تاریخ انتشار
جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۸۷۰۳
کبنا از غار ده‌ شیخ گزارش می‌دهد

غفلت مسئولین کهگیلویه و بویراحمد از ظرفیت اشتغالزایی زیباترین غار ایران / اداره‌کل گردشگری غرق در روزمرگی و غافل از اقدامات ماندگار / آقای استاندار مسئولان را برای ایجاد اشتغالزایی به خط کن؟ + پیشنهادات کبنانیوز

۴
۳
غفلت مسئولین کهگیلویه و بویراحمد از ظرفیت اشتغالزایی زیباترین غار ایران / اداره‌کل گردشگری غرق در روزمرگی و غافل از اقدامات ماندگار / آقای استاندار مسئولان را برای ایجاد اشتغالزایی به خط کن؟ + پیشنهادات کبنانیوز
کبنا ؛با وجود اینکه غار ده‌شیخ یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم برای جذب گردشگر و توسعه اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد دارد، از سوی دستگاه‌های متولی در کهگیلویه و بویراحمد مورد بی‌مهری قرار گرفته است.
به گزارش کبنا، غار ده‌شیخ یکی از غارها و دیدنی‌های کهگیلویه و بویراحمد است که در ۲ کیلومتری روستای ده‌شیخ، در ۵۱ کیلومتری شهر یاسوج و ۳۵ کیلومتری شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا قرار دارد. این غار، با هفت گالری و مسیرهای مختلف چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. غار ده‌شیخ طی قرن‌های متمادی ناشناخته مانده بود تا این که در یکی از روزهای زمستان سال ۸۹، چوپانی از اهالی ده‌شیخ در حالی که به دنبال گله‌اش بود، متوجه این غار شد و تاکنون سه مرحله اکتشاف توسط محققان و غارشناسان انجام شده است. می‌توان ادعا کرد که ده‌شیخ یکی از بی بدیل‌ترین شگفتی‌ها و زیباترین خلقت‌های خدادادی است و باید از نزدیک آن را نظاره گر شد تا انسان به قدرت خداوند پی ببرد.
یکی از کارشناسان زمین‌شناسی درباره این غار گفته بود: غار ده شیخ پاتاوه بی نظیرترین جاذبه طبیعی در جنوب غرب ایران و یکی از غارهای کم نظیر کشور می‌باشد که در مسیر کریدوری شمال به جنوب کشور، یعنی محور اصفهان به یاسوج واقع شده است. وجه تسمیه آن هم به علت قرار گرفتن در بالادست روستایی به همین نام است و خود غار هم در سال 87 توسط مردم همین روستا کشف شد و من به عنوان یک زمین شناس معتقدم که غار ده شیخ را اگر مردم ایران بشناسند، محال است که برای دیدن آن راهی شهرپاتاوه و روستای ده شیخ نشوند در یک کلام می گویم که غار ده شیخ بی نظیر است.
پس از اکتشاف غار ده‌شیخ، یکی از سرمایه‌گذاران که ساکن در استانی دیگر است با دیدن فیلمی از این غار تصمیم می‌گیرد برخی از املاک خود را به ارزش دو و نیم میلیارد تومان به فروش برساند و آن را جهت رونق گردشگری در این استان و تکمیل، تجهیز، راه‌سازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت جذب گردشگر در غار ده‌شیخ هزینه کند. چرا که ده‌شیخ به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های بسیار می‌تواند کهگیلویه و بویراحمد را به لحاظ گردشگری به جامعه ایران و حتی جهان معرفی کند. دالان‌های متعدد، مسیر چشم‌نواز برای پیاده‌روی، سقف بی‌نظیر و سنگ‌های کم‌مانند، ده‌شیخ را تبدیل به مکانی بکر و جذاب برای گردشگران کرده است. اما با این وجود از این ظرفیت چندان استفاده نشده و بسیاری از زیرساخت‌هایی که این سرمایه‌گذار برای این مکان در نظر گرفته یا تخریب شده و یا به علت عدم همکاری کافی دستگاه‌های متولی نیمه‌تمام مانده‌اند.

