تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۴۴۹۳۱۶
کبنا گزارش می دهد؛

داستان تلخ بیماران بدحال اورژانسی که به فرودگاه یاسوج منتقل می شوند / نبود پد هلی کوپتر در بیمارستان های مرکز استان

۱
۰
داستان تلخ بیماران بدحال اورژانسی که به فرودگاه یاسوج منتقل می شوند / نبود پد هلی کوپتر در بیمارستان های مرکز استان
کبنا ؛به گفته کارشناسان استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های نیازمند اورژانس هوایی است. اما تأسف آور است که بیماران بد حالی که با اورژانس هوایی از مناطق صعب العبور انتقال پیدا می کنند، بالاجبار باید در فرودگاه یاسوج پیاده شوند و با اورژانس زمینی و در ترافیک غالبا طولانی شهر یاسوج راهی بیمارستان شوند. این غم بزرگی است که مسئولان در زمان ساخت بیمارستان ها به همه جنبه های مورد نیاز یک بیمارستان توجهی نمی کنند و عموما ساخت بیمارستان ها با نگاه سیاسیون، نگاه های غیرکارشناسانه و مصلحت جویانه احداث می شوند.
به گزارش کبنا، طبق گفته‌های مسئولان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، فقدان پد هلیکوپتری در بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد موجب شده تا بیمار بدحال و زیر دستگاه تنفس مصنوعی از مسیر ترافیک شهری گذر کرده تا به فرودگاه محل آشیانه اورژانس هوایی برسد.
حجم ترافیک به معضلی اساسی برای مردم شهر یاسوج به ویژه در برخی اوقات شبانه از جمله ظهر و غروب مبدل شده است.
نبود وسایل حمل و نقل عمومی، نداشتن خط کشی مناسب خیابان‌ها، نبود زیرگذر و رو گذر، کم بودن پل عابر پیاده، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی قدیمی و غیر استاندارد همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا فقیرترین استان از لحاظ زیرساخت‌های ترافیکی شناخته شود.
ماندن پشت چراغ قرمز و در میان صف‌های طولانی خسته کننده است چه برسد به اینکه بیمار باشی و بخواهی زودتر به بیمارستان برسی.
در این مسیر پر رفت و آمد شهر و ترافیک طولانی، اورژانس زمینی باید بیمار را از بیمارستان تا آشیانه بالگرد اورژانس هوایی استان و بالعکس انتقال داد که رنج بیمار تا رسیدن به نقطه مورد نظر دوچندان است.

تاریخچه اورژانس هوایی استان
ارتقای سطح خدمات بهداشتی و درمانی و توزیع عادلانه این خدمات، پس از انقلاب اسلامی در استان محرومی همچون کهگیلویه و بویراحمد به خوبی خود را نشان داده است.
سالیان گذشته در مناطق دوردست استان بیماران بسیاری به خاطر رنج راه، کمبود تجهیزات و امکانات بهداشتی و عوامل مشابه جان خود را از دست می‌دادند.
پروازهای نجات بخش اورژانس هوایی یاسوج و گسترده شدن خدمات پزشکی و اورژانسی در مناطق مختلف و صعب العبور استان چند سالی است که به داد مردم استان رسیده و امید را دل آن‌ها زنده کرده است.
در سه روز اخیر دو کودک هشت و سه ساله با ۷۰ و دیگری با ۴۰ درصد سوختگی بر فراز آسمان استان توسط اورژانس هوایی استان ابتدا به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج و سپس به بیمارستان اصفهان منتقل شدند.
اورژانس هوایی یاسوج در اسفند ماه ۱۳۹۵ راه‌اندازی شد و علاوه بر یاسوج سایر شهرستان‌ها را هم پوشش می‌دهد.
اورژانس هوایی زمان رسیدن مصدومان و بیماران از صحنه تا بیمارستان را ۳۰۰ درصد کاهش می‌دهد واز نظر متخصصان اورژانس کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد جزو ضروری‌ترین مراکز نیازمند اورژانس هوایی است.
با توجه به وضعیت خاص توپوگرافی منطقه، روستاها و شهرهای آن در مناطق کوهستانی و سخت گذر واقع شده‌اند که کار امدادرسانی را دشوار می‌کند.
اورژانس هوایی استان کهگیلویه و بویراحمد افزون بر یک هزار مأموریت تاکنون انجام داده که حدود ۹۰ درصد این مأموریت‌ها برای بیماران و مصدومان با وضعیت وخیم بوده که به بخش آی سی یو انتقال داده شدند و یا تحت عمل جراحی قرار گرفتند.

