تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۴۴۸۵۳۹
کبنا از بازار گچساران گزارش می دهد؛

گزارش 1) گرانی زنجیروار اجناس دامن بازار را گرفت/ رکود بازار و تعطیلی برخی مغازه‌های کرایه نشین / نرخ‌های جدید کم کم اعلام می شود / مردم و کسبه گچساران در خصوص اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها چه می گویند؟

۳
۱
گزارش 1) گرانی زنجیروار اجناس دامن بازار را گرفت/ رکود بازار و تعطیلی برخی مغازه‌های کرایه نشین / نرخ‌های جدید کم کم اعلام می شود / مردم و کسبه گچساران در خصوص اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها چه می گویند؟
کبنا ؛
هر چقدر که مسئولان بگویند اجناس گران نشده، بازار آرام است، هیچ کمبودی نداریم، اما وضعیت بازار حکایت از چیز دیگری دارد، باید به بازار سر بزنید تا ببینید مردم و کسبه چه می گویند، از گرانی های افسارگسیخته و تورمی که قدرت خرید را از اقشار مختلف مردم گرفته است.
به گزارش کبنا نیوز از گچساران، از زمان اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها بازار در یک التهاب و نوسان به سر می برد. قیمت ها متفاوت شده اند، هر چند که گفته می شد فقط چهار قلم جنس شامل لبنیات، تخم مرغ، روغن گران می شوند و بقیه اجناس با همان قیمت قبل فروخته می شود، اما خیلی از اجناس متأثر از این موضوع شد. افزایش قیمت 4 قلم کالای اساسی از جمله لبنیات، روغن، تخم مرغ و مرغ موجب گران شدن لوازم، اجناس و خوراکی هایی شده که ارتباط مستقیمی با این کالاها دارند. قیمت کالاها و حتی خدمات، بطور زنجیره واری در حال گران شدن هستند، اما مسئولان در تلویزیون پای میز مصاحبه می نشینند و می گویند گران نمی شود!
نان باگت، نان های فانتزی و به تبع انواع و اقسام شیرینی جات نیز گران شده اند، این نان ها جزو قوت مردم محسوب می شوند، اما الان دیگر تبدیل به کالای گران و لاکچری شده اند و مردم با احتیاط می خرند یا حتی نمی خرند.
پرسیل و تست پیدا نمی شود
یکی از اجناسی که این روزها در بازار گچساران کمیاب شده اند برخی از لوازم شوینده های پرطرفدار مثل پرسیل و تست است، بقیه شوینده ها در بازار موجودند، اما نبود همین چند قلم نشان می دهد که شوینده ها هم در حال گران شدن هستند.
یکی از خواروبارفروشی های قدیمی که هیچ شوینده ای در مغازه اش پیدا نمی شود می گوید: مردم فکر کردند گران شده، هجوم آوردند بازار و همه را بردند، وگرنه هنوز که خبری نیست، فعلا دولت و شرکت های مربوط به این شوینده ها در حال تعامل هستند، تا ببینیم چه می شود. مردم همین کارها را می کنند که همه چیز گران می شود.
یکی از مغازه دارهای قدیمی می گوید: گران شدن 4 قلم جنسی که دولت اعلام کرد، کم کم بقیه اجناس را تحت تأثیر قرار داد و الان می بینیم که چه اتفاقی افتاده. قند 5 کیلویی که 90 هزارتومان خرید می کردیم، به من گفتند که 150 هزارتومان شده است. الان بیشتر مغازه دارها دیگر جنس نمی آورند، مردم هم مثل سابق خرید نمی کنند. ماکارونی 20 تایی 500 هزارتومان است. الان شامپو شبنم بزرگ 24 هزارتومانی 36 هزارتومان شده است. مارک پرسیل و تست و این مارک های معروف که قیمت شان تغییر کند، بقیه مارک ها هم قیمت جدید می فرستند بازار.

