کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تأثیر بارش‌های اخیر بر حجم آب سد‌های کهگیلویه و بویراحمد؛

سدهای کهگیلویه و بویراحمد در چه حالی هستند؟

5 دی 1401 ساعت 13:21

میزان بارش سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ تاکنون در استان ۱۸۸. ۷ میلی‌متر و میانگین بارش سال زراعی بلند مدت ۵۸۰. ۴ میلی‌متر بوده که با این حجم از بارش‌ها میزان ذخیره سد‌های استان کهگیلویه و بویراحمد افزایش چشمگیری داشته است.


میزان بارش سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ تاکنون در استان ۱۸۸. ۷ میلی‌متر و میانگین بارش سال زراعی بلند مدت ۵۸۰. ۴ میلی‌متر بوده که با این حجم از بارش‌ها میزان ذخیره سد‌های استان کهگیلویه و بویراحمد افزایش چشمگیری داشته است.
به گفته وزیر نیرو گرچه امسال شرایط خشکسالی بیشتر نمود دارد و در حال حاضر شاهد پاییزی هستیم که نسبت به سال‌های قبل در خشکسالی رکورد‌زده است، حجم سد‌های استان کهگیلویه و بویراحمد وضعیت مطلوبی دارند.
میزان کل ورودی آب به سد‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تا ۱۹ آذرماه در حالی به رقم سه میلیارد و ۴۳ میلیون مترمکعب رسیده که این رقم در مدت مشابه پارسال ۳. ۰۱ میلیارد مترمکعب بوده که رشد ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد.
استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین رودخانه‌های خروشان با داشتن تولید ۱۰ درصد از روان آب‌های کشور، ۵۷ رودخانه به طول یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر و۱۱ هزار کیلومتر آب راه دارای ظرفیتی بی‌نظیر بوده است.

