تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب : ۴۴۹۰۹۹
اولین تغییر اصلاحی در کابینه سیزدهم رقم خورد

سه شنبهِ سیاه دولت رئیسی /عبدالملکی استعفا داد، فاطمی‌ امین اخطار گرفت

۲
۱
سه شنبهِ سیاه دولت رئیسی /عبدالملکی استعفا داد، فاطمی‌ امین اخطار گرفت
کبنا ؛دولت سیزدهم امروز روز تلخی را آغاز کرد. استعفای عبدالملکی از تصدی وزارت کار و ثبت اولین کارت زرد مجلس به نام وزیر صمت از مهم ترین خبرهای امروز بود.
به گزارش کبنا به نقل از اقتصادنیوز، از همان ماه های آغازین کار دولت رئیسی، بحث بر اصلاح و تغییر کابینه رئیسی بالا گرفته بود و برخی از نمایندگان نیز از جمع آوری امضا برای استیضاح وزرا خبر می دادند. ضعف و بی برنامگی وزرا تاجایی پیش رفت که حتی برخی از اصولگرایان و حامیان دولت نیز از لزوم اصلاح کابینه سخن گفتند.
بمب خبری درباره کابینه رئیسی را اما، امروز حجت الله عبدالملکی، وزیر کار منفجر کرد. او با ارسال نامه به ابراهیم رئیسی برای دومین بار از سمت خود استعفا داد که این بار با موافقت رئیس جمهور مواجه شد.  همچنین امروز نمایندگان مجلس اولین کارت زرد دولت را به سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت دادند تا سه شنبه سیاه دولت رقم بخورد.
از تهدید به استیضاح تا پادرمیانی قالیباف
شاید آن روزی که نمایندگان مجلس دست به قلم برده و برای ابراهیم رئیسی نامه نوشتند تا در انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا کند، فکر آن را هم نمی کردند که با گذشت چند ماه سیب سیاست چرخیده و تقابل مجلس و دولت کلید بخورد. با این حال، پس از گذشت اندک زمانی عملکرد وزرای رئیسی زیر ذره بین نمایندگان رفت و لیست تذکرات و سوالات از آنان هر روز بلندتر و بلندتر شد.
یکی از وزرایی که بیشترین انتقاد و تذکر بهارستانی ها را از آن خود کرده بود، عبدالملکی، وزیر کار بود تا جایی که یک بار برای توضیح وضعیت اشتغال به مجلس رفت، در آن جلسه محمد باقر قالیباف پادرمیانی کرد و مانع دادن کارت زرد به وزیر جوان دولت شد. او گفت: در این دوره کوتاه از آغاز به کار دولت جدید دو نوبت شورای عالی اقتصادی به ریاست رئیس جمهور تشکیل شده و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در زمان رای اعتماد و هم در دیگر توضیحات خود همواره تاکید کرده به دنبال رفع معضل بیکاری است. ما باید حدود ۵ ،۶ ماه به دولت فرصت دهیم تا برنامه های خود را برای ایجاد اشتغال دنبال و عملیاتی کند.
اما، با وجود پادرمیانی قالیباف، بهارستانی ها همچنان از عملکرد عبدالملکی انتقاد کرده و به دنبال استیضاح او بودند. آنچنان که محمد کعب‌عمیر، نماینده مردم شهرهای شوش و کرخه که در این باره گفت: استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه احتماعی  کلید خورده ،که البته با انتصابات اخیر صورت گرفته در زیر مجموعه وزارت تعاون  بر تعداد استیضاح کنندگان حجت عبدالملکی افزوده خواهد شد. مجلس رضایتی از روند اقدامات و کارهای حجت عبدالملکی در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ندارد.

