تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۴
کد مطلب : ۴۵۷۷۴۵
در حاشیه رونمایی از کتاب «پاییز آمد»:

پیمان جبلی: مقابل شبکه نمایش خانگی نایستاده‌ایم/ «خندوانه» و «دورهمی» فعلا برنمی‌گردند

۰
پیمان جبلی: مقابل شبکه نمایش خانگی نایستاده‌ایم/ «خندوانه» و «دورهمی» فعلا برنمی‌گردند
کبنا ؛پیمان جبلی درباره موضع اخیر خود در قبال وی‌اودی‌ها، نزول سطح کیفی سریال‌های تلویزیون، حل مشکل سریال «سرزمین کهن» کمال تبریزی و سرنوشت «خندوانه» و «دورهمی» اظهار نظر کرد. او تاکید می‌کند که صداوسیما در برابر شبکه نمایش خانگی نایستاده و برنامه‌هایی مثل «دورهمی» و «خندوانه» هم فعلا در اولویت تولید نیستند.
به گزارش خبرنگار ایسنا، پیمان جبلی ـ رییس سازمان صداوسیما ـ که در حاشیه رونمایی از کتاب «پاییز آمد» در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، در پاسخ به پرسشی مبنی بر چرایی نگارش نامه‌ای درباره‌ یکی از پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی به رییس‌جمهور، بیان کرد: در دوره جدید در راستای خدمات حمایتی که ما از پلتفرم‌ها و به ویژه وی‌اودی‌ها و شبکه نمایش خانگی داشتیم، بیش از ۳۷۷ پلتفرم دارای مجوزاند و فعالیت می‌کنند. از جمله خدمات حمایتی که داریم این است که نه تنها آنها را رقیب نمی‌دانیم و از جانب آنها چالش حس نمی‌کنیم، بلکه فرصتی برای مأموریت فرهنگی صداوسیما و فضای فرهنگی کشور می‌دانیم؛ البته اگر درست در این مسیر حرکت کنند. یکی از خدمات حمایتی ما در این زمینه، بررسی و اعلام نظر درباره طرح‌های نمایشی بوده که به ساترا می‌رسید. این دوره قبلا چندین ماه و بیش از ۶ ماه طول می‌کشید، الان این زمان را به یک هفته تا ۱۰ روز کاهش داده‌یم. در طول یک هفته گذشته خبری ساترا منتشر کرد که ۴۰ طرح نمایش خانگی به تصویب رسیده است. این نشان می‌دهد نه تنها در خدمت پلتفرم‌ها هستیم و برای تسهیل وی او دی ها و درواقع شبکه نماش خانگی تلاش می‌کنیم، بلکه سرویس‌ها و خدماتی هم به آنها ارائه می‌دهیم؛ از جمله در مناسبت‌هایی مثل عید نوروز و دهه فجر انبوهی از تولیدات صداوسیما را در اختیارشان قرار می‌دهیم که استفاده کنند.
وی ادامه داد: نه تنها پلتفرم و صنعت نمایش خانگی را چالش و تهدیدی برای صداوسیما نمی‌دانیم، بلکه به استناد همان شعار تحولی، در نقش یک قرارگاه عمل می‌کنیم. ظرفیت وی او دی ها را هم به عنوان ظرفیت مکمل صداوسیما می‌دانیم و با هم‌افزایی با حوزه نمایش خانگی تلاش می‌کنیم بتوانیم به نیازهای جامعه به نحو احسن پاسخ دهیم. اما در این بین باید به نقش نظارتی در کنار نقش حمایتی ساترا به عنوان تکلیف قانونی یعنی چیزی که قانون بر عهده ما قرار داده عمل کنیم. اگر ساترا به نقش نظارتی خودش عمل نکند، هم به مخاطبان ظلم شده و هم به فعالان این عرصه.
