تاریخ انتشار
شنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۵۶
کد مطلب : ۴۴۷۲۷۸
کبنا گزارش می دهد؛

جلوگیری از دو پروژه غیرقانونی در حریم رود بشار / هشدار فرماندار بویراحمد به دستگاه های دولتی

۴
۱
جلوگیری از دو پروژه غیرقانونی در حریم رود بشار / هشدار فرماندار بویراحمد به دستگاه های دولتی
کبنا ؛کمیسیون حفاظت از منابع آب شهرستان بویراحمد با اولویت رودخانه بشار یاسوج به ریاست فرماندار شهرستان بویراحمد برگزار شد.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، فرماندار شهرستان بویراحمد در سخنانی ضمن تشکر از امور آب شهرستان بویراحمد، شرکت آب منطقه ای و دادستان مرکز استان گفت: رفع تصرف بالغ بر 6 هکتار از حریم و بستر رودخانه ها و رودخانه بشار در سال 1400 با همراهی این نهادها انجام گرفت.
شهرام مهدوی مطلق اظهار کرد: علی رغم همه تلاش‌های صورت گرفته در خصوص جلوگیری و حفاظت از آب، منابع آبی در شهرستان وضعیت مطلوبی وجود ندارد.
مهدوی مطلق بیان کرد: علاوه بر حریم و بستر رودخانه بشار و دیگر  رودهای شهرستان، در سایر عرصه‌های منابع طبیعی، مراتع، جنگل‌ها، کوه‌ها و تپه‌های طبیعی هم وضع خوبی نداریم و تعرض به طبیعت چه در رودخانه ها و چه مراتع به یک رویه عادی تبدیل شده است.
رئیس کمیسیون حفاظت از منابع آب شهرستان بویراحمد گفت: همه ما مسئولیم و بخش های مختلف در انجام وظایف خود در حفاظت از بستر رودخانه بشار کوتاهی کرده اند.
مهدوی مطلق عنوان کرد: دهیاری‌ها، شوراهای محترم شهر و روستا، شهرداری‌های مرتبط در حفاظت از منابع آبی و طبیعی شهرستان مسئولیت مضاعف دارند، آب منطقه‌ای به تنهایی نمی‌تواند حفاظت را پیش ببرد. همه بخش‌های مختلف باید دغدغه حریم رودخانه بشار را در دستور کار قرار دهند.
فرماندار بویراحمد اظهار کرد: دستگاه های دولتی در تعرض به حریم رودخانه ها و سایر منابع طبیعی شهرستان از سه جهت مقصر هستند.
وی افزود: اول؛ عدم توجه لازم به وظایف خود در حفاظت از منابع آب، دوم؛ صدور مجوزهای خلاف قانون و بدون استعلام از آب منطقه ای و گاها خودسرانه، سوم؛ تعرض و تصرف دستگاه‌های دولتی به حریم رودخانه به بهانه‌های مختلف مثل شهرک، طرح های به اصطلاح اشتغالزایی و یا تولیدی مثل شن و ماسه ها و امثالهم که وقتی تصرف توسط دستگاه‌های دولتی رویه شد، تعدادی از مردم و بخش خصوصی هم که جای خود دارند که با اطلاع و بی‌اطلاع نیز در این امر شریک شده‌اند.

