تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۴۸
کد مطلب : ۴۵۲۱۹۷
کبنا گزارش می‌دهد

روایت تکان دهنده بانوی دهدشتی؛ زباله‌گردی شبانه برای درمان نوه خردسالش!

۱۸
۷
روایت تکان دهنده بانوی دهدشتی؛ زباله‌گردی شبانه برای درمان نوه خردسالش!
کبنا ؛لرزش صدا در حنجره‌اش و اشک در چشمانش حکایت از طی کردن راهی پر از تلاطم و سختی در زندگی‌اش دارد.
به گزارش کبنا، حمیده‌تابش‌نژاد - خیلی پیر نبود اما به سختی راه می‌رفت؛ زنی که برای گذران زندگی، شبانه لابه لای زباله‌های ر‌ها شده در کف کانال‌های فاضلاب، سطل‌های زباله، گوشه و کنار خیابان‌های شهر دهدشت به دنبال اندوخته‌ای ناچیز بود تا بتواند امرار و معاش خود و خانواده تک پسرش که دریغ از حتی یک کلاس سواد، حالا متاهل شده بود و با یک نوه دختر که دچار بیماری کم خونی شدید با رخساری زرد که حکایت بیماری او را فریاد میزد، و البته حضور هر ماه در یاسوج برای تعویض خونش وی را ناگزیر می‌کرد.
هنگام صحبت کردن به اجبار بغض خود را فرو می‌خورد تا مهمان نوازی و مردم داری را به جای بیاورد.
مادری خسته با سابقه کمر درد شدید، بیماری…. که این روز‌ها نیاز به استراحت دارد اما نداری خود و فرزندش، بیماری دختر کوچولوی پسرش اجازه نمی‌دهد که بیکار بنشیند.
فرشته خانم که از سال‌های دور به همراه خانواده شوهر به دهدشت امده بودند، برای همیشه در دهدشت ماندگار شدند و بنای عمر بر آن بود تا روزگار را در کنار همشهریان دهدشتی سپری کنند.
اما‌امان از بیماری و نداری، قصه پر دردی از ادمیان می‌سازد که مرهمی ندارد
او با غیرت به واسطه مشکلات و بعد از فوت همسر با کمری که به سختی خم و راست می‌شود شبانه از ساعت ۱۲بامداد تا ۶صبح مشغول جمع اوری ضایعات است تا بتواند اجاره خانه، هزینه درمان خود و نوه‌اش را پرداخت کند.
فلاکت و نداری را تا عمق وجود می‌توان حس کرد
به همراه رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای مشاهده و بررسی وضعیت وی به محل زندگی‌اش مراجعه و پای درد و دل‌هایش نشستیم.
سلیمان کریمی معتقد است که کمک‌های زودگذر نمی‌تواند دردی از درد‌های این زن همشهری را دوا کند.
وی بر این باور است که این مشکلات را باید ریشه‌ای درمان کرد و در اصل ماهیگیری را یاد داد نه ماهی اماده تحویل داد.
از او سؤالاتی می‌پرسد، داستان زندگی‌اش را همانطورکه شنیده بودیم تعریف می‌کند.
از غم و غصه، نداری و بی‌کسی خود می‌گوید

از وی پرسید اگر بتوانم تسهیلاتی مهیا کنم که شما دیگر زباله گردی را ادامه ندهید می‌توانید، بعنوان کارگر خدماتی در اداره یا شرکتی…کار کنید؟
می‌گوید بنا به بیماری‌هایی که دارم در زباله گردی کسی به من امر و نهی نمی‌کند هر گاه خسته شدم می‌نشینم اما هر جایی که بخواهم کاری انجام دهم نیاز به استراحت دارم و انوقت نان من حلال نیست. پس قادر نیستم
وضعیت زندگی او را که می‌بینیم غصه فرشته خانم این مادر رنج دیده دیگر غصه او نبود، غصه ما هم شد، خانه‌ای بلوکی که فقط چهار دیواری با سقف بود، نه دری نه پنجره‌ای، نه سرویس بهداشتی، نه اشپزخانه ای…
تنها وسایل زندگی‌شان چند تکه موکت دست چندم و دو دست رختخواب بود، حتی اجاق گاز هم نداشتند
نمی دانم روز‌های سخت زمستان را بدون وجود لوله کشی گاز چگونه باید سپری کنند.
این خانه نیمه کاره و قدیمی که فقط یک در بزرگ حیاط داشت در همین حوالی، در قلب شهر دهدشت شده بود محل زندگی‌شان با ماهی ۴۰۰ هزار تومان
با عروس خانواده به گفتگو می‌نشینیم از او قول گرفتیم که با در اختیار قرار‌دان چرخ خیاطی به کلاس‌های اموزش خیاطی مراجعه کند و در همین راستا مورد حمایت اداره کار و رفاه اجتماعی قرار بگیرد.
در هنگام خداحافظی پسر خانواده از راه رسید، فردین متولد ۱۳۷۴ است ولی متأسفانه به دلیل فقر هرگز روی مدرسه را ندیده است
در مورد کار و گذران زندگی‌اش که پرسیدیم متوجه شدیم که وی هم در ضایعاتی، زمانی که نیاز به کارگر داشته باشند کار می‌کند با درامدی ناچیز، شاید ماهیانه کمتر از ۵۰۰ هزار تومان، با شرایطی سخت، نبود کوچکترین امکانات زندگی، دختری بیمار.
همزمان با چند اداره، نهاد و خیر تماس گرفته شد

