تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۴۵۰۲۱۰
وعده‌های دولت برای ساماندهی بازار بورس به سرانجام نرسید؛

پیش بینی بورس امروز 21 تیر 1401 / چرخش بر پاشنه نزول

۰
روزهای سرخ بورس / چرخش بر پاشنه نزول
کبنا ؛
 رئيس دولت سيزدهم در تبليغات پيش از انتخابات بارها وعده بازگشت اعتماد و ساماندهي بازار سرمايه را داده بود. او به سهامداران قول داده بود تا نگراني‌هاي پيش آمده از عملکرد دولت قبل برطرف شود. همچنين در ابتداي سال جاري ابراهيم رئيسي گفته بود که دنبال آن هستيم تا بازار سرمايه ثبات پيدا کرده، ‌سهامداران به آرامش برسند و بازار سرمايه بازار پررونقي باشد که سهامداران و کشور از آن منتفع شوند.​
به گزارش کبنا، با اين حال اما بازار سرمايه با افت و خيزهاي فراواني همراه بود و البته روز گذشته نيز شاخص قرمزپوش بود و از روز شنبه کانال يک ميليون و 500 هزار واحد پس از دو ماه از دست رفت و روند خروج سرمايه حقيقي براي هجدهمين روز متوالي ادامه داشت. هرچند بالا رفتن شاخص تا اين ميزان هم از سوي بسياري از سهامداران به نوعي بي فايده تلقي مي‌شد؛ چرا که ارزش ريالي بسياري از سهم‌ها متناسب با روند رشد شاخص، بالا نرفته بود و در عمل زياني جبران نشده بود. با اين همه اما همين شاخص هم نتوانست پايدار بماند و همچنان روند بي‌اعتمادي به بازار سرمايه ادامه دارد.
پیش بینی بورس امروز 21 تیر 1401 / چرخش بر پاشنه نزول
اين در حالي است که آذر ماه سال گذشته وزير اقتصاد از 10 تصميم راهبردي که در ستاد اقتصادي گرفته شده بود خبر داده بود تا سال 1401 بازار متحول شود. اما شايد بتوان گفت اين 10 فرمان عملاً تاثير چشم‌گيري در روند بازار سرمايه نگذاشت.
جواد فلاحيان، کارشناس بازار سرمايه در اين باره مي گويد:  اتفاقي که در بورس رخ داده تقريبا از دولت قبل شروع شده و در دولت جديد اتفاق خاصي در بهبود وضعيت رخ نداده است. بعضا به دليل عدم آگاهي که در تيم اقتصادي دولت سيزدهم وجود دارد باعث شده که اين در واقع وضعيت اسفناکي که در بازار سرمايه به وجود آمده همچنان ادامه پيدا کند.
وي ادامه داد: براي همه روشن شد در دولت قبلي با بالا بردن کاذب قيمت‌ها و فروش سهم‌ها، يک بخشي از کسري بودجه و هزينه‌هاي دولت رفع شد. در شرايطي عادي بازار دولت بايد در جهت بهبود بازار سرمايه قدم بردارد بارها مسوولين دولتي گفتند که بورس ويترين اقتصادي کشور است.
ريسک‌‌هاي بورس کدام‌اند؟
فلاحيان تشريح کرد: در يکسال اخير که از عمر دولت سيزدهم گذشته، ريسک‌هاي مختلفي وارد بازار سرمايه شده است. برخي از ريسک‌ها شامل بحث لغو قيمت بازار شرکت‌هاي خودروسازي، عوارض روي صنايع صادراتي شرکت‌ها و در نهايت طولاني شدن بحث برجام آسيب‌هاي زيادي به بازار سرمايه زده است. اين کارشناس بازار سرمايه اظهار کرد: بحث قيمت‌گذاري دستوري نيز در دولت سيزدهم روي بازار مجددا اعمال شده است. براي مثال خبر مي‌آيد که سيمان کيسه‌اي 50 هزار تومان مي‌شود يا خودرو بايد با فلان قيمت خاص به فروش برسد. از سوي ديگر اخباري مبني بر واگذاري بورس کالا به وزارت صمت منتشر مي‌شود. به عقيده من سازمان بورس بايد به شدت مقاومت کند.
