کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معاون حفاظت امور اراضی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد

تاکتیک منابع طبیعی برای مقابله با بوته‌چینی گیاهان مرتعی و دارویی در کهگیلویه و بویراحمد

3 اسفند 1401 ساعت 14:19

معاون حفاظت امور اراضی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: قربانان و کارشناسان منابع طبیعی برای برخورد با بوته چینی گیاهان مرتعی استان ساماندهی شدند.


معاون حفاظت امور اراضی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: قربانان و کارشناسان منابع طبیعی برای برخورد با بوته چینی گیاهان مرتعی استان ساماندهی شدند.
رهام باقرپور با اشاره به اینکه بوته چینی گیاهان دارویی و خوراکی جرم است، اظهار داشت: قرقبانان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در قالب گروه‌های ثابت و سیار از نیمه دوم اسفند ماه امسال برای شناسایی سودجویان بوته چینی در گلوگاه‌های مناطق گرمسیری و سردسیری مستقر می‌شوند.
معاون حفاظت امور اراضی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: در صورت مشاهده افرادی که اقدام به بوته چینی گیاهان مرتعی استان کرده‌اند پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.
وی با یادآوری اینکه برخی از گونه‌های خوراکی و دارویی کهگیلویه و بویراحمد بر اثر برداشت بی‌رویه در حال انقراض هستند بیان کرد: بوته چینی گیاهان مرتعی به ویژه «بن سرخ» و «بیلهر» جرم است و با خاطیان برخورد می‌شود.
معاون حفاظت امور اراضی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اسفند ماه تا اردیبشت ماه هر سال شمار زیادی از اهالی روستا‌ها و شهر‌ها با روی آوردن به دامنه کوه‌ها اقدام به جمع‌آوری گیاهان خوراکی و دارویی کرده و با این اقدام افزون بر از بین بردن پوشش گیاهی موجب نابودی زیست بوم نیز می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه نیروی‌های قرقبان منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد برای صیانت از ۵۵۰ هزار هکتار مرتع بسیار اندک است از شهروندان به ویژه جوامع محلی خواست نسبت به ثروت‌های طبیعی مراتع مسوولیت‌پذیر باشند و در صورت مشاهده خاطیان بوته چینی به منابع طبیعی گزارش دهند.
کارشناسان می‌گویند که آگاهی نداشتن از ارزش بالای گیاهان دارویی به عنوان سرمایه‌های ملی؛ عدم برنامه‌ریزی جهت اشاعه فرهنگ تولید و کشت انبوه این گیاهان، نبود آموزش‌های لازم در مورد روش و زمان مناسب برداشت، بیکاری و عدم توجه نهاد‌های دولتی و علمی به حفظ منابع طبیعی از علت‌های برداشت بی‌رویه گیاهان خوراکی و دارویی کهگیلویه و بویراحمد است.
این کارشناسان اعتقاد دارند که کرفس، آنغوزه، ریواس، بیلهر، موسیر، کنگر وحشی، ریزک و تره کوهی در یاسوج از جمله گونه‌هایی هستند که در صورت برداشت بی‌رویه ریشه کن خواهند شد. کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۲ هزار گونه گیاهی خوراکی و دارویی یکی از متنوع‌ترین رویشگاه‌های کشور است. این استان دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به وفور در ارتفاعات استان یافت می‌شود.


کد مطلب: 458833

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/458833/تاکتیک-منابع-طبیعی-مقابله-بوته-چینی-گیاهان-مرتعی-دارویی-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1