تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۶
کد مطلب : ۴۵۴۰۷۵
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد:

نقش مهندسان در نهادهای تصمیم گیری باید پررنگ شود

۰
نقش مهندسان در نهادهای تصمیم گیری باید پررنگ شود
کبنا ؛
همایش مدیران کل دفاتر فنی استانداری ها و مدیران سازمان نظام مهندسی کشور در یاسوج برگزار شد.
به گزارش کبنا، همایش ۲ روزه مدیران کل دفاتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری های کشور و جمعی از مدیران سازمان نظام مهندسی کشور در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد.
 مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه وبویراحمد در این همایش گفت: این همایش ۲ روزه با حضور مدیران کل استانداری های سراسر کشور و جمعی از مدیران سازمان نظام مهندسی کشور با هدف تبیین سیاست ها و برنامه های دولت توسط مدیران تخصصی وزارت کشور برگزار شده است.
عیسی شهامت اظهار داشت: دیدگاه های مدیران کل دفاتر فنی استانداری های کشور به عنوان بخش دولتی و نظام مهندسی به عنوان بخش خصوصی در این همایش در تبیین سیاست های آینده و برنامه های دولت قظعا مورد توجه قرار خواهد گرفت.
مدیرکل دفتر فنی و برنامه ریزی عمرانی وزارت کشور هم در این همایش اظهار داشت: نقطه نظرات و اجماع بخش دولتی فنی و بخش خصوصی در حوزه ساختمان می تواند کمک شایانی در تصمیم گیری های آینده در دولت و مجلس داشته باشد.
وحید قربانی عنوان کرد: این گردهمایی برای اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴، بوده و امید است به طور سالانه این گردهمایی ها برگزار شوند.
وی تاکید کرد: باید رفتارهای مهندسی در دولت و بخش خصوصی همنوا و هماهنگ جلو برده شود و در افزایش کیفیت ساختمان و اقدامات فنی که در کشور صورت می گیرد موثر باشد.
مدیرکل دفتر فنی و برنامه ریزی عمرانی وزارت کشو تصریح کرد: چه پروژه دولت و چه پروژه بخش خصوصی یک شرایط اجرایی است که بعدها به عنوان یک آثار تمدنی از امروز  برای آیندگان خواهد ماند.
قربانی ابراز داشت: اثرات محیط زیستی، اجتماعی، اقتصاد و دیگر حوزه ها خواهد داشت و باید بسیار راهبردی به مساله ساختمان و ساخت و ساز نگاه شود.
وی بیان کرد: به لحاظ علمی و تخصصی ایران جزو کشورهای دارای سبک است و اجرای پروژه ها باید به گونه ای انجام گیرد که مثال زدنی باشد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این ایین گفت: ۲۰ درصد نفت و گاز کشور در این استان واقع شده و گچساران کریدور صادرات نفت است یعنی یک میلیون بشکه نفت صادراتی از این کریدور انتقال می یابد.
کیامرث حاجی زاده افزود: افزون بر ۹۰ درصد عرصه استان پوشش جنگلی و مرتعی است یعنی ۱۵۰ هزار هکتار زمین در استان قابل کشت است و ۱۰ درصد آب های جاری کشور در این استان وجود دارد.
وی تاکید کرد: بارش های استان بالاتر از میانگین کشوری است و سرچشمه رودخانه های بزرگی همچون کارون و زهره است اما هر چه دارد به برکت انقلاب اسلامی است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در نظام جمهوری اسلامی توجه جدی به این استان شد و برخی از نقاط آن جزو محروم ترین مناطق کشور هستند.
حاجی زاده اضافه کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون به توسعه استان های محروم توجه جدی شده است و حرکت های جدی در حوزه آب، راه، جاده و زیرساخت های شهری، طرح هادی و دیگر موارد آغاز شده است.
وی ادامه داد: در سفر رییس جمهور این استان ویژه دیده شد اما به خاطر محرومیت تاریخی راه زیادی تا توسعه این استان در پیش است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: امید است همایش امروز برون رفت از چالش هایی باشد که جامعه مهندسی و دفاتر فنی مهندسی با آن مواجه است.
حاجی زاده تصریح کرد: یکی از چالش ها کم رنگ شدن نقش مهندسان در نهاد های تصمیم گیری است اگر در بعضی آئین نامه ها امروز دچار مشکل هستیم به خاطر این است که در راس آن ها جامعه مهندسی نقش پر رنگی نداشته است. 
وی ادامه داد: اگر جامعه مهندسی در بحث تصمیم گیری و تصمیم سازی پر رنگ باشد  و قبل از تصویب قوانین و آئین نامه ها اثر گذار باشد خیلی از چالش ها برطرف خواهد شد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مشکلات عدیده در آئین نامه ها باید بازنگری شوند و چندین دهه از برخی آئین نامه ها می گذرد.
حاجی زاده تصریح کرد: مردم و جامعه مهندسی با ناهنجاری ها در ساخت و سازها روبرو  هستند و ایران کشوری بلاخیز است و بحران های متعددی را پشت سرگذاشته است.
وی تاکید کرد: نظام مهندسی در بحث پیشگیری دخالت داده نشده است و یکی از نقصان ها در تدوین قوانین بالادستی جامعه مهندسی نادیده گرفته می شود.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مهندسی و معماری ایران برجسته در دنیا است و سابقه تاریخی دارد اما چون به آن بی توجهی شده معماری به سمت کشورهای دیگر پیش رفته است.
حاجی زاده ادامه داد: سیما و منظر شهری ما به علت بی توجهی دستخوش تغییرات جدی شده و وجود خلاهای قانونی برای نظارت دفاتر فنی بر پروژه های شهری که توسط شهرداری ها اجرا می شود.
وی بیان کرد: مسکن مهر تا طرح اقدام ملی و امروز نهضت ملی مسکن سیاست های عدالت گرایانه نظام مردم سالاری دینی ما است اما در درون این طرح ها یک سری اشکالاتی وجود دارد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: طرح ها شروع شده و اولویت دولت هستند ولی باید در طرح نهضت ملی مسکن دفاتر فنی در تصمیم گیری ها دخالت بیشتری داده شوند.
حاجی زاده ابراز داشت: تعامل بین حوزه عمرانی وزارت کشور و راه و شهرسازی بیشتر شود و نقاط ضعف برطرف شود.
وی تصریح کرد: در این استان باید سالانه ۱۰ هزار واحد ساخته شود و هم  اینک ساخت هفت هزار واحد در استان شروع شده است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: به موضوع ساخت و ساز های بخش خصوصی باید جدی نگاه شود، در سراسر شهرهای کشور بدقوارگی به یک معضل تبدیل شده است که باید نسخه ای برای آن پیچیده شود.
همایش مدیران کل دفاتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری های کشور در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد به مدت ۲ روز ادامه خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
روزنه‌های احیای برجام

روزنه‌های احیای برجام

دلايل متعددي وجود دارند که نشان مي‌دهند بهتر است امريکا به دنبال احياي برجام باشد و به ...
1