وي با اشاره به قيمت دلار بيان کرد: اختلاف قيمت بين دلار  آزاد و نيمايي نيز تاثير منفي روي بازار سرمايه دارد. سرمايه‌گذاران با توجه به اتفاقات ترديد در خريد و فروش سهام دارند.
فلاحيان در نهايت گفت: اگر تمامي اين عوامل را کنار هم بگذاريم مي‌بنيم که يک فضاي ناامني براي سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه به وجود آمده.
رکود در بازار سرمايه عميق تر شده است
هم‌چنن رضا گلستاني، کارشناس بازار سرمايه در گفت‌وگو با فارس، درباره روند بورس طي معاملات روزهاي آينده گفت: با توجه به شکسته شدن مرز 1.5 ميليون واحدي شاخص کل بورس جو کلي بازار سهام منفي ‌تر از روزهاي گذشته بود و در چنين شرايطي اخبار سياسي و تحرکات ديپلماتيک نيز نتوانسته است، جو کلي بازار را تغيير دهد.
وي ادامه داد: هر چند که برخي تحليلگران اميد داشتند که شاخص کل در معاملات امروز به کانال يک ميليون و پانصد هزار واحدي باز گردد، اما فشار گروه محصولات شيميايي باعث افت شاخص هاي بورس شد. نکته نگران کننده بازار امروز به تشديد خروج پول حقيقي باز مي‌گردد؛ در صورتي که اين روند ادامه دار باشد، رکود در بازار عميق تر شده و ساير بازارهاي مالي براي سرمايه گذاران جذاب تر خواهد شد.
سقوط تاريخي در بورس تهران، 86 درصد بازار سهام قرمزپوش شد
در معاملات روز دوشنبه بيستم تير ماه، شاخص کل بورس پايتخت با ريزش 10 هزار و 890 واحدي نسبت به روز شنبه به رقم يک ميليون و 487 هزار و 622 واحد رسيد.
شاخص هم وزن بورس نيز با افت 6 هزار و 270 واحدي در سطح 409 هزار و 559 واحدي ايستاد. همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) 222 واحد پائين آمد و در سطح 19 هزار و 822 واحد قرار گرفت.  
ارزش خالص تغيير مالکيت حقوقي به حقيقي بازار براي نوزدهمين روز متوالي منفي شد و 758 ميليارد تومان پول حقيقي از بورس خارج شد.
در معاملات روز دوشنبه بيشترين خروج پول حقيقي به سهام بپاس (شرکت بيمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغيير مالکيت حقيقي به حقوقي آن 92 ميليارد تومان بود. پس از بپاس، نمادهاي شپنا (شرکت پالايش نفت اصفهان) و شستا (شرکت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي) بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند.
نمادهاي «فارس»، «فملي» و «شتران» بيشترين تأثير را در افت شاخص کل بورس داشتند و نمادهاي «فولاد»، «معادن» و «فخوز» بيشترين تأثير افزايشي را بر شاخص کل داشتند.
در فرابورس نيز نمادهاي «آريا»، «شاوان» و «غصينو» بيشترين تأثير کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «مارون»، «ددانا» و «دي» بيشترين تأثير مثبت را بر شاخص داشتند.  
در جدول پرتراکنش‌ترين نمادهاي بورس فولاد صدرنشين است و شستا و خودرو در رتبه‌هاي بعدي هستند. در فرابورس نيز دي، ددانا و آريا پرتراکنش‌‌ترين نمادها هستند.  
پیش بینی بورس امروز 21 تیر 1401 / چرخش بر پاشنه نزول
اکو ایران نوشت: از دست رفتن مرز حمایتی یک میلیون و 500 هزار واحد در روز شنبه منجر به افزایش عرضه و رشد خروج سرمایه شد. به طوری که در پایان معاملات دیروز 100 نماد صف فروش داشتند و تنها 5 نماد صف خرید داشتند.