مغازه های کرایه نشینی که کم کم دارند کاروکاسبی را تعطیل می کنند
آقای موسوی افزود: مغازه داری که 3 میلیون کرایه می دهد، مجبور است که جمع کنند. الان همین روغن که گران شد، ساندویجی ها هم گران کرده اند، شیرینی فروش ها هم گران کرده اند. فست فودها الان ساندویج با نان عادی 20 هزارتومان است و با نان فانتزی 30 هزار تومان است.
وی گفت: خیلی از مغازه هایی که کرایه نشین هستند برایشان صرف ندارد و هر روز تعدادی از آنها دارند نامه می نویسند که می خواهند جمع کنند. مردم خرید نمی کنند، کرایه مغازه در نمی آید. دیروز 6 نفر نامه دادند، روزهای قبل هم همینطور.
دوره ای است که مردها شرمنده زن و فرزندشان هستند
یکی دیگر از خواروبار فروشی ها می گوید: گچساران شهر گرانی است، اینجا مغازه هایش در همه نقاط شهر گران هستند، نرخ کرایه ها بالا است، اگر شهرهای دیگر بروید قیمت های متفاوتی را برای کرایه مغازه پیدا می کنید، الان من سال اولی هست که مغازه کرایه کرده ام، چهارراه امینی در بازار است، یک مغازه ای که می بینید یک و نیم متر عرض این مغازه است، و وضعیت اجناس را می بینید. این دوره دوره ای است که مردها شرمنده زن و فرزندشان هستند، کاش هیچ مردی شرمنده زن و فرزندش نمی شد، ولی الان هست، آنها هم مجبورند، وضعیت را می بینند و مجبورند با این وضعیت سر کنند.
ناهماهنگی مدیران اصناف و تعزیرات حکومتی و صمت!
یکی از شیرینی فروشی های سطح شهر نیز در خصوص افزایش قیمت شیرینی ها گفت: چطور وقتی آرد سفید نان های فانتزی 40 کیلویی این افزایش قیمت را پیدا کرده، روغن چند برابر قیمت شده، شیرینی و نان گران نشود!؟
وی در مورد میزان خرید مردم گفت: مردم هم وقتی می بینند گران شده کمتر می خرند، یا اصلا نمی خرند. چند بار تعزیرات آمده جریمه کرده و رفتیم جواب دادیم، هر چقدر می گوییم قیمت های جدید اعلام شود، هنوز قیمت ها را بعد از یک ماه اعلام نکرده اند، چطوری وقتی وسایل شیرینی را گران می خریم به همان قیمت قبل بفروشیم، یک ناهماهنگی بین دستگاه ها وجود دارد. جنس گران می شود، صنف قیمت جدید اعلام نمی کند، بعد بازرسان تعزیرات و صمت می ایند و جریمه می کنند، این واقعا درست نیست.
نرخ جدید اصناف مختلف اعلام می شود
رئیس اتاق اصناف شهرستان گچساران در گفت و گو با خبرنگار کبنا در خصوص تعطیل شدن برخی از خواروبارفروشی ها گفت: اگر کسی بخواهد تعطیل کند، مستقیما باید از اتاق اصناف پروانه خود را باطل کند. شاید کمی مارضایتی هایی بخاطر هزینه های مالیاتی وجود داشته باشد، ولی نه به این شکل که اعتراض مکتوب داشته باشند.
راهی اضافه کرد: کسی که می خواهد پروانه خود را باطل کند باید کتبا مراجعه کند و در سامانه مرکزی ابطال پروانه را انجام دهد، موردهایی بوده اند که به خاطر افزایش قیمت کرایه مغازه جابجایی داشته اند، اما تاکنون کسی برای ابطال پروانه مراجعه نکرده است.
راهی در خصوص «ناهماهنگی های میان ادارات نظارتی و بازار» بیان کرد: کلیه اتحادیه های شهرستان تا هفته آینده نرخ های جدید را اعلام خواهند کرد، امروز صنف پزندگان شامل آش فروشی ها، فست فودها، کافه ها، رستوران ها و ... برای نرخ جدید به اداره صنعت، معدن، تجارت مراجعه کرده اند و این هفته نرخ جدید اعلام می شود.

