تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۴۵۱۰۵۲
مدیرکل امور مالیاتی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با کبنا؛

64 درصد کسبه مشمول تبصره 100 در کهگیلویه و بویراحمد معاف مالیاتی شدند / حمایت از شرکت های تولیدی در برنامه اداره کل امور مالیاتی / گلایه مردم بابت پرداخت مالیات و کم کاری شهرداری: -شهرداری ها در ازای اخذ عوارض باید پاسخگو باشند

۱
۱
64 درصد کسبه مشمول تبصره 100 در کهگیلویه و بویراحمد معاف مالیاتی شدند / حمایت از شرکت های تولیدی در برنامه اداره کل امور مالیاتی / گلایه مردم بابت پرداخت مالیات و کم کاری شهرداری: -شهرداری ها در ازای اخذ عوارض باید پاسخگو باشند
کبنا ؛مدیرکل امور مالیاتی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه عوارض مالیات بر ارزش افزوده در سال جدید 3 برابر شده، گفت: در سه ماهه 1401، 73 میلیارد تومان عوارض از محل مالیات بر ارزش افزوده بین شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و روستاهای فاقد دهیاری و عشایر توزیع شد.
میلاد فرخان در گفت و گو با خبرنگار کبنا گفت: منابع وصول مالیات در استان منابع اشخاص حقوقی و شرکت‌ها، منابع اشخاص حقیقی، کسبه و بازار، منابع مالیات بر اجاره املاک و مستغلات است.
فرخان اظهار کرد: استان ما به دلیل اینکه یک استان غیرصنعتی است و از نظر تولیدی کار اقتصادی بزرگ کم داریم، بخش عمده وصولی درآمدهای مالیاتی استان، منابع حقوقی و همچنین شرکت ها است.
فرخان با اشاره به اینکه سهم مالیات کسبه و بازار استان کمتر از 5 درصد در تأمین درآمدهای مالیاتی استان نقش دارد، اظهار کرد: اگر سهمیه استان ما در سال 1400، بطور مثال 100 واحد باشد، 5 واحد آن را کسبه و بازار تأمین کرده است.
عدالت مالیاتی در وصول مالیات
فرخان با اشاره به اهمیت «عدالت مالیاتی در وصول مالیات» افزود: به دلیل اینکه بازار استان عموماً بومی است و بازار پر مشتری و پرسرمایه ای نداریم، در خصوص بازار به دنبال عدالت مالیاتی هستیم و چندان به فکر گرفتن مالیات از این قشر نیستیم.
وی بیان کرد: همه معدیان مالیاتی مکلف هستند اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره مالیات تحویل دهد.
اجاره های گران مشمول مالیات می شوند
فرخان گفت: در خصوص مستغلات و بازار اجاره چندان مالیات را شامل این موضوع نکرده‌ایم. ولی امسال اجاره‌ها در یاسوج بسیار زیاد شده است، در این خصوص به دنبال اجرای عدالت هستیم.
وی افزود: پس از آن تأمین مالیات از شرکت های دولتی، مالیات حقوق بیشترین سهم را دارد.
فرخان بیان کرد: مالیات بر ارزش افزوده را عموماً شرکت‌های اشخاص حقوقی تأمین کرده‌اند. در بحث مشاغل تبصره 100 ماده قانون مالیات‌های مستقیم را داریم که سالهای گذشته به‌صورت جزئی از این ماده استفاده می‌شود.
فرخان گفت: بر اساس تبصره 100، هر واحد کسبی که درآمدی بالاتر از 4 میلیارد و 800 میلیون تومان داشته مشمول دادن مالیات می شود.
وی بیان کرد: امسال برای اولین بار، تبصره 100 بر اساس خریدها از طریق دستگاه‌های پوز و تا مبلغ فروشی که گفته شد اجرایی شد.

