تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : ۴۵۰۴۵۶
گزارش مردمی؛

بی توجهی اداره آب و فاضلاب به لوله‌های شکسته خیابان‌های یاسوج / کارشناسان آب تخصص کافی ندارند! / در صورت اصلاح شبکه فرسوده شاهد افت فشار آب نخواهیم بود!

۲
۰
بی توجهی اداره آب و فاضلاب به لوله‌های شکسته خیابان‌های یاسوج / کارشناسان آب تخصص کافی ندارند! / در صورت اصلاح شبکه فرسوده شاهد افت فشار آب نخواهیم بود!
کبنا ؛آب نداریم اما باید شاهد هدررفت و جاری شدن آب شرب در کوچه و خیابان‌های شهر یاسوج به دلیل شکستگی لوله‌های آب باشیم. نکته مهم اینجاست که این لوله‌های شکسته آنقدر تعدادشان زیاد است که در صورت اصلاح و تعمیر، بسیاری از مشکلات کم آبی و افت فشار آب حل خواهد شد. بر اساس آمار، در ۶ ماهه سال ۱۴۰۰، حدود ۲ هزار مورد شکستگی لوله آب در شهرستان بویراحمد وجود داشت، همچنین در استان کهگیلویه و بویراحمد سالانه با هدررفت ۲۸ درصد آب شرب مواجه هستیم.
به گزارش کبنا، نه تنها در یاسوج، بلکه در همه شهر‌های استان مردم گزارش‌های زیادی در خصوص شکستگی لوله‌های آب و بی‌توجهی ادارات آب و فاضلاب می‌دهند و بار‌ها این موارد در رسانه‌ها و این پایگاه خبری نیز درج شده است، با این حال گویا اداره آب و فاضلاب برای این موضوع چندان دغدغه‌مند نیست.
بیش از ۳۰ درصد شبکه توزیع آب آشامیدنی در شهر یاسوج فرسوده است و بیش از ۶۰ درصد آب آشامیدنی در این شهرستان به دلیل فرسودگی شبکه‌های توزیع آب و یا انشعابات غیرمجاز هدر می‌رود.
شهروندان نسبت به این مسأله دغدغه زیادی دارند و بار‌ها گزارش خود را به گوش مسئولان رسانده‌اند، اما چرا این هدرروی در اولویت قرار نمی‌گیرد! ؟
سامانه ۱۲۲ پاسخگو نیست
یکی از شهروندان یاسوجی در گفت و گو با خبرنگار کبنا گفت: در تمام این شهر لوله‌ها شکسته‌اند و آب‌ها در شهر یاسوج هدر می‌رود. قبلاً شماره ۱۲۲ اتفاقات آب تماس می‌گرفتیم پاسخ می‌دادند، ولی حدود ۲ ماه این سامانه پاسخگوی مردم نبود، فقط یک پیام صرفه‌جویی بصورت ضبط شده در این سامانه گذاشته‌اند و اصلاً جوابگو نیستند.  به تازگی این سامانه مجدداً درست عمل می‌کند.
این شهروند یاسوجی گفت: هر چقدر با کارمندان این اداره تماس می‌گیریم جواب درستی به ما نمی‌دهند، می‌گویند بیل مکانیکی خراب است، در این دو ماه نمی‌توانستند آن را درست کنند؟ اداره آب و فاضلاب نمی‌تواند دستگاه‌های تحت نظر اداره خود را تعمیر کند؟
اداره آب و فاضلاب عامل هدررفت آب است
وی افزود: لوله‌های بین شهرستانی هم که آب آن‌ها از مخزن، چاه، چشمه منتقل می‌شود شکسته‌اند. متأسفانه مسئولان یکجا نشسته‌اند و می‌گویند آب را صرفه‌جویی کنید، در حالی که خود اداره آب و فاضلاب با وجود این شکستگی‌هایی که به آن اهمیت نمی‌دهد عامل هدررفت آب است.
این شهروند دغدغه‌مند گفت: حتماً در این شهر تلفات آب خیلی زیاد است و این موضوع نیازمند بررسی است.
وی گفت: روبروی بلوار قرنی روبروی تربیت بدنی لوله شکسته است، شهرک امام علی (ع) لوله شکسته است.
مصادیق لوله‌های شکسته خیلی زیاد است.
کارشناسان تخصص کافی ندارند!
وی بیان کرد: کارشناسان آب و فاضلاب چندین بار برای حل مشکل یک لوله آب هر ماه می‌آیند، انگار تخصص کافی برای رفع مشکل ندارند. تخصص ندارند، چرا و چطور ممکن است که چندین بار در طول سال لوله می‌شکند، یا لوله پوسیده و قدیمی استفاده می‌کنند، یا اینکه کارشناسان اصلاً تخصص ندارند و هر بار خرابی به بار می‌آورند.
آرمین رئیس شبکه آب و فاضلاب شهرستان بویراحمد پیش از این در خصوص هدر رفت آب از لوله‌های شکسته در گفت و گو با رسانه‌ها گفته است: بیش از ۳۰ درصد شبکه توزیع آب آشامیدنی در شهر یاسوج فرسوده است.
رئیس شبکه آب و فاضلاب شهرستان بویراحمد به هزینه‌های اصلاح و تعمیر این شکستگی‌ها هم اشاره کرد و گفت: برای هر شکستگی بیش از چهار میلیون تومان هزینه می‌شود. در صورت تعویض و یا تعمیر و اصلاح شبکه‌های فرسوده در شهرستان بویراحمد دیگر شاهد افت فشار آب در این شهرستان نخواهیم بود.
سند چشم انداز مقابله با کم آبی داریم؟
مشکل هدررفت آب در شبکه‌های آبرسانی شهری و روستانی باید با جدیت پیگیری شود و اداره آب و فاضلاب استان برای این موضوع چشم انداز و سندی قائل شود. با توجه به تداوم خشکسالی‌ها و کاهش آب‌های زیرزمینی، ضروری است که بر اساس سند سازگاری با کم‌آبی، با برنامه‌ریزی دقیق، جذب حداکثری منابع ملی، انجام کار جهادی در زمینه مدیریت مصرف آب اقدام شود. بهتر نیست در شرایط کنونی که کاهش آب در کل کشور جدی است، مسئولان استانی فکری برای حل این موضوع کنند؟ اداره آب و فاضلاب استان در این زمینه چه تلاشی انجام داده است؟
نام شما

آدرس ايميل شما

هادی
United States
نگران نباش اونها تلافیش رو روی فيش های ما در ميارن و کلور توش نیست
Iran, Islamic Republic of
اصلا سر و صاحبی نیست تو این آب و فاضلاب خراب شده ،فقط بلدین پول آب و قبض چندین برابر کنین ،خدا لعنت کنه کسانی رو که جوابگو مسائل و مشکلات مردم نیستن و فقط پول مفت میگیرن .
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
1