جبلی سپس تاکید کرد: اگر بنا باشد همه پلتفرم‌ها برای تولید محتوا و انتشار محتوای‌شان بیایند یک فرآیند قانونی را طی کنند و از ساترا مجوز بگیرند، اگر در حال حاضر مشخصا یک پلتفرم از این فرآیند تبعیت نکند و در واقع از این سیر قانونی تبعیت نکند، ظلم به بقیه پلتفرم‌هاست و این حق را دارند به ما اعتراض کنند که شما چرا اجازه می‌دهید یک پلتفرم بدون مجوز اقدام به تولید محتوا و انتشار کند و ما باید مقید به گرفتن مجوز از شما باشیم؟ لذا این اقدام و این پیگیری که ساترا انجام داده، در راستای وظایف قانونی‌اش است و به هیچ وجه نباید تلقی شود ساترا و صداوسیما خدایی ناکرده در برابر پلتفرم‌ها ایستاده‌اند. ما به عنوان رسانه ملی با مخاطب سنتی و غیرسنتی که داریم، وظایف‌مان را انجام می دهیم و امیدواریم بتوانیم به نحو احسن انجام دهیم.
او همچنین در توضیح علت نگارش نامه مذکور، خاطرنشان کرد: فکر می‌کنیم برای تقویت این مسیر مثل همه تنظیم‌گران دیگر که نیاز دارند تنظیم‌گری و نظارت آنها ضمانت اجرایی داشته باشد، دستگاه‌های دیگر مثل نهادهای نظارتی، دادستانی و غیره هم باید کمک کنند که معمول هم هست. در حوزه مطبوعات و دیگر حوزه‌ها هم هست و در این حوزه هم باید وجود داشته باشد و به‌تدریج ایجاد می‌شود. به دلیل آنکه احساس کردیم به دلیل بی‌توجهی به این قاعده و روالی که همه پلتفرم‌ها از آن پیروی می‌کنند و متاسفانه فقط یک پلتفرم از آن تبعیت نکرده است، لازم است گزارش‌هایی را به مراجع ذی‌صلاح منتشر و منعکس کنیم. طبیعی است که ساترا ضابط قضایی نیست که بخواهد اقدام خاصی انجام دهد. یک نهاد ناظر و تنظیم‌گر است که گزارش خود را به مراجع ذی ربط می‌دهد و ما هم همین کار را انجام دهیم.  
رییس صداوسیما که با جمعی از خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به این پرسش که چرا ساترا یا قوانینش ضمانت اجرایی ندارد یا نمی‌تواند خودش با پلتفرم‌ها به تعامل برسد و آیا نیاز است شما حتما به مسائل وارد شوید؟ اظهار کرد: ساترا اتفاقاً در تعامل با پلتفرم‌ها خیلی روان عمل می‌کند. جلسات هفتگی و گاهی بیش از هفتگی، همفکری بین ساترا و پلتفرم‌ها وجود دارد. اخیرا ساترا در یک ابتکار جالب از تمام مجوزگیرندگان از ساترا دعوت کرده خودشان یک جمع ناظر را از درون خود مجوزگیرندگان شکل بدهند. در واقع نظارت بر محتوا و انتشار را به نوعی به خود مجوزگیرندگان واگذار می‌کند. این تعامل و همفکری حضوری و به صورت مستمر دارد انجام می‌شود. همین دیروز یکی از بزرگترین پلتفرم‌ها نشست صمیمانه‌ای با دوستان ما در ساترا داشته است. روز به روز این مسیر، ریل‌گذاری روان‌تر و بهتری پیدا می‌کند و خود فعالان عرصه تولید عرصه نمایش خانگی به این فرآیند اعتقاد دارند.
جبلی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر نزول سطح کیفی سریال‌های تلویزیونی نیز اظهار کرد: سریال‌هایی که در حال حاضر از تلویزیون پخش می‌شوند کارهای قابل توجه و خوبی هستند که حتی ما تصمیم به تغییر شیوه پخش بعضی از آنها گرفتیم و برخی از کارهای جذاب را به صورت هفتگی به پخش درآوردیم. حتما باید دنبال ارتقاء کیفیت مجموعه‌های نمایشی‌مان باشیم.
او با بیان اینکه طبیعتا ما مجموعه‌ای از کارهایی را که از دوران قبل هم مانده باید به سرانجام می‌رساندیم، گفت: آثاری هم در نوبت پخش قرار گرفته است که در نوروز و ماه مبارک رمضان شاهد خواهیم بود.  سریال «جشن سربرون» کار فاخری است که پخش خواهد شد.  