اداره هلال احمر کهگیلویه فوراً آمادگی برای حضور در منزل این مادر و کمک به وی را اعلام می‌دارد
با تأمین اجتماعی برای پرداخت بیمه‌ای که ماهانه ازاد برای خودش واریز می‌کرد تا خرج دوا و درمانش را کاهش دهد تماس گرفته می‌شود
بهزیستی قول نهایت همکاری را داد.
با چندین خیر تماس گرفته می‌شود
اما مهمترین دغدغه رئیس اداره کار شهرستان کهگیلویه ایجاد شغل و درامد پایدار است
بعد از گرفتن مشخصات قرار شد به اداره کار و رفاه اجتماعی مراجعه کند.
خانواده‌های نیازمند امثال فرشته خانم در مرکز شهرستان کم نیستند
می‌طلبد نهاد‌های متولی با شناسایی چنین خانواده‌هایی برای ایجاد اشتغال خانگی زودبازده دست به کار شوند تا بتوانند به تأمین هزینه‌های زندگی کمک کنند، کمک‌های موردی اگرچه التیام بخش است اما قطعاً گره گشای زندگی ان‌ها نیست.
اما یادمان باشد هر جاانسان وجود داشته باشد، فرصتی برای مهربانی وجود دارد و مهربانی مهم‌ترین اصل انسانیت است و اگر کسی از من کمکی بخواهد، یعنی من هنوز روی زمین ارزش دارم و با یک عمل مهربانی لبخند را به فرشته خانم هدیه می‌دهیم.




















