تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۴۵۵۶۸۴
معاون رئيس جمهور در سمپوزيوم بين‌المللي روابط‌عمومي :

تقويت دولت در بخش رسانه‌ای و روابط عمومی مطالبه رهبري است

۰
تقويت دولت در بخش رسانه‌ای و روابط عمومی مطالبه رهبري است
کبنا ؛
جان مايه «نظريه روابط عمومي شبکه اي»، ترکيب ديدگاه‌هاي «مانوئل کاستلز» درباره جامعه شبکه‌اي و «جيمز گرونيک» درخصوص الگوي روابط عمومي درخصوص الگوي روابط عمومي دوسويه همسنگ است؛ رويکردها و پيشفرض‌هاي اصلي از «گرونيک» و کليد شبکه‌اي شدن از آن «کاستلز» است.
هوشمند سفيدي دبيرکل سمپوزيوم بين المللي روابط عمومي با اشاره به اين مطلب در مراسم افتتاحيه هجدهمين دوره سمپوزيوم بين المللي روابط عمومي گفت: براساس مطالعات انجام شده ايران از سال 1390 وارد قلمروي جامعه شبکه‌اي شده و در حال ضريب نفوذ در شبکه‌هاي اجتماعي بالاي 70 درصد است، و روز به روز بر وسعت و عمق آن اضافه مي شود.
سفيدي با تأکيد بر اينکه در جامعه شبکه‌اي، قدرت اطلاع رساني در دست دولت نيست، خاطرنشان ساخت: اگر بتوانيم الگوي روابط عمومي شبکه‌اي را شکل دهيم، نمي‌توانيم در ميدان شبکه‌اي، بازي ارتباطي بکنيم؛ او يادآور شد: در جامعه شبکه‌اي، محور و تمرکز اطلاع رساني بايد از مقامات رسمي به سمت «چهره‌ها» و «افراد تأثيرگذار» سوق پيدا کند و در محتوا سازي‌ها بايد به جاي تأکيد بر عناصر «کي» و «کجا»، بر «چه»، «چرا» و «چگونه» تمرکز کرد.
رئيس خانه روابط عمومي ايران در ادامه صحبت‌هاي خود گفت: روابط عمومي ماقبل شبکه‌اي شايد در جامعه توده‌اي و اتميزه پاسخ دهد، ليکن در جامعه شبکه‌اي ناگزير از تغيير رويکردها و ابزارها براي  تعامل با مردم است.
وي افزود: «روابط عمومي شبکه‌اي»، جديدترين مدل روابط عمومي است که کليه پيشرفت‌هاي نظري و عملي روابط عمومي را در بطن و متن خود دارد و مي‌تواند الگوي مناسبي را فراروي دست اندرکاران روابط عمومي جهان قرار دهد. بي ترديد، وقتي در جهان شبکه‌اي زندگي کرده و جامعه شبکه‌اي را تجربه  مي‌کنيم و شاهد شکل گيري «نيروهاي اجتماعي شبکه‌اي» و «ذي نفعان شبکه‌اي» هستيم، نمي‌توانيم از ظرفيت‌ها و دستاوردهاي شبکه بندي و شبکه سازي در روابط عمومي استفاده نکنيم.
سفيدي افزود: «روابط عمومي شبکه‌اي»، نوعي از روابط عمومي است که علاوه بر ساختار باز، افقي، و جريان ارتباطات از پايين به بالا با استفاده از فناوري‌هاي نوين ارتباطي، شبکه‌اي تعاملي را شکل داده و بر نقش آفريني و تأثيرگذاري و همسنگي طرف مقابل ارتباط در رابطه‌اي برابر و متوازن و به دور از تمرکز تأکيد مي‌کند، به گونه‌اي که شبکه تعاملي را شکل مي‌دهد که خود در نقش «کنشگر فعال» ظاهر مي‌شود و از اين طريق، داراي «قدرت ارتباطي» مي‌شود.
