تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۲۴
کد مطلب : ۴۵۱۰۰۲
کبنا گزارش می دهد؛

گلایه کشاورزان از عدم مدیریت سیل و خسارت های سنگین به کشاورزان / سیل زمین هایمان را نابود کرد

۱
۱
گلایه کشاورزان از عدم مدیریت سیل و خسارت های سنگین به کشاورزان / سیل زمین هایمان را نابود کرد
کبنا ؛
خسارتی که سیل ها به زمین های کشاورزی وارد می کنند جبران ناپذیر است. سیل ها با شستن زمین های کشاورزی خاک مناسب را از بین می برند و این خاک ها را به بستر رودخانه ها می ریزند و در نهایت وقتی زمین ها مورد هجوم چندین سیل قرار بگیرند دیگر خاک مناسبی برای کشاورزی باقی نمی ماند.
به گزارش کبنا، استان کهگیلویه و بویراحمد که هر ساله با بارش های زیادی مواجه است، می تواند با مدیریت این آب های روان و سیل ها، از خسارت به زمین های کشاورزی جلوگیری کند و هم اینکه سفره های آب زیرزمینی در سالهای خشکسالی فراهم شود.
در واقع راه هایی برای جلوگیری یا کاهش خسارت های سیل وجود دارد و طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در مناطقی از استان اجرایی شده اند، اما به نظر می آید زمین های کشاورزی مورد مدیریت صحیحی قرار ندارند و هر ساله سیل زحمات کشاورزان را به باد می دهد و زمین آنها را نیز دچار فرسایش می کند.
مسئولان هیچ عکس العملی به مشکل کشاورزان نشان نداده اند
یکی از کشاورزان درآسیابی در گلایه از بی توجهی مسئولان استانی گفت: از سال 95 تاکنون، دو بار سیل زمین کشاورزی ما را نابود کرده است.
به بخشدار، فرماندار، مسئولان جهاد کشاورزی گزارش داده ایم ولی هیچ عکس العملی به این مشکل نشان نداده اند.
این کشاورز گفت: پایین دست حدود 20 هکتار زمین های کشاورزی و برنج کاری وجود دارد، کشاورزان این همه روی زمین کشاورزی زحمت می کشند و در اخر هیچ نتیجه ای نمی گیرند.
توقع داریم مسئولان برای ما کاری کنند، حداقل این جاده را برای مردم درست کنند، بیش از 150 هکتار در این مناطق وجود دارد.
وی گفت: بسیاری از زمین های کشاورزی برنج کاری به خاطر بارندگی ها از بین رفته است و مسئولان هیچ کاری هم نکرده اند. حتی وقتی 20 دقیقه باران بزند، کشاورز باید سر این زمین با بیل باشد.
ترمیم سراب‌ها و کانال‌های تأمین آب اراضی کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از تأمین چندین دستگاه ماشین‌آلات سنگین برای ترمیم سراب‌ها و کانال‌های تأمین آب اراضی کشاورزی به ویژه شالیزار‌های این استان خبر داد.
 سید علی معتمدی‌پور افزود: بارش‌های رگباری چند روز اخیر خسارت‌های زیادی به تولیدات و زیرساخت‌های کشاورزی وارد کرد و بخش زیادی از اراضی کشاورزی هنوز در معرض خسارت و آسیب جدی هستند.
نماینده تام‌الاختیار وزیر جهاد کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بخشی از خساراتی که سیل و تگرگ وارد کرد برآورد شدند و تلاش‌ها برای جبران مالی این خسارت‌ها با جدیت در حال انجام است.
معتمدی‌پور افزود: در این شرایط آنچه در اولویت کاری جهاد کشاورزی است، نجات ۲ هزار هکتار از شالیزار‌های کهگیلویه و بویراحمد است که اگر تا چند روز آینده تأمین آب نشوند به طور کامل خشک خواهند شد.
وی گفت: سراب و کانال‌های تأمین آب این شالیزار‌ها در سیلاب‌های اخیر تخریب شدند و گل و لای مسیر انتقال آب را مسدود کرده که ناچار بودیم با فوریت به وسیله ماشین‌آلات سنگین اقدامات لازم را انجام دهیم و جلوی این خسارت هنگفت را به کشاورزان و اقتصاد این استان بگیریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با قدردانی از حمایت‌های وزیر جهاد کشاورزی، استاندار و دیگر مقامات مرتبط با شورای بحران استان و کشور ادامه داد: با رایزنی‌های انجام شده، تاکنون ۱۱ دستگاه ماشین‌آلات سنگین شامل لودر، بیل مکانیکی و بکهول تأمین شده تا با رعایت اولویت در نقاط مختلف استان عملیات بازسازی و تعمیر سراب‌ها و لایروبی کانال‌ها و جداول کشاورزی را انجام دهند.
