تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۴۵۷۷۶۳
دشواری زندگی در روزگار گذشته کهگیلویه و بویراحمد؛

روزگاری که گاز گرمابخش خانه‌ها نبود

۰
روزگاری که گاز گرمابخش خانه‌ها نبود
کبنا ؛ساکنان ۱۷ شهر و یکهزار و ۴۱ روستای کهگیلویه و بویراحمد در حال حاضر به گاز خانگی دسترسی دارند اما تا اوایل دهه شصت به جز بخش‌هایی از مناطق شهری گچساران سایر نقاط استان از این نعمت محروم بودند و شهروندان در نبود این سوخت، مرارت‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌اند.
انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ ایران در حالی به پیروزی رسید که با وجود تولید بخش قابل توجهی از نفت و گاز کشورمان در شهرستان گچساران اما ساکنان کهگیلویه و بویراحمد تقریباً به جز خانواده‌های ساکن در خانه‌های سازمانی شرکت نفت سایر افراد به گاز خانگی دسترسی نداشتند.
سرد بودن خانه‌ها، شست و شوی ظروف چرب و لباس‌ها با آب سرد، تأمین کپسول، تهیه هیزم در مناطق روستایی که معمولاً زنان و دختران بر دوش خود می‌گذاشتند و تهیه آب گرم به منظور استحمام از خاطرات شهروندان کهگیلویه و بویراحمد در زمان نبودن گاز در خانه‌هایشان بود.
این شهروندان با اشاره به صف‌های طولانی خرید نان به علت کم بودن شمار نانوایی‌ها و پخت نان با استفاده از هیزم درخانه تأکید می‌کنند: فصل زمستان در زمانی که گازرسانی صورت نگرفته بود برای مردم این دیار به ویژه مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود.
سختی‌های تأمین کپسول گاز
یکی از ساکنان شهر دوگنبدان می‌گوید: پیش از رسیدن گاز به خانه‌ها، شهروندان از کپسول یا پیک نیک برای تهیه غذا و بخاری نفتی به منظور تأمین گرمای خانه‌ها در زمستان‌های سرد استفاده می‌کردند.
مریم جابرزاده افزود:‌ ایستادن به مدت‌های طولانی در صف برای پر کردن کپسول گاز یا پیک نیک یکی از سخت‌ترین خاطرات مردم کهگیلویه و بویراحمد در زمانی بود که لوله کشی گاز برای خانه‌های شهروندان این استان انجام نگرفته بود.
وی بیان کرد: افتادن بخاری نفتی روی فرش که منجر به آتش سوزی در خانه‌های شهروندان می‌شد و انفجار پیک نیک از تلخ‌ترین خاطرات مردم استان به دلیل نبودن دسترسی به گاز خانگی در دهه پنجاه هجری شمسی بود.
وی با اشاره به اینکه تا سال ۱۳۵۹ بسیاری از مناطق شهری گچساران گاز نداشتند تصریح کرد: به دلیل نبودن گاز تنها چند نانوایی در شهر دوگنبدان فعالیت داشتند و بانوان ناچار به پخت نان در خانه یا خرید نان در صف‌های طولانی بودند.
این بانوی دوران دیده تهیه آب گرم برای استحمام را از دیگر سختی‌های روزگار نبودن گاز عنوان کرد و افزود: بسیاری از شهروندان ناچار به استحمام در حمام‌های عمومی بودند و بانوان برای تهیه آب حمام کودکان خود در دیگ آب گرم می‌کردند.
شست و شوی ظرف‌ها
یکی از ساکنان شهرستان بویراحمد با اشاره به هوای بسیار سرد زمستان‌های این شهرستان که تا ۱۰ درجه زیر صفر می‌رود گفت: شست و شوی ظرف‌های چرب با آب سرد از خاطرات تلخ بانوان کهگیلویه و بویراحمد بود.
زهرا شاکری تأکید کرد: برای از بین بردن چربی ظروف ابتدا بانوان آب در کتری گرم کرده چربی ظرف‌ها را از بین برده و سپس با آب سرد ظروف را می‌شستند که این کار‌ها وقت زیادی از آنان می‌گرفت.
یکی دیگر از ساکنان شهرستان سردسیری بویراحمد می‌گوید: در روزگاری که شهروندان به گاز دسترسی نداشتند از بخاری‌های نفتی برای گرم کردن خانه‌ها استفاده می‌کردند.

