تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۴۵۰۵۴۹
بسیج دانشجویی استان استماع پاسخ از دولت مردان سابق و فعلی را حق خویش می‌داند؛

درختان بلوط زاگرس مسئله اهم کشور است / دولت مردان پاسخگو باشند

۱
درختان بلوط زاگرس مسئله اهم کشور است / دولت مردان پاسخگو باشند
کبنا ؛
بسیج دانشجویی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص درگیری درختان بلوط زاگرس با پروانه های برگ‌خوار و لزوم رسیدگی به آنها بیانیه ای صادر کرد.
به گزارش کبنا، این بیانیه به شرح زیر است:
حفظ و حراست و حمایت از جنگل ها از شاخص های مهم توسعه پایدار است اما آیا این توسعه پایدار برای مسئولان ما یک شعار است یا الگویی در مسیر تحقق؟
درختان بلوط به عنوان هویت زاگرس در سراسر حیات خویش مشغول خدمت جهادی و بی‌منت برای ارتقای کیفیت زندگی ایرانیان هستند اما این میراث گرانبها و سرمایه ی عظیم همواره شاهد بی‌مهری‌هایی بوده است که با شدت و ضعف در ادوار تمامی دولت ها مشهود بوده و در این سالیان از رویه ی جریان نفوذ ، انتظار می‌رفت ضمن مداقه و برنامه ریزی مدون ، بحران زدایی کنند ، نه اینکه بحران آفرین باشند.
هم‌ چنین دولتی را که پرچمدار عنوان انقلابی است برحذر می‌داریم از تکرار رویه نامطلوب گذشتگان درباره مسئله محیط زیست که جزو شاخصه های دولت انقلابی است چرا که غفلت از این اصل اسباب خسران جدی است.
مشکلات عدیده درختان بلوط از دیرباز تاکنون منشأهای گوناگون طبیعی و انسانی داشته است اما آنچه درباره موهبتی که زیست همگان به آن وابسته است لزوم دارد، علاج مسئله پیش از وقوع است تا از درگیرشدن درختان بلوط به مراحل تنش و بحران جلوگیری شود. اگر به دریاچه ارومیه به عنوان مسئله مهم می‌نگریم ضرورت دارد به درختان بلوط زاگرس به عنوان مسئله اهم نگریست و لازمه پرداختن به مسئله اهم ، توجه ویژه در زمینه تخصیص اعتبار به اندازه و وصول به موقع و نظارت بر حسن هزینه کرد است. توصیه می‌شود با اراده ای همگانی و فعالیت های مستمر و مدون میدانی و بررسی های دقیق علمی و کارشناسی و تخصیص اعتبار مناسب و کافی، به دنبال راه حل های نجات بخش برای درختان بلوط به عنوان قلب تپنده زاگرس، باشیم.
آفت پروانه برگ‌خوار اولین و آخرین آفت درختان بلوط نبوده و نخواهد بود و با راهکارهای موقت نیز به صورت کامل رفع نمی شود. به نظر می‌رسد که نسخه پیشگیری بهتر از درمان است، برای درختان بلوط نیز الزامی است چرا که این آفت ارتباط مستقیم با کم بارشی و خشکسالی دارد و برداشت های نادرست انسانی مثل کشت زیراشکوب، بهره برداری از چوب درختان جنگلی و استفاده بیش از حد از آبهای زیرزمینی بر تشدد این پدیده افزوده است.
هم چنین با عملیات پایش در زمان مناسب و استفاده از روش ها و ابزارهای دقیق علمی میتوانست شرایط فعلی را بهتر مدیریت کرد.
مع الاسف کمبود عنصر برنامه ریزی و آینده نگری در مسیر تحقق بخشی به گسترش روز افزون درختان بلوط همچنان در عملکرد مسئولان استانی و کشوری موج می‌زند و اگر درختان بلوط دغدغه ارزشمند آنان بود ، اکنون شاهد وخامت حال گنجینه ناب زاگرس نبودیم.
درختان بلوط دوره های تنش بسیاری را پیموده اند و تجربه و دانش ثابت نموده ، ریشه های تهدید آن چند عاملی است؛ لذا نیازمند یک طرح جامع کارشناسی شده همراه با پیاده سازی راهکارهای نوین و پشتیبانی همه جانبه است که در رأس این راهکارها توجه به تغییرات اقلیمی و اکوسیستمی و استفاده منطقی از این اکوسیستم های جنگلی ضرورت دارد.
در مسیر تحقق حیات پاینده درختان بلوط موارد ذیل توصیه می شود :
۱- پیوند دانشگاه با نهادهای دولتی و همکاری در زمینه های مختلف بر اساس اولویت بندی نیازمندی ها
۲- شناسایی کامل ژنوتیپ های بردبار بلوط های ایرانی نسبت به این تغییرات اقلیمی و ثبت ژن آرایه ها و تشخیص راهکارهای نوین درمانی متناسب با آن
۳- شناسایی عوامل بیماری زای قارچی و باکتریایی جهت دستیابی به فرمولاسیونی کارآمد برای تقویت و احیای جنگل های بلوط
۴- استفاده از نظریه های کارشناسان و متخصصان امر و تبدیل راهکارهای علمی به ابزارهای دقیق عملی
۵- اجرای پلات های دائمی برای ثبت دقیق تغییرات جنگل و درختان بلوط
۶-محلول پاشی در زمان های مناسب
۸-فرهنگ سازی کاشت زیراشکوب مرتبط با زیست بوم و ارائه راهکار های جایگزین برای جبران وضعیت کشاورزان
۹- آموزش همگانی کشاورزان و عامه مردم جهت حراست هر چه بهتر از درختان بلوط
در پایان لازم است ضمن شناسایی کامل مجموعه عوامل زنده و غیرزنده، طبیعی و انسانی که باعث خشکیدگی و در معرض زوال قرار گرفتن درختان بلوط می شوند؛ مسئولان از کمای عملکردی خارج شده و با عزم راسخ و عملکرد جهادی و انقلابی و پرهیز از بی اعتنایی و عملیات های میدانی و کارشناسی مستمر و هزینه درست اعتبارات و نظارت دقیق بر آن، شرایط درختان بلوط را از وضع موجود به وضع مطلوب برسانند. هم چنین اجرای برنامه های بلندمدت و میان مدت در کنار برنامه های کوتاه مدت از اهمیت بیشتری برخوردار است تا در آینده شاهد آفات و بیماری ها دیگری میشویم.
در راستای احیای بهینه جنگل های بلوط زاگرس لازم است از اهمال کاری و بی‌تدبیری های فردی و دسته جمعی و ترک فعل نهاد های دولتی و خصوصی پرهیز جدی شود و ضمن بحران زدایی، ثروت آفرینی کرد و به درختان بلوط نه به عنوان کالا بلکه به مثابه ی فرصت و لازمه تداوم حیات نگریست تا مسئولیت ما نسبت به آن جامعیت بیشتری پیدا کند و اراده ای همگانی پای کار آید.
یادآور می‌شود مطالبه بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد صرفا ناظر بر وضعیت موجود درختان بلوط زاگرس نبوده و حق خویش می‌دانیم ضمن استماع پاسخ دولت مردان مسبوق، مطالبه گر از دولت مردان فعلی نیز باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1