تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۴۸
کد مطلب : ۴۵۸۷۵۷
کبنا گزارش می‌دهد؛

بخش اول) استخدام‌های قومی قبیله‌ای؛ نظام مهندسی، سازمانی غیرانتفاعی یا فراغیرانتفاعی؟

۲۱
۵
بخش اول) استخدام‌های قومی قبیله‌ای؛ نظام مهندسی، سازمانی غیرانتفاعی یا فراغیرانتفاعی؟
کبنا ؛
رشتۀ شوهر دادن نظام مهندسی سر دراز دارد و گاهی برای اینکه صفایی به نظام مهندسی بدهند با دوستان نزدیک خود، قراردادِ تغییرِ دکوراسیون خدمات مهندسی می‌بندند آن هم بدون برگزاری تشریفات قانونی و البته برخلاف نظام‌نامه مالی و معاملاتی.
کبنا نیوز قصد دارد در سلسله گزارش‌هایی عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد را مورد بررسی قرار دهد. در این گزارش‌ها پیرامون نحوه نظارت، پروانه‌های ساختمانی و... بحث خواهد شد.
بر اساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که در سال ۱۳۷۴ برای تحقق اهداف عالیه در صنعت ساختمان، به تصویب هیئت دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و تأسیس شد. نظام مهندسی مجموعه‌ای منسجم و سازمان‌یافته از اهداف، قوانین، ضوابط در زمینه ارائه خدمات بهتر و بیشتر به مردم و سامان‌دهی و سازمان‌دهی اقشار تاثیرگذار و تحصیل‌کرده ازجمله مهندسان است. نظام مهندسی به دنبال سازمان‌دهی و عملکرد جامع و قابل نظارت است و یکی از مهم‌ترین اهداف این سازماندهی و خدمات منسجم، بهبود کیفیت صنایع و عملکرد بهتر مهندسان برای ارائه خدمات و انتقال دانش و آگاهی آنهاست. نظام مهندسی باید برای اعتلای صنایع و در جهت پیشرفت و توسعه کشور، در زمینه اقتصادی اقتصادی و سالم‌سازی محیط زندگی مردم جامعه گام بردارد؛ این کار انجام نمی‌شود مگر با تخصص، مسوولیت‌پذیری و تعهد.
 کبنا نیوز با توجه به اسناد و مدارکی که در دست دارد متوجه انحرافاتی در مسیر سازمان مهندسی استان کهگیلویه و بویراحمد شده است که در قسمت‌های مختلف اطلاع‌رسانی می‌شود.
نظام مهندسی جنبه غیرانتفاعی دارد؛ اما نظارت بر سازمان نظام مهندسی برعهده اداره کل راه‌ و شهرسازی هر استان است. یکی از وظایف هیئت مدیره نظام مهندسی عزل و نصب کارکنان است؛ اما این عزل و نصب‌ها و مصوبات نباید مغایر با قانون نظام مهندسی باشد که متأسفانه نظام مهندسی هم در موضوع استخدام و هم در موضوع درآمدها از مسیر خود خارج شده است و درآمدهای کسب شده در نظام مهندسی را صرف چیزی که باید نکرده است و راه و شهرسازی نیز به صورت مستمر بر عملکرد نظام مهندسی نظارت نداشته است و همین باعث شده استخدام‌هایی برخلاف شیوه‌نامه و بر اساس رابطه و قوم‌گرایی صورت بگیرد که این کار هم خلاف قانون است و هم تضییع حقوق مهندسین است.
گروه‌های معترض مهندسین بارها اعتراض کردند؛ اما صدایشان به جایی نرسیده و راه ‌و شهرسازی احتمالاٌ به دلیل منافع خودشان نظارت بر نظام مهندسی را فراموش کرده و در این فقره اهمال و کوتاه‌های بسیار می‌کند که این مسئله باعث می‌شود نظام مهندسی خودمختار اداره شود و همسر آقای x و برادران آقای y همه با دست‌ به یکی کردن و بدون انجام مراحل قانونی مثل فراخوان، آزمون و مصاحبه و... این سازمان غیرانتفاعی را فراغیرانتفایی بکنند و دست مردم و مهندسین هم بماند توی حنا!
این در حالی‌است که در سال 1395 این نوع استخدام‌ها مغایر با نظام‌نامه ارتقا سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و همچنین مغایر با نظام اداری استخدامی اعلام شد اما این استخدام‌های بی‌رویه و سر میلی همچنان در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مشاهده شد و مصداقش نیز همین آقای xوy است.
این استخدام تازه اول ماجرا است برادان آقایy سر صبح می‌آید دم در انگشت می‌زند و پایان زمان اداری نیز با دست مبارکش دستگاه حضور و غیاب را متبرک می‌کند و می‌رود. بعضی صاحب‌قراردادها هم غیب شدند؛ یعنی اصلا در سازمان حضور نداشتند و ندارند فقط برای لطف و مرحمت به این سازمان بلندبخت قراردادی منعقد کردند و  پس از آن شتر دیدی، ندیدی.
برخی از این افراد هم به‌عنوان مشاور سازمان استخدام شدند و سازمان ماهیانه 4میلیون تومان حق مشاوره به ایشان می‌پردازد. البته ناگفته نماند خودروی پژو 405 سازمان هم از مدت‌ها پیش به‌عنوان زیرلفظی این مشاور پربرکت در اختیارش بود تا مبادا منصرف شود و این سازمان را از برکاتش محروم کند؛ اما این ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود بعضی‌ هیئت مدیره‌ها هم غیرقانونی عضو سازمان نظام مهندسی شدند.