در سال 1395 که سرمایه‌گذار تصمیم می‌گیرد زیرساخت‌های لازم گردشگری را برای غار ده شیخ فراهم کند، مبلغی بالغ بر دو و نیم میلیارد تومان هزینه می‌کند. به گفته خود او، اگر ملکش را نمی‌فروخت همان ملک امروز ارزشی بالغ بر 20 میلیارد تومان داشت. با این وجود تصمیم می‌گیرد که سرمایه‌اش را در این استان هزینه کند. مجوزهای لازم را اخد می‌کند و کار را شروع می‌کند. در حال حاضر بیش از هزار متر پله و جاده‌سازی برای رسیدن به این غار ساخته است؛ مسیری بسیار چشم‌نواز و زیبا فراهم کرده و در نظر دارد که یک مکان گردشگری زیبا برای رسیدن به این غار فراهم کند؛ فضای سبز و حیات وحش نیز برای این منطقه در نظر بگیرد تا هر چه بیشتر بستر برای جذب گردشگر فراهم شود.
با این حال، دستگاه‌های مربوطه چندان با او همکاری نکرده‌اند؛ مجوز آب و سایر مجوزهای زیست‌محیطی و منابع طبیعی را نتوانسته است اخذ کند؛ کم‌کاری این نهادها اساساً پذیرفتنی نیست. در حالی که اگر مجوزهای لازم به سرمایه‌گذار داده می‌شد، فضا برای اشتغال و سرمایه‌گذاری از سوی افراد دیگری برای ساخت مواردی مثل اقامتگاه، رستوران و ... نیز فراهم می‌شد و در نهایت علیرغم ایجاد اشتغال، گردشگر و سرمایه نیز به این استان وارد می‌شد. اما متأسفانه روند همکاری دستگاه‌های متولی کند است.
آنگونه که سرمایه گذار این غار می‌گوید: کم توجهی‌های بسیاری در طول سالیان گذشته از سوی متولیان امر به این غار شده است.
گنجی افزود: چندین بار استانداران دولت‌های گذشته و مدیران وقت برای بازدید به غار ده شیخ آمدند اما اقدامات قابل توجهی صورت نگرفت و بیشتر وعده‌ها تاکنون روی کاغذ مانده است.
 وی تاکید کرد: یکی از دلایل ناشناخته بودن این غار کم کاری‌هایی است که از سوی نهاد متولی صورت گرفته به گونه‌ای که در تبلیغات تفرجگاه‌های گردشگری استان و یا در مصاحبه‌ها و یا در شبکه استانی هیچ خبری از غار ده شیخ نیست.
این سرمایه گذار ابراز داشت: باید فیلم و بروشور تهیه و به دست گردشگرانی که وارد استان می‌شوند داده شود تا از موقعیت این غار آگاه شوند.
گنجی بیان کرد: غار ده شیخ برای مسئولان استانی گمنام است چه برسد به مردم و گردشگران ملی و بین المللی، بنابراین برای تبلیغ و شناساندن مکان‌های گردشگری استان نیاز است که میراث فرهنگی استان بیشتر هزینه کند.
سرمایه گذار غار ده شیخ عنوان کرد: در ابتدا مردم برای دیدن غار ده شیخ مجبور بودند به صورت سینه خیر از برخی پستی‌ها و بلندی‌های کنار و درون غار عبور کنند اما هم اینک درهای ورودی آن کنده کاری شده و بازدید کنندگان به راحتی می‌توانند از غار دیدن کنند.
وی ادامه داد: روشنایی ۴۰۰ متر از محوطه غار برای بازدید گردشگران انجام شده و ۴۰۰ متر دیگر تا فروردین ۱۴۰۲ آماده خواهد شد.
گنجی بیان کرد: به دلیل وجود پرتگاه‌ها و باتلاق‌های زیاد در این غار شگفت انگیز کمی زمان نیاز است تا کار این روشنایی صورت گیرد.
وی افزود: ۶ کیلومتر از غار ده شیخ توسط غارنوردان شناسایی شده ولی در مجموع این غار تالارهای بسیار دارد و بازکردن و وصل کردن همه تالارها زمان زیادی می‌برد.
سرمایه گذار غار ده شیخ گفت: تمامی ملزومات برای رفت و آمد بازدید کنندگان فراهم شده و هم اینک با ماشین‌های اردوگاه گردشگران به سمت غار برده می‌شوند.

