تاریخ انتشار
يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۷
کد مطلب : ۴۵۳۹۳۳
سفر خبرنگار کبنانیوز به منطقه جلاله شهرستان دنا:

بخش هفتم) تجهیزات آموزشی رویای معلمان و دانش‌آموزان «جلاله» دنا / قفسه داروییِ خالیِ خانه بهداشت مرکزی «جلاله» / پیشنهاد «آذرفر» به عشایر

۱
۲
بخش هفتم) تجهیزات آموزشی رویای معلمان و دانش‌آموزان «جلاله» دنا / قفسه داروییِ خالیِ خانه بهداشت مرکزی «جلاله» / پیشنهاد «آذرفر» به عشایر
کبنا ؛مسأله محرومیت و محرومیت‌زدایی از نواحی روستایی  و عشایری مقدمه‌ای برای دستیابی به توسعه پایدار است. از آنجا که تلاش در جهت توسعه کشور از طریق برنامه‌ریزی و در قالب برنامه‌های عمرانی و توسعه صورت می‌گیرد؛ توجه و بررسی جایگاه محرومیت و محرومیت‌زدایی از مناطق روستایی و عشایر به عنوان سکونتگاه‌های محروم از اهمیت ویژه‌ای برخورداراست. امروزه با تشکیل گروه‌های جهادی متشکل از جوانان بااخلاق و مبتکر توجه ویژه‌ای به روستا‌های محروم شده است. کار در روستا و نقاط محروم یک توفیق بزرگ و فرصت ارزشمند برای خدمت‌رسانی به مردم و محرومیت‌زدایی است.
به گزارش کبنا، در ادامه سفر خبرنگار پایگاه خبری کبنا نیوز به منطقه جلاله دنا، دغدغه‌ها و مشکلات مردم این روستا مورد بررسی قرار گرفت. اهالی روستا در خصوص وضعیت مدارس، خانه بهداشت و درمان و مسائل مربوط به عشایر گلایه‌های داشتند و خواستار پیگیری مسوولان در این خصوص شدند.

معلم روستای ماشک‌کار جلاله در گفت‌وگو با کبنا گفت: مدارس این مناطق تجهیزات آموزشی مربوط به آزمایشگاه‌ها، تجهیزات ورزش و دیگر تجهیزات لازم برای تدریس پیشرفته را ندارد. تعداد پایه‌ها در برخی روستا‌ها بالاست هرمدرسه ۵ یا ۶ پایه دارند که برای یک معلم واقعاً سنگین است. این مدرسه چند میز و صندلی دارد اما بعضی مدارس این امکانات را هم ندارد. امکانات ورزشی اصلاً وجود ندارد زمین مناسب و استانداردی برای بازی و ورزش یچه‌ها وجود ندارد. فقط یک توپ دارند که در طول هفته چند ساعتی را با همان توپ بازی می‌کنند و امکانات ورزشی قابل توجه دیگری ندارند.
وی در ادامه گفت: اگر امکانات آموزشی و تجهیزات آموزشی در اختیار مدارس قرار گیرد آموزش راحت‌تر و یادگیری سریع‌تر خواهد بود. یکی دیگر از مشکلات رفت‌ و آمد مشکل است. اکثر معلم‌ها مناطق اطراف می‌آیند و دغدغه رفت‌و آمد را دارند. اگر جاده این روستا‌ها درست شود هم روستا‌ها جاده مناسبی دارند هم مردم در رفت و آمد راحت‌تر ند.
بهورز شبکه بهداشت روستای مرکزی جلاله در گفت‌وگو با کبنا گفت: این خانه بهداشت پنج نیاز اساسی دارد؛ دارو، تجهیزات اداری(میز و صندلی)، وسایل گرمایشی سرمایشی، بهورز مرد، ساختمان قدیمی و فرسوده.
الان سه ماه است اصلاً دارو در خانه بهداشت نداریم، قفسه داروی خالی خالی است مثلاً بیمار می‌آید نیاز فوری دارد ما هیچ چیز نداریم نه مکمل دارویی حتی یک داروی سرماخوردگی یک تب‌بر هیچ چیز نداریم.
در ادامه فضل‌الله آذرفر_ مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد، گفت: بازدید از منطقه عشایری جلاله زیلایی به همراه ستاد فرمان اجرایی امام(ره) انجام گرفت. ادارات مختلف هر کدام وظایف مختلف دارند و خدمات‌رسانی از نظر قانونی به عهده ادارات خدمات‌رسان بخش روستا است؛ اما با این وجود تأمین لوله‌های لازم به طول ۱ و ۲ کیلومتر علی‌رغم اینکه وظیفه ما نیست؛ اما در حد توان برایشان تأمین خواهیم کرد. در این روستا‌ها تعداد زیادی عشایر کوچ‌رو ساکنان منطقه‌ ییلاقی بالادست قسمت شبلیز که ۴تا۶ ماه سکونت دارند آبرسانی سیار با تانکر و توزیع آرد علی‌ر‌غم اینکه دسترسی به این مناطق سخت است اما در حد توان این خدمات‌رسانی‌ها را انجام می‌دهیم. گلایه مردم درباره توزیع نهاده‌های دامی است که گلایه به حقی است و ما باید پیگیری کنیم.

 وی در ادامه گفت:  مردم انتظار دارند نهاده‌های دامی بدون واسطه و در همین منطقه توزیع شود اگر مردم دنبال اخذ عاملیت باشند ما آمادگی این را داریم که نهاده‌های دامی را همینجا توزیع کنیم؛ اما باید خودشان یک عامل معرفی کنند که صلاحیت تأیید را داشته باشد. ما در کوتاهترین زمان ممکن توزیع خدمات را انجام خواهیم داد. این منطقه خوشبختانه برق دارد؛ اما برای منطقه‌ییلاقی اگر درخواست بدهند توزیع پنل خورشیدی نیز پیگیری خواهد شد. تحصیلات خوبی دارند طبق بند ب تبصره ۱۶ پنل خورشیدی نیز در اختیار این منطقه قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه افزود: از دکتر نادری و همکاران او در ستاد اجرای فرمان امام(ره) نهایت تشکر را دارم که در این مدت خدمات خوبی را به مناطق عشایری ارائه دادند. ان‌ شاء لله اگر این برنامه‌ها ادامه و تداوم داشته باشد و مسوولین از نزدیک عمق محرومیت‌ها را ببینند و  هرکس هرچه از دستش بر می‌آید را برای این منطقه انجام دهد انشالله آینده روشنی در انتظار مردم عشایر خواهد بود.



نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
مگر اذرفر به غیر فامیل خودش به کسی پیشنهاد هم میده!!! جالبه عججججججججب🤔🤔
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
روزنه‌های احیای برجام

روزنه‌های احیای برجام

دلايل متعددي وجود دارند که نشان مي‌دهند بهتر است امريکا به دنبال احياي برجام باشد و به ...
بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها دولتی در سال گذشته، حاکی از زیان انباشته قابل توجه آن‌ها ...
1