احمد موسوی افزود: در آن دوران چراغ‌های نفتی گرمای مورد نیاز خانه‌ها را تأمین نمی‌کرد و سوز سرما به ویژه در شب‌ها بسیار آزار دهنده بود.
وی تأکید کرد: افتادن چراغ نفتی در خانه یکی از وابستگان در هنگام بازی بچه‌ها در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و آتش گرفتن خانه آنان یکی از تجربیات تلخی است که هیچ گاه فراموش نمی‌کنم.
تهیه هیزم
یک مرد روستایی ساکن شهرستان باشت با بیان اینکه تا پیش از گازکشی مردم از چوب درختان جنگلی برای پخت غذا استفاده می‌کردند گفت: تهیه هیزم و بر دوش گرفتن آن به صورت روزانه برای مصرف خانگی کاری بس طاقت‌فرسا بود که با اتصال روستا‌ها به شبکه گاز از به تاریخ پیوسته است.
او تأکید کرد: در آن زمان پیش از آغاز بارندگی هیزم مورد نیاز خود را در یک اتاق جمع‌آوری می‌کردند چوب درختان جنگلی پس از بارندگی‌ها خیس می‌شد و امکان استفاده از آن نبود.
آخرین وضعیت دسترسی به گاز
ایرنا در ادامه این گزارش نوشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسوولان برای جبران محرومیت‌های بجا مانده از رژیم طاغوت آستین همت را بالا زدند به طوری که در زمان حاضر ۱۰۳ هزار و ۲۷۰ خانوار شهری و بیش از ۸۳ هزار خانوار روستایی کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز خانگی برخوردار هستند.
مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: در چهار دهه اخیر بیش از پنج هزار و ۲۷۳ کیلومتر شبکه توزیع گاز طبیعی در استان احداث شده است که وظیفه گاز‌رسانی به ۱۷ شهر با ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و هزار و ۴۱ روستا ( از ۱۲۷۵ روستای واجد شرایط) با ۸۹ درصد جمعیت روستایی را بر عهده دارد.
ریحان بهادر افزود: تعداد مشترکان گاز طبیعی کهگیلویه و بویراحمد که از این سوخت پاک بهره‌مند شده‌اند بیش از ۲۲۱ هزار مشترک است.
گازرسانی در دولت سیزدهم
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۱۲۳ روستای استان با اعتبار ۲۵۳ میلیارد تومان به شبکه گاز خانگی متصل شده است.
سید علی احمدزاده افزود: پارسال ساکنان حدود ۶۳ روستای کهگیلویه و بویراحمد با اعتبار ۱۴۸ میلیارد تومان و امسال هم ۶۰ روستای دیگر در استان با اعتبارسرمایه‌گذاری ۱۰۵ میلیارد تومانی از نعمت گاز خانگی بهره‌مند شده‌اند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: در زمان حاضر نیز گازرسانی به ۵۲ روستای دیگر استان با اعتبار ۲۴۲ میلیارد تومان در حال انجام است که میانگین پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها بیش از۵۴ درصد است.
احمدزاده ادامه داد: هم اینک گاز‌رسانی در بخش‌های محروم لوداب، قلعه رئیسی، دیشموک و شبلیز شهرستان دنا با سرعت در حال اجرا می‌باشند و تلاش بر این است کار گازرسانی به این روستا‌ها هم سریع‌تر انجام گیرد.
کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۶ هزار نفر دارای یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه بر اساس سرشماری عمومی نفوس مسکن سال ۹۵ است.
نام شما

آدرس ايميل شما

حمله به سفارت باکو در تهران چه در دل خود داشت؟

حمله به سفارت باکو در تهران چه در دل خود داشت؟

هزینه تنش با جامعه جهانی تنها محدود به فشار‌های اقتصادی و تحریم نخواهد بود. حادثه اخیر ...
مشاور زلنسکی مدعی ارتباط انفجار اصفهان با جنگ اوکراین شد

مشاور زلنسکی مدعی ارتباط انفجار اصفهان با جنگ اوکراین شد

مشاور «دلودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، مدعی شد که حمله پهپادی بامداد امروز در اصفهان،...
ایران چطور بایستی «انسداد ژئوپلیتیک» را بشکند؟

ایران چطور بایستی «انسداد ژئوپلیتیک» را بشکند؟

وقتی ما دچار انسداد ژئوپلیتیک هستیم، دوستان ما نظیر چینی‌ها نیز از ما ناامید می‌شوند ...
1