تاریخ انتشار
چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۵۴
کد مطلب : ۴۵۲۹۰۵
رئیس جمهور در هفتمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم:

با پیوستن به شانگهای به زیرساخت‌های اقتصادی آسیا وصل شدیم/ در قضیه مهسا امینی قصدم شفافیت و اجرای عدالت است/ منتظر نظر پزشکی قانونی هستم

۳
۱
با پیوستن به شانگهای به زیرساخت‌های اقتصادی آسیا وصل شدیم/ در قضیه مهسا امینی قصدم شفافیت و اجرای عدالت است/ منتظر نظر پزشکی قانونی هستم
کبنا ؛سیدابراهیم رئیسی در ابتدای گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم با اشاره به سفرهای خود در روزهای اخیر به کشورهای همسایه و نیز حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار کرد: رویداد راهپیمایی اربعین رویداد فرهنگی بزرگی بود و دولت هم خدمت‌رسانی و تسهیل زیارت را وظیفه داشت و البته میزبان خود مردم بودند مخصوصا مردم عراق و اهل تسنن این کشور که خوب از میهمانان پذیرایی کردند.
به گزارش کبنا، سید ابراهیم رئیسی چهارشنبه شب در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم گفت: قبل از هر چیز خداوند را شاکر هستم برای دو رویداد مهم فرهنگی که در ۱۰ روز اخیر در سفر زائران اربعین و حرم رضوی اتفاق افتاد که این یک رویداد فرهنگی بزرگ بی نظیر بود و بیش از ۳ و نیم میلیون نفر ایرانی و بیش از ۲۰ میلیون نفر از زائران امام حسین(ع) در عتبات عالیات ادای ادب و احترام کردند و نسبت به ساحت مقدس ابی‌عبدالله یک رویداد بزرگی را رقم زدند.
رئیس‌جمهور ادامه داد: آنچه که در مشهدالرضا اتفاق افتاد، بیش از چهار و نیم میلیون نفر از سراسر کشور و از جهان اسلام در مشهد مقدس زائر امام رضا(ع) حاضر شدند و این هم رویداد فرهنگی بزرگی و برگرفته از عشق مردم نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت بود و دولت هم وظیفه خدمتگزاری به مردم، تسهیل زیارت و اینکه از همه امکانات و ظرفیت‌ها استفاده کند را برعهده داشت که البته میزبان خود مردم بودند چه مردم عزیز عراق و اهل سنت کردستان عراق که از زائران عزیز ما در همه شهرهای این کشور به خوبی میزبانی کردند و  هم مردم مشهد که در پذیرایی از زائرین و مهمانان حضرت رضا(ع) خدمت کردند.

آیت الله رئیسی اضافه کرد: اما رسالت دولت هم این بود که با همه ظرفیت در خدمت زائرین و مهمانان امام حسین(ع) و علی‌بن موسی‌الرضا(ع) باشد و نسبت به این دو مناسبت باید خداوند متعال را شاکر باشم و خداوند حاج قاسم سلیمانی را با این جمله معروف که همه ما ملت امام حسینیم رحمت کند.  این عشق به اهل بیت در هشت میلیون زائری که در این چند روز به کربلا و مشهد سفر کردند نمی‌شود به سادگی از آن گذشت. این توفیقی برای دولت در خدمتگزاری است که باید تلاش کنیم  اگر کاستی‌ها، مشکلات ضعف‌های زیرساختی در این مسیر وجود داشت و عزیزان ما گاهی اذیت شدند در سنوات دیگر مرتفع شود.
با عضویت در شانگهای به زیرساخت های اقتصادی آسیا متصل شده ایم
رییس جمهور در ادامه به دستاوردهای دو سفر اخیر به سمرقند برای شرکت در اجلاس شانگهای و سفر به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت و اظهار داشت: عضویت ایران در سازمان شانگهای مسئله و رویداد مهمی است.
آیت الله رییسی با بیان اینکه با عضویت کشورمان در سازمان شانگهای از نظر اقتصادی ایران به زیرساخت‌های زیرساختهای اقتصادی آسیا متصل شد، تاکید کرد: اعضای شانگهای بخش قابل توجهی از جمعیت جهان را در خود جای داده است و این کشورها و بخش مهمی از اقتصاد جهان را در اختیار دارند.
رییس جمهور با یادآوری اینکه اعضای اتحادیه اوراسیا و نیز شانگهای کشورهایی قابل توجه هستند، افزود:طبیعتا ارتباط اقتصادی و تجاری ایران با این کشورها و با این زیرساخت‌ها حتما می‌تواند به توسعه تجارت و توسعه اقتصادی کشورمان کمک شایانی داشته باشد.
وی ادامه داد: علاوه بر شرکت در اجلاس عمومی سازمان شانگهای که سران کشورها حضور داشتند و عضویت رسمی ایران به طور رسمی اعلام شد، با رئیس جمهور چین هم دیدار داشتم که در آن تصمیم و اراده دو کشور برای اجرای برنامه ۲۵ ساله بین دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.
آیت الله رییسی خاطر نشان کرد: در این نشست توسعه همکاری بین دو کشور در حوزه انرژی که همواره بین ایران و چین وجود داشته و نیز مسایل پولی و مالی برای فعال‌تر شدن تجارت دوجانبه مورد تاکید روسای جمهور قرار گرفت.
وی با بیان اینکه مشارکت شرکت‌های چینی در پروژه‌های مهم و اساسی مثل پروژه‌های ریلی در ایران است، خاطرنشان کرد: در دیدار رییس جمهور اراده بر آن شده که این موارد به صورت جد دنبال شود و بتوانیم همکاری دو کشور را در پروژه‌های ریلی بین دو کشور دنبال کنیم.
    