عدم وجود پد هلی کوپتر بیمارستان های یاسوج
از مجموع مأموریت‌های اورژانس هوایی در این استان حدود ۵۰۰ مورد انتقال مادران باردار از مناطق محروم، سخت گذر و دور افتاده بوده که این مهم میزان مرگ و میر مادران باردار را در کهگیلویه و بویراحمد به صفر رسانده است.
با وجود ضرورت اورژانس هوایی یاسوج در استان اما زیرساخت‌ها آن گونه که باید فراهم نیست.
جایی برای نشستن هلیکوپتر برای انتقال بیمار با بالگرد در بیمارستان‌های استان وجود ندارد و این مهم رنج ودرد بیمار را دوچندان می‌کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در این باره گفت: هفته گذشته، بیمار کودک هشت‌ساله دچار سوختگی شدید ۸۰ درصد و سوختگی تنفسی با ۲ پرواز توسط پرسنل خدوم فوریت‌های پزشکی استان و اورژانس هوایی به سمیرم و سپس اصفهان منتقل شد.
محمد غلام نژاد افزود: بیمارستان‌های استان و به ویژه در یاسوج مرکز این استان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بدهکار هستند و در هیچ بیمارستانی پد هلیکوپتری وجود ندارد.
وی تاکید کرد: بیمار بدحال باید در فرودگاه یاسوج و طی ترافیک شهری و زیر دستگاه تنفس مصنوعی به هلیکوپتر اورژانس انتقال یابد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ابراز داشت: سلامت مقوله‌ای است که مؤلفه‌های زیادی بر آن مؤثرند؛ رسانه‌ها، سیاسیون، خیرین و هر که می‌تواند به دانشگاه علوم پزشکی و سلامت مردم استان کمک کند. به امید روزی‌که به‌جای پرداختن به حاشیه‌ها سلامت مردم اولویت باشد.
نیاز اورژانس هوایی استان به آشیانه و پایگاه هوایی اختصاصی
رئیس اورژانس کهگیلویه و بویراحمد نیز می‌گوید: اورژانس هوایی استان به آشیانه و پایگاه هوایی اختصاصی نیاز دارد و هم اینک آشیانه اورژانس هوایی به صورت اجاره‌ای در فرودگاه یاسوج مستقر است.
جهانبخش وحدت نژاد ادامه داد: اورژانس هوایی یاسوج تمامی مناطق استان از پهنوک بهمئی تا روستاهای دنا را خدمات رسانی می‌کند و هم اینک نیاز به حمایت نهادهای مختلف در رأس آن‌ها نماینده شهرستان و استاندار برای تأمین اعتبار و اختصاص زمین برای ایجاد آشیانه و پایگاه اورژانس هوایی دارد.
رئیس اورژانس کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: رایزنی‌های لازم در سطح وزارت بهداشت از طریق دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و اورژانس برای این مهم در سطح وزارت بهداشت و درمان انجام شده و نیازمند همت مسئولان استانی هستیم.
وی ادامه داد: یکی از معضلات موجود در بیمارستان‌های استان در نظر نگرفتن پد برای فرود بالگرد اورژانس در زمان ساخت این بیمارستان‌هاست.
وحدت نژاد تاکید کرد: هم اینک پیگیری فرود بالگرد در بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج در دستور کار است و پس از تأیید کارشناسان عملی خواهد شد.
رئیس اورژانس کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: امکان نشستن بالگرد در بیمارستان شهید بهشتی در قلب شهر یاسوج نیز فراهم نیست و در بیمارستان تازه تأسیس شهید جلیل نیز در محوطه بیمارستان این کار عملیاتی نشده است.
می‌طلبد فارغ از هر گونه نگاه سیاسی همه متولیان امر تلاش کنند تا زمینه لازم برای ایجاد آشیانه و پایگاه هوایی در نقطه‌ای مناسب و مطمئن برای کاهش آلام بیماران در استان ایجاد شود./ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما

بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
بخدا دیگه از این همه بی تدبیری استانداران و نمایندگان و مدیران کل خسته شدیم مردم قبل از انتخابات سطح توقعشون فقط یه کارگیری فرزندانشون در ادارت هستن و نمایندگان هم برای جذب رای با دادن چند وعده همه چی رو ختم به خیر میکنن نبود زیر گذر و رو گذر در وسط شهر یاسوج تا ابتدای فلکه عدل بزرگترین فشار روحی از نظر ترافیکی به روی مردم دارد در کلام اخر دلیل عقبگرد و نبود هیچگونه زیر ساختی در استان همه برمیگرده به نداشتن مسول و نماینده و استانداری که وظیفه شناس باشد مربوط به رشته تخصصی خودش پست و مسولیت رسیده باشد تا قومی قبیله ای هست در استان ما قطعا هیج وقت به پیشرفتی نخواهیم رسید
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1