وی تاکید کرد: ۵۰۰ متر از مسیر غار آسفالت و ۵۰۰ متر دیگر سنگ فرش است و مسیر برای عبور و مرور افراد بسیار راحت است.
گنجی عنوان کرد: در پایین غار دفاتر کار، رستوران، آلاچیق و سکوی نشیمن، نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی، پارکینگ اختصاصی و دیگر امکانات وجود دارد و مورد توجه و علاقه طبیعت گردان نیز قرار گرفته است.
سرمایه گذار غار ده شیخ ابراز داشت: افرایش امکانات برای رفاه حال مردم همچنان در دستور کار ماست تا گردشگران با خیالی راحت از این غار بازدید کنند.
وی بیان کرد: قیمت بلیط برای بازدید گردشگران در این غار تنها ۲۵ هزار تومان است در حالی که در غار علی صدر برای گردشگران داخلی ۱۰۰ هزار تومان و گردشگران خارجی ۴۰۰ هزار تومان است.
سرمایه گذار غار ده شیخ تاکید کرد: مشکلات این غار به تازگی با حضور مسئولان استانی بررسی و مصوبه‌های بسیاری داشته است که بیشتر مربوط به اداراتی همچون منابع طبیعی، حمل و نقل و پایانه‌ها، امور اراضی استان و مخابرات می‌شود.
گنجی تصریح کرد: برای نمونه منابع طبیعی قول همکاری داده تا زمین اطراف غار برای فضای سبز به بخش خصوصی واگذار شود و زیرساخت‌هایی نیز همچون آبشار مصنوعی، تله کابین، سوئیت و دیگر امکانات به این منطقه آورده شود.
وی ادامه داد: انتظار می‌رود هر چه زودتر ادارات به وعده‌هایشان عمل کنند و به عنوان جاذبه نخست و مطرح استان شاهد گسیل گردشگران به این منطقه باشیم.
یکی دیگر از مشکلاتی که سرمایه‌گذاری در غار ده‌شیخ را با مشکل مواجه کرده، عدم همکاری برخی مردم محلی است. به گفته سرمایه‌گذار، برخی از تجهیزات غار به سرقت رفته و برخی از زیرساخت‌ها نیز تخریب شده‌اند. باید دستگاه‌های مربوطه اهمیت این غار و ظرفیت‌های گردشگری آن را به مردم بگویند. ضمن اینکه در حال حاضر چند نفر از همین مردم محلی در آنجا به کار گرفته شده و اگر مسیر گردشگری این غار تکمیل شود، افراد بیشتری می‌توانند در آنجا مشغول به کار شوند.  
 اداره کل گردشگری تاکنون نتوانسته است اینجا را به خوبی معرفی کند؛ تنها به ساخت چند کلیپ بسنده کرده که اغلب نیز تنها در همین استان منتشر شده است. در حالی که هنوز مردم سایر استان‌ها اطلاع چندانی از وجود چنین غاری در کهگیلویه و بویراحمد ندارند.   

