تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۴۵۲۶۶۸
دلایل ریزش پی‌درپی شاخص بورس در هفته‌های اخیر چیست؟

بورس، رهاشده در سرازیری سقوط؛ پیش بینی در آخرین روز معاملاتی تابستان

۱
۰
بورس، رهاشده در سرازیری سقوط؛ پیش بینی در آخرین روز معاملاتی تابستان
کبنا ؛ تحلیل گران بنیادی معتقدند عاملی که می‌تواند بازار را مثبت کند گزارش‌های 6 ماهه و ماهانه (شهریور) شرکت‌هاست. با این حال این تحلیلگران بر اهمیت تحولات سیاسی نیز تأکید دارند. سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک و تحولات دیپلماتیک در حواشی مجمع سازمان ملل بر بازارهای ایران اثرگذار خواهد بود.
به گزارش کبنا، در ابتدای سال رسیدن شاخص کل بورس به کانال ۱.۶ میلیون واحد سبب بازگشت امیدواری به بازار شده بود. پس از آن علی‌رغم نوساناتی که در بازار وجود داشت کارشناسان و فعالان از چشم‌انداز مثبت بازار صحبت می‌کردند. به گفته آنها بازار بورس به نسبت بازارهای موازی پتانسیل رشد را داشته و می‌تواند محلی مناسب برای سرمایه‌های خرد و کلان سهام‌داران باشد. اما گذشت زمان و ریزش‌های پی‌درپی شاخص در این حوزه بار دیگر امید سهام‌داران را ناامید کرد و حالا تمام سرمایه‌داران می‌خواهند بدانند ریزش شاخص تا کجا ادامه خواهد داشت؟
روند تکراری ریزش شاخص بورس
بر اساس گزارش‌ها روند نزولی در بازار سرمایه باعث شد ضمن استمرار حرکت کاهشی شاخص کل بورس، شاخص کل با معیار هم‌وزن هم یک پله کاهش یابد. شاخص کل بورس روز گذشته با ۶۷۶۰ واحد کاهش تا رقم یک میلیون و ۳۶۷ هزار واحد کاهش یافت. شاخص کل با معیار هم‌وزن با کاهش ۲۳۰۲ واحدی یک پله سقوط کرد و در رقم ۳۹۷ هزار و ۹۰۹ واحد ایستاد. در این بازار ۲۳۷ هزار معامله انجام شد که ۲۴ هزار و ۹۴۹ میلیارد ریال ارزش داشت. حالا نگرانی‌ها نسبت به آینده بازار به اوج رسیده است.
هشدار کارشناسان به دولت
تجارت‌نیوز در گزارشی به بررسی وضعیت بازار بورس پرداخته و اینگونه نوشته است که مدت‌هاست که حال بورس خوب نیست اما این روزها نگرانی‌ها درباره آینده بازار سرمایه به اوج خود رسیده است. شاخص کل هر روز یک رکورد جدید در سال ۱۴۰۱ را ثبت می‌کند و این شاخص روز گذشته هم به کمترین میزان خود از ابتدای سال جاری رسید.
در این شرایط، نه سیاست‌های دولت و سازمان بورس توانسته به داد بازار برسد و نه اقدامات بانک مرکزی در جهت سرکوب نرخ بهره بین بانکی کارساز بوده است. به نظر می‌رسد ریسک‌های موجود در بازار سرمایه همچنان اجازه رشد را به بورس نمی‌دهند. بی‌اعتمادی سهامداران به بازار، به بن بست رسیدن مذاکرات احیای برجام و همچنین سیاست‌های اقتصادی عجیب و غریب دولت، مهم‌ترین مسائل پیرامون بازار سرمایه هستند.
در این شرایط، بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که اگر این ابهامات برطرف نشوند و دولت به سیاست‌های نادرست خود ادامه دهد، سقوط بازار سهام دور از انتظار نیست.
ریزش بازار سرمایه دور از انتظار نیست
احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به احتمال ریزش بیشتر در بازار به «ابتکار» گفت: نمی‌‌توانیم بگوییم که سقوط شاخص بورس دور از انتظار است چراکه متاسفانه شرایط بازار به‌گونه‌ای شده است که گروه‌ها زیادی از سهام‌داران شرکت‌ها اطلاعی از ارزش واقعی دارایی‌های‌شان ندارند و همچنان نگرش به سهام شرکت‌ها مشابه نگرش سهام‌داران به دارایی‌های دیگری مثل طلا، خودرو و ... نیست و اطلاعی از ارزش دارایی‌هایی‌شان ندارند و همین موضوع باعث می‌شود که صرفا به واسطه روند بازار تصمیم به خرید، فروش و نگهداری سهام‌شان بگیرند.
وی ادامه داد:‌ ما می‌بینیم که بازار سرمایه به واسطه شرایط کم‌رونق و ریزشی که وجود دارد توجه کمی به ارزش دارایی‌ها نشان می‌دهد و سهام‌داران نیز به واسطه شرایط بدی که بر بازار حاکم شده‌ است نسبت به هر تصمیمی اقدام می‌کنند.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: تا زمانی که شرایط بازار به همین شکل است و ما با یک بازار بی‌رونق مواجه هستیم، ریزش‌ها می‌تواند پایدار باشد و سهام شرکت‌ها نیز می‌توانند در وضعیت نامناسبی قرار بگیرند. البته باید توجه داشت که ریزش سهام شرکت‌ها می‌تواند مغایر با بحث ارزش واقعی شرکت‌ها باشد.
ارکان قدرتمند باید به بورس کمک کنند
رضاپور در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بر این مسئله که می‌توان مانع ادامه حرکت بازار با این شیوه شد، گفت: قطعا می‌توان جلو وضعیت فعلی بازار سرمایه را گرفت چراکه یک بخش بزرگی از بازار سرمایه‌مان تحت تاثیر مالکیتی مستقیم و غیرمستقیم شرکت‌های دولتی و هلدینگ‌های بزرگ کشور است و طبیعتا حمایت مقطعی از بازار توسط این شرکت‌ها می‌تواند تا حدودی اعتماد از دست رفته بازار را بازگرداند. از سوی دیگر اگر سرمایه‌گذاران احتمال ریزش شاخص را کم ارزیابی کنند و احساس کنند بازار می‌تواند به ارزش‌های واقعی خود نزدیک‌تر شود به نظر می‌رسد به واسطه ارزندگی که بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی دارد می‌تواند مجدد مورد توجه و اقبال قرار بگیرد. باید ارکان قدرتمندتر در بازار سرمایه به بهبود وضعیت معاملات کمک کنند چون این کمک می‌تواند ورود پول‌های اشخاص حقیقی را به بازار سرمایه به دنبال داشته باشد.
وی با اشاره به تاثیرپذیری بازار سرمایه از موضوعات مختلف ادامه داد: قطعا موضوعات سیاسی، اقتصادی، بحث برجام و ریسک‌های مختلفی که می‌تواند شرکت‌ها را درگیر کند همه در وضعیت بازار سرمایه تاثیرگذار هستند اما بحث نقدینگی و روند باثبات نداشتن در بازار سرمایه یکی از اصلی‌ترین دلایل به وجود آمدن وضعیت فعلی بازار سرمایه است.
این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: بازار شاید به صورت مقطعی مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار بگیرد و رشد‌های کوتاه‌مدتی را تجربه کند اما این مسئله آنچنان اتفاق مثبتی برای بازار سرمایه نبوده و ما باید به دنبال بهبود شرایط بازار برای بلندمدت باشیم.

