تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۴۵۳۴۹۰
کبنا گزارش می دهد؛

مدیریت معیوب سهم خواهی و توزیع آب در کهگیلویه و بویراحمد

۰
مدیریت معیوب سهم خواهی و توزیع آب در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛
در سالهای اخیر که سدسازی بیش از گذشته در کهگیلویه و بویراحمد شتاب گرفته، و هنوز چندین سد در استان به بهره برداری نرسیده اند، سالانه 8 میلیارد متر مکعب در استان آب تولید می شود که تنها 13 درصد آن در استان مصرف می شود.
به گزارش کبنا، آب در استان تبدیل به بحران شده، بطوری که سال گذشته در بویراحمد مدیریت و توزیع آب زیر سوال رفت و اخیرا با مدیریت مهدوی فرماندار بویراحمد وضعیت توزیع آب بهبود نسبی پیدا کرد! مسئله دیگری که در شهرستان های گچساران و دهدشت وجود دارد بی بهره بودن و کم بهره بودن مردم این مناطق از آب سدهای منطقه خود است.
یکی از مدیران حوزه منابع آب در جلساتی تاکید می کرد که سهم آب استان از سدهایی مثل کوثر و مارون، از ابتدای احداث این سدها کم در نظر گرفته شده و باید سهم خواهی کنیم. کشاورزی و حتی شرب استان به دلیل نبود شبکه های انتقال آب با مشکل اساسی مواجه است. این مطالباتی که به جایی نرسیده را بگذارید در کنار اینکه بیش از 1000 حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد، در حالی که کل چاه های استان اعم از مجاز و غیرمجاز 3 هزار و 956 حلقه است. به این نتیجه می رسیم که مدیریت منابع آب در استان به درستی انجام نگرفته، از طرفی سدسازی های ما به نفع مردم استان نبوده و شبکه توزیع آب نیز معیوب است، به همین دلیل مردم مجبور به حفر چاه های غیرمجاز شده اند.
پروژه های شبکه های توزیع آب در استان به کندی پیش می روند به طوری که به دلیل نبود بودجه برخی از آنها بیش از چند دهه زمان نیاز دارند تا تکمیل شوند. بسیاری از پروژه های شبکه سازی آب یا نیمه تمام مانده اند یا بودجه های بسیار کمی دارند و به کندی پیش می روند. اما از طرفی سد تنگ سرخ که پروژه ای ملی است و استان فارس از آن سهم می برد به شدت مورد تاکید مسئولان قرار می گیرد. اینها همگی تناقض سهم خواهی مدیران را نشان می دهد.
به گزارش کبنا به نقل از ایرنا، مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: بررسی ها نشان می دهد که سالانه ۳۴ میلیون متر مکعب آب از بیش از یک هزار چاه‌ فاقد پروانه در این استان برداشت می شود.
مهدی خلقی فرد افزود: بیش از یکهزارو ۱۰۵ حلقه چاه آب فاقد پروانه در دشت های این استان حفر شده است.
وی بیان کرد: دشت باشت، امامزاده جعفر، لیشتر، کلاچو، دهدشت، دشتروم و یاسوج از جمله دشت های مهم کهگیلویه و بویراحمد است.
خلقی فرد پلمپ چاه های فاقد پروانه کشاورزی در سال جاری را مهمترین برنامه های در دست اجرا این شرکت اعلام کرد.
وی اظهار داشت: ۲ هزار و ۸۵۱ حلقه چاه مجاز در این استان وجود دارد که طرح احیا و تعادل بخشی بر روی آنها در حال انجام است.
خلقی فرد اظهار داشت: سالانه ۱۵۷ میلیون متر مکعب آب از چاه های مجاز این استان برداشت می شود.
وی بیان کرد:  ۴۸۷ حلقه چاه فاقد پروانه در مناطق مختلف این استان تاکنون پر و مسلوب المنفعه شده است.
خلقی فرد اظهار داشت: پر و مسلوب المنفعه شدن  این تعداد چاه ها موجب صرفه جویی بیش از ۱۱ میلیون و۹۶۸  هزار متر مکعب آب شده است.
وی تصریح کرد: ۲۱۵ دستگاه کنتور حجمی هوشمند بر روی چاه های آب استان کهگیلویه و بویراحمد  تاکنون نصب شده که از این تعداد ۴۹ مورد در سال جاری بوده است.
کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن یک درصد مساحت و جمعیت کشور در جنوب غربی ایران به علت برخورداری از شرایط آب و هوایی مساعد بیش از ۱۰ درصد از روان آب های کشور معادل ۱۰ میلیارد متر مکعب آب را به خود اختصاص داده است.
سالانه هشت میلیارد متر مکعب آب در کهگیلویه و بویراحمد تولید که تنها ۱۳ درصد آن در این استان مصرف می شود.
براساس برآوردهای سازمان جهاد کشاورزی ، ۲ میلیارد مترمکعب آب برای مصرف کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در افق بلندمدت مورد نیاز است.
نام شما

آدرس ايميل شما

اوین؛ از گاف لندنی تا بحران روایت

اوین؛ از گاف لندنی تا بحران روایت

اغتشاش در اوین، به‌واقع یک گاف بزرگ انگلیسی بود. اول از جهت آنکه تصور کردند اوین را می‌توانند ...
در اوین چه گذشت؟ / در زندان اوین چه زندانیانی نگهداری می‌شوند؟ ( + فیلم )

در اوین چه گذشت؟ / در زندان اوین چه زندانیانی نگهداری می‌شوند؟ ( + فیلم )

زندان اوین شامگاه شنبه ۲۳ مهرماه شب نا آرامی داشت. پس  از وقوع حادثه، علی صالحی  دادستان ...
پایان مرد پر سر و صدا: ختم محمد در سیاست

پایان مرد پر سر و صدا: ختم محمد در سیاست

سعید محمد از دبیری شورای عالی مناطق آزاد برکنار شد. ردی که سودای ریاست جمهوری داشت؛ روز ...
1