تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۲۵
کد مطلب : ۴۵۵۰۲۷
در پی بروز برخی از ابهام‌ها درباره تبعات زیست محیطی آبگیری سد چم‌شیر در استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

توضیحات سازمان محیط زیست کشور در باره ابهام‌های سد چمشیر

۰
توضیحات سازمان محیط زیست کشور در باره ابهام‌های سد چمشیر
کبنا ؛معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: بررسی دقیق طرح سد چَم‌شیر از دیدگاه محیط‌زیستی با همکاری دستگاه‌های مسئول و نظارتی همچنین با لحاظ کردن گزارش تدوین شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در حال انجام است که اطلاعات تکمیلی آن متعاقباً اعلام خواهد شد.
به گزارش کبنا، در پی بروز برخی از ابهام‌ها درباره تبعات زیست محیطی آبگیری سد چم‌شیر در استان کهگیلویه و بویراحمد، معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به منظور تنویر افکار عمومی اعلام کرد: رودخانه زهره از رودخانه‌های مهم جنوب کشور است و سرچشمه آن در غرب استان فارس و شرق استان کهگلویه بویر احمد واقع شده است. این رودخانه در مسیر ۵۲۰ کیلومتری خود به خلیج فارس میریزد و حوضه آبریز آن، محدوده‌ای از استان‌های فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان را شامل می‌شود. سد مخزنی چم‌شیر در محل تنگه چم‌شیر بر رودخانه زهره در دست احداث است.
ماهیت کیفیت رودخانه زهره نوسانی است؛ به طوری که در ماه‌های‌تر (بارانی) دارای کیفیت مناسب و حتی قابل شرب است، منتهی در سایر ماه‌های سال به دلیل کاهش آبدهی رودخانه، غلظت املاح به حدی افزایش می‌یابد که برای کشاورزی زراعی نیز مناسب نخواهد بود.
نقش اصلی سد چم‌شیر، ایجاد تعادل کیفی در رودخانه پایین دست و کاهش نوسانات کیفیت جریان نسبت به شرایط طبیعی است، بنابراین باید تضمین تأمین حداقل حقابه محیط زیستی برای تعدیل کیفی رودخانه پایین دست انجام گیرد، هرگونه انحراف از رهاسازی حداقل حقابه محیط زیستی پایاب سد چم‌شیر، با توجه به وجود زون‌های شور موجود می‌تواند کیفیت رودخانه را با مشکل مواجه کند.
در همین راستا، گزارش ارزیابی اثرات محیط زیستی سد چم‌شیر در سال ۱۳۸۸ مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به زمان بر بودن ساخت سد، ملاحظات محیط زیستی به صورت شروط ۱۲‌گانه از جمله اجرای کامل شیوه‌های پیشگیری، کاهش و کنترل آثار منفی زیست محیطی مرتبط با طرح و برنامه مدیریت و کاهش زیست محیطی و ارزیابی ریسک، کسب مجوز از اداره کل حفاظت محیط زیست در اجرای هرگونه ساخت و ساز یا فعالیت جدید در آن مطرح شد.
سد و نیروگاه چم شیر
از این رو با توجه به اهمیت موضوع و ورود مبادی نظارتی و دغدغه‌های مردمی، بررسی دقیق طرح از دیدگاه محیط زیستی با همکاری دستگاه‌های مسئول و دستگاه‌های نظارتی همچنین با لحاظ کردن گزارش تدوین شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در حال انجام است که اطلاعات تکمیلی آن متعاقباً اعلام خواهد شد.
خبر آبگیری سد چم شیر در استان کهگیلویه و بویراحمد دوستداران محیط زیست را تا حد زیادی نگران کرده است چون بخشی از دریاچه پشت سد بر روی سازند نمکی گچساران واقع شده از این متخصصان معتقدند با آبگیری و فعالیت این سد، آب رودخانه زهره که رودی لب شور است شورتر و بخش زیادی از اراضی کشاورزی خشک می‌شود.
البته علی سلاجقه معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گفته بود که به علت دغدغه کارشناسان و سمنها درباره آبگیری سد چم‌شیر از وزیر نیرو خواستم تا دوباره نمونه‌برداری انجام شود که با نظارت کامل سازمان خواهد بود بنابراین تا روشن شدن نتایج مبنی بر ایجاد نکردن مشکل، مجوز آبگیری نخواهیم داد، اجازه نمی‌دهیم گتوند دیگری رقم بخورد.
نام شما

آدرس ايميل شما

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1