اکوایران نوشت: برای پیش بینی بورس امروز –چهارشنبه 30 شهریور- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 6 هزار و 760 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 367 هزار و 60 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 2 هزار و 302 واحد پائین آمد و در رقم 397 هزار و 909 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس 80 واحد افت کرد و به رقم 18 هزار و 496 واحد رسید.در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 145 نماد رشد قیمت و 514 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 22 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 78 درصد بازار افت قیمت داشتند.
بیشترین افزایش قیمت
روز سه‌شنبه در بورس شرکت‌ نورد آلومینیوم (فنوال)، شرکت رادیاتور ایران (ختور) و شرکت مهرکام پارس (خمهر) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ لیزینگ ایران و شرق (ولشرق)، شرکت ریل پرداز سیر (حریل) و شرکت آسیا سیر ارس (حآسا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.
بیشترین کاهش قیمت
در بورس نمادهای وایران (شرکت لیزینگ ایرانیان)، تکمبا (شرکت کمباین سازی ایران) و حتوکا (شرکت حمل و نقل توکا) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود (کشرق)، شرکت سرمایه گذاری مسکن شمالغرب (ثغرب) و شرکت داروسازی سبحان انکولوژی (دسبحان) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.
پیش بینی بورس
عرضه و تقاضای بازار
در معاملات سه‌شنبه 152 نماد صف خرید داشتند و 205 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 6 درصدی به 152 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 10 درصد افزایش یافت و 205 میلیارد تومان بود.
در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 9 میلیون تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم 38 میلیارد تومان ایستاد. 
 
