کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

صدور هشدار نارنجی هواشناسی در کهگیلویه و بویراحمد؛

کهگیلویه و بویراحمد سیلابی می‌شود

12 آذر 1401 ساعت 21:28

مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد از احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی معابر در این استان خبر داد.


مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد از احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی معابر در این استان خبر داد.
به گزارش کبنا، رضا کاکاوند اظهار داشت: سامانه بارشی از اواخر وقت فردا یکشنبه وارد استان کهگیلویه و بویراحمد می‌شود و تا صبح پنجشنبه ۱۷ آذر ماه ادامه دارد.
وی عنوان کرد: شدت این سامانه بارشی روز‌های سه شنبه و چهارشنبه بوده و بارش باران، رگبار، رعد و برق، تگرگ، بارش برف در ارتفاعات، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما و مه آلودگی در جاده‌های کوهستانی از ویژگی‌های این سامانه بارشی است.
کاکاوند کرد: آب گرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن ناگهانی سطح رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اختلال در تردد، احتمال صاعقه و احتمال آسیب به سازه‌های موقت در اثر وزش باد شدید و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی از مهمترین خطرات این سامانه است.
وی به مردم توصیه کرد از توقف درحاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها و همچنین فعالیت‌های کوهنوردی بپرهیزند و همچنین از کشاورزان نیز خواست نسبت به پیشگیری از خسارت احتمالی کشت و زرع خود، اقدامات لازم را انجام دهند.
کاکاوند خاطرنشان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته‌ایستگاه شهرستان لنده و امامزاده جعفر شهرستان گچساران با بیشینه دمای ۲۵. ۸ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهر یاسوج با کمینه دمای ۱. ۸ درجه سانتیگراد سردترین نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد بوده‌اند.
 هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به فعالیت سامانه بارشی در این استان هشدار سطح نارنجی صادر کرد.
ولی بهره مند، کارشناس هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص جزئیات این سامانه به خبرنگار ایسنا گفت: این سامانه بارشی از اواخر وقت یکشنبه ۱۳ آذر ماه آغاز و تا صبح پنجشنبه ۱۷ آذر ماه۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه شدت این سامانه بارشی روز‌های سه شنبه و چهارشنبه است، افزود: بارش باران، رگبار باران، رعد و برق، در مناطق مستعد تگرگ، بارش برف در ارتفاعات و برخی مناطق سردسیری، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما و مه آلودگی در جاده‌های کوهستانی از مخاطرات این سامانه بارشی است.
بهره‌مند اظهار کرد: این سامانه بارشی کل مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد را فرا خواهد گرفت.

کارشناس هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: آب گرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن ناگهانی سطح رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اختلال در تردد، احتمال صاعقه و احتمال آسیب به سازه‌های موقت در اثر وزش باد شدید و احتماً خسارت به محصولات کشاورزی از مهمترین خطرات این سامانه است.
بهره‌مند تصریح کرد: احتیاط در سفر‌های برون شهری، احتیاط در تردد از حاشیه مسیل‌ها و توقف نکردن در حاشیه رودخانه‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ رو، اقدامات پیشگیرانه از خسارت در فعالیت‌های کشاورزی و جمع‌آوری محصولات کشاورزی توصیه می‌شود.
وی بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته‌ایستگاه شهرستان لنده و امامزاده جعفر شهرستان گچساران با بیشینه دمای ۲۵. ۸ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهر یاسوج با کمینه دمای ۱. ۸ درجه سانتیگراد سردترین نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد بوده‌اند.
گفتنی است که وضعیت هشدار زرد به معنای آگاهی و اقدام در صورت نیاز و احتمال خسارت یا خسارت نقطه‌ای وجود دارد، وضعیت هشدار نارنجی یعنی اقدام ضروری و احتمال خسارت گسترده زیاد است و وضعیت هشدار قرمز یعنی اقدام فوری و همه جانبه و خسارت گسترده است.


کد مطلب: 455200

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/455200/کهگیلویه-بویراحمد-سیلابی-می-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1