تاریخ انتشار
جمعه ۳ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۲
کد مطلب : ۴۴۹۵۱۵
در خطبه‌های نماز جمعه کبگیان مطرح شد

انتقاد فضیلت فراموش شده

۱
انتقاد فضیلت فراموش شده
کبنا ؛امام جمعه کبگیان گفت: امروزه انتقاد یک فضائل فراموش شده‌ای است که وجودش باعث اصلاح جامعه می‌شود.
به گزارش کبنا از چیتاب، حجت الاسلام سید فرج الله پژمان امام جمعه کبگیان در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه ۳ تیرماه ۱۴۰۱ چیتاب ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی با اشاره به مسئله عاقبت بخیری و فضیلت مهم انتقاد در جامعه گفت: تا می‌توانید برای عاقبت بخیری همدیگر دعا کنید زیرا آنقدر از ما بهتر، قوی‌تر، مهربان‌تر، دست و دلباز تر بودند که از دنیا رفتند و ماها هم به آنان می‌پیوندیم.
حجت الاسلام پژمان با اشاره به موضوع مسئله انتقاد هم گفت: امروزه انتقاد یک فضائل فراموش شده‌ای است که وجودش باعث اصلاح جامعه می‌شود.
وی تصریح کرد؛ انتقاد در خانواده باعث تشدید رغبت به زندگی بین زوجین می‌شود. و هرمسلمانی می‌تواند در این باره آینه دیگری باشد اما نه در جهت توهین و آبرویی از کسی بردن که ذات اقدس پروردگار فرموده هرکس به مؤمنی توهین بکند آشکارانه به جنگ من آمده است.
امام جمعه کبگیان با اشاره به خصیصه زن و مرد در زندگی زناشویی گفت: اولاً قبل از شناخت زن زندگی، فرد باید خود را به درستی بشناسد.
حجت الاسلام پژمان برجستگی شخصیتی، مسئولیت پذیری، اعتماد متقابل، اهمیت به خانواده، نگرش مثبت و صداقت در اعتماد را از ملاکهای زوجین در زندگی برشمرد و گفت: مدیریت بالا، خوش خلقی وسخاوتمندی، عاقل و قابل اتکاء، وفاداری و احترام، آشنائی با هدف ازدواج از خصیصه‌های یک زن زندگی هست که می‌تواند مرد را در زندگی موفق کند.
این خطیب جمعه طهارت در پوشش، کردار رفتار و نفس، را از عوامل تقویت بنیان خانواده خواهد برشمرد و افزود: رواج بدحجابی تاثیرات سوء و خانمان‌سوز بر خانواده‌ها می‌گزارد. این خطیب جمعه در بخش دیگری از خطبه‌ها با اشاره به فرا رسیدن هفته مواد مخدر خطاب به خانواده‌ها ناسازگاری، درگیری، انکار، توقع انتظارات غیرواقعی، منفی نگری، را از تبعات اعتیاد در بنیان خانواده‌ها برشمرد و گفت: وقتی کسی با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کند، در حقیقت دچار یک بیماری شده است که تمام سیستم خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
سید فرج الله پژمان با بیان اینکه اعتیاد پیوندهای قابل اعتماد و صمیمت در خانواده را که مهم‌ترین ارکان حفظ این نهاد بزرگ است را از بین می‌برد افزود: تأثیر اعتیاد بر خانواده انکار ناپذیر است؛ زیرا معضلی است که علاوه‌بر فرد معتاد، اطرافیان و به ویژه خانواده او را دچار بحران کرده و و بدین سان فرد معتاد گرایش خود به خانواده را از دست می‌دهد و اهمیتی برای آن‌ها قائل نمی‌شود چرا که تنها به فکر مصرف و رفع وابستگی خود به مخدر است.
وی در دام افتادن نسل جوان در این بلای خانمانسوز را از معضلات قرن جدید برشمرد و گفت: هر خانواده‌ای در قبال تربیت فرزندانش مسئولیت دارد و لحظه‌ای درنگ و کوتاهی در این امر مهم باعث نابود شدن فرزندان خواهد شد.
وی خطاب به خانواده‌ها در کنترل فرزندان خاصه رفتن به شب نشینی ها، دور همی ها نیز عنوان کرد: شب نشینی خوب است، تفریح لازم است، اما با تنظم و برنامه ریزی در وقت معین، بابرنامه و سالم، باشد لذا والدین خیلی مراقب باشند که مواد مخدر جز مرگ زودرس فرزندان و انزوای کانون گرم خانواده‌ها ببار ندارد.
امام جمعه کبگیان با تسلیت فرا رسیدن شهادت امام جواد "ع" اخلاق حسنه، علم فراوان، تقوا و پارسایی، ادب و گشاده رویی، و حرّیت و آزادگی را از خصوصیتهای بارزان امام همام برشمردند و افزودند: صبوری در زندگی، مأنوس بودن با فقرا، پرهیز از شهوات دنیوی و مقابله با هوای نفس، و خداوند را در همه حال ناظر بر اعمال دیدن از ویژگیهای بارز امام جواد "ع" بود که واقعاً ما بعنوان یک شیعه بیائیم و ببینیم کدام یک از این خصوصیات را داریم و آنوقت ادعای مسلمانی کنیم.

----------------------------------------
خبرنگار: اسماعیل رسام
 
نام شما

آدرس ايميل شما

راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1