تاریخ انتشار
پنجشنبه ۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب : ۴۵۶۲۸۰
اخبار اقتصادی /

طرح کالابرگ شامل چه کالاهایی می‌شود؟

۰
طرح کالابرگ شامل چه کالاهایی می‌شود؟
کبنا ؛
کساني که تحت هر شرايطي يارانه خود را دريافت نکردند يا استحقاق دريافت يارانه دارند، مي‌توانند به سامانه سازمان هدفمندي يارانه‌ها مراجعه و ثبت نام کنند دراين خصوص صولت مرتضوي، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي صبح ديروز در حاشيه جلسه هيات وزيران در جمع خبرنگاران خبر داد که کساني که تحت هر شرايطي يارانه خود را دريافت نکردند يا استحقاق دريافت يارانه دارند، مي‌توانند به سامانه سازمان هدفمندي يارانه‌ها مراجعه و ثبت نام کنند.
به گزارش کبنا، وزير کار در ارتباط با آخرين وضعيت طرح کالابرگ الکترونيکي که هم‌اکنون به صورت آزمايشي در استان هرمزگان به اجرا درآمده است، نيز اعلام کرد که سامانه کالابرگ در چند شهرستان آزمايشي اجرا شد و در گستره استاني آمادگي وجود دارد. در استان هرمزگان به دو صورت اختياري نقدي يا کالاي پروتئيني طراحي شده است که شهروندان مي‌توانند دريافت کنند. حدود 11 قلم پيش‌بيني شده اما انتخاب اين 11 قلم هم اختياري است. فردي شايد بخواهد يک ماه را کامل برنج خريد کند يا يک ماه فقط پروتئين خريد کند.
16 آذرماه امسال بود که خبري منتشر شد مبني بر اينکه جاماندگان يارانه مي‌توانند با مراجعه به سايت معرفي‌شده اقدام به اعتراض براي دريافت يارانه کنند. در همين ارتباط، سازمان هدفمندي يارانه‌ها اطلاعيه‌اي منتشر و اعلام کرد سه ميليون نفر از کساني که پيش از اين يارانه‌شان حذف شده بود و در سامانه حمايت درخواست بازبيني ثبت کردند، به‌طور مجدد مشمول دريافت يارانه شده و يارانه 300 و 400 هزار توماني واريز خواهد شد در ادامه اين اطلاعيه آمده است: کل افراد محذوف ارديبهشت 1401، پنج ميليون و 930 هزار نفر بودند که از اين تعداد چهار ميليون و 300 هزار نفر در سامانه حمايت درخواست بازبيني ثبت کردند. از اين تعداد سه ميليون نفر در دهک‌هاي درآمدي 1ـ9 شناخته شدند و به‌طور مجدد يارانه آنها برقرار و معوقات يارانه به حساب سرپرست خانوار واريز شد.
در همين زمينه، حسيني، سخنگوي ستاد هدفمندي يارانه نيز خبر داده بود که با توجه به آنکه دهک‌بندي خانوار توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعي انجام شده است؛ بنابراين مسئولان اين وزارتخانه در جريان موضوع هستند. وي ادامه داد: افرادي که به دهک اعلامي اعتراض دارند، همچنان مي‌توانند از طريق سايت وزارت رفاه درخواست بازبيني و بررسي دهند، چنانچه جز دهک يک تا 9 قرار گيرند، مشمول يارانه مي‌شوند همچنين وزير کار در بخش ديگري از سخنان خود به وضعيت طرح کالابرگ الکترونيکي اشاره کرد و در اين باره خبر داد که سامانه کالابرگ در چند شهرستان آزمايشي اجرا شده و در عين حال در گستره استاني آمادگي وجود دارد.
وي همچنين اعلام کرد حدود 11 قلم کالا پيش‌بيني شده است که انتخاب اين کالاها هم اختياري است. يعني يک فرد مي‌تواند با تمام يارانه‌اش برنج يا کالاهاي پروتئيني بخرد. به گزارش تجارت‌نيوز، پيشتر خبرهايي از مجلس به گوش رسيده بود که نشان از نبود اراده کافي در دولتمردان براي اجراي طرح کالابرگ داشت. استدلال برخي نمايندگان مجلس اين بود که علاوه بر آماده نبودن زيرساخت‌هاي لازم، دولت پول کافي براي اجراي طرح را نيز ندارد. اما وزير اقتصاد آب پاکي را روي دست اين افراد ريخت و علت وقفه را نه پشتوانه مالي بلکه تغيير مديريت در وزارت کار اعلام کرد البته، هنوز اين طرح در مرحله آزمايشي قرار دارد و معلوم نيست اجراي آن در سراسر کشور چه زماني عملي خواهد شد. با توجه به اينکه به تازگي لايحه بودجه 1402 به مجلس ارسال شده و بررسي آن طي دو هفته انجام خواهد گرفت، اين احتمال نيز تقويت شده که دولت براي اجراي کالابرگ زمان مي‌خرد تا در نهايت اين طرح از دستور کار خارج شود و تنها يارانه نقدي به مانند سابق به دست سرپرستان خانوار برسد که بايد منتظر ماند و ديد سرنوشت اين طرح که آخرين بار قرار بود در شهريورماه امسال نهايي شود، به کجا خواهد رسيد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

ایران و برجام گرفتار یک بازی روسی شدند

ایران و برجام گرفتار یک بازی روسی شدند

نعمت الله ایزدی آخرین سفیر ایران در شوروی درخصوص تاثیر ادعای فروش پهپاد به روسیه توسط ...
(تصاویر) دیدار زلنسکی و بایدن در کاخ سفید

(تصاویر) دیدار زلنسکی و بایدن در کاخ سفید

دولت آمریکا روز چهارشنبه و همزمان با سفر زلنسکی به واشنگتن اعلام کرد که یک بسته کمک نظامی ...
تحلیل مشاور رهبر انقلاب از اعتراضات ایران /جنگ هیبریدی بود

تحلیل مشاور رهبر انقلاب از اعتراضات ایران /جنگ هیبریدی بود

کمال خرازی گفت: آنچه در ایران رخ داد یک جنگ هیبریدی بود. که در آن جنگ سیستم خبری و عملیات ...
1