تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۴
کد مطلب : ۴۴۹۳۵۰
در گفت‌وگوی کبنانیوز با بهادر کرمی رئیس دانشگاه یاسوج مطرح شد

اقدامات دانشگاه یاسوج در جهت تحقق شعار سال / این دانشگاه آمادگی کمک به فناوران و پژوهشگران را دارد / مشکل اصلی دانشگاه کمبود بودجه است / تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی کلید می‌خورد / کارهای فرهنگی باید به وسیله تشکل‌های دانشجویی انجام شود

۲
۰
اقدامات دانشگاه یاسوج در جهت تحقق شعار سال / این دانشگاه آمادگی کمک به فناوران و پژوهشگران را دارد / مشکل اصلی دانشگاه کمبود بودجه است / تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی کلید می‌خورد / کارهای فرهنگی باید به وسیله تشکل‌های دانشجویی انجام شود
کبنا ؛
رئیس دانشگاه یاسوج در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا نیوز به تشریح وضعیت این دانشگاه و برخی از اقدامات خود در دوران ریاستش در دانشگاه یاسوج پرداخت.
بهادر کرمی رئیس دانشگاه یاسوج در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا نیوز با تشکر از نقش رسانه‌ها در انعکاس اخبار دانشگاه یاسوج گفت: بهتر است که رسانه‌ها ارتباط بیشتری با معاونین و بخش‌های مختلف دانشگاه برای انعکاس بهتر اخبار دانشگاه یاسوج داشته باشند.
وی درباره نقش دانشگاه در تبیین و به هدف نشستن شعار سال گفت: مأموریت اصلی دانشگاه، آموزش، پژوهش، و آموزش کارآفرینی و کارهای فناورانه است. اما دانشگاه بنگاه تولیدی نیست. بلکه در پی تولید نیروی انسانی عالم و فناور و پژوهشگر است. این موارد زیرساخت رشد جامعه است و باعث می‌شود جامعه به اهداف تولیدی و کارآفرینی خود برسد.
رئیس دانشگاه یاسوج گفت برای اجرایی کردن شعار سال، ما در شروع سال اولین نشست را با استاندار و دانشگاهیان برگزار کردیم و از استاندار خواستیم با یک همت بلندتری پای کار بیاید و خودمان را موظف کردیم این کار را بکینم. بلافاصله بعد از آن، در جلسه مشترکی بین دانشگاه، بنیاد نخبگان و پارک علم و فناوری از کلیه فناوران و نخبگانی که در حوزه فن و اجرای کارهای کاربردی فعالیت داشتند نشستی با هم داشتیم و مشکلات و مسائل آنها مطرح شد.
وی افزود: بلافاصله بعد از آن نامه‌ای از وزارت کشور آمد و به استانداری کهگیلویه و بویراحمد مأموریت داده شد که کارهای ستاد دانش بنیان را انجام دهد که یکی از ارکان آن دانشگاه است. دانشگاه نیز موظف شد اقداماتی را شروع کند.
وی گفت: در ارتباط با آن شعار کاری که انجام دادیم این بود که به فناوران اطلاع‌رسانی کردیم که واحد فناوری و نوآوری ما آماده همکاری با شما از نظر آزمایشگاهی و دستگاهی است و ما این آمادگی را داریم که نیازهای دستگاهی و راهنمایی و مشاوره و حتی کمک‌های مالی را در اختیار آنها قرار دهیم.
کرمی اظهار داشت: واحد فناوری و نوآوری ما کاملا آماده بهره برداری است و کمی نیاز به کار بیشتر داریم تا ابن ارتباطات قوی‌تر شود.
وی گفت: امروز برای مشاور نخبگان خودم ابلاغ می‌زنم؛ یکی از اعضای هیئت علمی که شرایط نخبگی را دارد ابلاغ برای او می‌زنیم که ارتباط نخبگان با داتشگاه را برقرار کند.
