تاریخ انتشار
چهارشنبه ۹ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۲۵
کد مطلب : ۴۵۲۰۱۰
در نشست اهالی تنگ سرخ با فرماندار بویراحمد؛

اهالی تنگ سرخ و مطالبه‌گران: اگر سد چاره نشود، شکست خواهیم خورد / تناقضات زیادی در اسناد و مدارک شروع و ادامه این سد وجود دارد / حق داریم بپرسیم حق‌آبه‌ی ما کو؟ / اجازه ندهید زمین‌هایمان را ارزان بخرند / فرماندار بویراحمد: حق کهگیلویه و بویراحمد در تقسیم آب نادیده گرفته شده است / نمی‌گذاریم هیچ حقی از مردم پایمال شود

۷
۱
اهالی تنگ سرخ و مطالبه‌گران: اگر سد چاره نشود، شکست خواهیم خورد / تناقضات زیادی در اسناد و مدارک شروع و ادامه این سد وجود دارد / حق داریم بپرسیم حق‌آبه‌ی ما کو؟ / اجازه ندهید زمین‌هایمان را ارزان بخرند / فرماندار بویراحمد: حق کهگیلویه و بویراحمد در تقسیم آب نادیده گرفته شده است  / نمی‌گذاریم هیچ حقی از مردم پایمال شود
کبنا ؛
نشستی پیرامون سد تنگ سرخ در سالن جلسات فرمانداری شهرستان بویراحمد با حضور شهرام مهدوی‌مطلق فرماندار بویراحمد و اهالی تنگ سرخ، تعدادی برگزار شد.
به گزارش کبنا، در این نشست که تعدادی از کنشگران و فعالان اجتماعی و محیط زیست نیز حضور داشتند، ، یکی از اهالی تنگ سرخ، خطاب به فرماندار گفت: آقای فرماندار شما به فرماندار نترس معروف هستید. ما از شما می‌خواهیم که در مطالبه به‌حقمان به ما کمک کنید. 
وی ادامه داد: درباره سد اگر بدبین نبودید، لطفاً خوش‌بین هم نباشید. از همن روز اول که فکر تأسیس سد جرقه خورد، چیزی نصیب ما مردم نشده‌است.
وی در ادامه به راه‌اندازی سد تنگ سرخ انتقاد کرد و گفت: سد تنگ سرخ معایب بسیاری برای منطقه تنگ سرخ و بویراحمد دارد.
یکی دیگر از اهالی عنوان کرد: اگر این سد چاره نشود، ما خود از خود شکست خواهیم خورد.
در ادامه، یکی دیگر از اهالی با اشاره به اجحافی که ممکن است در خرید زمین‌ها به اهالی تنگ سرخ شود، عنوان کرد: ما نه زمین می‌دهیم و نه خانه‌مان را جابه‌جا می‌کنیم.
یکی دیگر از اهالی تنگ سرخ گفت: من ذی‌نفع نیستم و چندین سال شیراز زندگی می‌کنم و شاید رفتم همان شیراز اما فارغ از این نگاه شغل و جایگاه می‌خواهم بگویم این رود حیات و سرچشمه شهر است؛ نبود آن مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. باید به طور کاملاً شفاف تعیین شود که تأسیس این سد به نفع ما هست یا خیر.
یکی دیگر از اهالی گفت: به‌عنوان نماینده قشر جوان و دانشجو می‌گویم هیچ جامعه‌ای بدون مردم نمی‌تواند ادامه دهد. نگذارید اعتماد جوانان از بین برود که دوباره گذرتان به جوانان خواهد افتاد. چرا که این جامعه به جوانان نیاز خواهد داشت.
معترضین به سد تنگ سرخ در این نشست از مافیای آب خبر دادند و راه‌اندازی این سد را طرح مافیایی عنوان کردند که تحت لوای شعارهای ارزشی به کار خود ادامه می‌دهند. 