سفيدي با اشاره به اينکه قدرت روابط عمومي، تأثيرگذاري بر تصميمات ديگران است، به شرطي که به نفع اراده و ارزش‌هاي کنشگران باشد، رسانه‌هاي اجتماعي مهمترين ابزار ساخت اين قدرت هستند، گفت: روابط عمومي فعلي ما، انعکاسي است، نه تبييني و نمي‌تواند کارآيي لازم را در تبيين به شکل ضروري انجام دهد.
پيام رئيس انجمن بين المللي روابط عمومي
پس از سخنراني دبيرکل سمپوزيوم بين‌المللي روابط عمومي، پيام خانم‌اتسوکو سوگي‌هارا، رئيس انجمن بين المللي روابط عمومي قرائت‌شد.
در اين پيام آمده است: براي من و ايپرا باعث خوشحالي است که مي‌توانم در افتتاحيه و آغاز به کار هجدهمين دوره سمپوزيوم بين المللي روابط عمومي که امروز در تهران و توسط جمهوري اسلامي ايران برگزار مي‌شود، شرکت کرده و سهمي داشته باشيم؛ اين، مي‌تواند براي «ايپرا» ارزشمند باشد که در کليه اين دوره‌ها با اين رويداد همکاري داشته است. برگزاري رويداد روابط عمومي که هر سال با يک موضوع خاص و با مشارکت صاحبنظران از کشورهاي مختلف برگزار مي‌شود، در طي 18 سال، نشانه موفقيت آن است.
موضوعي که امسال براي بحث و بررسي در اين رويداد علمي‌– تخصصي انتخاب شده، موضوع بسيار مهمي بوده و نشانه هوشمندي و نگاه علمي برگزار کنندگان آن است؛ «روابط عمومي شبکه‌اي»، جديدترين مدل روابط عمومي است که کليه پيشرفت‌هاي نظري و عملي روابط عمومي در بطن و متن خود دارد و مي‌تواند الگوي مناسبي را فراروي دست اندرکاران روابط عمومي در جهان قرار دهد.
بي ترديد، وقتي در جهان شبکه اي رندگي کرده و جامعه شبکه اي را تجربه مي‌کنيم و شاهد شکل گيري ذي نفعان شبکه اي هستيم، نمي‌توانيم از طرفيت‌ها و دستاوردهاي شبکه بندي و شبکه سازي در روابط عمومي استفاده نکنيم، بايد از بابت انتخاب اين موضوع به همکارانم در سمپوزيوم بين المللي روابط عمومي تبريک بگويم و براي آنان، رويدادي موفق و موثر آرزوي موفقيت کنم.
اميدوارم سند نهايي اين رويداد را که حاوي خطوط اصلي در شکل دهي و توسعه روابط عمومي شبکه‌اي خواهد بود، در اختيار دست اندرکاران روابط عمومي در جهان قرارگيرد مطمئنم اين روز، افق جديد را روي روابط عمومي جهاني خواهد گشود.
روابط عمومي؛ فرهنگي مديريت کردن است
سپس دکتر مريم جلالي، معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي وزير ميراث فرهنگي، گردشگري صنايع دستي، با تأکيد بر اينکه مديريت روابط عمومي، نوعي فرهنگي مديريت کردن است، بينش شبکه‌اي، نگرش شبکه‌اي و منش شبکه‌اي را از شرايط ورود به جامعه شبکه‌اي عنوان کرد.
وي توليد معنا و توسعه دايره معنايي و اتصال معناهاي مختلف، در افزايش هنر و پيشه روابط عمومي موثر ارزيابي کرد و بر روان بودن معناها براي مخاطبان تأکيد کرد و توجه آن را در خلق رويکرد جديد در روابط عمومي مهم دانست.
معاون وزير ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي، کليشه گويي را مانع ورود روابط عمومي به حوزه شبکه‌اي عنوان کرد و گفت: در اين زمينه، محتوا حرف اول را مي زند.
تقويت دولت در بخش رسانه‌ای و روابط عمومی مطالبه رهبري است
دکتر علي سلاجقه : همه بايد براي نجات محيط زيست وارد ميدان شوند
رييس سازمان حفاظت محيط زيست بر ضرورت اطلاع رساني درست، شفاف و بهنگام از خدمات دولت براي جلب اعتماد عمومي، همراه کردن مردم با اهداف و سياست‌هاي کلان کشور و ارتقاي سرمايه اجتماعي تاکيد کرد.