رئیس دانشگاه یسوج گفت: جلساتی با ادارات داشتیم؛ به عنوان مثال اخیراً با مجموعه سازمان جهاد کشاورزی جلسه‌ای داشتیم که در حوزه اجرا چه مشکلاتی وجود دارد و آیا آن مشکلات بیس پژوهشی نیاز دارند یا خیر؟
در همین جلسه در ارتباط با مشکلات زیست محیطی مربوط به بلوط‌ها، پیشنهاد دادیم کارگاهی در دانشگاه یاسوج تشکیل شود که مشخصا در ارتباط با بلوط کار کند. همچنین به جهاد کشاورزی پیشنهاد دادیم که یک کمیته مشترکی تشکیل شود که مشکلات این حوزه را با دانشگاه در میان بگذارند و تعامل خوبی برقرار شود و آنجایی که دانشگاه از دستش بربیاید کمک کند. این اقدامات، تأثیر دانشگاه را بر محیط اطراف بیشتر می‌کند و نشان می‌دهد دانشگاه به وظیفه اصلی خود پای‌بند است.
کرمی اظهار داشت: دانشگاه از این به بعد در محیط حضور دارد و در حوزه اجرا اگر مشکلاتشان را به ما بگویند ما می‌توانیم برای آن ها متخصصشان را پیدا و مشکلشان را حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی دانشگاه، بودجه است، گفت: بودجه‌ای که دانشگاه دارد کفاف اقدامات بلندپروازانه و آرمانگرایانه را نمی‌دهد؛ بنابراین ما باید اول در حوزه بودجه کار کنیم. اولین اقدامی که در این حوزه کردیم، این بود که کمیته خیرین و حامیان دانشگاه را تشکیل دادیم و دنبال گرفتن کمک از مسئولین کشوری که فرزندان این استان هستند نیز هستیم.
وی گفت: دومین اقدامی که انجام دادیم این بود که با حوزه سیاسی ارتباط خوبی داشته باشیم؛ اخیراً جلسه‌ای با وزیر کشور با حضور استاندار داشتیم که کمک‌های مالی بیشتر به دانشگاه بدهند تا در توسعه دانشکده‌های اقماری که در مدیریت قبلی به سمت تعطیلی رفته بودند، اقداماتی انجام دهیم.
وی ادامه داد: در زمینه ارتقاء جایگاه علمی دانشگاه، اولین کاری که باید می کردیم عبور از کرونا بود. دانشگاهی که دو سال خوابگاه آن تعطیل است، مشکلات زیادی در این حوزه دارد؛ در خیلی از دانشگاه‌ها اعتراضاتی راجع به خوابگاه به وجود آمد، اما این اعتراضات در دانشگاه ما حداقل است. تا توانستیم در این زمینه کار کردیم. در بخش پژوهشی خیلی از زیرساخت‌ها را برای اساتید تسهیل کردیم. همه اینها کمک می‌کنند تا در آینده تأثبر مستقیم این فعالیت‌ها را در ارتقاء جایگاه دانشگاه ببینیم.
رئیس دانشگاه یاسوج در ادامه گفت: تلاش می کنیم پذیرش دانشجویان بین‌الملل را احیا کنیم؛ آزمایشگاه‌ها را  نیز تجهیز می‌کنیم.
وی عنوان کرد: بر اساس آخرین رنکینگی که اعلام شد، خیلی از دانشگاه‌های مطرح پشت سر ما هستند؛ البته الأن در دنیا هم به این رنکینگ‌ها توجه چندانی نمی‌شود؛ چرا که فریبنده است. اما به هر حال در رنکینگ‌های اعلامی ما جز 15 دانشگاه اول کشور هستیم. جایگاه علمی ما جایگاه خوبی است؛ به ویژه در حوزه مقالات و استنادات، چند استاد ما جز دو درصد جهانی هستند. آن هم در دانشگاهی که در سال 78 مستقل شده است. در حالی که ما دانشگاه‌هایی داریم که 70 سال قدمت دارند اما در رنکینگ ها نیستند. این موفقیت دانشگاه یاسوج هم برمی‌گردد به جوانی و مستعد بودن استاتید دانشگاه ما و کمکی که دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما می‌کنند.
وی در مورد نرخ غذاهای دانشگاه گفت: قبلاً هر پرس غذا 26 هزار تومان بود، اما الأن در قرارداد جدید هر پرس غذا به 36 هزار تومان افزایش یافته است؛  ما 4 هزار پخت در روز داریم و با احتساب این افزایش قیمت، حدود 40 میلیون تومان در روز افزایش نرخ غذا داشته‌ایم. این افزایشی که در نرخ اقلام غذایی اتفاق افتاد به شدت در افزایش هزینه‌های دانشگاه تأثیر گذاشت.
