی در گلوگاه‌های مناطق گرمسیری و سردسیری مستقر می‌شوند.
معاون حفاظت امور اراضی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: در صورت مشاهده افرادی که اقدام به بوته چینی گیاهان مرتعی استان کرده‌اند پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.
وی با یادآوری اینکه برخی از گونه‌های خوراکی و دارویی کهگیلویه و بویراحمد بر اثر برداشت بی‌رویه در حال انقراض هستند بیان کرد: بوته چینی گیاهان مرتعی به ویژه «بن سرخ» و «بیلهر» جرم است و با خاطیان برخورد می‌شود.
معاون حفاظت امور اراضی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اسفند ماه تا اردیبشت ماه هر سال شمار زیادی از اهالی روستا‌ها و شهر‌ها با روی آوردن به دامنه کوه‌ها اقدام به جمع‌آوری گیاهان خوراکی و دارویی کرده و با این اقدام افزون بر از بین بردن پوشش گیاهی موجب نابودی زیست بوم نیز می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه نیروی‌های قرقبان منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد برای صیانت از ۵۵۰ هزار هکتار مرتع بسیار اندک است از شهروندان به ویژه جوامع محلی خواست نسبت به ثروت‌های طبیعی مراتع مسوولیت‌پذیر باشند و در صورت مشاهده خاطیان بوته چینی به منابع طبیعی گزارش دهند.
کارشناسان می‌گویند که آگاهی نداشتن از ارزش بالای گیاهان دارویی به عنوان سرمایه‌های ملی؛ عدم برنامه‌ریزی جهت اشاعه فرهنگ تولید و کشت انبوه این گیاهان، نبود آموزش‌های لازم در مورد روش و زمان مناسب برداشت، بیکاری و عدم توجه نهاد‌های دولتی و علمی به حفظ منابع طبیعی از علت‌های برداشت بی‌رویه گیاهان خوراکی و دارویی کهگیلویه و بویراحمد است.
این کارشناسان اعتقاد دارند که کرفس، آنغوزه، ریواس، بیلهر، موسیر، کنگر وحشی، ریزک و تره کوهی در یاسوج از جمله گونه‌هایی هستند که در صورت برداشت بی‌رویه ریشه کن خواهند شد. کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۲ هزار گونه گیاهی خوراکی و دارویی یکی از متنوع‌ترین رویشگاه‌های کشور است. این استان دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به وفور در ارتفاعات استان یافت می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

شاپور
Iran, Islamic Republic of
ترب هم من ای گپل نی ما بامسئولین کاربلد وباسواد به لبه پرتگاه رسیده ایم فقط بندیل بای یاهل نورهالی ییم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
تاکتیک اینه نیازمندان بچینند بعد از اون انها را خفت کنیم
محسن
Iran, Islamic Republic of
هرسال که رسم این بود به قول خودشان سودجویان گیاهان را بچینند بعد مامورین منابع طبیعی درایست وبازرسیها آنهارابه نفع خودشان مصادره کنند واقعا باید تاسف خورد
شُل وَ سر
Iran, Islamic Republic of
اونوقت که منابع طبیعی . منابع طبیعی بود و قَدَر ... نشد الان که ماشالا مدیریتها،،،خعععععلیییی ااااااااااالییییی...ککا ول کنیت بریت...تربک من ای گپ نیدرا
Iran, Islamic Republic of
خدایی خودتون می دونید چکار می کنید ؟ از مدیر طولانی مدت و ناکارامد دنا بپرسید از عملکرد خودت در این مدت طولانی سه خط بنویس ببینید حرفی برای گفتن دارد ؟ از مدیر کل هم همین طور؟
​​​​​​​روایت خبرنگار آمریکایی از سفر به ایران

​​​​​​​روایت خبرنگار آمریکایی از سفر به ایران

ما با مقام‌های ایرانی نیز تماس گرفتیم. حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای ...
آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

 روسیه پیش‌ از این هیچ‌گاه تا به این اندازه همزمان خطرناک و شکننده نبوده است!  «پیتر ...
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
1