دکتر علي سلاجقه در مراسم اختتاميه هجدهمين سمپوزيوم روابط عمومي ايران که در محل مرکز همايش‌هاي بين المللي صدا و سيما برگزار شد، اطلاعات و ارتباطات در دوران معاصر را از مهمترين معيارهاي توسعه و پيشرفت جوامع عنوان و اظهار کرد: نفوذ و تأثيرگذاري ارتباطات و رسانه‌ها تا جايي است که به باور بسياري از صاحبنظران، اولويت ذهني و رفتاري انسانها را تعيين کرده و در اغناي افکار عمومي جامعه و جهت دهي به ديدگاه‌ها و نگرش‌هاي مردم بسيار مؤثر است.
وي افزود: اطلاع رساني درست، شفاف و بهنگام از خدمات دولت، نقش بي بديل و انکارناپذيري در جلب اعتماد عمومي و همراه و همدل کردن مردم با اهداف و سياست‌هاي کلان کشور و ارتقاي سرمايه اجتماعي دارد.
معاون رييس جمهور در ادامه گفت: احساس مثبت و مطلوب مردم نسبت به خدمات رساني دولت، قضاوت‌ها و برداشت‌ها نسبت به عملکرد دستگاه‌هاي اجرايي را به سمت مثبت و منصفانه پيش مي‌برد و با پرکردن خلاء‌هاي ارتباطي، فضاي تخريب، سياه نمايي و شايعه پراکني عليه نظام اسلامي و دولت را نيز تنگ تر مي‌کند.
سلاجقه با اشاره به تاکيد مقام معظم رهبري نسبت به ضرورت جهاد تبيين، خاطرنشان کرد: بدون ترديد مسئله «تبيين» که به عنوان يکي از مطالبات مهم مقام معظم رهبري از جوانان و دانشجويان مطرح شده است، يکي از توقعات بحق از دستگاه‌هاي مختلف تبليغاتي و رسانه‌اي کشور براي روشنگري و زدودن ابهامات و شبهات در جامعه است که با شدت و ضعف در حال انجام است، اما متأسفانه آنچنان که بايد و شايد محقق نشده است.
به گفته وي، ضعف در آگاهي بخشي و اطلاع رساني از خدمات گسترده و پيشرفت‌هاي چشمگيري که در عرصه‌هاي گوناگون به دست آمده است، در اين شرايط که کشورمان تحت شديدترين هجمه‌هاي تبليغاتي و رسانه‌اي دشمنان قرار گرفته، مي‌تواند بسيار مخرب و خطرناک باشد.
سلاجقه در ادامه تاکيد کرد: روابط عمومي‌ها که مهمترين و اصلي ترين وظيفه و نقش را در اطلاع رساني درست، شفاف و بهنگام از خدمات دولت برعهده دارند، بايد براي مقابله با توطئه‌ها و دسيسه‌هاي دشمنان و تلاش گسترده آنها براي ضربه زدن به اعتماد عمومي مردم که مهمترين سرمايه نظام اسلامي است، با همه توان به ميدان آمده و براي روشنگري و رفع اتهامات و شبهات مجاهدت کنند.
معاون رييس جمهور، تصريح کرد: بدون ترديد با تبيين درست خدمات و اقدامات ارزشمند دولت براي مردم و رفع خلاءهاي ارتباطي ميان مردم و مسؤولان توسط روابط عمومي‌ها، مردم نسبت به خدمتگزاري دولت و عملکرد دستگاههاي اجرايي احساس مثبت و مطلوب تري داشته و با قضاوت‌ها و برداشت‌هاي درست از اين مسأله حساس و حياتي، فضاي تخريب، سياه نمايي و شايعه پراکني عليه نظام اسلامي و دولت نيز تنگ تر خواهد شد.