البته چندی پیش عسکری معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در اقدامی قابل توجه، جلسه اقتصاد مقاومتی را آنجا تشکیل داده بود. ولی تنها نمی‌توان به چنین جلساتی اکتفا کرد. چرا که راه‌اندازی و ایجاد بستر برای جذب گردشگر در این مکان به عزمی فراتر از برگزاری جلسات نیاز دارد. دستگاه‌های متولی باید به طور جدی پای کار باشند. همانطور که مقام معظم رهبری تأکید کرده بود، امسال سالی است که باید اشتغال‌آفرینی صورت گیرد و ده‌شیخ نیز مکانی است که ظرفیت بسیاری برای اجرایی کردن این دغدغه‌های رهبری نظام را دارد. پیش‌نیاز آن نیز عزم جدی دستگاه‌های مربوطه و تسهیل مجوزها برای ادامه پروژه غار ده‌شیخ است.
به سرمایه‌گذار این پروژه و دستگاه‌های استانی پیشنهاد می‌شود برای رونق گردشگری در این مکان، میزبانی جشنواره‌های مهم این استان مثل جشنواره‌های عشایر، به غار ده شیخ داده شوند تا این غار بهتر شناخته شود.
از سوی دیگر پیشنهاد می‌شود همانند جشنواره برفیکاکان یاسوج که باعث می‌شود از استان‌های متعددی در آن شرکت نموده و مجسمه‌های برفی درست کنند، جشنواره ملی غار ده‌شیخ پایه‌گذاری شود و برنامه‌های فرهنگی و ورزشی برای آن در نظر بگیرند. به طور مثال؛ در این جشنواره بسترهای لازم برای پیاده‌روی، کوهنوردی، عکاسی (بخش‌های مختلف)، نقاشی، موسیقی، گزارش نویسی و ... فراهم شود تا با ورود هنرمندان و افرادی از سایر استان‌ها، ده‌شیخ به کل کشور و حتی دنیا معرفی شود.
اما اداره‌کل گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در طول این سال‌ها فقط در پی برنامه‌های روتین خود بوده و کمتر برای ایجاد زیرساخت و بسترهای لازم گردشگری اقدام کرده است.
این در حالی است که کارشناسان امور اقتصادی از حوزه گردشگری به عنوان سومین ظرفیت اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد یاد می‌کنند که در این صنعت تعامل همه دستگاه‌های اجرایی می‌تواند به کاهش مشکلات این بخش کمک شایانی کند.



نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
متاسفانه مسولان و میان و دست اندرکاران کشوری و پایتخت نشین هم اهمال تنبلی و سست کاری می کنند و به درستی و به خوبی حمایت نمی کنند در نمایشگاه گردشگری تهران این غار معرفی نشد حتی می بایست در نمایشگاههای کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس می بایست این غار معرفی می شد استان بسیار محروم هست و از حیث زیرساخت ها و امکانات بسیار در تنگنا هست مسولین استان و کشور باید تدابیر و برنامه های لازم و استراتژیک برای رونق و بهبود و کیفیت این غار داشته باشند این غار از خیلی شاخص ها از غار علیصدرهمدان بهدمراتب بالاتر و با کیفیت تر هست.طبیعی بکر و خدادادی استان خود یک پتانسیل و مزیت راهبردی هست.
Iran, Islamic Republic of
استاندار!!! استاندار استان که تابه حال اومده
Iran, Islamic Republic of
جای تأسف داره این غار زیبا به این صورت مورد بی مهری مسولان قرار گرفته و به جای اینکه امکاناتش روز به روز بهتر بشه بدتر شده..مسولان فک میکنن اقتصاد فقط باید بر پایه نفت بچرخه
Iran, Islamic Republic of
قبل از این که تو خواب این غار ببینی،استاندار محترم وارد این غار شدند و ازش دیدن کردن
اشتباه بزرگ پوتین

اشتباه بزرگ پوتین

از زمانی که روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه به اوکراین حمله کرد بی وقفه در مورد جنگ در آن کشور ...
عبدالکریمی: صداوسیما در خبر رسانی و جذب مخاطب، بسیار کم‌کاری کرده است

عبدالکریمی: صداوسیما در خبر رسانی و جذب مخاطب، بسیار کم‌کاری کرده است

بیژن عبدالکریمی باور دارد که صداوسیما به عنوان یک رسانه داخلی، در خبر رسانی و جذب مخاطب ...
گریز از اصول

گریز از اصول

«انقلابی‌ماندن بهتر از انقلابی‌بودن است»، هشداری جدی از سوی مقام معظم رهبری به تندروهای ...
1