قدرت خرید پایین مردم در شهرستانی با تورم بسیار بالا
یکی از شهروندان گچسارانی در گفت و گو با خبرنگار کبنا در خصوص گران شدن نان های فانتزی گفت: نان با نان چه فرقی دارد، ما هر چقدر اخبار گوش می دهیم می گویند نان گران نشده، خب نان باگت هم نانی است که مردم همیشه استفاده می کرده اند، چطور نان باگت الان در بازار هر عدد 3500 فروخته می شود. قبلا عددی 600 تومان بوده است. حتی نان باگت هم نمی توانیم بخریم، ماکارونی هم همینطور، نان تست و دیگر نان های فانتزی هم گران شده اند، مگر این نان ها نان نیستند؟ الان شما بروید بازار میوه، ببینید قیمت میوه ها سر به فلک کشیده، خب این به خاطر همین طرح یارانه ها است. این اصلا کفاف نمی دهد، دولت در صورتی باید این طرح را اجرا می کرد، که بتواند جلوی گرانی بازار را بگیرد.
یکی دیگر از شهروندان در خصوص «مقدار یارانه ها» گفت: خیلی خوبه که یارانه ها به جیب مردم برود و مردم برای پول خودشان تصمیم بگیرند، پولی که می دهند برای 4 قلم است، ولی کاش دولت الان بررسی می کرد و می دید که همه چیز در بازار گران شده است، یک معلمی که حقوق حداقلی دارد، در یک شهرستانی که تورم در آن سر به فلک کشیده و بالاترین میزان تورم در کشور را دارد، قدرت خرید خیلی پایین آمده، اگر منِ معلم 6 ماه پیش با 1 میلیون 10 قلم جنس می خریدم، الان 5 قلم جنس می توانم بخرم، اصلا نمی توانیم حداقل های زندگی را تأمین کنیم، چه برسد به اینکه به فکر لباس و کفش و کلاس های فوق برنامه بچه هایمان باشیم.
انتقاد امام جمعه موقت گچساران از گرانی و یارانه 300 هزارتومانی
حجت الاسلام صفایی نیز در خطبه های نماز جمعه هفته اخیر در خصوص گرانی ها به مسئولان هشدار داده و گفت: اگر نان نباشد کسی نمی‌تواند عبادت کند و ادامه زندگی دهد. سخت است، توان می‌خواهد. نان مردم اگر مشکل پیدا کند، مردم نمی‌توانند واجبات خود را انجام دهند، همه چیز وابستگی به نان دارد. در کشور ما هنوز نان گران نشده، اما خدا نکند که این نان هم گران شود.
وی خطاب به مسئولان دولت افزود: مردم ما آگاهند، از قاچاق باخبرند، بصیر هستند، می‌دانند که دولت به دنبال حل معضل قاچاق است. آثار عملکرد دولت را در کاهش قاچاق در روزهای اخیر دیدیم. اما ملت را دریابید، فشار اقتصادی بخصوص بر روی پابرهنگان وجود دارد.
حجت الاسلام صفایی بیان کرد: بعضی‌ها بیکارند، کسی از خانواده‌شان سر کار نیست، یارانه 300 و ۴۰۰ هزار تومانی داده‌اید ولی با این گرانی اجناس یارانه 400 هزارتومانی دردی را دوا نمی‌کند.
وی گفت: من به عنوان یک طلبه، و به عنوان یک دلسوز بیان می‌کنم که ما در بین مردم هستم، پرتقال کیلویی 60 هزار تومان است، میوه‌های تابستانه کیلویی ۶۰ هزار تومان است، باید به فریاد این ملت رسید. کی می‌تواند میوه بخرد؟ اگر می‌خواهید اجناس را گران کنید، اول یارانه‌اش را بدهید.
وی گفت: اگر قرار است جنسی گران شود اول یارانه‌اش را بدهید، کفاف نمی‌کند. دولت کار سختی می‌خواهد انجام دهد، اما کار سخت باید فکر سختی هم پشتش باشد، هر چند که دولت هم به فکر هست و مردم ما هم صبور هستند. اما مسئولین هم دلسوزانه عمل کنند.
چرا غول های بازار می مانند و خواروبارفروشی های کوچک جمع می کنند!؟
متأسفانه یکی از مسائلی که خواروبارفروشی ها به آن اشاره می کنند، کرایه های سنگین و نبود سرمایه برای ادامه ی کار است، خیلی از مغازه دارها در دوره رکود توان ماندن نداشتند و جمع کردند. در این بین، غول های بازار که همان فروشگاه های بزرگ که می گویند دولتی هم هستند پر از کالا و جنس هستند و کماکان هیچ اداره ای نمی تواند برای آنها تعیین تکلیف کند. این فروشگاه ها که تعدادشان هم کم نیست، خصوصا در دوره رکود، با کمک سرمایه های کلانی که پشتشان به آن گرم است می مانند و نان خواروبارفروشی های کوچک را می برند.
نام شما

آدرس ايميل شما

کیهان
Iran, Islamic Republic of
آخ و بخت ملت بدبخت و فلک زده که حداقل زندگی هم از آنها گرفته شد، اصلا زندگی نیست فقط تقلا میکنیم که زنده بمانیم، خدا از سر تقصیرات مسئولین بی درد نگذرد.
Iran, Islamic Republic of
بلند بگو سلام بر ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
سلام فرمانده
عباس عبدی: از زشت‌ترین اقدامات نواصولگرایان تحریف مفهوم انقلاب است

عباس عبدی: از زشت‌ترین اقدامات نواصولگرایان تحریف مفهوم انقلاب است

بنیان انقلابی بودن، التزام به این اصل یعنی حاکمیت بدون استثنای مردم است. از این مرحله ...
اشتباه بزرگ پوتین

اشتباه بزرگ پوتین

از زمانی که روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه به اوکراین حمله کرد بی وقفه در مورد جنگ در آن کشور ...
عبدالکریمی: صداوسیما در خبر رسانی و جذب مخاطب، بسیار کم‌کاری کرده است

عبدالکریمی: صداوسیما در خبر رسانی و جذب مخاطب، بسیار کم‌کاری کرده است

بیژن عبدالکریمی باور دارد که صداوسیما به عنوان یک رسانه داخلی، در خبر رسانی و جذب مخاطب ...
1