تاریخ انتشار
پنجشنبه ۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۵۹
کد مطلب : ۴۵۶۲۷۸
نعمت الله ایزدی، آخرین سفیر ایران در شوروی:

ایران و برجام گرفتار یک بازی روسی شدند

۰
ایران و برجام گرفتار یک بازی روسی شدند
کبنا ؛آخرین سفیر ایران در شوروی درخصوص تاثیر ادعای فروش پهپاد به روسیه توسط ایران بر احیای برجام، می‌گوید که شاید خود روسیه هم بر این موضوع تاثیرگذار بود. روس‌ها هم با رو شدن این مسئله سعی کردند آن را به برجام گره بزنند و بخواهند تا روشن شدن این وضعیت آن را به تعویق بیاندازند.
نعمت‌الله ایزدی درخصوص تاثیرات نزدیکی موضع ایران به روسیه در بحران اوکراین، بر احیای برجام، بیان کرد: «به نظر من موضوع برجام با اوکراین از گذشته متفاوت بوده است. چراکه الان نزدیک یک سال است که این اتفاقات در اوکراین رخ داده و مدتی‌ست که مذاکرات قطع شده است. با این حال باورم بر این است اکنون این دو اثر متفاوت روی هم گذاشته‌اند. بدین معنا که اتفاقاتی که در اوکراین افتاد و ادعاهایی که درخصوص ارسال پهپادها داشتند و اظهاراتی که در این رابطه ایران مطرح شد، از دو جهت روی برجام تاثیر گذاشت.»
سفیر پیشین ایران در مسکو درباره این تاثیرات، گفت: «از یک جهت غربی‌ها بودند که ترجیح دادند این مسئله روشن شود و تا آن زمان آن را به تعویق بیندازدند، هرچند که نسبت به احیای برجام هم بی‌تمایل نبودند.»
گره زدن ایران و برجام به ماجرای اوکراین یک بازی روسی بود؛ مسکو می خواهد هم از تهران و هم از غرب امتیاز بگیرد
ایزدی در ادامه درخصوص دومین تاثیری که این ماجرا بر احیای برجام گذاشته است، عنوان کرد: «مورد دوم هم شاید خود روسیه تاثیرگذار بود. روس‌ها هم با رو شدن این مسئله سعی کردند آن را به برجام گره بزنند و بخواهند تا روشن شدن این وضعیت آن را به تعویق بیاندازند.»
وی خاظر نشان کرد: «به عقیده من این امر اساسا بازی روسی بود که ایران را گرفتار این مسئله کرد تا از این طریق بخواهند در قبال مسائل و اتفاقاتی که در اوکراین می‌افتد، هم از ایران و هم از غربی‌ها امتیازاتی بگیرند. بنابراین این یک مسئله پیچیده‌ای شد تا موضوع برجام بدون هیچ منطقی به اوکراین گره بخورد.»
این دیپلمات پیشین ضمن تاکید براینکه موضوع برجام و اوکراین کاملا به یکدیگر گره خورده است، بیان کرد: «البته مسائل داخلی ایران هم در کنار این مورد، در میان بود که موضوع برجام را به تعویق انداخت. هرچند الان اخبار جسته و گریخته‌ای مبنی بر اینکه طرفین به دنبال احیای مذاکرات هستند، به گوش می‌رسد. سفر آقای امیرعبداللهیان و اظهارات غربی‌ها هم شاید این مسئله را تا حدی به واقعیت نزدیک کرده است.»
نام شما

آدرس ايميل شما

ایران و برجام گرفتار یک بازی روسی شدند

ایران و برجام گرفتار یک بازی روسی شدند

نعمت الله ایزدی آخرین سفیر ایران در شوروی درخصوص تاثیر ادعای فروش پهپاد به روسیه توسط ...
(تصاویر) دیدار زلنسکی و بایدن در کاخ سفید

(تصاویر) دیدار زلنسکی و بایدن در کاخ سفید

دولت آمریکا روز چهارشنبه و همزمان با سفر زلنسکی به واشنگتن اعلام کرد که یک بسته کمک نظامی ...
تحلیل مشاور رهبر انقلاب از اعتراضات ایران /جنگ هیبریدی بود

تحلیل مشاور رهبر انقلاب از اعتراضات ایران /جنگ هیبریدی بود

کمال خرازی گفت: آنچه در ایران رخ داد یک جنگ هیبریدی بود. که در آن جنگ سیستم خبری و عملیات ...
1