تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : ۴۴۹۰۵۹
کبنا گزارش می دهد؛

«فلاکت»‌زدگی در کهگیلویه و بویراحمد نتیجه چیست؟ / رخت بستن «کار» و «کارآمدی» از این استان

۱
۰
«فلاکت»‌زدگی در کهگیلویه و بویراحمد نتیجه چیست؟ / رخت بستن «کار» و «کارآمدی» از این استان
کبنا ؛
کهگیلویه و بویراحمد رتبه دوم کشوری را از نظر شاخص فلاکت از آن خود کرد. متأسفانه این شاخص نشان می دهد که در این استان کارها به درستی انجام نمی گیرد. وعده مسئولان وعده های سر خرمن است، استانی که تورم سر به فلک کشیده و بیکاری نیز زیاد است.
به گزارش کبنا، استانی که تعداد واحدهای تولیدی کمی دارد و مردم آن بیکار هستند. از طرفی به دلیل نبود واحدهای تولیدی اجناس نیز با قیمت های گران به دست مردم می رسد.
مشاغل آسان و بی مهارتی
مردم تمایلی برای سرمایه گذاری و ایجاد واحدهای تولیدی ندارند. آنچه در استان زیاد است اغذیه فروشی ها، فست فودها، سوپرمارکت ها است. در واقع مردم به دنبال این هستند که آسان ترین فعالیت ها که نیاز به مهارت کمتری دارد را انتخاب کنند. اگر به این زنجیره دقت کنیم گویای همه چیز است. استانی که مهارت آموزی در آن کم است و مردم تمایل کمی به مهارت آموزی دارند، در مرحله بعد، روند سرمایه گذاری و ایجاد واحدهای تولیدی سخت و طاقت فرسا است و حمایت دولت کم است، در مرحله بعد تورم، بیکاری و گرانی نصیب مردم ما می شود.
چرا واحدهای تولیدی لباس یا کفش و ... در این استان وجود ندارد؟ مردم عموما برای خرید به استان های همجوار سفر می کنند. چرا قیمت میوه جات در اینجا گران است؟ چرا اجاره بهای منازل اینقدر گران است؟ تنها چیزی که در این استان بالاست امروز فهمیدیم که شاخص فلاکت است.
مسئولان از رسانه ها می خواهند که کمتر انتقاد کنند، اما همین مسئولان وقتی وارد بازار می شوند تفاوت قیمت ها را می بینند، مشکلات را می بینند اما راهی برای حل آن ندارند. مشکلات را می بینند اما برخی از آنها خود را به خواب می زنند. ما منکر راه سازی، جاده سازی، پروژه های زیرساختی و خدمات نظام نیستیم، منکر ایجاد واحدهای تولیدی نیستیم. منکر خدمات مدیران پر تلاش نیستیم. اما آنگونه که باید و شاید کاری نمی شود و مسئولان بیشتر از اینکه به دنبال کار باشند به دنبال صحنه سازی و کلیپ سازی های بی مورد هستند.
می بینیم که در استان های دیگر بجای طایفه گری و حفظ صندلی و یا بدست آوردن سبد رأی، مسئولان به فکر انجام کار هستند. محیط های کاری سالم و عاری از سیاست زدگی است. یک کارمند که با انتقالی به شیراز یا شهر دیگری می رود تفاوت کار در انجا با استان را متوجه می شود.
متأسفانه در این استان، مسئولان چپی و راستی با موج طایفه گری جلو می روند و تعصبات قومی آنها موجب می شود از کار دست بکشند. نتیجه اش این می شود که هزینه ها جاهای دیگری می شود و مردم ما بیکار می ماند و خودکشی و اسیب های اجتماعی زیاد می شود.
از جمله گرانی ها در بازار، گرانی پوشاک و کفش، گرانی میوه و مواد خوراکی، گرانی خدمات است. بازار میوه و تره بار یاسوج از زمانی که راه اندازی شده تا کنون هنوز وضعیت نابسامانی دارد.
مردم نیاز دارند که امیدوار باشند، اما این امیدواری با صحنه سازی بدست نمی اید، از دل کار و تلاش و کار میدانی بدست می اید.
یکی از گرانی هایی که این روزها زیاد دیده می شود و مردم درباره آن می گویند گرانی اجاره بها است. اجاره بها بیش از 100 درصد افزایش قیمت داشته اند. استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1400 ، هفتمین استان از نظر افزایش قیمت اجاره بها بوده است.
«عنایت رضایی»، رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر یاسوج در این خصوص گفته است: امسال تاکنون بیش از ۱۵۰ درصد به اجاره بهای خانه اضافه شده که از مجموعه دستگاه قضایی و دستگاههای متولی استان از جمله سازمان صمت، ثبت اسناد و املاک، تعزیرات، امور مالیاتی، راه و شهرسازی و شهرداری انتظار داریم که تا دیر نشده به این مساله ورود کنند، امسال هم همچون سال گذشته که طبق مصوبه هئیت دولت قرار بود ۱۵ درصد اجاره بها اضافه شود اما تاکنون این مهم عملی نشد.
وی افزود: هیچ کسی وضعیت اجاره بها و ساماندهی و نظارت بر این بازار را بر عهده نمی گیرد.
رضایی اظهارکرد: افزایش قیمت مصالح ساختمانی، افزایش بی رویه مهاجرت از شهرستان ها و استان های همجوار به شهر یاسوج، نبود نظارت جدی و کافی و انصافی صاحبان خانه ها دلیل افزایش سرسام‌آور اجاره بها در این شهر است.
اجاره دادن ۷۰ درصد خانه های یاسوج از طریق سایت دیوار
رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر یاسوج خاطرنشان کرد: قانون باید مشاوران املاک و صاحبان خانه ها را ملزم به رعایت انصاف و قیمت‌گذاری متعارف کند و در این زمینه دستورالعمل قانونی تصویب و ابلاغ شود و هرکس از این دستورالعمل تخطی کرده طبق قانون با فرد متخلف برخورد جدی شود.
رضایی یکی دیگر از دلایل افزایش اجاره بها در شهر یاسوج را "سایت دیوار" عنوان و تاکید کرد: بیش از ۷۰ درصد صاحبان خانه ها در شهر یاسوج از طریق سایت دیوار به صورت خودسرانه اقدام به اجاره دادن خانه خود با قیمت های نامتعارف کرده که متاسفانه با قولنامه دستی عقد قرارداد می کنند و در واقع این مسأله فرار مالیاتی و دور زدن امور مالیاتی است که باید در این زمینه چاره اندیشی اساسی شود.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
نتیجه مقایسه هاشمی با بهمن بیگی هست
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1