کرمی درباره وضعیت خوابگاه‌ها گفت: ما خوابگاه را فقط توانستیم راه‌اندازی کنیم؛ اما تلاش داریم در تابستان خوابگاه‌ها را از همه نظر بازبینی و تجهیز کنیم.
وی درباره مسأله حمل و نقل دانشجویی نیز اظهار داشت: در جلسه‌ای که در استانداری داشتیم، نهایتاً در این جلسه به این نتیجه رسیدیم حمل و نقل بیرون دانشگاهی در اختیار شهرداری باشد. مشکل حمل و نقل درون دانشگاهی را با اجاره مینی بوس رفع کردیم.
وی در ادامه درباره دخالت سیاسیون در دانشگاه عنوان کرد: اگر واقعی بخواهیم حرف بزنیم، سیاسیون در همه سازمان‌های مختلف این ورود را دارند. البته در جاهایی هم حق دارند. در موضوعاتی مثل اشتغال، بحث‌های مدیریتی و ... به آنها فشار می‌آورند. اما ما به جز در یک حوزه خاصی، تحت فشار نبودیم. در واقع دانشگاه تحت فشار قرار نگرفته است و ما مستقل عمل کرده‌ایم. می‌توان گفت ما احترام هم به آنها گذاشتیم. چرا که می‌خواهیم تعامل با نیروهای سیاسی و اجرایی داشته باشیم تا به اهداف دانشگاه بیشتر نزدیک شویم و از کمک آنها استفاده کنیم.
رئیس دانشگاه یاسوج در مورد عملکرد خود گفت: رضایتمندی در حوزه کارکنان ایجاد شد؛ آموزش حضوری برگشت؛ ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با بدنه هیئت علمی و کارکنان و دانشجویی برقرار شد و فاصله موجود حذف شد. در حوزه عمرانی که خیلی کارها معطل بود، جهش بزرگی شاهد خواهیم بود که کارهای نیمه‌کاره تمام شود؛ بزرگترین پروژه ما فنی مهندسی بود که شروع شد؛ خوابگاه متأهلین هم خواهیم داشت و اگر خوابگاه اول به پیشرفتی برسد، بلافاصله خوابگاه دوم را در دستور قرار می‌دهیم. در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز بسیاری از کارها تعطیل بود. اما ما شورای فرهنگی دانشگاه را احیا کردیم؛ حجاب و عفاف را به جد پیگیری می‌کنیم؛ ستاد اقامه نماز استان کهگیلویه و بویزاحمد نیز بخش علمی‌اش به دانشگاه واگذار شد. حضور اساتید در دفتر کار کاملتر شد.
وی گفت: اعتقادم بر این است دانشگاهی زنده است که در آن استاد و دانشجو باشد؛ برنامه‌هایی هم داریم در کارهای عمرانی و کارهای پژوهشی به خصوص بخش مجلات کارهایی انجام دهیم. من می‌توانم این قول را بدهم که دانشگاه روی ریل پیشرفت و توسعه قرار گرفته و ثمرات آن را سال های آینده خواهیم دید.
رئیس دانشگاه یاسوج با بیان اینکه من در باره تشکل‌ها بسته فکر نمی‌کنم گفت: اعتقادم بر این است کارهای فرهنگی باید به وسیله تشکل‌ها انجام شود؛ مقام معظم رهبری هم نظرش همین است. در این جلسات اولاً دانشجو نظرش را بیان می‌کند و راهکار می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
آخی
Iran, Islamic Republic of
کرو بگو یا سید الشهدا خو استاندار نمایندگان هر روز ایگن بودجه استان ۴۰۰ برابر وابی اونوقت دم هر اداره ای ایروی ایگو بودجه نیسی تمام کارگاها هم تعطیل وابیینه په ای پیلل و کوچنن که چهارصد برابر وابییه ولی کار هم وانیبو یا کیل کمه یا کیال دزه اگر پیل هسی خو کار کنید اگر نیسی هم خوتون بدنوم نکنید ای استان کچلویه آبرو ختون نریزید آبرو خانوادگی تون سی چهار روزی سر ای صندلی نشستن بر باد ندید
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1