از ایجاد شغل با یک میلیون تومان تا پرداخت پول به یک برنامه تلویزیونی
اگر عبدالملکی را پرحاشیه ترین وزیر ابراهیم رئیسی بدانیم، بی راهه نگفته ایم. او از زمان روی کار آمدن خود تا امروز که استعفا داد با حواشی زیادی رو به رو بوده است.
یکی از مهم ترین حواشی که عبدالملکی با آن رو به رو شد، کمک 6 میلیاردی او به یک برنامه تلویزیونی بود. او که خود روزی یکی داوران برنامه «میدون» بود، پس از رسیدن به کرسی وزارت کار، هدیه میلیاردی را به این برنامه اختصاص داد.
« با یک میلیون تومان هم می‌شود شغلی ایجاد کرد»؛ اگر چه عبدالملکی این حرف را 3 سال پیش و در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی مطرح کرده بود اما،  زمانی هم که در مسند وزارت کار نشست در بازید از نمایشگاه مشاغل مهارت محور کم سرمایه بار دیگر آن را مطرح کرد و هجمه ها و انتقادات زیادی رو به رو شد.
انتصابات فامیلی، افزایش غیرکارشناسانه حقوق بازنشستگان و ایده‌های بسته‌های معیشتی همچنین از دیگر اقدامات جنجالی وزیر جوان رئیسی بود که انتقادات از او را آنقدر بالا برد که در نهایت او را به سمت استعفا سوق داد تا در ساعات اولیه بامداد سه‌شنبه 24 خرداد متن استعفایش را منتشر کرده و از پشت میز وزارت بلند شود.
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در واکنش به استعفای وزیر کار گفت:« روز گذشته آقای عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای دومین مرتبه استعفای خود را تقدیم رئیس جمهور کردند. روز گذشته استعفای ایشان مورد پذیرش رئیس جمهور قرار گرفت. برای ایشان آرزوی موفقیت و از تلاش جهادی ایشان تقدیر می کنیم. آقای دکتر عبدالملکی البته به عنوان مشاور رئیس جمهور همکاری شان را با دولت ادامه می دهند.»

کارت زرد بهارستانی ها به وزیر صمت
از سوی دیگر، امروز روز تلخی برای دولت رئیسی بود. چرا که علاوه بر خداحافظی عبدالملکی از وزارت کار، در بهارستان نیز سیدرضا فاطمی امین که بارها با انتقادات تند و تیز پارلمانی ها مواجه شده بود، هنگامی که برای پاسخ به سوال نمایندگان به صحن رفته بود؛ نتوانست آنان را قانع کند و اولین کارت زرد مجلس به دولت را به نام خود ثبت کرد.
در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه)، مجلس شورای اسلامی نمایندگان از سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره علت ضعف عملکرد این وزارتخانه در کنترل قیمت کالاها و عدم توانایی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهره‌برداران معدن سوال پرسیده بودند.
پس از پاسخ وزیر صمت، وحیدی به عنوان نماینده طراحان سوال اعلام کرد که با توجه به گذشت قریب به پنج ماه از طرح موضوع مربوطه در کمیسیون و به وزیر در خصوص رفع این مشکلات، همچنان مشکلات باقی مانده است و به همین دلیل نیز از پاسخ های وزیر قانع نشده است؛ بر این اساس قضاوت درباره پاسخ‌های وزیر صمت را بر عهده نمایندگان گذاشت.
در نهایت از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در جلسه امروز مجلس، ۹۱ نفر از پاسخ های فاطمی امین قانع شدند و ۱۴۱ نفر از این پاسخ ها قانع نشدند؛ به این ترتیب دولت سیزدهم نخستین کارت زرد را از مجلس یازدهم دریافت کرد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
دولت باید جهت رضایتمندی مردم پوست اندازی جدی داشته باشد اول معاون اول دوم وزیر اقتصاد سوم صمت را از کابینه خارج کنند چون عامل اصلی گرانی و تورم صحبت های توخالی و احساسی سهم این سه نفر از همه بیشتر می باشد
Iran, Islamic Republic of
همه روزها در دولت رئیسی برای مردم سیاه هستند
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1