این رشتۀ شوهر دادن نظام مهندسی سر دراز دارد و گاهی برای اینکه صفایی به نظام مهندسی بدهند با دوستان نزدیک خود، قراردادِ تغییرِ دکوراسیون خدمات مهندسی می‌بندند آن هم بدون برگزاری تشریفات قانونی و البته برخلاف نظام‌نامه مالی و معاملاتی.
این پایگاه خبری در آینده با تفصیل و جرئیات بیشتر، دیگر مسائل و مشکلات سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد را بررسی خواهد کرذ.
کبنا نیوز آمادگی درج جوابیه سازمان نطام مهنئسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد را دارد. 
نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
بنازمت کبنا....
فکر کردن مملکت بی صحابه هرکاری دلشون میخواد میکنن.
کاش فقط استخدام خانوادگی بود...
Iran, Islamic Republic of
مگه صاحب داره ها ها ها عجب حرفی زدی
رضا
Iran, Islamic Republic of
صاحبی که یکیش کبنا باشه باید در دفترش رو گل گرفت
من
Iran, Islamic Republic of
آخ سی کبنا ، هم که با یه ناهار مجانی دست به تبر برده .آخ آخ آخ
بدبخت وی مملکت
بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
گل گفتین. اخیرأ فقط فکر پر کردن جیبشه نه ارباب رجوع و نه ساختمان. کار هرکیو میخواد راه میندازن بقیه هم باید اینقدر برن و بیان تا خسته بشن
مهندس
Iran, Islamic Republic of
بر اساس بند 22 ماده 73 آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی ((استخدام و عزل و نصب کارکنان و تعیین شغل و حقوق و دستمزد و پاداش آنها )) از اختیارات هیات مدیره هست.
Iran, Islamic Republic of
بفرمابنویس که هیت مدره . ودر ردیف حقوق کارکنان می اورند
Iran, Islamic Republic of
زمانی شروع شد که خورشیدی وسلیمانی باهم امدند البته رضوی هم جدا بود هماهنگ خبر ندارید
Iran, Islamic Republic of
نظام مهندسی
ررر ی
Italy
اخ و بخت عسکر
شهروند
Iran, Islamic Republic of
دم کبنا گرم حقیقتو میگی
دوست
Iran, Islamic Republic of
کبنا .
کامنتها را میلی و براساس سلیقه خودتون میگذارید.کامنت امروز در مورد مرکز بهداشت را جرا نگذاشتی1!
United States
ماشینهای پلاک شخصی که در اختیار خانواده هاشون هست تمام وقت با هزینه بیت المال و نظام مهندسی
United States
افرادی که با کمک مدیرکل سابق اداره راه و گرفتن کد و رمز ثبت نام قبول شدند
هارد اکسترنال
France
کبنا نیوز چرا نظرات رو نمیذاری،کاملا مشخصه این توطئه //هست چون خودش باعث و بانی فساد استخدامی اداری هست
طیب
Romania
بالاخره دم خروس زد بیرون
س
Iran, Islamic Republic of
فک نمی کنین زیاده روی میکنین و فقط حرف صد من ی غاز میزنین.خانم اقای x و برادر آقای y قبل اینکه اینا عضو هیئت رئیسه بشن کارمند سازمان بودن و کمی تحقیق و تفحص بد نیست برای بعضی مغزهای پوسیده تون.فقط بلدین حرف بزنین بدون اینکه فکر کنین و مغزتونو به کار بندازین.اون مغز رو بهتون دادن برا فکر کردن ندادن ک آکبند ببرین اون دنیا
مهندس
Iran, Islamic Republic of
معلومه که از استقلال فکری و رسانه بر خوددار نیستیم. چرا پیامهای دیشب بنده را در باب شفاف سازی انتشار ندادین،، معلومه که دارین از جیب خود آنها تغذیه می شین و فقط به صورت مغرضانه برخورد می کنید.
شهامت داشته باشید
سجاد
Romania
کل چیزایی که گذاشتی هزارتومان نمییرزه ازت مشخصه دنبال چی هستی تاجایی که من می‌دونم همه کارکنان سازمان بدون امتحان اومدن مغرضانه رفتارمیکنی همه خوب میشناسنت
کامران
United Arab Emirates
متاسفانه سواد ادبیات فارسی نویسنده و نیز ناظر سایت آنقدر ضعیف است که غیر انتفاعی را هنوز بلد نیست درست بنویسد. انتفاع از نفع است و هم خانواده کلمه منفعت و منافع و منتفع ....
مهندس
Romania
جناب کمایی چرا متنی که حاوی اطلاعات کارکنان سازمان و ارتباط آنها با هیات مدیره های قبلی بود انتشار ندادین.ایا از چیز خاصی می ترسین؟؟ لازم است رسالت خود را به انجام برسانید اگر غیر از این باشد جیره خوار بعضی از آنها هستید.
صندلی خاص برای علی دایی

صندلی خاص برای علی دایی

نمی‌توان از جایگاه خاصی که فیفا برای علی دایی در نظر گرفته است، گذشت؛ جایگاهی که همین ...
چین روسیه را مسلح خواهد کرد؟

چین روسیه را مسلح خواهد کرد؟

به گفته فدراسیون دانشمندان آمریکایی در فقدان کنترل تسلیحات موجودی زاردخانه‌های هسته‌ای ...
رئیسی در آستانه شب عید خانه‌تکانی می‌کند؟

رئیسی در آستانه شب عید خانه‌تکانی می‌کند؟

 به تازگی خبرها و شایعاتی درباره تغییرات در کابینه دولت سیزدهم به گوش می‌رسد؛ تغییراتی ...
1