تاریخ انتشار
شنبه ۵ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۵۷
کد مطلب : ۴۵۱۸۴۸
کبنا گزارش می دهد؛

مشاهده پلنگ زخمی در باغات سی‌سخت / اگر با پلنگ مواجه شدیم چه کنیم؟ + پاسخ کارشناسان

۱
۰
مشاهده پلنگ زخمی در باغات سی‌سخت / اگر با پلنگ مواجه شدیم چه کنیم؟ + پاسخ کارشناسان
کبنا ؛رئیس اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با توصیه به مردم  از مشاهده پلنگ در محدوده باغات شهر سی سخت خبر داد و گفت: محیط بانان گشت های شبانه روزی خود را در آن محدوده افزایش داده اند، کشاورزان جوانب احتیاط را داشته باشند و در صورت مشاهده با سامانه 1540 تماس بگیرند.
به گزارش کبنا، هادی سینایی اظهار کرد: از ساعاتی پیش  تا کنون، فیلمی شبانه از  حضور یک قلاده پلنگ در جاده، حد فاصل آب معدنی شهرداری تا باغات انگور واقع در محدوده بندان سی سخت در فضای مجازی دست به دست می شود.
سینایی گفت: توسعه  ساخت و سازها در جنگل ، تغییر کاربری اراضی به ویلاهای تفریحی ، عدم تعادل دام و مرتع، اشغال آبشخورها (چشمه ها) در ارتفاعات توسط گله های دام اهلی که منجر می شود سایر گونه ها که غذای عمده پلنگ را تشکیل می دهند به پایین دست مهاجرت اجباری کنند و به تبع از آن پلنگ هم مهاجرت کند، مزاحمت های انسانی و از بین رفتن زیستگاه  شامل، کندن قارچ های خوراکی، ساخت معدن، جاده سازی، جنگل زدایی، آتش سوزی و چرای بیش از حد دام  منجر به وارد آمدن آسیب فراوان به زیستگاه های طبیعی این گونه ارزشمند می شود.  
وی افزود: کم شدن منابع غذایی پلنگ توسط انسان در بالادست، تکه تکه شدن زیستگاه پلنگ، قطع ارتباط ژنتیکی، حذف گروه های بزرگ و تشکیل گروهای بسیار کوچک از عللی است که سبب می‌شود تا گاهی این گونه حیوانی به برخی از روستاها نزدیک شود.
نهایتا پلنگ مجبور می شود برای تامین غذای خود به شکار گونه های کوچکتری نظیر موش، خرگوش، تشی روباه، شغال در کنار سایر پرندگان و حزندگان که اغلب در حاشیه روستاها به فراوانی یافت می شود روی بیاورد و این تهدید برای سلامتی پلنگ محسوب می شود.
شهروندان عزیز توجه نمایند : محیط بانان گشت های کنترلی خود را در این منطقه افزایش داده اند اما  از بابت حمله پلنگ به انسان نگرانی وجود ندارد و اصولا این حیوان به انسان حمله نمی کند توصیه  می شود ضمن خودداری از هرگونه اقدام خودسرانه صبوری بیشتری به خرج دهند تا محیط زیست اقدامات لازم در این زمینه را صورت دهند و درصورت مشاهده با شماره تلفن رایگان 1540 تماس حاصل نمایند.

همچنین جواد هادی اصل مستندساز حیاط وحش و محیط زیست در خصوص این پلنگ در صفحه شخصی خود نوشته است: این قطعا همون پلنگیه که چند وقت پیش در جاده کوهگل مشاهده شد و بعضی گفتن زخمیه، ما گفتیم زخمی نیست این پلنگ احتمالا از ناحیه پا مشکلی داره که ممکنه مادر زادی باشه،
ممکنه در درگیری بین گونه ای یا بعد از تولد مجروح شده باشه ، (مشکل دقیق با بررسی معلوم میشه)
این پلنگ ضعیفه و توان شکار در طبیعت رو نداره به خاطر همین مشکل جسمی که داره حالا یا معلوله یا بیماره . لاغر بودنش هم معلومه که در طبیعت نمیتونه به خوبی طعمه به دست بیاره و محکوم به حذف توسط خود طبیعته نه انسان، به همین دلیل مرتب به مناطق مسکونی یعنی شهر سی سخت برای پیدا کردن غذا میاد، افزایش تعداد سگ های ولگرد سی سخت می تونن عامل جذبش باشن و طعمه هایی مثل روباه و شغال هم همینطور و البته پسماند و زباله های گردشگران.
هرچند تعقیب حیوان با ماشین به این شکل درست نیست و باید صبر می‌کردند تا حیوان دور بشه که از عدم آگاهی یا هیجان زدگی این افراد بود و خداحافظی پایانی نیت خیر و دلسوزی این عزیزان رو نشون میده دمشون هم گرم.
قبلا گفتیم تجربه کشتن پلنگ تنگ مهریان نباید تکرار بشه و مردم نگرانی و وحشت نداشته باشند و با انتشار اخبار رعب آور باعث نشیم که اقدام عجولانه سازمان محیط زیست در نحوه زنده گیری پلنگ مهریان و‌ حتی قائم شهر که به تلف شدن حیوان ختم شد تکرار بشه، این پلنگ بسیار ضعیف و ناتوانه و اگر در مخمصه قرار نگیره هیچ خطری نداره.
و قطعا باز هم مشاهده خواهد شد، به محض مشاهده با همین سروصدای ساده هم فرار می کنه، قبل از هر چیز خود مردم باید مراقب این حیوان باشند، زنده گیری و بررسی وضعیت پلنگ اقدام بعدی می تونه باشه.
که باز هم نگرانی هایی وجود داره و سازمان محیط زیست در حادثه پلنگ قائم شهر و تنگ مهریان نشون داده تجربه کافی رو نداره.
امیدواریم در صورت تصمیم بر اساس نظر کارشناسان جهت زنده گیری ، از افراد کاردان و متخصص استفاده بشه و این یکی جون سالم به در ببره و‌ مرگش در طبیعت باشه و برای طبیعت نه توسط انسان.
هادی اصل گفت: در صورت مواجهه ناگهانی با پلنگ از چوب دستی و تبر کمک بگیرید برای اینکه حیوان را فقط فراری دهید.
نام شما

آدرس ايميل شما

همشهری
Iran, Islamic Republic of
میفرمایی با تبر یعنی گردنشو بزنیم کارایی تبر دردورکردن پلنگ چیست به قول قدیمیا نکرده کاررا نبر به کار ایخره نونله نیکنه کار .شما میگید باتبر ماهم میگیم باشه خوددانی
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1