تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب : ۴۵۰۱۸۹
نماینده کهگیلویه و بویراحمد در شورای عالی استان‌ها:

برنامه نداشته باشیم درختان صد ساله بلوط نابود می‌شوند/آفت پروانه برگ خوار به جان درختان بلوط

۰
برنامه نداشته باشیم درختان صد ساله بلوط نابود می‌شوند
کبنا ؛نماینده کهگیلویه و بویراحمد گفت: اگر فکر جدی برای آفت پروانه برگ خوار نشود می‌تواند جنگل‌های زاگرس را از بین ببرد و منطقه را به بیابان تبدیل کند.
 به گزارش کبنا، حبیب عاملی مقدم در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به خشک شدن درختان بلوط در جنگل‌های زاگرس توسط پروانه برگ‌خوار گفت: اگر برنامه ریزی درستی نداشته باشیم درختان صد ساله بلوط نابود می‌شوند.
 وی ادامه داد: هر ساله با آغاز فصل گرم، نگرانی‌ها درباره شروع آتش سوزی‌ها در زاگرس قوت می‌گیرد. امسال خوشبختانه تاکنون گزارشی در این رابطه اعلام نشده اما این به معنی در خطر نبودن این جنگل‌ها نیست. این بار آفت دیگری به نام پروانه برگ‌خوار یا جوانه‌خوار به جان درختان بلوط افتاده است. 
عضو شورای عالی استان‌ها افزود: آن‌هم جنگل‌هایی که ریه ایران هستند و از نظر زیست محیطی ارزش بسیاری دارند. جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس شامل استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و فارس می‌شوند که بیش از 6 میلیون هکتار وسعت دارند. 16 استان کشور در محدوده کل رشته‌کوه زاگرس قرار گرفته‌اند که این محدوده تأمین‌کننده 40 درصد آب کشور و 38 درصد جمعیت عشایر کوچ‌نشین ایران را در خود جای داده است.
 عاملی مقدم اضافه کرد: با وجود اینکه پروانه برگ‌خوار گونه بومی زاگرس است و پیش‌تر تحقیقاتی علمی در رابطه با چرخه زندگی این حشره صورت گرفته است اما در حوزه عمل مقابله درستی با حمله این آفت وجود ندارد.
 نماینده کهگیلویه و بویراحمد در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: پروانه برگ‌خوار از نمونه‌های بومی منطقه زاگرس است. این حشره فعالیت خود را از 8 سال پیش در جنگل‌های بلوط استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز کرده است. اما هم اکنون به دلیل شرایط نامناسب اکولوژیکی و اقلیمی طغیان کرده و در حال توسعه است. 
وی افزود: بر اساس آمار این آفت به بیش از 75 هزار هکتار از جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد خسارت وارد کرده است.
 عاملی مقدم با بیان اینکه دو عامل در سرعت تخریب جنگل توسط پروانه برگ‌خوار تأثیر دارد توضیح داد: عامل اول میزان بالای تکثیر این حشره است. پروانه برگ‌خوار قدرت تخم‌گذاری بالایی دارد و همین مسئله باعث افزایش جمعیت این گونه شده است. عامل بعدی تک رژیمی بودن این حشره است. به نوعی که این پروانه تنها برگ می‌خورد و همین مسئله باعث سرعت تخریب جنگل شده است.
 عضو شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه آغاز فعالیت پروانه برگ‌خوار از اواخر اسفند یا اوایل فروردین است، ادامه داد: این اتفاق تقریباً هر ساله تکرار می‌شود و بسیاری از درختان را به نیستی می‌کشاند. از این رو باید یک برنامه منظم چند ساله برای از بین بردن حشره یا حداقل کاهش جمعیت آن وجود داشته باشد. 
وی با بیان اینکه ایران کشور خشک و بیابانی است و باید قدر جنگل‌های اندک کشور را بدانیم اضافه کرد: اگر فکر جدی برای این مسئله نشود می‌تواند جنگل‌های زاگرس را از بین ببرد و منطقه را به بیابان تبدیل کند. 
عاملی مقدم تصریح کرد: براساس نظر کارشناسان باید با این آفت از طریق طبیعی برخورد کرد. چراکه کاربرد سموم آفت کش نه تنها تأثیر چندانی ندارد بلکه می‌تواند به سایر گونه‌ها هم آسیب وارد کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1