وي با بيان اينکه مساله مهم ديگر در کلام مقام معظم رهبري‌، اشاره ايشان به اهميت فضاي مجازي و لزوم بهره برداري درست از اين فضا در «جهاد تبيين» است، گفت: از اين رو روابط عمومي‌ها براي توفيق در ميدان عمل به مأموريت‌هاي انقلابي خود، بايد خود را مجهز به ابزار علم و عقلانيت و معرفت کرده و مباني فکري و استدلالي خود را با دستيابي به مباني معارف ناب انقلابي و اسلامي ارتقاء ببخشند و براي بهبود و تعالي سواد رسانه‌اي مخاطبان خود نيز برنامه ريزي و تلاش جدي داشته باشند تا تعامل دوسويه مدنظر را فراهم بياورند.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به تاکيد رياست محترم جمهوري در همايش جهاد تبيين مبني بر لزوم تهيه پيوست اطلاع رساني براي  تصميمات دولت، تصريح کرد: يک طرح و پروژه اعم از عمراني و خدماتي که براي دستگاه‌هاي اجرايي تعريف مي‌شود، براي اثرگذاري هرچه بهتر در جامعه و فراهم آوردن مشروعيت و مقبوليت در عرصه افکار عمومي و همچنين اطلاع رساني به مردم در رابطه با خدمات دستگاه‌هاي اجرايي، با هر ابعادي که باشد نيازمند يک فرآيند اطلاع‌رساني براي مخاطبان خود است.
وي افزود: پيوست اطلاع‌رساني مي‌تواند مجموعه‌اي از اقدامات رسانه‌اي، تبليغي، انتشاراتي و پژوهشي باشد که بايد با برنامه ريزي آگاهانه و سنجيده و تدوين شرح عمليات مناسب، براي تمامي طرح‌ها و پروژه‌ها تعريف شده و براي معرفي ابعاد و زواياي گوناگون آنها، با استفاده از همه امکانات و ظرفيت‌هاي رسانه‌اي و هنري به مرحله اجرا برسد.
سلاجقه در ادامه متذکر شد: روابط عمومي‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي سال‌هاي متمادي است که از دو ضعف عمده در بدنه و ساختار خود رنج مي‌برند؛ اول اينکه برخي سازمان‌ها و دستگاههاي اجرايي از وجود نيروهاي متخصص، آموزش ديده و باانگيزه در حوزه روابط عمومي بي بهره اند. دوم اينکه منابع مالي و اعتبارات اختصاص يافته به روابط عمومي‌ها اعم از اعتبارات ملي و استاني بسيار اندک و حداقلي است.
معاون رييس جمهور، خاطرنشان کرد: اين دو معضل جدي سبب شده است تا فرهنگسازي و آگاهي بخشي در جامعه از سوي روابط عمومي‌ها، در خوشبينانه ترين حالت به تبيين شماي کلي از تکاليف و رسالت‌هاي سازماني خلاصه شود. بدون ترديد بسياري از اين هزينه‌کردها نيز در راستاي يک برنامه جامع و تاثيرگذار نبوده و کمتر توجهي به بيان ويژگي‌ها و مزاياي طرح‌ها و پروژه‌هاي گوناگون عمراني و خدماتي دستگاه‌ها مي‌شود.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست در پايان گفت: روابط عمومي‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي به لحاظ تنوع و گستردگي در وظايف و مخاطبان و نيازمندي‌هاي علمي، آموزشي و تجهيزاتي و سروکار داشتن با افکار عمومي، براي تأثيرگذاري هرچه بهتر در فضاي فکري و فرهنگي جامعه و جلب مشارکت و اعتماد مردم، بايد از حمايت حداکثري مديران ارشد برخوردار بوده و به لحاظ منابع مالي و نيروي انساني کاملا تأمين شده‌باشند.