آیت الله رییسی در ادامه تاکید کرد: ‌آنچه مسلم است، اینکه ما همکاری‌های خود را به صورت جدی و گسترده بین دو کشور ادامه دهیم.
رییس جمهور در ادامه به توسعه همکاری های دوجانبه با روسیه اشاره کرد و افزود: از زمان سفرم به مسکو تا اجلاس اخیر شانگهای، روابط تجاری ما ۸۰ درصد با روسیه افزایش پیدا کرده است.
آیت الله رییسی با بیان اینکه با روسیه در حوزه‌های مختلفی چون فضایی، نفت و انرژی و نیز حوزه تجاری و اقتصادی همکاری می کنیم، اظهار داشت: در اجلاس شانگهای نیز ارتباطات دوجانبه همچون کریدور شمال و جنوب مطرح شد که این مسیر ریلی بین سرخس و چابهار است.
رییس دولت سیزدهم به همکاری ایران با هند در بندر چابهار اشاره کرد و گفت: در نشستی که با آقای مودی نخست‌وزیر هند داشتم اراده دو کشور بر اینکه این کار با جدیت ادامه پیداکند و سرعت آن را بیشتر کنند تا بتوانیم از این منطقه بهره برداری کنیم.
آیت الله رییسی خاطرنشان کرد: توسعه بندر چابهار و سواحل مکران نه فقط برای ایران توسعه بسیار خوبی می‌تواند داشته باشد بلکه می‌تواند زمینه توسعه خوبی را برای منطقه فراهم کند.