۵۸۹۴۶۳۱۱۷۴۰۲۳۱۹۲
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
.. زیاد داره دهدشت وقتی میشینی حرفای بزرگ میزنه واز صادرات با کشورهای خارجی میگه یه کم کمک کنه
ناشناس
Romania
قابل توجه اختلاس گران که خون مردم روتوشیشه کردن و ناظرین به این امور
عباسمزنگ
Iran, Islamic Republic of
بقدری فقیر زیادشده بدتر هم میشود
جوان بیکار
Iran, Islamic Republic of
خدایا خودت به همه ما کمک کن قلبم درد گرفت از این همه درد و رنج.
دیده بان
Denmark
امیدوارم روزی برسه که مردم خوب و بزرگوار این سرزمین از امکانات رفاهی زندگی سالم بهره مند بشوند
و دست شیطانها و غارت گران از بیت المال و ثروت مردم کم و کوتاه بشود
Iran, Islamic Republic of
...لعنت برمسولین بی کفایت وبی لیاقت که روی گنج بشینی بدبختی وفلاکت بکشی ..
Iran, Islamic Republic of
موردتوجه اختلاص گران وغیره .اولاجای شکرش باقی واین خانم بایدروزی هزاربارسجده شکربه جابیاره که لااحقل پسرش نااهل نیست کاش من همچین پسری روداشتم که به خاطرحاضربودم گذایی کنم .من یه خانم ۴۸ساله سرپرست وکارگرم توخونه ی های مردم گاهی کارمیکنم گفتم گاهی چون ازنظرجسمی پام مشکل داره وکاربهم نمیدن چون باوضعیت پام دیرکارانجام میدم واسه همین هرکسی که دلش بسوزه منوسرکارمیبره وبدون بیمه وحتی حقوقی فقط ماهی ۴۲۰مستعمری کمیته میگیرم یه دونه پسردارم که عمروزندگی وجوونیم به پاش ریختم حالاازم طلبکارشده میگه بایدبه من برسی بیخودکردی وقتی نداشتیدونمیتونستیدساپورت کنیدمنوبه دنیاآورد.پدرش که فوت شده راحت شده من موندم باهزاریک بدبختی بااین پسرکه والله حقم نیست انقدزجربکشم خیلی اذیت ازترمیکنه بدترین حرفارورکیک ترین فحشاروبه من میده چندین بارتوکوچه دادزده همسایه هاروجمع کرده جلوی اوناهرچی به دهنش اومده گفته من جزخداکسی روندارم .جدیدارواورده به کشیدن هرویین وشیشه هرروزباهام دعوامیکنه وسایل کم وبیشی که دارم میشکنه تابه پول برسه کجابایدفریادبزنم دردموبه کی بگم همه جزواسم شده حسرت .ازدوستان خواهش میکنم هرکسی میتونه بهم کمک کنه منظورم ازکمک اینکه هرجایی کارگاه مبل سازی میشناسیدبرای من خرده پارچه هاروکش های مبل برای من به شهری که هستم بفرستیدتابااین تیکه هاروی بالشت وغیره بدوزم بغروشم لطفاکمکم کنیدببینیدچقدرعاجزشدم که اومدم اینجاازدردام گفتم .پیچ اینستادوست بنده @azenltiهست لطفابه این پیچ اطلاع بدیدممنون میشم
Iran, Islamic Republic of
کامنت گذاشتم لطفابخونید بهم کمک کنیدهرکسی که کارگاه مبل سازی سراغ داره بهم خرده پترچه هاوروکش های مبل بهم بده وبه ادرسی که میگم برام بفرستن به پیچ دوستم اطلاع بدید@azen.lti.es
Iran, Islamic Republic of
ننگتان باد مسئولین نود ودوهزارمیلیارد بربلدهوارفت صدمیلیون به این بدبختهامیدادید
حیدر
Iran, Islamic Republic of
خداوند کنه پولدارا رو که بلف پولی که ازراه مختلف بست آوردن ۱۰۰ تومان هزینه این آدمها نمی کنند خدا اصلا جای حق ننشسته
نادر
Romania
نیازی به گشتن توکشور برای پیداکردن فقیر نیست این قانون طبیعته که اگه قرارنباشه رفاه تقسیم عادلانه بشه پس بناچار یکی باید بسیار بیچاره بشه تا دیگری بسیار ثروتمند مگه میشه یه کپه ترازو ازسنگینی بچسبه به زمین اما کپه دیگه ازجاش تکون نخوره ازقبل تا الان وتاابد یه عده زیادی باید ببچارگی بکشن تایه عده محدودی دررفاه بسر ببرند
Iran, Islamic Republic of
قطعا به لحاظ اخلاقی و حرفه ای اینچنین نام ونشان دقیق افراد را نوشتن صحیح نیست باید از حروف اختصاری استفاده میشد، گرچه مایه شرم است چنین مشقت های یک خانواده باآبرو
Iran, Islamic Republic of
احسنت به شیر پاک و نان حلالت مادر عزیز خدا بزرگه انشاالله درست میشه خدا کریم بنده نوازه مادر پاکدامنم🌹
Romania
..، همه چیز درست می شه
خداداد عباسی
Iran, Islamic Republic of
..ا خدا خیرتون ندهد که با بی لیاقتی مسئولین آبروی انقلاب اسلامی ایران را به یاد فنا دادین
Iran, Islamic Republic of
با وضعیت هموطنان خودمان فکر نکنم واجب باشه به فلسطین کمک کنیم
Iran, Islamic Republic of
در کشوررزباله گردی زیاد شده است و انواع و اقسام بیماری ها و امراض به خانه‌ها و آپارتمان ها راه پیدا می کند متاسفانه در زباله ها انواع و اقسام ویروس خطرناک وجود دارد و آلودگی ایجاد می کند و این آلودگی ها به دیگران هم تری می یابد و جنبه اجتماعی پیدا می کند.مسولین کشور تدبیر بیندیشند فقط شعار و وعده و حرف مهم نیست عمل مهم هست.
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه حضرات بیکار که امروز تاتخته. گاز ایران را بهشت برین جلوه دادند؟؟؟ البته خانه وزندگی ورفاه وآسایش لاکچری خودشان و سایرمقامات سرکار چندشغله حقوق بگیرهای. نجومی را میبینند. لاکن قضیه زباله. گردی نیمی ازملت شریف وصبور ایران را کورند ملاحظه کنند واما؟؟؟ در روی یک پاشنه نمیچرخد؟؟؟
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
روزنه‌های احیای برجام

روزنه‌های احیای برجام

دلايل متعددي وجود دارند که نشان مي‌دهند بهتر است امريکا به دنبال احياي برجام باشد و به ...
بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها دولتی در سال گذشته، حاکی از زیان انباشته قابل توجه آن‌ها ...
1