تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب : ۴۵۰۳۸۸
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تشریح کرد؛

۱۱۹ قلم داروی بدون نسخه تحت پوشش بیمه قرار گرفت / اجرای طرح دارویار در کهگیلویه و بویراحمد + سوالات مردم

۰
۱۱۹ قلم داروی بدون نسخه تحت پوشش بیمه قرار گرفت / اجرای طرح دارویار در کهگیلویه و بویراحمد + سوالات مردم
کبنا ؛در طرح دارویار ۱۱۹ قلم از داروهای بدون نسخه مانند داروهای سرماخوردگی برخی مسکن ها و داروهای ضد حساسیت و غیره تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند.
به گزارش کبنا، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص پرداخت از جیب مردم در گروه های دارویی مختلف پس از اجرای طرح دارویار، گفت: داروهایی که در حال حاضر تحت پوشش بیمه هستند، پرداخت از جیب مردم برای این دسته داروها بدون تغییر بوده و در برخی اقلام کاهشی خواهد بود.
دکتر رحمت اله افشار افزود: داروهایی که در حال حاضر تحت پوشش بیمه نیستند، برای ۳۶۶ قلم از این داروها پوشش بیمه ای به گونه ای تعیین شد که مبلغ پرداختی بیماران برای تهیه این داروها پس از اجرای طرح نسبت به قبل از اجرای آن ثابت باشد.
وی اعلام کرد: در صورت لزوم بیمه ها این آمادگی را دارند تا اقلام بیش تری را به این فهرست اضافه کنند.
وی در ادامه با اشاره به داروهایی که تهیه آن نیاز به نسخه پزشک ندارد(OTC)، ابراز داشت: این داروها افزایش قیمتی نخواهند داشت. با توجه به اینکه تعداد زیادی از هموطنان به صورت روزانه از این داروها استفاده می کنند؛ حسب دستور ریاست محترم جمهور، تعداد ۱۲۰ قلم از این داروها که تواتر مصرف بیش تری دارند، تحت پوشش بیمه قرار گرفته است. بنابراین پرداخت از جیب مردم برای این داروها اگر در مسیر بیمه ای تهیه شوند، کاهش می یابد.
افشار تصریح کرد: داروهای گیاهی و مکمل های غذایی افزایش قیمتی را تجربه نخواهند کرد. با توجه به سیاست های دولت در حمایت از بیماران، قیمت این محصولات مجددا مورد بررسی قرار گرفته و تا حد امکان قیمت ها تعدیل خواهد شد.
چرا طرح دارویار باید اجرا شود؟
جلوگیری از قاچاق معکوس دارو؛ دارو با قیمت پایین وارد می شود ولی با سودجویی با قیمت بالاتری به خارج از کشور قاچاق می شود.
اصلاح الگوی مصرف دارو دومین علت اجرای این طرح است؛ با این طرح دریافت آزاد دارو کاهش و عمدتا زیر نظر پزشک خواهد بود تا با مصرف درست دارو سلامتی مردم به خطر نیفتد.
آیا با طرح دارو یا عرضه داروهای گران تر می شود ؟
با طرح دارو یار قیمت داروها افزایش پیدا میکند ولی جای نگرانی نیست این رقم افزایش یافته از جیب مردم پرداخت نمی‌شود این تفاوت قیمت دارو توسط بیمه ها و یارانه تخصیص یافته دولت پرداخت خواهد شد و پرداختی مردم همان میزان قبلی است. افزایش قیمت بسیاری از داروهای ضروری مانند داروهای قلبی_ عروقی، دیابتی و ... که کنون تحت پوشش بیمه نبودند نیز از طریق یارانه پوشش داده می‌شوند و پرداختی مردم به همان روال قبل است.
اتباع خارجی برای قرار گرفتن در این طرح چه باید بکنند؟
اتباع خارجی قانونی با مراجعه به سایت سلامت می توانند بیمه دریافت کنند. ثبت نام اتباع غیرقانونی نیز در صورت ثبت اطلاعات هویتی و احراز هویت از طریق وزارت کشور در آینده امکان پذیر خواهد بود.
بعد از اجرای طرح باید هزینه مازاد برای داروها پرداخت شود؟
داروهای بیمه‌ای که پزشک برای یک فرد نسخه می کند، مطلقا افزایش پرداخت از جیب برای بیمار ندارد یعنی قیمت دارو گران شده ولی مابه التفاوت این گرانی را بیمار پرداخت نخواهد کرد، سهم ریالی بیمار قبل از اجرای طرح و بعد از اجرای طرح سهمی ثابت است.
همان عددی است که دیروز می داده و فردای اجرای طرح هم همان را پرداخت می‌کند و ما به التفاوت این افزایش قیمت توسط بیمه ها و یارانه دولتی پرداخت می شود.
من هیچ بیمه ای ندارم وضعیت من چگونه خواهد بود؟
طی همکاری بیمه سلامت با وزارت رفاه، اطلاعات مربوط به سه دهک پایین جامعه شامل اطلاعات ملی و کد تماس آنها از طریق سامانه رفاه ایرانیان به سازمان بیمه سلامت ایران داده شد. این سه دهک به طور خودکار مشمول بیمه سلامت هستند باقی بیمه نشده ها هم برای قرار گرفتن در لیست بیمه باید به دفاتر پیشخوان مراجعه نمایند.
من مصرف داروی خارجی دارم آیا این داروها گرانتر می شود؟
تخصیص ارز ترجیحی برای داروهای خارجی همچنان ادامه دارد البته باید این نکته را در نظر داشته ارز ترجیحی داروهای خارجی که مشابه داخلی و تولید داخل هستند پیش از اجرای این طرح است حذف شده است.
از خرید دارو از کجا مطمئن شوم که یارانه به من تعلق گرفته است؟
مقرر شد تا نرم افزاری داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها به شکل تغییر پیدا کند که در رسید دریافت بیماران میزان پرداختی بیمه یارانه و پرداخته بیمار به تفکیک مشخص گردد
وضعیت داروهای بدون نسخه چه می شود؟
ارز ترجیحی داروهای بدون نسخه پیش از این حذف شده بود ولی الان تعدادی از آنها نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند. بنابراین قیمت داروهای بدون نسخه افزایش نخواهد یافت و آن اقلامی که تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند و پزشک در نسخه آنها را تجویز کند حتی کاهش قیمت نیز خواهند داشت.
من  همیشه داروهایم را آزاد میخرم پس از این طرح باید چه کار کنم؟
مسیر تامین دارو باید از طریق نسخه پزشکی باشد. بیمارانی که داروهای را به صورت متداول استفاده می‌کنند باید به پزشک مراجعه کرده و پس از معاینه مجدد، نسخه دریافت نمایند.

 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1