تاریخ انتشار
سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : ۴۴۹۶۶۱
معاون قضایی و رئیس اداره امور شورای حل اختلاف استان خبر داد؛

رسیدگی به بیش از 50 هزار پرونده در شورای حل اختلاف کهگیلویه و بویراحمد در سال 1400

۰
رسیدگی به بیش از 50 هزار پرونده در شورای حل اختلاف کهگیلویه و بویراحمد در سال 1400
کبنا ؛معاون قضایی و رئیس اداره ی امور شورای حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص عملکرد شورای حل اختلاف در سال 1400به مناسبت هفته ی قوه ی قضائیه گفت : در یکساله 1400 کل پرونده های وارده به شعب شوراهای حل اختلاف سراسر استان پنجاه هزارو911 فقره بوده است که بیشترین تعداد پرونده وارده مربوط به حوزه قضایی بویراحمد با 28 هزار و 733 فقره پرونده (56 درصد کل آمار) و کمترین تعداد پرونده وارده مربوط به حوزه قضایی چاروسا با 584 فقره پرونده (1.1 درصد کل آمار) می باشد.
به  گزارش کبنا، سید محمد ابراهیم ساجدی امروز سه شنبه (7 تیرماه 1401) در سخنانی به میزان پرونده ها اشاره و عنوان کرد : تعداد کل پرونده های مختومه در یکساله 1400 شوراهای حل اختلاف استان 50 هزار و 312 فقره بوده که از این تعداد 11 هزار و 750 فقره نیز مصالحه گردیده است.
معاون قضایی رئیس کل دادگستری کل استان کهگیلویه وبویر احمدبه تعداد پرونده های مختومه اشاره و افزود : بیشترین تعداد پرونده مختومه مربوط به حوزه قضایی بویراحمد با 28 هزار و 478 فقره( 57درصد کل آمار) و کمترین حجم مختومه مربوط به حوزه قضایی چاروسا با 534 فقره (یک درصد کل آمار) بوده است.
بیشترین درصد مصالحه مربوط به حوزه قضایی باشت با 59 درصد و کمترین مصالحه مربوط به حوزه قضایی لنده با 25 درصد بوده است.
وی با اظهار اینکه از حجم کل پرونده های مختومه 75 درصد قابلیت مصالحه دارند، عنوان کرد: سایر پرونده های غیر قابل مصالحه بوده که شوراهای حل اختلاف توانسته 31 درصد از این پرونده ها را منجر به صلح و سازش نماید.
رئیس توسعه ی حل اختلاف استان در مورد پرونده های ورودی از محاکم دادسرا و دادگاه گفت: در بحث پرونده های ورودی از محاکم (دادگاه ها و دادسراها) در طول یکسال گذشته 12 هزار و 104 فقره پرونده از دادگاه ها به شوراها ارجاع داده شده است که از این تعداد 3 هزار و 31 فقره (25درصد) منجر به سازش گردیده و همچنین تعداد 9 هزار و 425 فقره پرونده از داد سراها به شوراهای حل اختلاف ارجاع شده و از این تعداد 3 هزار و 721 فقره (39 درصد) منجر به سازش گردیده است.
ساجدی در خصوص مصالحه پرونده های قتل عمدی و پرونده های مهم در سال1400 گفت: درادامه فعالیتهای صورت گرفته در سالهای گذشته و با اهتمام ، تلاش و کوشش اعضاء محترم سفیران صلح و همیاران شوراهای حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد و بویژه تلاش بی وقفه اعضاء محترم شعب صلحی بویژه شعب زندانهای استان در یکساله 1400 موفق به مصالحه یک فقره قتل عمد و همچنین قریب به 457 فقره سایر پرونده های مهم گردیده است.
معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان به موضوع اتقان آراء در سال گذشته نیز اشاره وگفت: درسال 1400 از مجموع 27 هزار و 885 فقره پرونده مختومه ای که قابلیت تجدیدنظرخواهی دارند به تعداد 2 هزار و 429 فقره اعتراض که درصد پرونده های اعتراض شده به کل پرونده های منجر به صدور رأی 8.7 درصد بوده که ازاین تعداد 118 فقره نقض گردیده که درصد پرونده های نقض شده به کل پرونده های منجر به رای کمتر از نیم درصد بوده 4/0درصد) است.
وی در ادامه در خصوص عملکرد شعب شوراهای حل اختلاف ویژه زندان استان کهگیلویه و بویراحمد در سال     1400اظهار کرد: در سال 1400 نیز شعب ویژه زندان که اغلب در زندانها مستقر می باشند عملکرد مطلوبی داشته به نحوی که از تعداد یک هزار و 504 پرونده ورودی به شعبه یک هزار و 502 فقره پرونده مختومه و از این تعداد یک هزار و 317 فقره به سازش ختم گردیده که حدود 88 درصد می باشد و از این تعداد 475 زندانی مالی و غیره نیز آزاد گردیده اند.
ساجدی برگزاری 11 دوره آموزشی در سال گذشته را برای اعضاء از سر گیری فعالیت های شورای حل اختلاف عنوان کرد: عملکرد واحد آموزش شوراهای حل اختلاف در سال 1400 به علت شیوع کرونا و لزوم کاهش اجتماعات از سویی و اهمیت آموزش های دوره ای از سوی دیگر، تصمیم بر آن شد تا آموزش ها به صورت مجازی انجام گیرد. بر همین اساس در طول سال 11 عنوان آموزشی بر اساس نیازمندی های نیروهای شورا برگزار گردید.
معاون قضایی و رئیس مرکز توسعه شورا های حل اختلاف استان در پایان در خصوص دیگر فعالیت های شورای حل اختلاف در استان اشاره کرد وگفت: شناسایی ریش سفیدان، افراد ذی نفوذ دارای ارتباطات اجتماعی به عنوان سفیران صلح و صدور ابلاغ «سفیر صلح و همیار شوراهای حل اختلاف» در شهرستان های بویراحمد (مرکز استان)، گچساران، بهمئی، چرام، چاروسا و برگزاری کارگاه آمزشی برای آنها و سازش 1 فقره قتل عمد که حکم قصاص آنها صادر و تنفیذ و در حال اجرا بودند  و سازش قریب 457  فقره پرونده مهم (نزاع دسته جمعی،اختلافات ملکی و خانوادگی، درگیری و...) توسط سفیران صلح ایجاد شعب ویژه زندانیان در تمامی زندان های استان،  انتخاب و گزینش افراد مورد اعتماد و تلاش در راستای بالا بردن عملکرد شعب از دیگر فعالیت های شورای حل اختلاف در سال گذشته بود.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1