تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۳۹
کد مطلب : ۴۵۶۸۵۲

بایدن به دنبال ارتباط با ایران؛ بدون برجام

۱
۰
بایدن به دنبال ارتباط با ایران؛ بدون برجام
کبنا ؛«بایدن به دنبال مذاکره با تهران است اما بدون برجام»؛ این جمله از سوی یکی از رسانه‌های منطقه در مصاحبه با یک مقام آمریکایی اعلام شده است. روزنامه هیوم به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد، دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا همچنان به تلاش‌ها برای حفظ تماس با ایران ادامه می‌دهد.
به گزارش ایرنا، این روزنامه صهیونیستی شنبه شب به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت که واشنگتن ابزارهای متعددی برای ارتباط با ایران در مورد موضوعات مختلف دارد اما وارد جزئیات آن نمی‌شود. این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت که دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا شاید به دنبال یک توافق هسته‌ای محدود با ایران باشد. این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشده است، افزود: چندین ماه است که برجام در دستور کار ایالات متحده قرار ندارد و دیگر تمرکز اصلی دولت این کشور نیست. وزارت خارجه آمریکا به این سوال که آیا کانال‌های مخفی دیگری برای ارتباط با ایران در مورد رسیدن به اشکال دیگری از توافق وجود دارد یا خیر، پاسخ نداد. 
  آمریکا چه می‌خواهد؟
 ایالات متحده آمریکا همواره به دنبال گشایش مسیری برای ارتباط با تهران بوده است. برخی از تحلیلگران که نظر مثبتی به برجام نداشتند از همان ابتدا اعلام کردند که اساسا آمریکا ارتباط با ایران را می‌خواهد و پرونده هسته‌ای را بهانه قرار داده است تا از این طریق با ایران به گفت‌وگو بپردازد. حال این سوال به وجود می‌آید که آمریکا بر سر چه موضوعاتی به دنبال گفت‌وگو با تهران است. پاسخ مشخص است ایالات متحده آمریکا، تهران را نقطه کانونی، هارتلند و کمربند قدرت در منطقه می‌داند.  از ظر آمریکا این ایران است که با توجه به جایگاه ژئوپلیتیکی‌اش می‌تواند فرمانده‌ای امنیت در منطقه را بر عهده بگیرد.  آمریکا چه بخواهد و چه نخواهد تهران این قدرت را هم از نظر نرم افزاری و هم از نظر سخت افزاری دارد، جایگاهی که حتی برای اروپایی‌ها هم قابل انکار نیست زیرا آنها می‌دانند برای حفظ امنیت انرژی خود باید جایگاه تهران را در نظر بگیرند. لذا آمریکا به هر طریق به دنبال ایجاد دالانی است که بر سر مسائل منطقه به ایران پیغام فرستاده و به نوعی از نظر تهران در ارتباط با مسائل امنیتی منطقه، مطلع باشد. 
  آمریکا به دنبال توافقی نو با تهران
آنگونه که این مقام آمریکایی اعلام کرده است البته برجام از دستور کار آمریکایی‌ها خارج شده است و بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در سایر موضوعات منطقه به دنبال ارتباط با تهران است. از این جهت احتمالا بایدن در آینده نزدیک حتی به منظور گشایش کانال‌های مذاکره با تهران برای توافقی جدید با ایران است.  برجامی که این احتمال وجود دارد که حتی عمر آن کمتر از برجام اولی باشد. 
  نه بزرگ تل‌آویو به این رویکرد
 آنچه در ابتدا و حتی قبل از انعقاد برجام در مورد موضع تل‌آویو نسبت به توافق وین مشخص بود؛ این بود که تل‌آویو هیچ‌گاه نمی‌خواست ایران و آمریکا حتی در مورد پرونده هسته‌ای با هم گفت‌وگو کنند چرا که این گفت‌وگو‌ها می‌توانست به راهبردهایی برای حل مسائل تبدیل شود و حل مسائل از نظر ایران در آن معناست که اولا آمریکایی‌ها از مواضع ضد ایرانی و اسلامی خود نسبت به کشورمان و حتی منطقه کوتاه آیند و در ثانی  خواست مردم منطقه در مورد کشورهای منطقه پذیرفته شود. هر دوی این موارد به نوعی در آن معناست که عملا مواضع تل‌آویو در مورد منطقه در نظر گرفته نشود که در معنای نادیده انگاری تل‌آویو است. 
  در نهایت.... 
 تهران هم به خوبی نوع نگاه ایالات متحده آمریکا را به جایگاه خود در منطقه می‌داند و البته این جایگاه را به صورت مستقل برای خود باز تعریف کرده است. تهران به دنبال سیاست مستقل منطقه‌ای است؛ سیاستی که اولا در نفی سلطه غربی‌ها در منطقه تنظیم شده است و دوما در کنار حفظ منافع خود به حفظ منافع مردم منطقه و استقلال آنها از غرب منتهی خواهد شد. 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
احتمالا هم ایران هم امریکا سر عقل امدن ارتباط با امریکا به خاطر منافع کشور و بدون دخالت روس و چین باعث پیشرفت ایران میشود میتوان بدون برجام مستقیم با امریکا مذاکره کرد
عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت میلاد حضرت فاطمه (س)

عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت میلاد حضرت فاطمه (س)

علاقمندان می‌توانند روز شنبه ۲۴ دی ماه با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی در سراسر استان ...
حواشی دادگاه کتایون ریاحی

حواشی دادگاه کتایون ریاحی

کمیته حقوقی و قضایی خانه سینما در پی مطالب مطرح شده درباره دادگاه کتایون ریاحی از هنرمندان ...
دادستانی برای برخورد با «کشف حجاب» به پلیس دستور داده است

دادستانی برای برخورد با «کشف حجاب» به پلیس دستور داده است

عبدالصمد خرم‌آبادی معاون دادستان کل در امور نظارت بر دادسراها و ضابطین سراسر کشور می‌گوید ...
1