 سد‌های کهگیلویه و بویراحمد
سد کوثر رکوردار آبگیری در سطح کشور
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: سد کوثر در گچساران حدود ۵۳۰ میلیون متر مکعب حجم مفید دارد که تاکنون ۴۲۳ میلیون متر مکعب از حجم مخزن آن پر است.
آرش مصلح عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود مابقی هم در بارش‌های آینده پر شود اما با توجه به اینکه باید برای بارش‌های سیل‌آسا مقداری از حجم مخزن خالی باشد این حجم خالی برای مهار سیلاب‌ها گذاشته شده است.
وی ابراز کرد: وضعیت دبی ورودی به این سد در گچساران بسیار عالی است.
این سد افزون بر اینکه آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس را تأمین می‌کند بخشی از نیاز‌های آب صنعتی گچساران را نیز مرتفع می‌کند.
سد کوثر در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال غرب گچساران بر روی رودخانه خیرآباد احداث و در سال ۱۳۸۳ به بهره‌برداری رسیده است.
حجم آب سد کوهبرد کهگیلویه به ۲. ۵ میلیون مترمکعب رسید
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: حجم ذخیره آب سد خاکی کوهبرد در کهگیلویه به ۲. ۵ میلیون مترمکعب رسیده که تنها با دو سامانه بارشی اخیر ۱. ۵ میلیون متر مکعب از آن پر شده است.
کیامرث حاجی‌زاده اظهار کرد: بدون تردید با بارش‌های بعدی حجم سد کوهبرد سرریز خواهد شد.
وی افزود: خود سد آماده است و اکنون نیز برآورد شبکه انتقال آب در زیر دست انجام شده است.
حاجی‌زاده تصریح کرد: سطح زیرکشت این سد نزدیک به ۳۵۰ هکتار است و برای تکمیل زیر دست سد و احداث پمپاژ و مابقی خط انتقال سه و چهار با حدود ۲۸ میلیارد تومان آغاز شده است.
سد‌های کهگیلویه و بویراحمد
وی ادامه داد: بدنه خاکی سد به طور کامل اجرا شده و سازه سرریز هم انجام شده است.
عملیات اجرایی سد کوهبرد از سال ۱۳۹۰ با هدف کنترل سیلاب، توسعه گردشگری و آبیاری اراضی کشاورزی دیم حومه غربی دهدشت در شهرستان کهگیلویه آغاز و با تخصیص اعتبارات لازم در سفر رئیس جمهور در سال گذشته و تکمیل آن، در اولین بارندگی پاییز آبگیری شد.
این طرح پس از چند سال راکد بودن از سال ۱۳۹۶، توسط شرکت خصوصی در فاز اول آغاز به کار و با وجود کمبود تخصیص اعتبارات با سرمایه پیمانکار فاز اول با ارتفاع ۲۶. ۵ متر و حجم ۲. ۵ میلیون متر مکعب تکمیل شد.
سد مخزنی کوهبرد به عنوان تنها سد خاکی شهرستان کهگیلویه و از پروژه‌های مهم حوزه آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی است که به منظور توسعه بخش کشاورزی، گردشگری و اشتغالزایی در محدوده دشت‌های اطراف روستا‌های کوهبرد تا برج بهمنی اجرا شد.
جلوگیری از فرسایش خاک و کنترل روان آب‌ها و همچنین ذخیره‌سازی آب باران جهت آبیاری بیش از ۳۵۰ هکتار از زمین‌های پایین دست، مهار سیلاب‌ها و افزایش سطح تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم، جو و کلزا و فراهم‌سازی زمینه اشتغال ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای آینده این طرح پیش‌بینی شد.
سد شاه قاسم در اسفند ماه به مرحله آبگیری کامل می‌رسد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به حجم آب کنونی سد شاه قاسم یاسوج دیگر سد در حال بهره‌برداری استان نیز گفت: حجم مخزن این سد ۹ میلیون متر مکعب است که اکنون زیر یک میلیون متر مکعب حجم آبی آن است.
وی تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به بارش برف در ارتفاعات مجاور آن و تغذیه منابع آب زیرزمینی در اسفندماه و فروردین ماه به مرحله آبگیری کامل برسد.
سد شاه قاسم معمولاً در زمستان و بهار آبگیری می‌شود چون سیستم بارشی حوزه آن به این صورت است.
این سد با اهداف تأمین آب یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی پایین دست، تزریق و تقویت آبخوان آهکی در اطراف سد، توسعه گردشگری و همچنین کنترل رواناب‌های حاصل از بارندگی‌ها به ویژه در فصول زمستان و بهار به بهره‌برداری رسیده است.
سد شاه قاسم یکی از سد‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است و در پنج کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد، این سد از نوع خاکی و سرریز آن از نوع نیلوفری است.
سد‌های کهگیلویه و بویراحمد
جنس این سد، خاکی با ارتفاع ۴۷ متر از پی و طول تاج آن ۲۲۰ متر است که ساخت آن در سال ۱۳۷۵ به پایان رسیده بود.
حجم مخزن این سد ۹ میلیون متر مکعب است و روستا‌های علی آباد، چنارستان، بخشی از سرابتاوه، موردراز و چند روستای دیگر در پایین دست این سد قرار دارد.
شاه قاسم نام یکی از امام زادگان حومه شهر یاسوج نیز است.
طبق اعلام سازمان هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد، میانگین بلند مدت بارش تا امروز در کهگیلویه و بویراحمد ۲۳۶. ۹ میلی‌متر بوده است.
بارش سال زراعی سال گذشته ۵۹۴. ۶ میلی‌متر و میانگین بارش سال زراعی بلند مدت ۵۸۰. ۴ میلی‌متر بوده است.
میزان بارندگی سالانه در کهگیلویه و بویراحمد ۶۶۱ میلیمتر معادل سه برابر میانگین کشوری است.
حجم آب تجدیدپذیر کهگیلویه و بویراحمد هشت میلیارد و ۵۱۳ هزار مترمکعب معادل ۸. ۵ درصد کل آب ایران است.
سد‌های کهگیلویه و بویراحمد
ایرنا در پایان نوشت: براساس آمار‌های موجود، کهگیلویه وبویراحمد ۱۰ درصد آب‌های کشور را در اختیار دارد اما بخش عمده‌ای از زمین‌های کشاورزی آن به صورت دیم کشت می‌شود.۹۰درصد از آب آشامیدنی شهر‌های کهگیلویه وبویراحمد از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود. این استان با بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع، یک درصد از مساحت ایران را در اختیار دارد. گزارش‌های منتشر شده شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد حکایت از کاهش میزان نزولات جوی در ۹ سال گذشته در این استان دارد که این امر ضرورت تلاش برای بهره‌برداری از سد‌های در حال ساخت را بیشتر کرده است. میانگین بلند مدت بارندگی در این استان از ۴۳ سال قبل تاکنون افزون بر ۶۷۵ میلی‌متر معادل حدود ۱۰ هزار و ۴۷۴ میلیون مترمکعب اعلام شده است. این عوامل و تنش آبی در شهر‌های یاسوج، مادوان، سوق و دهدشت و کمبود آب کشاورزی و صنعت در شهر‌های گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد لزوم تلاش مضاعف برای تکمیل سد‌های را بیشتر کرده است.


کد مطلب: 456162

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/456162/سدهای-کهگیلویه-بویراحمد-حالی-هستند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1