معتمدی‌پور تصریح کرد: سپاه، شرکت نفت و بخش خصوصی در این اقدام جهادی همکاری قابل تحسینی داشتند تا کشاورزان و تولیدکنندگان در این شرایط بحرانی تنها نباشند و بیش از ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و شالیزار‌های این استان از خطر خشکیدگی نجات پیدا کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از مشارکت و خودیاری کشاورزان در این عملیات خبر داد و یادآور شد: با توجه به پیش‌بینی ادامه بارش‌ها در امروز و فردا به محض مساعد شدن شرایط جوی، عملیات لایروبی کانال‌ها و بازسازی سراب‌های اراضی کشاورزی انجام خواهد شد.
۴۱۰میلیارد تومان به زیرساخت عشایری کهگیلویه وبویراحمد تخصیص یافت
 معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سفر رئیس سازمان امور عشایر کشور، ۴۱۰ میلیارد تومان اعتبارات زیرساختی به جامعه عشایری استان اختصاص داده شد.
 کیومرث حاجی‌زاده اظهار داشت: جاده‌های عشایری لنده نیازمند بهسازی و زیرسازی است، ضمن اینکه آب پایدار و سیار از دیگر نیازمندی‌های عشایر است.
وی به بارش‌های سیل‌آسای اخیر لنده اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با تمهیداتی که‌اندیشیده شد رسیدگی اولیه انجام شد و اقلامی مثل چادر، پتو، موکت و سایر اقلام امدادی میان سایر خانوار‌های عشایری توزیع می‌شود.
وی با اشاره به حضور اکیپ پزشکی در منطقه کوه سیاه، گفت: پزشکان منزل به منزل افراد را رایگان چکاب کردند و دارو در اختیار آن‌ها قرار گرفت.
معاون عمرانی استانداری با بیان اینکه بیشترین خسارت سیل به بخش کشاورزی بوده، گفت: نماینده ویژه وزیر جهاد کشاورزی برای برآورد خسارت سیل به این بخش در استان حضور یافته است.
بسیج امکانات برای امداد در سیل یاسوج/ فوتی بر اثر سیل نداشتیم
تمام امکانات برای کمک به آسیب دیدگان سیل عصر دوشنبه در یاسوج بسیج شد.
سیل عصر دوشنبه در یاسوج خسارت سنگینی به این شهر وارد کرد.
بررسی می‌دانی و محله به محله خبرنگار مهر نشان از ایجاد خسارت بر اثر آب گرفتگی در مناطق شهر دارد.
تمامی دستگاه‌ها، بیمارستان‌ها و تیم‌های امدادی در حالت آماده باش بوده و تیم‌های اتفاقات دستگاه‌ها در حال خدمات‌رسانی هستند.
چندین پارکینگ ساختمان‌های چند طبقه به زیر آب رفته و همچنان عملیات تخلیه آب آغاز نشده است.
در محلات شرف آباد، قرنی، بلوار ابوذر، بلوار رجا و ساحلی شدت جریان آب آسیب بیشتری را رقم‌زده است.
بر اساس آخرین آمار‌ها سیل یاسوج خوشبختانه فوتی نداشته است.
سیل فوتی نداشت
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با دستور استاندار تمام امکانات برای کمک‌رسانی به مردم بسیج شده است.
علیرضا نیکروز دوشنبه شب با اشاره به اینکه در همه مناطق استان بارش باران گزارش شد، افزود: خوشبختانه بارش‌های سیل‌آسای امروز هیچ گونه خسارت جانی نداشته است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری گفت: بخشی از منازل مردم دچار آبگرفتگی شدند که استاندار بازدیدی از برخی از این منازل داشت و دستور داد همه امکانات برای امدادرسانی به مردم بسیج شوند.
وی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها پای کار هستند، افزود: متأسفانه در این شرایط عده‌ای برای تهیه عکس و فیلم به رودخانه‌ها رفته‌اند که توصیه می‌کنیم به دلیل خطراتی که دارد از این کار اجتناب کنند.
نیکروز بیان کرد: مردم در این شرایط از سفر‌های درون و برون استانی خودداری کنند.
وی در خصوص برآورد خسارت، گفت: بعد از اینکه به شرایط عادی بازگشتیم خسارت برآورده و اعلام خواهد شد.
گلایه کشاورزی از جهاد کشاورزی و مسئولان
بنا بر این گزارش، براثر سیل اخیر خسارت‌های فراوانی به زیر ساخت‌های شهری قلعه رئیسی وارد شد به نحوی که بسیاری از جداول و دیوار‌های حائل شهر ریزش کرد.
پارک ساحلی شهر قلعه رئیسی دچار خسارت شد.
همچنین بر اثر سیلاب آب بیش از ۳۷ روستا قطع شد که مدیرعامل آبفای استان در سفر به قلعه رئیسی از روند کار تعمیرات گفت: بیش از ۳۷ روستا در چارؤسا بر اثر سیل آب آن‌ها قطع شد که از روستای دولاب تلخ لوله‌های آب دچار شکستگی شده است.
برخه عنوان کرد: لوله انتقال آب دالون و موشمی چارؤسا دچار خسارت شدند که شکستگی آن‌ها برطرف شد و تمامی ۳۷ روستا از آب پایدار برخوردار شدند.
همچنین فرماندار کهگیلویه با حضور در چارؤسا از روند تعمیرات آب و مسیر قلعه رئیسی به دیشموک بازدید کرد.