به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‌شنبه می‌روند که روز گذشته شاخص‌های بازار سهام سقوط کردند. برای پیش بینی بورس امروز –سه‌شنبه 21 تیر- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. دیروز شاخص کل ریزش 10 هزار و 890 واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن 6 هزار و 270 واحد نزول کرد. شاخص کل فرابورس نیز 222 واحد پائین آمد. 
در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 87 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 524 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 14 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 86 درصد بازار افت قیمت داشتند.
بیشترین افزایش قیمت
دیروز در بورس شرکت‌ چرخشگر (خچرخش)، شرکت‌ سیمان کردستان (سکرد) و شرکت کربن ایران (شکربن) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ عمران و توسعه شاهد (ثعمرا)، شرکت حمل و نقل گهر ترابر سیرجان (حگهر) و شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه (سرچشمه) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.
بیشترین کاهش قیمت 
در بورس نمادهای خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو)، غشصفا (شرکت شیر پاستوریزه پگاه اصفهان) و غمارگ (شرکت مارگارین) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت لیزینگ ایران و شرق (ولشرق)، شرکت کشاورزی و دامپروری بینالود (زبینا) و شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان (غگلستا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.
عرضه و تقاضای بازار
ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و 128 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 74 درصد افت کرد و در رقم 8 میلیارد تومان ایستاد. 
در روز دوشنبه نماد سکرد (شرکت سیمان کردستان) با صف‌ خرید 4 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سکرد، نمادهای تکنو (شرکت تکنو تار) و خچرخش (شرکت چرخشگر) بیشترین صف خرید را داشتند. 
بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد شاوان (شرکت پالایش نفت لاوان) تعلق داشت که ارزش آن 19 میلیارد تومان بود. پس از شاوان، نمادهای غنوش، قچار، قرن و دانا بیشترین صف فروش داشتند. 
پیش بینی بورس
پیش بینی بورس امروز 
همانطور که در گزارش‌های پیشین هم تأکید شد، موج خروج سرمایه از علل اصلی افت قیمت‌ها در بازار سهام است. سهامداران حقیقی حتی از سهم‌هایی که ارزنده هستند خارج می‌شوند. سهم‌هایی که گزارش‌های مالی منتشر شده آن‌ها از عملکرد مثبت حکایت دارد، با صف فروش و فشار عرضه مواجه هستند. 
روز دوشنبه نیز معاملات با فشار عرضه آغاز شد و از ابتدا روند شاخص‌ها نزولی بود. دیروز تعداد نمادهای قرمزپوش بیشتر از روزهای گذشته بود و 86 درصد نمادها افت قیمت داشتند. علاوه بر این در معاملات دیروز روند خروج سرمایه حقیقی از بازار سهام تداوم داشت و 758 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد که بیشترین رقم در یک ماه اخیر است.
بپاس، شپنا، شستا، دی، ومعادن، شاوان، شبندر، وآذر، بوعلی، تجلی، شتران، وبملت، وپاسار، خبهمن و خودرو بیشترین خروج پول حقیقی را در معاملات روز دوشنبه داشتند. در میان صنایع نیز بیشترین خروج پول به بیمه‌ها و صندوق‎‌های بازنشستگی، پالایشی‌ها، محصولات شیمیایی و بانک‌ها تعلق داشت.
با این وصف روندهای درونی بازار نشان از بحرانی شدن وضعیت بورس دارند. از دست رفتن مرز حمایتی یک میلیون و 500 هزار واحد در روز شنبه منجر به افزایش عرضه و رشد خروج سرمایه شد. به طوری که در پایان معاملات دیروز 100 نماد صف فروش داشتند و تنها 5 نماد صف خرید داشتند. 
بنابراین به نظر می‌رسد نشانه صعود در بازار دیده نمی‌شود و انتظار می‌رود فعلا در بورس بر پاشنه نزولی بچرخد. 
پیش بینی بورس
 
نام شما

آدرس ايميل شما

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1