یکی از حاضران در این نشست گفت: اگر با همین وضعیت سد را رها کنند، خسارتشان را خودمان خواهیم داد. 
یکی از مطالبه‌گران اظهار داشت: وقتی که بحث خرید زمین‌هایمان شد نصفش را به منابع طبیعی، نصفش را به آن اداره و نصفش را به این اداره گره زده‌اند و حالا می‌گویند متری ۳۰ تومن؛ آخر چه کسی زمینش را متری ۳۰ هزار تومن می‌فروشد؟! نمی‌خواهند به قیمت بخرند اگر همین الان جلویش را بگیرند هزار منفعت در آن است.
وی در ادامه خطاب به فرماندار بویراحمد گفت: آقای فرماندار شما قبول دارید حق مردم باید پرداخت شود؟! این‌ها می‌خواهند زمین مردم را ارزان بخرند، شما اجازه ندهید.
یکی دیگر از مطالبه‌گران عنوان کرد: حداقل خواسته ما این است که الان این طرح را متوقف کنند و ادامه آن را موکول کنند به زمانی‌که حقوق مردم تنگ سرخ را بپردازند. 
یکی از این مطالبه گران با نشان دادن اسنادی اعلام کرد که تناقضات زیادی در اسناد و مدارک شروع و ادامه این سد وجود دارد که ذهنیت دیگری را به ما مخابره می‌کند. این فعال محیط زیست و اجتماعی گفت ما دلسوزانه برای آینده مبهم برداشت آب از این سد حرف‌های خودمان را می‌زنیم و‌امید داریم مسئولان استان این پیام‌های دلسوزانه را بشنوند. ‌ایشان بیان کردند که سوابق فرماندار نشان می‌دهد که یک مطالبه‌گر حقوق مردم بوده و جسارت پیگیری امور مردم را دارد.
کنشگر اجتماعی دیگری ضمن تشکر از صبر و حوصله فرماندار و پاسخگویی و وقت گذاشتن‌ایشان برای این موضوع و افراد گفت: اگر درست است که ما ده درصد روان آب کشور را داریم، حق دادیم که بپرسیم حق آبه‌ی ما کو؟
پس از اتمام صحبت‌های مطالبه‌گران، شهرام مهدوی مطلق فرماندار شهرستان بویراحمد گفت: در ابتدا عرض کنم که از گذشته تاکنون در بحث سد‌های ساخته شده‌ی استان در حق استان اجحاف شده است، چرا که ما نتوانسته‌ایم حقی که قانون برای ما از آب‌های استان معین کرده را بگیریم و‌اگر این حق آبه قانونی به ما تخصیص داده می‌شد، امروز بسیاری از مشکلات اشتغال حل شده بود. مهدوی افزود: بسیاری از حرف‌های شما را قبول دارم؛ نمی‌خواهم کسی را زیر سؤال ببرم چه بسا در آن موقع بهترین تصمیم هم بوده ولی در هر صورت در خصوص سد‌های ساخته شده قبلی در استان تدبیر و یا جامعیت لازم وجود نداشت و از این رو ما از سد‌های قبلی منفعت و ارزش افزوده‌ای برای استان نداشت و لذا فعالان اجتماعی و مردم حق دارند که نگران سرنوشت سد تنگ سرخ هم باشند.
وی با اشاره به اینکه آب جزء اموال عمومی است، و تقسیم آن با حکومت هست گفت: اما حق استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بویراحمد در تقسیم آب بسیار نادیده گرفته شده است و امروز ما در چهار شهر بویراحمد در حالیکه کنار هرکدام یک رودخانه جاری هم هست با تانکر آب‌رسانی می‌شوند،
ایشان نداشتن منابع پایدار تأمین آب شهرستان و حتی استان را یکی از اساسی‌ترین مشکلات آبی دانستند و افزودند چون منابع پایدار برای آب نداریم لذا هیچ راهی جزء مهار آب‌های سطحی و رودخانه‌ها نداریم و سد تنگ سرخ یکی از منابع پایدار آب شهرستان بویراحمد هست.
فرماندار در این جلسه گفتند: دولت سیزدهم در استان در خصوص سد تنگ سرخ در مقابل کار انجام شده قرار دارد و کاش این مطالبات در زمان شروع سد، انجام می‌شد.
فرماندار بویراحمد بیان کردند در شرایط فعلی هرگونه اقدام و اظهار نظر احساسی و غیر کارشناسی ممکن هست مسأله را پیچیده‌تر کند.
مهدوی مطلق با بیان اینکه شعار و افتخار این دولت مردمی بودن است، گفت: من هم به تبع این دولتِ مردمی و مطمئن باشید طرف مردم هستم.
فرماندار بویراحمد اظهار داشت: در بحث سدسازی آن چنان که باید توجهی به استان نشده و ما استفاده به‌حقی از آب نداشتیم. بنابراین هم دولت مستقر در استان و هم دولت ملی باید حق‌آبه استان را از سهمیه خود آب‌های استان تخصیص دهد.
فرماندار با اشاره به صحبت برخی از افراد مبنی بر اینکه احداث سد تنگ سرخ به نفع ما نیست و برای انتقال به جای دیگر هست، گفت: چنین صحبت‌هایی باید بر پایه یکسری اسناد باشد و اگر کسانی سند متقنی دارند که اهداف سد تنگ سرخ چیزی است که مغایر اهداف اعلامی است، ارائه دهند و به دستگاه قضایی هم ارائه دهند تا جدا پیگیری شود.
مهدوی مطلق با بیان اینکه قطعاً نمی‌گذاریم هیچ حقی از مردم پایمال شود، تصریح کرد: در مورد تملک زمین‌های مردم، باید قیمت روز حق اجتماعی آن‌ها کامل پرداخت شود.
در پایان افراد حاضر با تشکر از فرماندار جلسه را ترک کردند.






نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
آیا تنها جایی که میشه آب رو مهار کرد تنگ سرخه؟
پس بشار چی میشه؟
اونوقت اگر بشار خشک بشه احتمالا آیندگان خواهند گفت که اینجا ی روز رودخونه بوده برا همین برخی خیابانای کنارش اسمشون ساحلیه
لطفا نگذارید بشار خشک بشه
Iran, Islamic Republic of
اون وقت بهش میگن رودخونه خشک
Iran, Islamic Republic of
اگر رودخانه بشار حذف شود دیگه شهر یاسوج چیزی برای گردشگری نخواهد داشت
Iran, Islamic Republic of
اگر مسئولان یاسوج ابتکار داشتند باید رودخانه بشار را کانال بتونی می کشیدند که پر از آب می شد و شهر یاسوج را مثل راین آلمان می کردند اما حیف که فقط خراب می کنن و آبادی در کار نیست
Iran, Islamic Republic of
لطفا این روز ها سری به پارک های ساحلی پایین تر از پل های بشار بزنید
متاسفانه ومتاسفانه وهزاران افسوس رودخانه بشار به آن حجم آب وزیباییش در گذشته به اندازه یک جوی آب ، آب در آن جریان ندارد
دیگر نمی توان به آن رودخانه گفت
هر روز هم زمزمه هایی شنیده می شود که قرار است آب سد تنگ سرخ به استان فارس انتقال داده شود!؟!؟

قرار است برای رودخانه خشکیده بشار وبرای محیط زیست وطبیعت آن و مردم استان کهگیلویه وبویر احمد چه اتفاقی بیفتد؟
محمدولایی
Iran, Islamic Republic of
چرادولت باعجله به سد تنگ سرخ عمل میکند؟؟؟؟؟(((اما سد ابریز را خلاف مصالح میداند؟؟؟)))) چون ان به کام شیراز واین بدام خوزستانه؟؟؟؟؟؟ ولی منت رودوش این مردمه!!!!! چرا رسانه ما نمی تواند ازاد انه خوب وبد مردم را بگوید چرا؟؟؟؟ اگر میخواهند مدیران وووووو درتاریخ ذکری ازشون ٠٠٠٠٠٠٠٠٠
فعال فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
با سلام و سپاس از رسانه ی رسانا
یکی نیست به این بگه، این 240 میلیون متر مکعبی که افاضات می فرمایید، از کجای استان فارس وارد سد میشه؟
/ برای زمین خواران و متمولین فارس و... تا کَی؟
شفافیت ناکام

شفافیت ناکام

طرح شفافیت، از‌جمله طرح‌های بازمانده از مجلس دهم است که قصه پرغصه‌ای دارد. برای بررسی ...
۵ سرگیجه بزرگ بایدن تا قبل از انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

۵ سرگیجه بزرگ بایدن تا قبل از انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

اگر در روز‌ها و ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا، تغییری جدی در ...
قطع همکاری سیاسی نبوده، اخلاقی بوده‌است

قطع همکاری سیاسی نبوده، اخلاقی بوده‌است

رئیس دانشگاه تهران گفت: من کاملاً مطلع هستم که از ادامه همکاری برخی از این افراد به علت ...
1