تاریخ انتشار
جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۴۵۱۱۰۵

نوام چامسکی: افول آمریکا بیشتر ناشی از ضربه‌های داخلی است

۰
نوام چامسکی: افول آمریکا بیشتر ناشی از ضربه‌های داخلی است
کبنا ؛
دانشمند و نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی در مصاحبه‌ای گفته افول آمریکا بیشتر ناشی از ضربه‌های داخلی است.
به گزارش کبنا از فارس، «نوام چامسکی»، دانشمند، نظریه‌پرداز و زبان‌شناس مشهور آمریکایی در مصاحبه‌ای روز پنجشنبه گفته افول ایالات متحده آمریکا بیشتر ناشی از مسائل داخلی است.
این تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی در مصاحبه‌ای با پایگاه «تروث‌آوت» به برخی از عواملی که نشان می‌دهند افول آمریکا بیشتر ناشی از مسائل داخلی است تا خارجی اشاره کرده است.
او می‌گوید: «درباره افول آمریکا در چند دهه گذشته صحبت‌های زیادی شده است. بخشی از آنها واقعیت دارد. اوج قدرت آمریکا که هیچ سابقه تاریخی برای آن وجود نداشت سال ۱۹۴۵ بود.»
وی اضافه کرد: «آن وضعیت نمی‌توانست دوام بیاورد و از آن زمان، افول آغاز شده، اگرچه از برخی جهات، قدرت آمریکا همانند همان زمان باقی مانده است.»
دانشمند آمریکایی در ادامه ضمن تأکید بر اینکه این افول بیشتر از عوامل داخلی نشأت گرفته از بالا بودن نرخ مرگ و میر در ایالات متحده به عنوان یکی از شاخص‌های نشان‌دهنده این مسئله نام برده است.
چامسکی گفت: «درباره این موضوع کلی، حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد. اما اگر بخواهیم روی سوال اصلی‌تری که مطرح‌ شده متمرکز بمانیم باید گفت افول اخیر آمریکا بیشتر ناشی از ضربه‌های داخلی است. و این ضربه‌ها شدید هم هستند.»
وی اضافه کرد: «یکی از شاخص‌های اساسی میزان مرگ و میر است. تیتر یکی از پژوهش‌های اخیر این است: "حتی مدت‌ها قبل از شیوع کووید-۱۹ آمریکا با بحران مرگ زودهنگام مواجه بود. " این پژوهش تا آنجا پیش می‌رود که نشان می‌دهد "قبل از شروع پاندمی کرونا، تعداد آدم‌هایی در آمریکا که در سنین جوان فوت مر‌کردند بالاتر از نرخ مرگ و میر در سایر کشورهای ثروتمند بود. "»
چامسکی در ادامه می‌گوید: «داده‌ها، شگفت‌آورند و پدیده "مرگ‌های ناشی از یأس" در میان آمریکایی‌هایِ سفیدپوستِ در سن کار باعث شده، این نرخ مرگ و میر را بیشتر هم کرده است. این چیزی است که غیر از دوران جنگ و بیماری‌های مسری سابقه نداشته است. این تنها یکی از شاخص‌های عجیبی است که نشان می‌دهد این کشور چطور از زمان شکل‌گیری حمله نئولیبرالیسم توسط دولت‌های ریگان، بوش، کلینتون و روسای‌جمهوری بعدی آنها از  لحاظ اجتماعی-اقتصادی و سیاسی دچار فروپاشی شده است.»
این نظریه‌پرداز در ادامه به چالش‌های ایجادشده برای «دموکراسی آمریکایی» به عنوان دیگر عامل داخلی اثرگذار بر افول کشورش اشاره کرده است. او گفته است: «یک"طرح افراطی" برای تضعیف باقی‌مانده‌های دموکراسی آمریکایی چند روز قبل از انتخابات نوامبر اعلام شد و البته در آشوب‌های بعدی به سرعت به دست فراموشی سپرده شد.  مسئله تنها به تازگی در تحقیقی از آکسیوس آشکار شد. ایده اساسی آن این است که برنامه‌هایی که از قرن نوزدهم به این سو برای ایجاد نهادهای مدنی غیرسیاسی ایجاد شده‌اند و یکی از بنیان‌های اصلی دموکراسی هستند منحل شوند.»
وی اضافه کرد: «ترامپ یک فرمان اجرایی صادر کرده بود که به رئیس‌جمهور اختیار می‌داد مقام‌های ارشد نهادهای مدنی را از افراد وفادار انتخاب شوند. این گامی به سوی ایده‌آل‌های فاشیستی یک حزب قدرتمند با یک رهبر تمامیت‌خواه است که جامعه را کنترل می‌کند. بایدن این فرمان اجرایی را لغو کرد. دموکرات‌های کنگره دنبال تصویب قانونی هستند تا این حمله مستقیم به دموکراسی را ممنوع کنند ولی بعید است جمهوری‌خواهان با آنها همراه شوند.»
نوام چامسکی علاوه بر این به وجود طرح‌هایی در دادگاه‌های آمریکا اشاره کرده که در صورت تأیید به نهادهای قانونگذار ایالتی اجازه خواهد داد الکتورهایی را انتخاب کنند که در انتخابات ریاست‌جمهوری رأی مردمی را نادیده می‌گیرند و بر حسب وابستگی حزبی‌شان رأی می‌دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1