کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نماینده شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد:

تحولات به سود منتظریان پیش می‌رود

7 خرداد 1401 ساعت 19:09

نشست اخیر نماینده شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با خبرنگاران و اعلام نظر این گروه به پشتیبانی از نامزدی نادر منتظریان برای انتخابات مجلس آینده در حوزه بویراحمد بزرگ، اولین حمایت یک گروه موثر سیاسی از این سیاستمدار بویراحمدی است و انتظار می رود که پیشنهاد نامزدی وی به سایر گروه های سیاسی نیز در دستور کار باشد.


نشست اخیر نماینده شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با خبرنگاران و اعلام نظر این گروه به پشتیبانی از نامزدی نادر منتظریان برای انتخابات مجلس آینده در حوزه بویراحمد بزرگ، اولین حمایت یک گروه مؤثر سیاسی از این سیاستمدار بویراحمدی است و انتظار می‌رود که پیشنهاد نامزدی وی به سایر گروه‌های سیاسی نیز در دستور کار باشد.
به گزارش کبنانیوز، حجت الاسلام مصطفی شجاعیان عضو شورای وحدت اصولگرایان و عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در نشستی با خبرنگاران گفت: کاندیدای جریان‌های انقلاب در استان کهگیلویه و بویراحمد نادر منتظریان خواهد بود. اگر من الان در این جلسه حضور پیدا کرده‌ام و این حرف‌ها را زده‌ام با اجازه بزرگان جریان‌های شورای وحدت اصولگرایان و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بوده، آقای نادر منتظریان کاندیدای قطعی ما در انتخابات مجلس دوره دوازدهم حوزه انتخابیه شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون است و آقای هدایت خواه در شهرستان بویراحمد و دنا به هیچ وجه کاندیدا نمی‌شود.» احتمالاً تلاش این گروه سیاسی برای نهایی سازی گزینه انتخابات آینده مجلس درست در زمانی که روشنفکر با انتقادات گسترده‌ای به دلیل برخی تبعیض‌های طایفه‌ای و نارضایتی مردم مواجه است، اهمیت زیادی خواهد داشت.
آنچه به شانس منتظریان برای پیشبرد اهداف سیاسی در بویراحمد بزرگ کمک کرده است، تغییر معادله‌ها در این منطقه در نتیجه عملکرد مهدی روشنفکر، نماینده کنونی مردم در مجلس است که مکرراً نشان داده یاران قدیمی او نمی‌توانند برای پیروزی مجدد روی روشنفکر حساب کنند. شک و تردیدها به روشنفکر زمانی بیشتر شد که روشنفکر از پاسخ جدی و حقیقی به انتقادات رسانه‌ها، کارشناسان و مردم برای انتصابات طایفه‌ای و کاهش چشمگیر بودجه عمومی در مجلس، ناتوان ماند. با این وجود ممکن است برخی رقبای درون گروهی تمایل به مطرح کردن خود را داشته باشند.
 منتظریان نسبت به رقبای درون گروهی خود نیز شانس چشمگیری دارد زیرا علاوه بر اجماع اکثریت نیروهای مؤثر اصولگرا بر روی وی، دوره گذشته نیز در انتخابات زورآزمایی کرد که او را برای این انتخابات آماده‌تر کرده است و این مساله یک نقطه قوت او نسبت به همفکرانش به حساب می‌آید. در این رقابت بیش از 38 هزار رأی آورد و با توجه به فرصت بسیار محدود تبلیغات و سرگرم بودن جامعه به آمدن و نیامدن هدایتخواه، رأی چشمگیری در دور اول شرکت در این رقابت به حساب می‌آید. بعید است سیاستمداران خبره اصولگرا، بدون هیچ دستاوردی، سرمایه گذاری قبلی روی وی را رها کرده و به نیروی آزمایش نشده‌ای میدان دهند و به نظر می‌رسد همچنان بهترین نامزد این جریان برای کسب یک کرسی در مجلس خواهد بود. نگاه به تجربه منتظریان و بهره برداری از آن، شبکه سازی وی و پشتیبانی و توسعه این شبکه نیروها نه تنها از جهت پراکنده نشدن انرژی مفید است بلکه می‌تواند در پهنه رقابت با سایر نیروها نیز کارساز باشد.
به رغم تغییرات چشمگیر در منطقه در دو سه سال گذشته و پیامدهای آن برای جامعه، اهداف استراتژیک ائتلاف اصولگرا در قبال انتخابات هنوز تغییری نکرده است. آن‌ها روی سه هدف اصلی متمرکز هستند که دو مورد از آنها پیشگیرانه و یکی از آنها فعالانه است: اولی، جلوگیری از پیروزی شخصی که با انقلاب زاویه دارد؛ دومی، ممانعت از جنگ تمام عیار بین کاندیداهای اصولگرا؛ و سومی، نشان دادن توانایی ائتلاف در صحنه سیاست است. این اتحادیه با تمرکز روی منتظریان، به هر سه این اهداف دست خواهند یافت.
اظهار نظر اخیر حجت الاسلام پناهی درباره عدم تصمیم گیری قطعی درباره حمایت از کاندیدای خاص، عادی است و در همه گروه‌ها نیز وجود دارد اما باید در نظر داشت که منتظریان می‌تواند از پشتیبانی گروه‌های متنوع سیاسی بهره ببرد و از اعتماد بیش از حد به یک شریک سیاسی حذر کند. منتظریان همچنین می‌تواند از منافع سیاسی خود در منطقه مانند رایزنی مشترک با گروه‌های دورتر محافظت کند. با توجه به این نکته‌ها، این سیاستمدار انقلابی می‌تواند روابط خود با همه این طرف‌ها را مدیریت کند، چرا که در غیر اینصورت سرمایه گذاری گسترده و شبکه سازی دوره قبل جریان انقلاب به خطر خواهد افتاد.
خلاصه اینکه زمان آن رسیده است که  طیف‌های مختلف اصولگرا به منتظریان به عنوان یک راه حل معقول در شرایط پیچیده و پرریسک کنونی نگاه کنند. در زمان حاضر یک دلیل خاص برای صرف گفت و گو با منتظریان و فقط با منتظریان، وجود دارد: منتظریان تنها نیروی جریان است که تجربه زورآزمایی در انتخابات و شهرت لازم و امکان ائتلاف سازی و تجربه شبکه سازی نیروها را دارد. به همین دلیل است که این مساله ابتدا توسط بزرگان جریان مورد رسیدگی قرار گرفت. وقتی صحبت از رقابت برای مجلس می‌شود، افراد زیادی در جریان هستند که می‌شود آنها را کاندیدا دانست اما مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون یک کرسی بیشتر در مجلس ندارند و از این رو باید دست به انتخاب زد و سرمایه گذاری سه سال پیش روی منتظریان را حفاظت و تقویت کرد.
 


کد مطلب: 448405

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/448405/تحولات-سود-منتظریان-پیش-می-رود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1