معرفي برگزيدگان نوزدهمين دوره جشنواره برترين‌هاي روابط عمومي ايران
بخش ارتباطات رسانه‌اي:
     اپراتور همراه اول
     بانک تجارت
     شرکت فولاد مبارکه اصفهان
     شرکت فولاد خوزستان
      شرکت عمليات غيرصنعتي پازارگاد
     شرکت بهره برداري نفت و گاز زاگرس جنوبي
      شرکت فولاد هرمزگان
     بانک کشاورزي
بخش ارتباطات الكترونيكي و مجازي:
      هلدينگ صدر تأمين
     اپراتور ايرانسل
     شرکت ملي فولاد ايران
     شرکت فولاد سفيددشت چهارمحال و بختياري
بخش برنامه‌ريزي ارتباطي و پيوست ارتباطي:
     شرکت ملي نفت ايران
     شرکت فولاد سنگان
      گروه سرمايه گذاري توکا فولاد
     شرکت فولاد مبارکه اصفهان
بخش مديريت راهبردي روابط عمومي:
      شرکت نفت مناطق مرکزي ايران
     شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران
     شرکت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي (شستا)
     شرکت فولاد هرمزگان
     شرکت فولاد خوزستان
     فرمانداري تهران
بخش مطالعات ارتباطي و افکار عمومي:
     دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي-درماني شهيد بهشتي
بخش ارتباطات مردمي و تکريم ارباب رجوع:
     سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي
     شرکت ملي پست جمهوري اسلامي ايران
     شهرداري اصفهان
بخش ارتباطات فرهنگي (تبليغاتي/ انتشاراتي):
     بانک سپه
      سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشور
     شرکت پتروشيمي پارس
      شرکت صنعت فولاد شادگان
     سازمان نظام پزشکي جمهوري اسلامي ايران
بخش اطلاع رساني:
     گروه مالي گردشگري
     وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي
      سازمان منابع طبيعي و آبخيزداري کشور
     صندوق توسعه ملي
     سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي خليج فارس
     شرکت عمليات غيرصنعتي پازارگاد
مديران ارشد ارتباط گستر:
1- ابراهيم بازيان، مديرعامل شرکت سرمايه‌گذاري تأمين اجتماعي (شستا)
2-  دکتر اميرحسين نادري، مديرعامل هلدينگ صدرتأمين
3- مهندس وجيه‌الله جعفري، مديرعامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران‌(ايميدرو)
4- مهندس مهدي حيدري، مديرعامل شرکت نفت مناطق مرکزي ايران
5- دکتر سروش سردشتي، مديرعامل شرکت صنايع غذايي موجان
6- دکتر آيت‌الله ابراهيمي، مديرعامل بانک‌سپه
7- دکتر مهدي جهانگيري، رئيس گروه مالي گردشگري
8-مهندس ابراهيم خادمي‌پور، مدير منابع انساني شرکت نفت ستاره خليج فارس
نشان‌هاي ويژه:
1- نشان روابط عمومي سرآمد – شرکت فولاد مبارکه اصفهان
2-  نشان روابط عمومي ديجيتال – اپراتور ايرانسل
3-  نشان روابط عمومي شبکه‌اي - شرکت اپراتور همراه اول
4- نشان مسئوليت اجتماعي – شرکت فولاد سنگان
5- نشان روابط عمومي سرآمد – گروه مالي گردشگري
6- نشان خلاقيت – شرکت پالايش گاز بيدبلند خليج فارس
7- نشان افکارعمومي (خط کش طلايي) – شهرداري اصفهان
8- نشان مشتري مداري – شرکت صنايع غذايي موجان
9- نشان ارتباطات رسانه‌اي- شرکت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي (شستا)
مديران برتر روابط عمومي:
دکتر مجيد بوجارزاده
کارشناسان برتر روابط‌عمومي:
1- سيدمصطفي قادريان، سازمان حفاظت محيط زيست
2- رضا ميرمحرابي، شرکت ملي نفت ايران
ستاره ارتباطي حوزه مسئوليت اجتماعي:
تارا حصاري
حاميان:
1- معاونت گردشگري وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي
2- کانون نقش و نگار پوپک

 
نام شما

آدرس ايميل شما

حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

اصلاح‌طلبان چگونه می‌توانند در عبور کشور از شرایط کنونی نقش ایفا کنند؟ آیا حاکمیت چنین ...
شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با شرایط جامعه و علل آن اظهارداشت: اعتراضات کنونی ناشی ...
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
1