تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۰
کد مطلب : ۴۵۰۹۴۸
طنز؛

امروز بخریم بهتر از فرداست!

وحید حاج سعیدی
۱
امروز بخریم بهتر از فرداست!
کبنا ؛وحید حاج سعیدی: اولی الالباب و اولی الابصار جامعه حتی همین عمو سیفی خودمان (سرایدار مفخم مدرسه) همگی به اتفاق بر این باورند حرف بزرگان را باید با آب طلای 18 عیار نوشت (البته اگر نوسانات بازار سکه و ارز اجازه بدهند) و توجه به محتوی و ماهیت ضرب المثل ها و جملات قصار بزرگان یک ضرورت انکار ناپذیر است. با این وجود ضمن احترام به همه بزرگان ادبیات و استخوان خرد کرده های این علم، به نظر می رسد وقت آن فرارسیده تا ساختار برخی از این جملات قصار و نصایح پندآموز را کمی تغییر دهیم و مختصری آچارکشی کنیم. فی المثل جمله حکیمانه « از منع ميل افزونتر شود.» است در عصر حاضر کاربرد چندانی ندارد و ظاهراً «از گرانی میل افزون تر شود!»
چرا که با دو ریال گران تر شدن اجناس ملت برای خرید کالاهای ضروری و ایضاً غیر ضروری هشیوار با گرز و سنان به بازار هجوم می آوردند و چشم بازار را به جای کور کردن به صورت کامل تخلیه می کنند! شما همین بازار خودرو را در نظر بگیرید. خودرو سازان پراید 20 میلیونی را شوخی شوخی و با حباب کاری به 200 میلیون تومان رساندند و قیمت سایر خودرو ها را هم با گرانی های فصلی، حبابی، مقطعی، موقتی، علی الحساب، حاشیه ای، برجامی و تحریمی تا چند صد میلیون تومان افزایش دادند اما مردم برای خرید همین خودروها صف می شکند و تا سامانه ثبت نام باز می شود هلهله کنان هر دقیقه 7 هزار نفر ثبت می کنند! 
یعنی بین گرانی و افزایش ولع مردم برای خرید یک رابطه مستقیم وجود دارد و هر قدر قیمت ها را بالاتر می برند باز میل مردم برای خرید بیشتر می شود! 
البته این داستان تنها مربوط به خودرو نیست و الان اگر در یخچال و انبار یک عده را باز کنید به اندازه دو تا مراسم عروسی و پاتخت، مرغ و گوشت و تخم مرغ و ماکارونی و روغن و رب و سایر کالاهای اساسی روزچپان شده است و روزی هم دو بار تاریخ مصرف آنها را چک می کنند! بماند که در پشت بام و حیاط خلوت هم به اندازه یک مغازه مکانیکی متوسط، لوازم یدکی خودرو از لاستیک، لنت ترمز، واشر سر سیلندر، گلگیر عقب گرفته تا  صفحه کلاچ، آینه بغل خودرو، میل لنگ و ... جاساز کرده اند و معتقدند «امروز بخریم بهتر از فرداست!»
این لابلا دولتمردان هم هر چه تلاش می کنند و بلاتشبیه زور می زنند که حالی مان کنند بین گرانی و گران فروشی فرق است و کالا ها را گران تر از قیمت مصوب نخرید، افاقه نمی کند و مردم کار خودشان را انجام می دهند! 
حالا این وسط سازمان های نظارتی و تلفن 124 و ... چه وظیفه ای دارند و این جریمه های میلیاردی اساساً به چه منظور از شرکت های متخلف و گرانفروش دریافت می شود و چرا در روند کاهش گرانی اجناس تاثیری ندارد، فضولی اش دستکم به ما نیامده است. لابد حکمتی دارد که ما از درک آن عاجزیم و شاید هم حکمتی ندارد و برای خالی نبودن عریضه دریافت می شود! 
شاید وقت آن رسیده باشد یک نفر پیدا شود و یک کلاس اساسی مفاهیم اقتصاد هم برای مردم هم برای دولتمردان برگزار کند و مفاهیم آن را حسابی برایمان آچار کشی کند تا همه نگاه مان را به مقوله اقتصاد عوض کنیم! این طوری شاید با هر گرانی مردم برای خرید هجوم نیاورند و دولتمردان هم برای حل هر مشکل اقتصادی دست به تیغ نشوند و ادعای جراحی اقتصادی نکنند. شاید با چهار تا آمپول و چرک خشک کن( پلشت بر به قول بر و بچه های فرهنگستان) داستان حل شود!
نام شما

آدرس ايميل شما

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1