پیش بینی بورس
در پایان معاملات نماد خمهر (شرکت مهرکام پارس) با صف‌ خرید 6 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از بکاب، نمادهای بکاب (شرکت صنایع جوشکاب یزد) و مادیرا (شرکت صنایع مادیران) بیشترین صف خرید را داشتند. 
بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد حفارس تعلق داشت که ارزش آن 6 میلیارد تومان بود. پس از حفارس، نمادهای سکرد، ثغرب، تکشا و اتکای بیشترین صف فروش داشتند.
پیش بینی بورس
پیش بینی بورس امروز
معامله‌گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته می‌روند که در روز گذشته شاخص کل برای چهارمین روز متوالی نزول کرد. 
به علاوه برای چهارمین روز خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و روند خروج پول حقیقی ادامه پیدا کرد. نمادهای وپاسار، فارس، شپنا، کگل، میدکو، فولاد، خودرو، شبندر، تاپیکو، نوری و کچاد بزرگان بازار در روز سه‌شنبه بودند که بیشترین تأثیر را در افت شاخص داشتند. 
اما دیروز برخلاف روزهای پیشین ارزش معاملات خرد سهام رشد کرد و با افزایش 11 درصدی نسبت به دوشنبه به 2 هزار و 440 میلیارد تومان رسید. با این حال هنوز ارزش معاملات در سطح پائینی قرار دارد. همچنین دیروز بیشترین خروج پول حقیقی به گروه‌های کامودیتی‌محور اختصاص داشت. گروه محصولات شیمیایی، پالایشی‌ها و گروه فلزات اساسی بیشترین سهم را داشتند. نمادهای بپاس، خصدرا، شستا، فملی، شتران، شبندر، شپنا، خودرو و خزامیا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.
تحلیل گران تکنیکی معتقدند شاخص در محدوده فعلی حمایت خواهد شد و قیمت‌ها نیز به کف رسیده‌اند. تحلیل گران بنیادی نیز معتقدند عاملی که می‌تواند بازار را مثبت کند گزارش‌های 6 ماهه و ماهانه (شهریور) شرکت‌هاست. با این حال این تحلیلگران بر اهمیت تحولات سیاسی نیز تأکید دارند. سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک و تحولات دیپلماتیک در حواشی مجمع سازمان ملل بر بازارهای ایران اثرگذار خواهد بود. 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
به معترضینی که به خاطرمهساامینی ، بنزین وووبه خیابانها آمده وگاهاً خسارت هایی به اموال دولت می زنندلقب اختاشگرواراذل واوباش می دهند، به دولتی که مدت دوسال است سرمایه مردم وروح وروان مردم راتوی بورس نابود وغارت کرده است چه لقبی باید داده شودآیاعمل اینهاکمتراز مردم معترض است ؟
پایان کار ناطق در تشخیص مصلحت نظام

پایان کار ناطق در تشخیص مصلحت نظام

اعضای دوره نهم مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شدند. در حکمی که عصر امروز رهبر انقلاب برای ...
حجاب به همان ستاد امر به معروف واگذار شود

حجاب به همان ستاد امر به معروف واگذار شود

یک جامعه‌شناس: فراجا به‌صراحت سهم ناجا در گشت ارشاد را به مردم توضیح دهد، و وجه تحمیلی ...
واکاویِ یک شبهه در مورد عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای

واکاویِ یک شبهه در مورد عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای

«نخبگان سیاسی در ایران باید ذهنیت خود را در رابطه با منطقه آسیای مرکزی تا حد زیادی تغییر ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1