مسایل مطرح شده بین ایران و آژانس سیاسی است
رییس جمهور به سفر نیویورک و نشست‌ها و دیدارهای جانبی آن با سران کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی و آفریقایی اشاره کرد و گفت: در این نشست ها و دیدارها بر تضمین هایی که باید جمهوری اسلامی ایران باید بگیرد، مورد تاکید قرار گرفت. نکته ای که به آقای مکرون گفتم این بود که شما چقدر از اروپا دنباله‌روی می‌کنید.
آیت الله رییسی افزود: در نشست با دبیر کل سازمان ملل نیز وی بر ظرفیت های بالای جمهوری اسلامی ایران تاکید داشت و به ایشان نیز تاکید کردم که سعی کنید سازمان ملل سازمان ملتها باشد نه سازمان قدرت های بزرگ.
رییس جمهور با تاکید بر اینکه در نشست با رییس جمهور فرانسه موضوع حقوق بشر به صورت کلی بیان شد، اظهار داشت: به آقای مکرون موارد نقض حقوق بشر در غرب و اروپا و استانداردهای دوگانه آنان در موضوع حقوق بشر مورد تاکید قرار گرفت.
آیت الله رییسی درباره موضوعات هسته ای مطرح شده در سفر نیویورک اظهار داشت: ایران در آخرین پاسخ خود بر دریافت تضمین اعتماد آور تاکید دارد. از نظر ما مسایل مطرح شده بین ایران و آژانس سیاسی است؛ حل و فصل شدن مسایل پادمانی و رفع تحریم ها برای برخوردار شدن مردم ایران از منافع اقتصادی آن دیگر خواسته های ما در مذاکرات هسته ای است.
وی با تاکید بر اینکه در دیدارهای دو جانبه همه کشورها بر توسعه همکاری های اقتصادی با ایران به رغم تحریم ها تاکید داشتند، اظهار داشت: قصد ما تعامل با همه کشورهاست و شرق و غرب فرقی نمی کند.
آیت الله رییسی درباره ابتکارش در نشان دادن تصویر سردار سلیمانی اظهار داشت: نکته ای که می خواستم یادآوری کنم این بود که موسس داعش آمریکایی ها بودند و قهرمان مبارزه با داعش و تروریسم حاج قاسم سلیمانی بود و این فرد به دست آمریکایی ها و رییس جمهور سابق این کشور به شهادت رسید؛ می خواستم بگویم که به غلط مدعی حقوق بشر هستید، کسی که مبارزه با تروریسم بود را به شهادت رساندید؛ دوم اینکه مظلومیت مردم ایران و شهید سلیمانی را نشان دهم و سوم پیگیری عادلانه عاملان این اقدام تروریستی را خواستار شدم.
رییس جمهور درباره فراخوان های منافقین برای تجمع مقابل سازمان ملل گفت: این فراخوان ها هیچ تردیدی در من و همراهانم ایجاد نکرد؛ بعد از سخنرانی در مجمع عمومی به صورت پیاده به محل استقرار برگشتیم؛ معلوم شد که کارشان مثل همیشه بی اثر و بی رمق است.
    
مسله خانم امینی همه را متاثر کرد
رئیس جمهور در مورد ماجرای مهسا امینی، اظهار داشت: زمانی که اولین خبر را در این مورد شنیدم در سمرقند بودم که به من خبر دادند این حادثه اتفاق افتاده؛ من همانجا با مسئولین تماس گرفتم و به وزیر کشور و بخش‌های دیگر گفتم که با حساسیت و به نحوی که مشکلی ایجاد نشود این موضوع را دنبال کنید.
وی ادامه داد: وقتی من که از سمرقند برگشتم خبر فوت ایشان را به من دادند؛ با خانواده ایشان تماس گرفتم و با آنها ابراز همدردی کردم و گفتم این خبر نه برای من بلکه برای هر ایرانی تأثربرانگیز بوده است. به خانواده خانم امینی گفتم که این موضوع را حتماً دنبال می‌کنم که اگر قصوری در این زمینه رخ داده باشد حتماً مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
رئیسی گفت: در این تماس تلفنی پدر مرحومه امینی و برادرشان به بنده ابراز محبت کردند و گفتند این تماس قوت قلبی برای ما است که بعداً نیز این مسئله را در گفت‌وگویی بیان کردند. این موضوع در دولت و مجلس پیگیری شد و پزشکیِ قانونی نیز کار را دنبال کرد و همچنان نیز پیگیری‌ها در حال انجام است.
رئیس جمهور بیان کرد: در ماجرای فوت این خانم که همه را متأثر کرد  وظیفه مدیریتی و انسانی ما این است که این موضوع را پیگیری کنیم و من هم به عنوان یک مسئول عرض می‌کنم قصد ما در این قضیه شفاف‌سازی و اجرای عدالت است.
     