داربام بخشدار چارؤسا هم در خصوص آخرین شرایط سیل اخیر در چارؤسا گفت: سیل مسیر بیش از ۱۰ روستا در چارؤسا را قطع کرد که با همکاری راهداری و حمل و نقل شهرستان کهگیلویه در حال بازگشایی تمامی مسیر‌ها هستیم و‌امیدواریم تا پایان هفته تمامی مسیر‌ها بازگشایی شود.
وی از خسارت به کشاورزان چارؤسا اشاره و افزود: با هماهنگی معاون عمرانی و مسئولان جهاد کشاورزی از کشاورزانی که خسارت به آن‌ها وارد شد درخواست کردیم که خسارات کشاورزان را دسته‌بندی و به استان ارسال کنند.
داربام با بیان اینکه تاکنون میزان خسارت وارده در مراحل مختلف مشخص نیست تصریح کرد: بیشترین خسارت به کشاورزان چارؤسا بود که کشاورزان پایین دست قلعه رئیسی و روستا‌های دره خواجه و کل بازار بیشترین خسارات وارده را داشتند.

اما کشاورزان بیشترین قشری بودند که در چارؤسا دچار خسارت شده بودند که با حضور می‌دانی خبرنگار فارس در چارؤسا مشکلات آن‌ها شنیده شد.
یکی از کشاورزان قلعه رئیسی با انتقاد شدید از جهاد کشاورزی گفت: در سال‌های گذشته با هر بارندگی کشاورزی در قلعه رئیسی دچار خسارت شدیم که از جهاد کشاورزی درخواست کردیم تا کانال انتقال آب پایین دست قلعه رئیسی را تکمیل کنند و مشکل همیشگی آن‌ها برطرف شود.
یکی از کشاورزان روستای کل بازار قلعه رئیسی هم با بیان اینکه مسیر قلعه رئیسی تا دره خواجه قسمت‌هایی از آن دچار ریزش شد گفت: گل و لای به زمین‌های کشاورزی سرازیر می‌شود و‌امیدواریم مشکل کشاورزان بین مسیر قلعه رئیسی تا دره خواجه برطرف شود.
به گزارش کبنا، روز گذشته (10 مرداد ماه 1401) بارندگی به مدت زمان ۲۰ دقیقه در شهر یاسوج به میزان ۸۵ میلیمتر بود که در صورت تداوم بارندگی‌ها خسارات جبران ناپذیری به شهر و منازل مسکونی، باغات و کشاورزی وارد می‌شد.
اما با این وجود نیز خسارات زیادی به باغات، کشاورزی و شالیزار‌ها وارد و آب در بسیاری از منازل نفوذ کرد که تا آخرین ساعات شب نیرو‌های آتش‌نشانی در برخی مناطق مشغول تخلیه آب از منازل مسکونی هستند
برخی از مردم که آب به منزل آن‌ها نفوذ کرده با انتقاد از عملکرد‌ها یکی از دلایل اصلی نفوذ آب را آکنده بودن جوی‌ها و جداول از زباله میدانستند که لازم بود مسئولان امور شهری پیش از بارندگی‌ها نسبت به تخلیه زباله‌ها از جوی‌های آب اقدام می‌کردند.





نام شما

آدرس ايميل شما

اکبر
Iran, Islamic Republic of
نتیجه تجاوز به حریم و بسترهای رودخانه ها و آبراهه ها همینه! و از طرفی بیشتر این خسارات را آب منطقه‌ای باید پاسخگوی ترک فعل خودشان باشند البته اگر اجاره بستر خودشان نداده باشند!
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1