تاریخ انتشار
جمعه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب : ۴۴۷۹۲۹
بررسی‌ها نشان می‌دهد

چرا گوشت وارداتی اقبال نداشت؟

۰
چرا گوشت وارداتی اقبال نداشت؟
کبنا ؛چرا گوشت های وارداتی با اقبال عمومی در بازار روبرو نشد؟ قیمت گوشت گوسفندی در فروردین سال جاری بالاترین رشد در مقاطع مشابه پنج سال گذشته خود را ثبت کرد؛ این افزایش در حالی ثبت شده که بازار با افزایش عرضه روبرو بوده است، اما این افزایش نتوانسته بازار قیمت بازار را کنترل کند.
به گزارش کبنا؛ براساس داده های اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران در فروردین سال جاری قیمت گوشت گوسفندی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 7.5 درصدی داشته و به این طریق بالاترین رشد در پنج سال گذشته به گوشت گوسفندی رسید. افزایش قیمت گوشت گوسفندی در مدت زمان مورد بررسی موجب شده تا شاهد کاهش سهم گوشت در سبد مصرفی کشور باشیم.
  با توجه به این شرایط این پرسش مطرح می شود که چرا افزایش عرضه نتوانسته قیمت گوشت در بازار را کنترل کند؟
در این خصوص علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران عدم  خرید گوشت وارداتی توسط فرد متخصص را یکی از دلایل کاهش تقاضا دانسته و بر این نکته تاکید می کند که تا پیش از این گوشت از آسیای میانه وارد کشور می شد، اما این گوشت‌ها بسیار چرب و وزن بالا دارند که نتوانستند جذب بازار شوند و دراصل مشتری پسند نبودند. با این شرایط می توان گفت اینگونه گوشت ها بیشتر مصرف صنعتی دارند و قابل استفاده مردم نیستند.    



به کفته رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران، گوشت نیوزلند، قرزقیستان و ارمنستان تا حدودی از نوع نژاد و کیفیت به گوشت داخل نزدیک هستند و قطعا در آینده به آن نیاز خواهیم داشت. اگر گوشت نیوزلند به کشور وارد شود یقینا مردم با اشتیاق این گوشت را خریداری خواهند کرد.  رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران در خصوص عوامل تاثیرگذار بر قیمت گوشت بیان کرد: اصلیترین دلیل افزایش قیمت گوشت، افزایش قیمت دام است. با افزایش یک برابری قیمت گوسفند، قیمت گوشت دو برابر میشود. در روزهای اخیر قیمت دام زنده بین چهار تا پنج هزار تومان افزایش یافته که بر قیمت گوشت نیز مؤثر بوده است. زمانی که از گرانی گوشت صحبت می کنیم قبل از آن دامدار است. ابتدا قیمت گوسفند بالا می رود و به مراتب آن گوشت گران می شود.
وی همچنین گفت: با توجه به کاهش بارندگی در سال جاری و خشکسالی در مراتع، وزن گوسفندها کم است. به دلیل نبود صحرا برای تغذیه گوسفندان، دامداران ناچار به تأمین علوفه دستی شدهاند که گران است. با احتساب قیمت هر کیلو جو ۱۲ هزار تومان، یونجه هشت هزار تومان و کاه شش هزار تومان طبیعی است که قیمت گوسفند توسط دامدار افزایش یابد.
حذف ارز ترجیحی گوشت قرمز و دام زنده را گران می‌کند؟
مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان دام سبک کشور گفت: حذف ارز ترجیحی تاثیر چندانی روی قیمت دام زنده و گوشت قرمز ندارد.
«افشین صدر دادرس» در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اصلاح نظام یارانه‌ای، افزود: دام زنده و گوشت قرمز تابع نظام قیمت‌گذاری نیست، زیرا از سال ۹۴ و ۹۵ قیمت‌گذاری دولتی دام زنده و گوشت قرمز برداشته شده و این محصولات تابع عرضه و تقاضاست.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان دام سبک کشور اظهار داشت: بنابراین چون گوشت قرمز تابع نظام قیمت‌گذاری دولتی نیست، اصلاح نرخ ارز تاثیر چندانی بر بازار این محصول ندارد، اما این موضوع ارتباطی به محاسبه نرخ تورم هر ساله برای بخش تولید نمی‌شود.
وی اضافه کرد: هر ساله با توجه به نرخ تورم هزینه‌های تمام شده تولید افزایش می‌یابد که باید به‌صورت کارشناسی محاسبه شود.
صدر دادرس گفت: البته قیمت برخی اقلام از جمله جو، کاه، یونجه، سبوس در پی اصلاح نرخ ارز تغییر می‌یابد که با توجه به نرخ تورم تاثیر اندکی روی بازار این محصول نیز خواهد داشت؛ این در حالی است که دولت اعلام کرد که نهاده‌های دامی اردیبهشت‌ و خردادماه امسال با ارز ترجیحی ارایه می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان دام سبک کشور بیان کرد: اما فعلاً تا اعلام حذف ارز ترجیحی به طور رسمی افزایش قیمتی در این محصولات نخواهیم داشت.
وی تصریح کرد: اکنون قیمت هر کیلوگرم جو در بازار حدود ۹ هزار تومان است که طبق برآوردها در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ با دلار نیمایی (۲۴ هزار تومانی) قیمت این محصول ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان در بنادر می‌رسد که با کرایه ۵۰۰ تومانی نرخ این محصول حداقل ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان برای تولیدکننده تمام می‌شود.
صدر دادرس گفت: این در حالی است که با توجه به نرخ تورم هر ساله شاهد افزایش هزینه کارگری، دارو و واکسن برای بخش دام زنده هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

اتهام همکاری معلمان بازداشتی با منافقین صحت ندارد/ پیگیری قضایی خواهیم کرد

اتهام همکاری معلمان بازداشتی با منافقین صحت ندارد/ پیگیری قضایی خواهیم کرد

وکیل محمد حبیبی و 3 تن از معلمان بازداشتی با تکذیب اتهام همکاری آنان با گروهک منافقین،...
شکر تلخ

شکر تلخ

دلار ارزان واردات، قیمت پایین کالا و قاچاق کلیدواژه‌هایی هستند که دولت با آن قیمت‌ها ...
زید آبادی: آنچه نباید می‌شد! / گرگ‌ها در برهوت در پی‌مان گذاشته‌اند!

زید آبادی: آنچه نباید می‌شد! / گرگ‌ها در برهوت در پی‌مان گذاشته‌اند!

احمد زیدآبادی در کانال تلگرامی خود نوشت: ولایتی به صراحت اعلام کرد که نهادهای مدنی تهدیدی ...
1