مهدوی مطلق گفت: در هفته جاری دو دستگاه های دولتی بدون هماهنگی اقدام به شروع یک پروژه در حریم بشار کرده بودند که با شکایت امور آب شهرستان و آب منطقه‌ای و ورود معاون عمرانی استانداری و فرمانداری بویراحمد این پروژه تعطیل و جمع آوری شد.
وی با اشاره به اینکه باید خودکنترلی در رعایت حریم رودخانه صورت بگیرد، افزود: این هشدار و پیام روشنی است برای دیگر بخش های دولتی و خصوصی که خواسته یا ناخواسته متعرض حریم رودخانه بشار شده اند که تا قبل از رسیدن مامور قانون، خودشان داوطلبانه رعایت نمایند.
وی گفت: ممکن است جاهایی اسناد و مجوزی صادر شده باشد که این اسناد و مجوزها خلاف قانون هست و در مرحله اول صادرکنندگان و امضاء کنندگان مجوزها و اسناد باید پاسخگوی قانون باشند.
مهدوی مطلق اظهار کرد: اراده دولت در استان و در شهرستان برای جلوگیری از تصرف حریم رودخانه‌ها و رود بشار جدی است.
وی گفت: اداره امور آب شهرستان به کمک آب منطقه‌ای دو اقدام اساسی باید انجام دهد. یکی مشخص کردن حریم قانونی رود بشار با حصارها و علائم مشخص، دوم ارائه گزارش کاملی از وضع موجود رود بشار و تصرف‌ها و تعرض‌های غیرقانونی و حتی به ظاهر قانونی  انجام شده به طور موردی و مصداقی.
مهدوی مطلق افزود: جلسه بعدی هماهنگی لازم جهت برخورد قانونی و جمع آوری با موارد معرفی شده صورت بگیرد.
وی گفت: طرح ساماندهی رودخانه بشار در دستور کار آب منطقه ای و شهرداری قرار گرفته و بعد از تثبیت این طرح لازم هست سایر دستگاه ها نیز کمک کنند.
مهدوی بیان کرد: در خصوص مشکلات آب، کشاورزی و کشت برنج در کل کشور و استان ما ممنوع اعلام شده و ممنوع هست و ممنوع بودن به جهت کمبود منابع آبی است، ولی این موضوع به صورت بومی در کارگروه تخصصی جهادکشاورزی و امور آب بررسی شود و در جاهایی که امکان مساعدت باشد حتما تصمیمات اقتضایی اتخاذ خواهد شد.
وی گفت: در خصوص آب کشاورزی گتدم با توجه به خشکسالی و جلوگیری از خسارت به مزارع گندم، از امروز امور آب شهرستان به فعال کردن تمام پمپاژهای موجود و تعمیر و تقویت آنان اقدام نماید تا مزارع گندم دچار مشکل نشوند.
نام شما

آدرس ايميل شما

هادی
Iran, Islamic Republic of
فرماندار فقط فقط حرف بزن بينم چه میشه فعلا غیر از گپ چی نی
همشهری
Iran, Islamic Republic of
کاملا موافقم. کارگروهی به همراه کارشناسان منابع طبیعی تشکیل شود، وقت گذاشته شود و تمام حریم رودخانه را بررسی کنند تا ببینند علاوه بر دستگاه‌های دولتی که خودشان بیان کردند، افرادی سودجو حریم رودخانه را تصرف و دارند بهره‌وری می کنند.
م
Iran, Islamic Republic of
کنار رود بشار در جاده اصفهان برید نگاه کنید چندین طرح و ساختمان شخصی و چندین طرح به قول خوشان گردشگری اجرا شده و هیچ کسی حتی از اونها سوال نکرده که چرا ، حتی به بهانه اینکه باغی در آن نزدیکی دارند جنگل رو تخریب کردن بلوط را قطع و ویلا ساختن و ماموران منابع طبیعی هم از آنها چشم پوشی کردند . همین سایت خبری میتونه بره پیگیری کنه اگر راست میگید .
Iran, Islamic Republic of
کوه خواری در دشت روم رو هم پیگیری کنید
عصبانیت از قانون‌شکنی‌های زاکانی

عصبانیت از قانون‌شکنی‌های زاکانی

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران وضعیت رعایت قانون در شهرداری ...
قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

در چند روزی که از تعطیلات عید نوروز می‌گذرد جنجالی پیرامون حضور مهاجران افغانستانی در ...
بیداد اجاره‌ها

بیداد اجاره‌ها

تهران بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، مستأجرنشین‌ترین استان ایران است و گزارش سازمان مدیریت ...
1