گفت‌وگو برای اصلاح روش‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد
رئیس جمهور گفت: پزشکی قانونی که یک سازمان حرفه‌ای است کار را انجام می‌دهد و نظرش را اعلام خواهد کرد و ما منتظر آن هستیم.
رئیسی با بیان اینکه تاکنون گزارش‌هایی از بخش‌های مختلف به صورت مقدماتی در این باره به ما ارسال شده است، عنوان کرد:‌ ما منتظر می‌مانیم تا نظر قطعی از ناحیه سازمان پزشکی قانونی اعلام شود.
وی با بیان اینکه ظرف این مدت با اظهارنظرهایی در رسانه‌ها و در فضای حقیقی و مجازی نسبت به روش اجرای قانون مطرح شده است، گفت: پیشنهادات، انتقادات و نظراتی هست اما نگاه‌ها و نظرات و دیدگاه‌ها چه موافق و چه مخالف نباید از مطرح شدنش وحشت داشت.  
رئیس جمهور ادامه داد: به نظر من اشکالی ندارد که افراد و دستگاه‌های نسبت به اجرای قانون نظرات مختلف داشته باشند. بیان دیدگاه‌ها در این رابطه می‌تواند به ارتقای کار کمک کند. به نظر من مسئولین مربوطه باید نسبت به این دیدگاه‌ها توجه مثبت داشته باشند. البته این روشی که برای اجرای قانون وجود دارد 10-15 سال است که در حال  اجرا است و برای این یکی دو سال اخیر نیست اما  اشکالی ندارد که در این رابطه نظرات مختلف وجود دارد از آن در جهت بهتر شدن امور استفاده کرد.
رئیسی با اشاره به بیانات رهبر معظم رهبری درباره کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی در دانشگاه و محافل علمی گفت: چه اشکالی دارد برای گفت‌وگو، نقد و حتی اعتراض نسبت به یک تصمیم مراکزی را قرار دهیم تا نسبت به برخی تصمیمات و روش‌ها اعتراض شود؟ معتقدم این قضیه به سلامت و ارتقای کار کمک جدی کند.
خط قرمز جمهوری اسلامی جان و مال مردم است
وی افزود: مسئولین در حوزه‌های مختلف چه حوزه‌های تصمیم‌سازی چه حوزه‌های تصمیم‌گیری باید این قضیه برای خودشان به عنوان یک امر کمک‌کننده در اجرای باصلابت کار در نظر بگیرند. باید از این نقدها به عنوان یک زمینه برای اصلاح استفاده کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد:‌ باید حدفاصل بین اعتراض و اغتشاش مشخص شود. امکان دارد یک اعتراض و سخن مخالفی وجود داشته باشد و هیچ اشکالی وجود ندارد و باید شنیده شود و شنیدن آن به اصلاح عمومی کمک می‌کند. کسانی که امروز مدافع امنیت کشور هستند از جمله پلیس و سپاه، شیرین‌ترین سرمایه خود یعنی جانشان را کف دست‌شان گذاشتند تا در کشور امنیت ایجاد شود. اینها جدا از مردم نیستند و جزو مردم هستند و حافظ امینت و جان و مال مردم هستند. تعرض به اینها قابل تحمل نیست خط قرمز جمهوری اسلامی جان و مال مردم است.
دولت شب و روز برای حل مشکلات اقتصادی تلاش می کند
وی در بخش دیگری گفت: دولت شب و روز دارد برای حل مشکلات اقتصادی تلاش می کند. رفع مشکلات از مسایل محوری در دولت است. حل مشکلات حوزه آب، انرژی و رونق تولید از مسائل محوری دولت است.
رئیسی تصریح کرد: صدهزار عضو هیات علمی داریم.  اعضای هیات علمی اتاق فکر دولت هستند و می توانند به دولت کمک کنند.
آمار بیکاری در حال کاهش است
رئیس جمهور گفت: آمار بیکاری در حال کاهش است. صدها کارگاره تعطیل و نیمه تعطیل در حال فعال شدن است و بنای دولت کار در عرصه های مختلف است. دشمن اینها را می بینید و می خواهد جلوی این کارها را بگیرد.


نام شما

آدرس ايميل شما

United States
فاتحه مع الصلوات!
Iran, Islamic Republic of
گرانی چرا حا نمی شود
Iran, Islamic Republic of
تو در شان این ملت و کشور نبوده و نیستی
انتصابات به سبک زاکانی

انتصابات به سبک زاکانی

پیش از انتصابات اخیر زاکانی در سالگرد آغاز فعالیتش به‌عنوان شهردار دو حکم زد. یکی از ...
گره کور برجامی؛ در نیویورک خبری نشد

گره کور برجامی؛ در نیویورک خبری نشد

منابع آگاه از رایزنی های ایران و دیگر قدرت های جهانی پیش از آغاز نشست مجمع عمومی و پس ...
رونمایی از سبک جدید  کی روش

رونمایی از سبک جدید  کی روش

یک پیروزی روحیه‌بخش در مهم‌ترین دوستانه پیش از جام جهانی؛ این رویایی‌ترین شروع ممکن برای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1