تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب : ۴۵۳۹۴۳
کبنا گزارش می‌دهد

می‌شود، اما نمی‌شود که کهگیلویه و بویراحمد قطب کشاورزی شود / غفلت حوزه سیاست‌گذاری و زنجیره ناقص / برنامه تحولی در بخش کشاورزی وجود ندارد

۰
می‌شود، اما نمی‌شود که کهگیلویه و بویراحمد قطب کشاورزی شود
کبنا ؛ظرفیت کشاورزی و دامداری در استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهرستان‌های مارگون و بویراحمد بی‌نظیر است. این استان سه ویژگی مهم برای تبدیل شدن به قطب کشاورزی و رونق اقتصاد کشاورزی را دارد. آب، زمین حاصلخیز و نیروی انسانی تحصیل کرده سه امتیاز ویژه کهگیلویه و بویراحمد است که متأسفانه به دلیل نبود برنامه و گاهاً سوء مدیریت از این سه امتیاز مهم بهره کافی برده نشده است.
دانشگاه یاسوج سالانه تعداد زیادی دانشجو در رشته کشاورزی در گرایش‌‍های مختلف فارغ‌التحصیل می‌کند. آب‌های روان در این استان چشم هر نظاره‌گر را حیران و بهت زده می‌کند و زمین‌های حاصلخیز این استان بی‌نظیر است، با وجود این سه شاخصه، استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ اشتغال رنج می‌برد. این در حالی است که کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند؛ قطب تولید محصولات کشاورزی در دنیا باشد.


شهرام مهدوی‌مطلق_ فرماندار شهرستان بویراحمد_ به این موضوع پرداخته است و می‌گوید: زنجیره‌های ناقصی از حوزه‌های تولیدات محصولات کشاورزی در بویراحمد وجود دارد که باید بیشتر در سطح استانی سیاست‌گذاری‌ها صورت گیرد.
شهرام مهدوی مطلق اظهار داشت: کشاورزی و دامداری و دامپروری دو امری است که می‌تواند اشتغال شهرستان بویراحمد را متحول کند که متأسفانه در شهرستان مغفول واقع شده‌اند.
وی افزود: بخشی از این غفلتی که در بخش کشاورزی شهرستان بویراحمد شده به خود شهرستان بر نمی‌گردد بلکه به حوزه سیاست‌گذاری در سطح استان مربوط می‌شود.
فرماندار بویراحمد تصریح کرد: بحثی که درباره جهاد کشاورزی مطرح بوده این است که برنامه تحولی مناسبی برای بخش کشاورزی در شهرستان بویراحمد با این ظرفیت عظیم وجود ندارد.
مهدوی مطلق عنوان کرد: برای بحث سیب و دیگر محصولات در مجموعه کشاورزی باید زنجیره‌ای از صنایع تشکیل شود که به آن زنجیره ارزش در حوزه اقتصاد و اشتغال آفرینی می‌گویند.
وی ابراز داشت: بیشترین باغات در شهرستان بویراحمد واقع شده اما ظرفیت سردخانه‌ها بسیار پایین است.
فرماندار بویراحمد گفت: بخشی از تسهیلات حوزه اشتغال و اقتصاد را باید به بحث ایجاد سردخانه‌ها و صنایع تبدیلی اختصاص داد.
مهدوی مطلق اضافه کرد: این فرآیند زنجیره‌ای در سطح استان باید سیاست‌گذاری شود و بر اساس آن شهرستان مجری باشد، پیشنهاد‌های این فرمانداری داده شده و جا‌هایی که هم اختیارات شهرستان بوده ورود شده است.
وی ادامه داد: از سرمایه‌گذاران دعوت شده و حوزه تعاون روستایی به خط شده و هماهنگی‌های بین بخشی صورت گرفته است تا بخشی از سرمایه‌گذاری و اشتغالی که در استان ایجاد می‌شود در مسیر تکمیل ارزش، صادرات، صنایع تبدیلی، خرید به موقع از کشاورزان و تولید این زنجیره باشد.

فرماندار بویراحمد ابراز داشت: آن چه در توان فرمانداری شهرستان بوده در دست اجراست و برای نمونه به بحث سیب ورود شده است.
مهدوی مطلق تصریح کرد: مقرر شده بخشی از تسهیلات استان کهگیلویه و بویراحمد با کمک جهاد کشاورزی و تعاون روستایی به سمت ایجاد سردخانه در مناطق مختلف از جمله یاسوج، دنا و کاکان هدایت شود.
وی بیان کرد: تا زمانی که یک سیاست‌گذاری کلی به صورت راهبردی در حوزه کشاورزی وجود نداشته باشد این نقایص وجود دارد.
فرماندار بویراحمد ادامه داد: نگاه به کشاورزی بویراحمد بیشتر جنبه معیشتی دارد تا اینکه در حوزه تجاری و صادرات متمرکز باشد زیرا که زنجیره‌های ارزشی برای تجاری‌سازی محصولات کشاورزی در استان وجود ندارد.
بنا بر این گزارش، کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که از این میزان ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است. بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد سالیانه ۹۷۲هزار تن محصول کشاورزی تولید می‌کنند. سالانه ۹۷۲ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود. سالیانه ۳۰۰ هزار تن انواع میوه شامل، سیب، مرکبات، میوه‌های تابستانه و سایر میوه‌ها در باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تولید شود. کشاورزی و باغداری به لحاظ تولید و اشتغال یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور و به تبع آن کهگیلویه و بویراحمد است که به دلیل داشتن شرایط و موقعیت منحصربفرد و ظرفیت‌های بالقوه با تولید حدود ۳۰۰ هزارتن انواع میوه شامل سیب، مرکبات، میوه‌های تابستانه و سایر میوه‌ها، یکی از قطب‌های باغداری بشمار می‌رود. سیب و انگور بخش زیادی از تولید محصول باغی بویراحمد را به خود اختصاص می‌دهد با این وجود ۲ محصول یاد شده بدون فرآوری لازم به صورت فله‌ای به بازار عرضه می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
روزنه‌های احیای برجام

روزنه‌های احیای برجام

دلايل متعددي وجود دارند که نشان مي‌دهند بهتر است امريکا به دنبال احياي برجام باشد و به ...
بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها دولتی در سال گذشته، حاکی از زیان انباشته قابل توجه آن‌ها ...
1