رییس صدا و سیما همچنین درباره حل مشکل پخش سریال «سرزمین کهن» ساخته کمال تبریزی نیز بیان کرد: درباره مشکلاتی که سرزمین کهن داشته اقدامات بسیار خوبی را انجام دادیم و حتما خبرهای خوبی درباره آن خواهیم داشت. مجموعه‌ای که با هدف معرفی قهرمانان بختیاری ساخته شده است. سعی می‌کنیم در کنار چالش‌های جدی که در زمینه تامین منابع ساخت مجموعه‌های فاخر با آن روبه‌رو هستیم، ارزش کیفی کار پایین نیاید و آن استانداردهای کیفی را رعایت کنیم.
جبلی در پایان در پاسخ به اینکه آیا «خندوانه» و «دورهمی» به تلویزیون بازمی‌گردند یا نه، تلویحا اعلام کرد که این اتفاق حداقل به زودی نخواهد افتاد و اظهار کرد: ما برنامه‌های تلویزیونی متنوعی داریم. کارهایی باخلاقیت‌ها و ایده‌پردازی‌های جدید که ان‌شاءالله روی آنتن خواهند آمد و از آنها هم رونمایی خواهیم کرد.
رییس سازمان صداوسیما در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت ساخت سریال «موسی (ع)» و بودجه آن توضیح داد: درباره سریال حضرت موسی (ع) قبلا توضیح دادم، پروژه‌های ماندنی و فاخر مثل سریال‌های «مختارنامه»، «امام علی (ع)»، «یوسف پیامبر (ص)» و غیره کارهایی هستند که در حافظه تاریخی و فرهنگی باقی می‌مانند و فرهنگ‌ساز و تاریخ‌ساز هستند. اینها به صورت طبیعی کارهای پرهزینه‌ای هستند. در حال حاضر دو مجموعه پرهزینه و ماندگار داریم که کارهای آنها پیش می‌رود، نباید خدایی ناکرده با گمانه‌زنی‌های غلط و رفتارهای ناشی از کینه‌توزی نسبت به رسانه ملی کاری کنیم که این مجموعه‌ها آسیب ببینند. همه باید به‌عنوان پروژه ملی و طرح ملی به این آثار نگاه کرده، همه حمایت کنیم تا به سلامت و خوبی به نتیجه برسد و باقیات الصالحات باشد.   
او درباره برنامه‌هایی در حوزه افشاگری نسبت به رژیم پهلوی عنوان کرد: متاسفانه کم‌کاری‌ای در سال‌های گذشته برای تبیین واقعیت‌های دوره سیاه پهلوی، هم در صداوسیما و هم دستگاه‌های دیگر فرهنگی داشته‌ایم. ما در بازخوانی جنایت‌های منافقین در سال‌های اول انقلاب هم نوعی کوتاهی داشتیم و نتیجه آن این شده است که در نسل‌های جدید نوعی انقطاع شناختی نسبت به قبل از انقلاب و رژیم پهلوی و سال‌های اول انقلاب و جنایت‌های منافقین شما گرفته است.  
جبلی در پایان گفت: ما باید هرچه سریع‌تر جبران کنیم وظیفه‌ای را که بر گردن ما هست که بتوانیم این پیوست تاریخی را به‌وجود بیاوریم.
نام شما

آدرس ايميل شما

تیراندازی و گروگانگیری در تهران؛‌ گروگانگیر خودکشی کرد

تیراندازی و گروگانگیری در تهران؛‌ گروگانگیر خودکشی کرد

حوالی ساعت ۱۴ و ۱۵ دقیقه امروز مردی ۴۵ ساله به دلیل اختلافات شخصی و خانوادگی با مراجعه ...
نامه رئیس صداوسیما به رئیسی

نامه رئیس صداوسیما به رئیسی

پیمان جبلی رییس صدا وسیما در نامه به ابراهیم رییسی درباره فیلیمو نوشته است: از قرار اطلاع ...
عسکری از طرح مجتمع بزرگ فرهنگی گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد / تحول در استان نیازمند همت و گام‌های بلند است

عسکری از طرح مجتمع بزرگ فرهنگی گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد / تحول در استان نیازمند همت و گام‌های بلند است

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از طرح بزرگ مجتمع فرهنگی گردشگری در استان ...
1