تعدیل ضریب سود کسبه به دلیل شرایط کرونایی
مدیرکل امور مالیاتی استان اظهار کرد: افراد اطلاعات خود را در سامانه مالیاتی وارد کرده‌اند و بر اساس این سامانه، میزان فروش افراد از طریق دستگاه پوز مشخص می‌شود. در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1400 به دلیل شرایط کرونایی و تعطیلات بازار و همچنین به دلیل اینکه برای اولین بار تبصره 100 به این شکل اجرا شد، تعدیلی در ضریب سود هر شغلی را لحاظ کردیم.
64 درصد کسبه مشمول تبصره 100، معاف مالیاتی شد
فرخان گفت: در سال 1400 و در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد 34 هزار نفر مشمول اجرای تبصره 100 برای مالیات شدند. کسانی که مشمول این تبصره شدند نافع بودند. از این تعداد، 16 هزار نفر (64 درصد) معاف مالیاتی شدند. حدود 4 هزار نفر نیز مالیاتی تا 1 میلیون تومان داشته‌اند. 3 هزار نفر بین 1 تا 5 میلیون تومان مالیات را مشمول شدند. 1600 نفر بین 5 تا 10 نفر میلیون مالیات را مشمول شده‌اند. کمتر از 600 نفر را مشمول مالیات بیشتر کرده‌ایم.
حمایت از شرکت های تولیدی
فرخان گفت: 2990 شرکت در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1400 وجود داشت، عمده شرکت‌ها پیمانکاری است و مشکلاتی دارند، ما هم با این شرکت‌ها مدارا می‌کنیم.
وی با اشاره به حمایت از واحدهای تولیدی بیان کرد: با واحدهای تولیدی تعامل خوبی داریم. به جهت حمایت از تولید و اشتغال زایی و به دلیل محرومیت استان، بیشترین تعامل و همکاری را با واحدهای تولیدی داشتیم. در آینده نیز هرگونه تعاملی با واحدهای اشتغال‌زا و تولیدی و فعال خواهیم داشت.
پرداخت مالیات به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان سه برابر شد
فرخان با بیان اینکه در سال جدید عوارض مالیات بر ارزش افزوده استان 3 برابر شده، گفت: در سه ماهه 1401، 73 میلیارد تومان عوارض از محل مالیات بر ارزش افزوده بین شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و روستاهای فاقد دهیاری و عشایر توزیع شد، در حالی که در مدت مشابه سال قبل 24 میلیارد تومان توزیع شد.
مالیات و ارزش افزوده کجا هزینه می شود؟
فرخان بیان کرد: مالیات و ارزش افزوده مستقیماً در استان هزینه می‌شود. 50 درصد از عوارض ارزش افزوده مستقیماً در استان استفاده می‌شود، 50 درصد مستقیماً به خزانه می‌رود، آخر سال اگر سهمیه مصوب را وصول کنیم، بر همان اساس از خزانه نیز به استان هزینه ای تخصیص می‌یابد. سال گذشته به جهت تأمین درآمدهای مالیاتی اعتبارات خوبی به استان تخصیص داده شد.
وی گفت: اگر کشورهای پیشرفته را بررسی کنید، بیشتر از 80 درصد هزینه‌های دولت از طریق مالیات تأمین می‌شود.
شهرداری ها در ازای اخذ عوارض باید پاسخگو باشند
مدیرکل امور مالیاتی استان در پاسخ به این سوال که «مردم بابت پرداخت مالیات و عوارض عموما این گلایه را دارند که چرا شهرداری ها برای تغییر خیابان ها و مبلمان شهری هیچ کاری  نمی کنند»، بیان کرد: با تک تک شهرداری‌های استان مکاتبه داریم، شهرداری‌ها وظیفه دارند که در قبال میزان عوارضی که به آنها پرداخت می‌شود، پاسخگو باشند که مثلاً چه مبلمان شهری را ایجاد کرده‌اند؟ و طرحی داریم که بر اساس آن باید قبل از پرداخت عوارض پروژه‌ها تعریف شوند.
فرخان در خصوص مالیات شرکت نفت گچساران، گفت: بر اساس قانون، حق آلایندگی شرکت نفت گچساران فقط مختص همین شهرستان است.

 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

مازه خریده
Iran, Islamic Republic of
درود بر مدیر توانمند ومتخصص و دانا دکتر فرخان
اولی باری هست که از شهرداری ها مطالبه گری می‌شود
شهرداری ها باید پاسخگو باشند
آسفالت ها خراب
معابر خراب
بلوارها کج وکوله
ارتفاع ساختمان ها نامنظم
سرعت گیرها ....
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1